Hoi meiden, Even een vraagje! We zijn alweer een tijdje bezig om zwanger te worden maar het wilt niet echt lukken. Ik wil zelf geen ovulatietesten gebruiken omdat ik er niet te veel mee bezig wil zijn. Mijn cyclus is vrij regelmatig. Nooit langer dan 28 dagen, soms iets korter. Maar ik twijfel nu wel een beetje of ik toch wel ovulatietesten moet gaan gebruiken zodat we wat gerichter kunnen "klussen". Of gewoon doorgaan met om de dag, wat we eigenlijk al maaaaaanden doen. Wat is jullie mening? Wil natuurlijk wel mijn kansen goed benutten weet overigens niet wanneer mijn ei precies is.
Als er om de dag na een jaar nog niets gebeurd is zou ik eens bij de huisarts langs gaan. Eerst even man laten checken, want daar kan het ook aan liggen, en die testen zijn een stuk minder ingrijpend.
Wij zijn een jaar bezig geweest voor nr 1. Ik vond het zelf wel prettig om op een gegeven moment te zien of ik wel een eisprong had... Daar heb ik zelf voor getemperatuurd. Daaruit bleek dat ik wel degelijk een eisprong had, maar dat het om welke andere reden dan ook kennelijk niet wilde... Ik heb ook begrepen dat, als je een jaar bezig bent geweest en je gaat naar de arts, ze je dan weer terugsturen met de mededeling dat je 3 maanden moet gaan temperaturen omdat zij ook willen weten of je nog wel een eisprong hebt... Overigens deed ik niet zo moeilijk over temperaturen: gewoon onder mijn tong, met een standaard thermometer, vlak na wakker worden. Officieel moest t met een preciezere, en dan in de anus. Vind ik om 05:00 een beetje teveel gedoe...
Als je om de dag gemeenschap hebt is het niet nodig om ovulatietesten te gebruiken. Als je inzicht wil in wanneer je ovulatie precies is zou ik een maand of 2 gaan temperaturen. Stuk goedkoper ook dan ovulatietesten kopen.
Dat hoefde bij ons niet, wij konden na doorverwijzing naar de gyn & daarbij kreeg ik een echo, bloedtest & vriendlief moest ook wat inleveren. Eigenlijk doen jullie het al gericht, om de dag. Mocht je gerichter willen klussen is temperaturen of met ovu testen aan de gang gaan wel een idee dan weet je wanneer je ei er aan komt.
Mijn huisarts gaf idd ook aan om 3 maanden te temperaturen als het langer dan een jaar zou duren. Ik heb het ook even gedaan maar vergat het regelmatig. Ik denk wel vrij zeker te weten dat ik ovuleer, heb rond die dagen last van buikpijn en borsten. Mijn huisarts gaf ook aan dat er niks mis was met me. Ik zou hooguit verstopte eileiders kunnen hebben? Maar dat denk ik zelf niet.
Ik ben zonder temperaturen doorgestuurd. Ovulatietesten werden wel positief alleen had ik nooit een goede eisprong. Clomid heeft mij een prachtig ei gegeven. Wij deden/doen het ook om de dag. Ik ben met ovukatietesten begonnen om toch iets meer inzicht te krijgen
Zolang je je er zelf goed bij voelt hoef je echt geen ovulatie-testen te gebruiken. Als je langer bezig bent, twijfelt of je wel een goede eisprong hebt, of bij onregelmatige cycli, worden tempen en ovu-testen wat logischer om te gaan toepassen. Hou echter wel in gedachten dat al je je eisprong niet weet, je ook niet veel vroeger dan je NOD zou moeten gaan testen. Omdat je stomweg niet weet op hoeveel DPO je dan zit. Een gezonde Luteale Fase (de periode tussen eisprong en NOD) moet tussen de 10 en 16 dagen zijn. Bij 28 dagen betekent dat dat je eisprong ergens tussen dag 12 en dag 18 zou moeten zijn. Als je cyclus korter is, dan verschuift die periode uiteraard naar voren. Ik weet niet hoeveel korter je cyclus af en toe is, maar afhankelijk daarvan zou ik in ieder geval in die ruime 'vruchtbare' periode om de dag/2 dagen vrijen. Succes! En hopelijk snel een positieve test.
