Wendy....curretage gehad. Wilde je dit zelf? Of kwam de miskraam niet op gang?? Sterkte hoor...dat 'lege gevoel' zal vast nog wel even blijven knagen. Knuf!
Een vraagje voor de borstvoedings deskundige onder jullie. Misschien een beetje een raar vraagje, maar hoe ervaren jullie hiervan de eerste week. Ik hoor mensen altijd zeggen heerlijk intiem moment samen, tepelkloven en borstontsgekingen enzo.. Nu moet ik zeggen dat het me onwijs pijn doet, ik op zie tegen elke voeding, ik heb nog geen tepelkloven of ontstekingen en ze,ff nu vind ik het al drama. Maar omdat nu mijn productie op gang gaat komen en het toch echt het beste voor de kleine is en hij het begint te leren wil ik eigenlijk doorzetten. Maar wordt dit beter? Ik lig nu elke keer met tranen te voeden. Bij mijn eerste ging het voeden niet en moest ik stoppen, mijn kramwerk staat in mijn Geheugen als iets wat om de voeding draaide en ook niet als beste in mijn Geheugen. Die van mijn meisje, was een happy roze wolk kraamweek, ik ben gelijk met fles begonnen. Maar kijk er goed op terug, het enige is dat mijn gevoel altijd is blijven knagen over dat ik het toch had moeten proberen. Nu zit ik weer in een kraamweek waar het compleet om voeden draait en ik heb er veel voor over, maar ik wil er ook met een goed gevoel op terug kijken. Maar op dit moment gaat het me steeds meer tegenstaan en dat wil ik niet want ik geniet steeds meer van de kleine man. Aan de ene kant zegt iets in mij het wordt beter, dit is ook mijn hoop. Maar er zegt ook iets in mij stop ermee ga genieten je hebt er nog twee rondlopen enzovoorts.. Maar toch kan ik die stap niet nemen omdat ik het zo graag wil. Raar verhaal, maar ik zou graag jullie ervaringen horen en jullie mening. Ik wil zoooo graag, maar ik wil ook heel graag genieten....
Tmv2: de eerste week vind ik ook altijd heftig. Je bent veel met voeden bezig. Nu heb ik het geluk gehad dat de oudste twee meteen goed dronken, maar dan nog kost het steeds veel tijd en gedoe. Ik heb bij beiden tepelkloven gehad, bij Thijmen zo erg dat ik op dag 4 de ochtendvoeding drie kwartier heb uitgesteld omdat ik wilde wachten op de kraamhulp (die kwam om 8 uur). Ik ging echt nog liever n blokje om dan dat ik weer moest voeden. Tv dronk inmiddels namelijk naast mijn melk ook mijn bloed... Ik had flinke kloven en het deed ontzettend pijn. De kraamhulp heeft me toen meteen tepelhoedjes gegeven, wat n opluchting zeg! Ik heb ze tot 5 wkn gebruikt, eerder durfde ik niet zonder, bang voor weer die pijn. Maar toen rond 5 weken wilde hij opeens drinken en had de hoedjes niet bij de hand. (ik was inmiddels ook bij een lactatiekundige geweest km te laten checken of ik het aanleggen enzo wel goed deed, dit was wel zo) dus toen werd ik voor het blok gezet en heb ik voor het eerst weer zonder hoedjes gevoed en vanaf dat moment ging het goed tot 8 mnd, toen zakte mijn productie omdat mijn cyclus weer op gang kwam en vond ik het n mooi moment om te stoppen. Bij kj kreeg ik ook weer kloven, maar toen heb ik op dag 2 meteen de hoedjes gepakt, dit ging weer perfect, tepels konden helen en vanaf dag 5 zonder hoedjes verder kunnen voeden tot en met 9 mnd, toen wilde ik m'n eigen lijf weer terug. Voeden hoort geen pijn te doen! Misschien de eerste 5 sec bij het aanzuigen maar daarna echt niet meer! Vraag je kraamhulp goed te kijken naar het aanleggen, of anders een lactatiekundige. Probeer tepelhoedjes desnoods, hier liggen ze al klaar, ik vind ze geweldig! Ik zie trouwens ook op tegen die eerste week, niet tegen de bevalling, helemaal niet zelfs, maar die eerste week, het wennen aan elkaar, het voeden, tieten die op ploffen staan, m'n doos die pijn doet... Nee daar heb ik geen zin in... Doe vooral wat goed voelt, maar ik denk dat het heel normaal is dat het voeden nu veel tijd kost en je wilt het volgens mij wel graag doorzetten dus vraag dan hulp voor bij het voeden, want het mag echt geen pijn doen!! Sterkte!!
