Hallo, Ik heb mijn zoontje 17 maanden borstvoeding gegeven (tot 3 maanden geleden dus) en ik ben nu 21 weken zwanger . Ik heb 2 vragen. Vraag 1: Aangezien ik bij mijn zoontje kampte met spruw vanaf dag 1 diep in de borst (waarschijnlijk al tijdens de zwangerschap opgelopen, had een schimmelplekje onder de oksel) en ik resistent was voor de reguliere behandeling tegen spruw (miconazol, nystantine, daktarin etc) kreeg ik daarbij ook nog het syndroom van raynaud. Twee tot drie uur na de voeding echt bonkende en krampende pijn in de borst. Pas met 9 weken en een andere lk, medicatie (5 weken 200 mgram flucanazol geslikt) kwam ik van de spruw af en werden de raynaudklachten ook minder. Ook mijn productie kwam in de kraamweek traag op gang omdat ik door de pijn heel laat pas een tsr kreeg en mijn zoontje viel dan al in slaap, met teveel afvallen en niet goed op temperatuur houden tot gevolg. Ik heb dus moeten bijvoeden (fingerfeeding) door nakolven en pipetten na elke voeding en ook even wat hypoallergene melk op dag 4 en 5. En syntoncinon om de tsr te bespoedigen. Al met al best heel zwaar en ik hoop dan ook echt niet dat ik dit weer zal meemaken. Zeker met een dreumes rondlopen hier. Ik wil dit keer de problemen vooraf zoveel mogelijk uitsluiten. Ben er namelijk zo goed als zeker van dat ik wel weer spruw krijg, ben er erg gevoelig voor en heb ook nu weer (net als tijdens mijn vorige zwangerschap) droge 'schimmelplekjes' op de huid die ik niet weg kan smeren. Ik heb het volgende al bedacht: -vooraf al afspreken met huisarts meteen weer flucanazol 200 mgram te krijgen en niet weer het gewone candidaprotocol te starten. en dan een aantekening daarvan laten maken in mijn dossier dat ik niet hoef te lobbyen bij eventuele vervangers of weekendartsen die eigenlijk alleen daktarin willen voorschrijven - syntocinon al in huis hebben - preventief miconazol smeren gemeng met tepelcreme na elke voeding - melk en suiker reduceren, misschien zo'n 3 weken voor de bevallingsdatum op dieet - vanaf dag 1 al extra kolven om productie een boost te geven Is dit aan te raden? En misschien hebben jullie nog aanvullende tips? vraag 2: Mijn zoontje is niet vrijwillig gestopt met de borst. Vanwege mijn historie van harde buiken / premature weeën mocht ik maar tot maximaal 15 weken doorvoeden in de zwangerschap (overlegd met vk en haar aangesloten lk). Ik ben in de 10e week al gestopt want het deed zo'n pijn waardoor ik nog misselijker werd dan ik 's ochtends al was. Nou is het bijna 3 maanden geleden en hij is het nog echt niet vergeten. Hij probeert nog wel eens de borst te pakken als we douchen of badderen. Ik denk dat hij het dus ook wel weer zal vragen/eisen/proberen als zijn broertje ziet drinken. Hoe kan je daar het beste mee omgaan? Ik wil niet twee kindjes aan de borst. Alvast bedankt!
Hai, twee heel verschillende vragen, ik ga mijn best doen : ) Vraag 1: voorbereiden Het feit dat je je zo goed voorbereid en al een plannetje hebt is hartstikke goed. Je laat je niet kisten en gaat ervoor, je instelling bepaalt al voor een groot deel hoe je hierin staat. Preventief smeren met miconazol is een mogelijkheid die ik niet snel zou aanraden, omdat je mogelijke resistentie in de hand werkt. Het dieet en de aantekening bij de huisarts liggen meer in lijn. Nystatine is helaas een middel dat veel wordt voorgeschreven, maar waar de resistentie van de schimmel de werkzaamheid discutabel maakt. Ken je Gentiaan Violet al? Een natuurlijke schimmeldoder. Is er ook al eens bij jou nagegaan waarom je zo gevoelig bent voor schimmels? Vraag 2 Lastig he voor zo'n ukje. Wat bij andere kindjes helpt vaak is veel huid op huid contact bieden zonder borst, dus bijvoorbeeld nog wel even met je hoofdje op mogen liggen, honger voorkomen, zorgen voor afleiding en gevoelens benoemen. Boekjes lezen op zijn niveau en zorgen voor een leuke pop die hij zelf "de borst kan geven". Succes en post gerust meer vragen, kan me voorstellen dat het niet in 1 berichtje klaar is. Kirsten
Hoi Kirstin, Bedankt voor je reactie. Ik hoor verschillende verhalen over dat dieet. Toevallig kwam ik net nadat ik deze vraag postte in contact met een lk die ook bioloog is en die vertelde weer dat je juist een averechts effect kan bereiken met het weglaten van die voedingsmiddelen omdat de schimmel dan meer 'naar binnen slaat' in de zoektocht voor voeding. Klonk wel een beetje eng... zag echt zo'n leger met schimmelbeestjes mijn lijf in marcheren. Gentiaan Violet kende ik al, maar heb het nooit voorgeschreven gekregen. De huisarts en de apotheker waren er niet bekend mee en dus ook terughoudend. Maar doodt dat alleen oppervlakkig of heeft het ook nog effect als de spruw al in de melkkanalen zit? Is dat ook preventief te gebruiken op de huid? Of ik bijvoorbeeld aan de flucanazol en zoontje aan de GV? Is het minder schadelijk voor je kindje als bijvoorbeeld Daktarin? Ik zie er namelijk tegenop om weer tubes vol door dat arme mondje te jagen. Bij mij is nooit nagegaan waarom ik zo gevoelig ben voor schimmels. Ik heb weleens 'te schoon' gehoord, maar er zijn meer mensen die 2 keer per dag douchen toch? Als kind had ik er ook vaak last van. Onschuldige plekjes op de huid hoor, roseas, ringsworm etc. Mijn oudste zus heeft dat ook en heeft ook tijdens haar bv-periodes heel veel schimmelinfecties gehad. Overigens heb ik het nooit vaginaal gehad, alleen op de huid. En ook nu heb ik plekjes, dus ik ben gewoon bang voor weer zoveel pijn. Gelukkig weet ik dat Fluconazol bij mij werkt, dus dat stelt wel enigzins gerust. Maar juist die eerste dagen al zoveel pijn hebben zie ik op tegen. Pillen werken natuurlijk pas een paar dagen later.