Bedankt voor jullie antwoorden! Het meest vroege wat ik ooit ongesteld ben geworden was op dag 24. Tot wanneer raden jullie aan om het om de dag te doen? Zodat we zeker weten dat we niet te vroeg stoppen?
Je kunt het beste met je kortste cyclus rekenen, dus 24 dagen. Je eisprong kan 10-18 dagen voor je menstruatie komen. Dus dan zou ik vanaf dag 6 om de dag gemeenschap hebben.
Mijn cyclus was 23 tot 24 dagen. Ik heb wel ovu testen gekocht maar alleen om mijn cyclus te ontcijferen en zeker niet om ze maandelijks te gebruiken. Mijn eisprong was altijd op dag 7 of 8. Ik heb door onwetendheid zeker 1,5 jaar 'verspild'. Mijn advies zou zijn om 2 pakjes bij de action te kopen om je cyclus te ontdekken. Deze gegevens in je app zetten en dan wat gerichter te klussen rond je ei.
Ik denk ook wel dat ik de ene maand een vroegere eisprong heb dan de andere maand. Misschien dat ik toch nog wat testjes koop. Dan mogen we nu wel weer is gaan beginnen!! Dubbelbloed wat zonde dat je 1,5 jaar dan verspild hebt. Lijkt mij behoorlijk balen!
Ik had dat ook inderdaad, toen ik geen ovu testen gebruikte dacht ik dat ik altijd een eisprong had tussen dag 12-14. Sinds ik ovu testen gebruikte kreeg ik meer zicht er op. Bij een cyclus van 23 dagen had ik een postitieve ovu test op dag 5! Nu had ik steeds een cyclus van 26 dagen & een positieve ovu test op dag 13. Wij hebben in het begin ook op de 'verkeerde' dagen gezellig gemaakt. Alhoewel het nooit verkeerd is, maar hebben wel eens een eisprong gemist.
Hier vorige keer zwanger geworden zonder ovu-testen (helaas MK). Na de curretage was mijn cyclus van slag en heb ik ovu-testen gebruikt om te zien of er weer wat gebeurde. Kwam er toen achter dat mijn LF 11/12 is en mijn ei tussen dag 13 en 15 ongeveer komt. Handig om te weten maar ben dus ook weer gestopt omdat ik al een keer zonder ben zwanger geraakt en ik het gedoe vind (kan niet op werk testen), vrij prijzig en ik er gestresst van raakte Tempen nooit gedaan. Succes!
Nu ik zwanger ben, voelt het niet zo zonde maar soms denk ik aan alle vriendinnen die wel vanaf het begin getest hebben. Zij gaan nu voor een 2e en dat terwijl ik als eerste met AC gestopt ben en nu pas bijna moeder wordt. De goedkope testen van action zijn een uitkomst. 1 of 2 maanden proberen of zo is denk ik voldoende.
Mijn zus had nog 5 testen over dus die heb ik gehad. Gister getest en hij was nog negatief. Voor nu even om de dag testen?
Nee, niet om de dag testen. Dan heb je kans dat je je piek mist. Die kun je ook al met gemak missen als je één keer per dag test, eigenlijk zou je het het beste twee keer per dag kunnen doen. Om de dag testen, heeft niet zoveel zin.
Als je om de dag test mis je je piek. Ik gebruikte overigens de ovu testen van action, die werkte hier prima.
Ik snap de vraag niet zo goed. Wat is het nut van een ovulatietest als je het zowiezo om de twee dagen doet gedurende je héle cyclus?