@surf dank je wel voor je reactie. tepelhoedjes heb ik hier ook al geprobeerd, dan is het iets beter te behappen, maar nog steeds pijnlijk. de kraam helpt tijdens elke voeding en het aanleggen gaat ook goed. nadeel is wel dat M.inck vaak loslaat, waardoor hij elke keer opnieuw aan moet en dat doet helemaal verschrikkelijk veel pijn. ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dit nog lang ga volhouden zo.. dus ik hoop op een betere volgende week..
Tm2: Ik vind borstvoeding 3x niks. Voel me er absoluut niet prettig bij. Heb het bij de oudste een dag en een nacht geprobeerd. Maar kreeg niet 'het gevoel' ofzo. En ja...de druk van buitenaf is groot. Het is het beste voor het kindje etc etc. Maar wat ben ik blij dat ik voor fles heb gekozen. En ook bij nummer drie ga ik direct weer voor fles. Hoe wel ik soms de druk van buitenaf voor borstvoeding geven wel voel. Maar daar probeer ik 'schijt' aan te hebben Succes met je keus! Hier een 'lang - leve - de - fles' moeder!! Met twee op en top gezonde kids!!!!!
Ik ben ook een borstvoedingsdeskundige, Lynn wilde helemaal niet aan de borst en daar heb ik 5 mnd voor gekolfd. Ze werd ziek van de poedermelk (achteraf had ze ook een koemelk allergie) dus ik heb gekolfd, wat een drama!! Wout wilde ook niet drinken aan de borst, maar ik moest van mezelf blijven proberen, en dus weer gestart met kolven. Wout kreeg de eerste 2 weken sondevoeding (wel mijn melk) maar na 2 weken wilde mijn man dat ik zou stoppen. Ik had nog een hele hoge dosis medicatie (ivm hoge bloeddruk) en Coen dacht dat Wout daar zo slaperig van bleef. Dus na 2 weken gestopt met kolven en overgegaan op de fles... Wat een verademing!!! Nu bij de 3e twijfel ik niet meer, ik start gelijk met de fles. Ik weet dat het heel goed is om bv te geven, maar ook dat ik er niet gelukkig van wordt. En aan kolven ga ik echt niet meer beginnen!!!! Mijn borsten zijn niet gemaakt voor borstvoeding denk ik! Ik vind het super knap dat je doorzet, maar ik denk dat het ook belangrijk is dat je jezelf goed blijft voelen! Die kraamweek is zo bijzonder en als je jezelf alleen maar ongelukkig voelt door het voeden kan dat nooit de bedoeling zijn. Maar volg je gevoel!
Tmv2 Ook ik vind het super knap maar als je wilt stoppen gewoon doen. Ik ben net als smile een gelukkige flesvoeding moeder en zou er nog een 3e komen ga ook ik gelijk op flesvoeding.
Hoi dames, Bedankt voor jullie woorden. Vannacht heeft hij wel goed gedronken, een keer maar een borst maar wel gedronken. Heb er wel tien minuten over gedaan voor ik de moed had om hem aan te leggen.. *schaam*schaam! Pijnlijk is het nog steeds. Ik tel de minuten af totdat de 15 minuten voorbij zijn. Maar als hij dan klaar is en ik naar mijn mannetje kijk ben ik blij dat het klaar is maar vind ik het ook fijn da hij het beste weer gehad heeft. Maar zoals smile zegt, die klik is er niet. Ik moet er ook niet aan denken hoe ik straks bijv beneden voor open raam moet voeden. Nu lukt het alleen liggendomdat mijn borsten te groot zijn ( ook door stuwing enz). Maar ik voel mezelf er niet prettig bij. Wil er ook niemand bij hebben, dan denk ik kan ik dat straks wel?? Mijn man denkt en vind dat het niet bij me past... Maar we hebben het wel ver het beste voor mijn kind. Ik weet dar ik bij mijn dochter waar ik gelijk met fles ben begonnen dit gevoel niet had en veel meer heb genoten. Maar met haar koemelkallergie en immuunstoornis in mijn hoofd wil ik ook extra doorzetten. Waar moet ik mijn grens trekken?? Ooh dames die hormonen maken een onzekere warhoofd van me. Sorry van de ego berichten, hoe is het met jullie?
Tmv2: volg je gevoel! Heb je nog de energie om ermee door te gaan? En hoe lang lukt dat nog voor je? Of krijg je er steeds meer afschuw van? Ga goed bij jezelf te rade. Er zijn genoeg kindjes die groot worden op flesvoeding! En mssn is het flesje ook wel gemakkelijker voor M.inck omdat hij minder moeite hoeft te doen? Belangrijkste is dat jij je goed voelt!
