Zwanger worden/zijn en te langzame schildklier?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kylie1986, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Een internist/endocrinoloog weet vaak wel goed waar hij/zij op moet letten bij een zwangerschapswens/zwangerschap. Zoals antistoffen controleren, TSH tussen de 1-2, enz. Dingen die huisartsen vaak niet weten. Zei zij die in principe ook bij de HA onder controle staat. ;)

Waarom moet je als je zwanger bent naar de gyn en in het ziekenhuis bevallen? Vanwege TSI-antistoffen? Want dat hoeft alleen dan, heb je geen TSI-antistoffen en is er niets anders aan de hand, dan kun je gewoon bij de vk onder controle blijven en thuis bevallen als je dat wilt?

2. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Ik heb begrepen dat er naast het risico voor de baby, ook een risico voor de moeder bestaat..Dit kan gebeuren bij iedereen natuurlijk, maar het schijnt dat ondanks dat je goed ingesteld bent, er toch nog een verhoogd risico bestaat. Mede omdat je waardes zo kunnen schommelen.
    Ik heb het nog nagevraagd bij de HA, en zij bevestigde dit ook.
    Op zich vind ik het nu wel een fijn gevoel, regelmatige controle, dus ook echo's. En mocht er tijden de bevalling iets mis gaan, ben je meteen waar je moet wezen.
    Misschien een idee om tegen die tijd aan de gyna te vragen of hij zou willen samenwerken met een endocrinoloog of internist.. Lekker multi disciplinair..

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Mij is juist altijd verteld dat dat risico er alleen is wanneer er sprake is van TSI-antistoffen. Ik ben na het eerste trimester (toen bleek dat ik geen antistoffen had) juist door de gyn overgedragen aan de verloskundige. Maar het kan natuurlijk dat het per regio/per ziekenhuis verschilt. :) Qua bevalling wilde ik sowieso poliklinisch bevallen, maar uiteindelijk is het een bevalling met medische indicatie geworden, omdat ik overtijd was.

4. Kylie1986

Dat kan zijn hoor, dat ik dan overgedragen wordt..Geen idee..
    Maar zou het fijn vinden om poliklinisch te bevallen op indicatie, scheelt weer een rekening..

5. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    NiekeKris: Ik heb de Thyrax van de huisarts, die overlegt met internist. Nu kon ik eerder beginnen, anders moest ik eerst weer wachten op een afspraak. In januari moet ik terugkomen, zo ongeveer halverwege januari en dan wil ik ook een doorverwijzing vragen naar de gyn. Mn geduld raakt op. En mn cyclus is zo in de hobbel, mn lichaam doet vaag.

Vervelend allemaal het Kylie!

Had eergisteren een eiwitsliert, zo'n lange rekbare sliert waar ik altijd over lees maar nog nooit zelf gehad had. En gisteren twee keer bij het afvegen roze afscheiding. Mn temp is sinds de thyrax wel wat hoger geworden, das wel mooi, want zat op 35,8 en nu wel steeds rond de 36,4.
    Mn onderbuik voelt zeurderig. Ben wel beetje bang voor een doorbraakbloeding. Al is er geen roze afscheiding meer o.i.d.

Mijn huisarts noemde trouwens wel dat de streefwaarde van TSH bij zwangerschapswens 1 is. Drie jaar geleden had ik al een TSH waarde van 6. Dus snap eigenlijk niet dat dit niet eerder genoemd is. Nu is de TSH waarde alleen maar omhoog gegaan.

6. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik trouwens een TSH waarde van 6 was zei mijn huisarts dat het niet erg was en hoefde alleen maar elk half jaar bloed te laten prikken om het in de gaten te houden. Maar 6 is toch al buiten de normen? Slik de Thyrax nu 2 weken, kan nog niet echt verschil merken qua moeheid e.d. Ben ook superlabiel. Alleen mn temp is dus wel wat hoger.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    6 is buiten de normen inderdaad, maar vaak kijken ze het bij een waarde van 6 eerst nog even aan, omdat het niet extreem hoog is oid (wat niet betekent dat je er geen klachten van kunt hebben!). Als het dan na bv. een paar maanden nog steeds zo hoog is en je hebt klachten, dan wordt soms een proefbehandeling gestart, maar dat doen ook niet alle artsen. Er zijn zat artsen die van mening zijn dat je van een dergelijke TSH geen klachten kunt hebben en dat het allemaal tussen de oren zit...