Ik heb tijdens mijn stages in de kraamzorg een uitspraak van een verloskundige erg goed onthouden... we waren aan het werk in een gezin waarbij de kraamvrouw ook borstvoeding wilde geven omdat dat "het beste" was voor haar baby, maar ze had er zelf helemaal geen gevoel bij. De verloskundige die toen langs kwam zei toen; Je kunt beter je baby met liefde de fles geven dan met tegenzin de borst. Dat vind ik echt de beste uitspraak ooit . Ik ben wel een borstvoedingsmoeder, ik vind het heerlijk. Ik moet wel zeggen dat het bij mijn oudste meteen goed ging (misschien ook door mijn ervaringen als kraamverzorgster een tijdje terug). Ik heb beide jongens 5 maanden gevoed, daarna ging het moeilijker ook doordat ik het weer drukker kreeg met werk erbij etc. toen liep het erg terug. Op dat moment ben ik overgestapt op de fles bij allebei.
Breek even in, tmv2: als ik je zo hoor dat je tegen elke voeding op ziet denk ik dat je goed moet nadenken of dit wel is wat je wilt. Natuurlijk bv is het beste voor je kindje, MAAR dan moet het voor beide partijen wel een goed gevoel geven en het goed gaan. Het is zo zonde als je straks terug kijkt op een kraamweek waar voor jou het gevoel alleen maar was dat je met voeden bezig was, wat ik nu al een beetje van je hoor. Wat miran ook zegt liever een happy mom dan eentje die met een ongelukkig gevoel in haar kraambed ligt. En hou je zelf voor ogen dat je het geprobeerd hebt! Voor 200 % en daar mag je trots op zijn! Hij heeft in ieder geval die paar dagen bv meegekregen. Vooral het colustrum is erg belangrijk. Maar wat niet gaat dat gaat niet! Wat wel kan zijn is dat de kliertjes in je borst nog op moeten rekken en dat kan zeer doen. Dat wordt wel beter, maar ik kan niet zeggen wanneer. En anders een lactatiekundige raad plegen? Heeft hij wel een groot gedeelte van de tepelhof erbij? Want anders schuurt hij steeds met zijn kaakjes over je tepel en dat doet ook ontzettend zeer. Hier ook bij alle 3 dus borstvoeding gegeven waarbij het met de eerste ook niet van een leiden dakje ging. 3x borstonsteking, tepelkloven, kindje dat overmatig spuugde en afviel (later bleek reflux), en vooral de eerste 6 weken was het echt niet zo leuk vond ik. Daarna ging het makkelijker en kon ik er echt van genieten. Maar nogmaals. Denk er even goed over na wat je wilt! Het is geen schande om te zeggen, nee dit is toch niks voor mij. Hoewel je gevoel dat vaak wel anders zegt, maar meid je hebt het echt geprobeerd! Wat niet wil dat wil niet. Wij kunnen de keus niet voor je maken, dat moet je echt zelf doen. Breek weer uit
fles bv: ik genoot 2x van de bv. maar als ik het met tegenzin zou geven is de fles ook prima toch?? laat je niet pushen.. jullie moeten het doen...
TNx meiden. Verschillende mensen hebben nu meegekeken en raad gegeven. Tepels zijn niet kapot en hij ligt goed aan, buiten dat ik een beetje ingetrokken tepels heb en m.inck daardoor soms niet goed pakt in een keer en daardoor paar keer hapt voordat het goed gaat. Is er geen reden te bekennen waarom het zoveel pijn doet. We hebben vandaag met tepelhoedjes gedaan en ik moet zeggen, het aanzuigen is pijnlijk, maar ik kan daarna weliswaar een beetje ontspannen. Nu is het aankijken of m.inck het aan kan zonder bijgevoed te worden. Ik maak wel veel melk aan, maar hij heeft niet de rust, energie om elke drie uur goed te drinken, waardoor er zeker met tepelhoedjes kans bestaat dat hij niet voldoende drinkt. De verlos komt nog wat vaker kijken en we hebben afgesproken dat we per dag bekijken hoe het gaat en ik goed naar mezelf moet luisteren en niet naar wat het beste is of wat er van je geacht wordt. De kids zijn bier heerlijk buiten aan het spelen en wat zijn ze lef vandaag niet normaal. Denk dat alle huilbuien van mama ze rustig heeft gemaakt voor vandaag.
tmv2 er is al veel over gezegt maar ik vind ook dat je je gevoel moet volgen meis! dikke knuff! in mijn album staan foto's van het kamertje hij is af! op rolgordijntje na dan! http://www.zwangerschapspagina.nl/members/5521-albums8954.html
Goedemorgen meiden! Iedereen goed geslapen? Ik hoop het! Hier was kj om 7 uur wakker, hopelijk kunnen we het zo houden en niet dat ie weer terug gaat naar 6 uur... Tv was rond 4 bij ons in bed gekropen en is net wakker geworden van het geklets van z'n broertje. Nog plannen voor vandaag?