Na twee weken merk je ook nog niet zo veel van de thyrax, je moet echt op zes weken rekenen voor je iets zult merken. En dan nog is de kans groot dat je te weinig slikt en op moet hogen. Instellen heeft echt veel tijd nodig helaas...

8. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    Drie jaar geleden bleek de TSH waarde 6 te zijn en deze werd elk half jaar in de gaten gehouden, hij bleef of gelijk of werd ietsje hoger. Had op zich wel de klachten erbij, maar we hebben het gewoon goed in de gaten gehouden. Nu na drie jaar heb ik een TSH waarde van rond de 10 en aangezien ik dus graag zwanger wil worden en de streefwaarde hierbij 1 is; aan de Thyrax gegaan. Nog vier weken dan gebruik ik 't dus zes weken. Ben erg benieuwd.

Maar kan een TSH waarde zoals bij mij ook zorgen voor extreem lange cyclussen? Zit nu op dag 80 terwijl ik in mn vorige cyclus (van 67 dagen) op dag 53 mn eisprong had.
    Is het nu dan helemaal in de hobbel? Kan mn eigen lichaam het weer goed krijgen denk je of is dit al bijna uitgesloten? Kan ook ontpillen zijn toch.

9. Kylie1986

Ik heb geen idee,..

Ik ben vroeger ca. 5 jaar bij een reumatoloog gelopen, zonder dat er daadwerkelijk iets gevonden werd.
    Hij had toen ook al een keer de schildklierfunctie geprikt, maar vond het blijkbaar niet zorgwekkend..
    Tot ik een keer bij de huisarts kwam en een vervanger had, die nog een keer wilde prikken..
    Mijn eigen huisarts heeft het toen overgenomen, 3 maanden later nogmaals bloed geprikt, en toen heeft hij samen met een internist een opbouwschema gemaakt..

10. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik heb ook een te langzame schildklier (Hashimoto's), maar ben zonder problemen zwanger geraakt van onze dochter. Zelfs al voor de officiele beslissing dat we het wilden proberen :D (we deden het al wel onveilig, omdat ik niet goed reageer op de pil)

Idd kun je beter zorgen dat je onder controle staat van een endo/internist als je zwanger bent.
    Je hoeft trouwens alleen maar in het ziekenhuis te bevallen als je TSI antistoffen hebt. Als je die niet hebt, kun je gewoon onder begeleiding van een vk zwanger zijn en mag je zelfs thuis bevallen (mits er geen andere complicaties zijn).

Ik ben zelf in het zkh bevallen en ben blij toe. Heb 37 uur weeen gehad, een ruggeprik die niet werkte en uiteindelijk een keizersnede. Toch zou ik het morgen weer over doen als t moest!!!! ;)

Het kan dus heel goed gaan, maar zorg wel dat je onder deskundige begeleiding staat!
    Even een nuancering van het gevaar als je zwanger wordt terwijl je niet goed ingesteld bent:
    Degene die er de meeste last van heeft ben jij. Je baby is de eerste die jouw voorraden gebruikt. Hij pakt dus eerst wat ie nodig heeft en daarna krijg jij.
    Daarmee zeg ik dus niet dat het verstandig is, maar je waarden moeten wel heel slecht zijn wil je baby problemen krijgen (zoals groeiachterstand, achterblijvend IQ, achterblijvende motorische ontwikkeling e.d.)
    Sorry voor het lange verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs, MissSporty

11. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey bedankt voor dit verhaal, dit geeft toch wel weer vertrouwen!!

12. fruity

fruity Actief lid

30 dec 2010
    258
    0
    0
    Ik zou dit precies zo over kunnen nemen. Heb ook n te traag werkende schildklier. Ben nu na 2 jaar aardig stabiel, maar moet het wel goed in de gaten blijven houden. Wat voor de huisarts prima was, waarde viel tussen de juiste cijfers, voelde voor mij niet goed.
    Ik zit nu op 112,5 microgram.
    De huisarts heeft mij verzekerd dat mijn waardes goed genoeg zijn om zwanger te kunnen worden. Ben een beetje bang toch..
    Maja we zijn pas bezig met de 1e poging! We zullen zien :)

Deel Deze Pagina