Hoeveel leeftijdsverschil max. tussen kinderen

Discussion in 'Zwanger worden' started by Pruts27, Aug 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Hoeveel leeftijdsverschil max. tussen kinderen?

1. 1-2 jaar

2. 3-4 jaar

3. 5-6 jaar

4. 7-8 jaar

5. 9-10 jaar

6. > 10 jaar

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Ben even benieuwd.
    Hoeveel leeftijdsverschil vinden jullie dat er maximaal tussen kinderen mag/kan zitten?

2. Chaii

Chaii Niet meer actief

Als het meer dan 2 jaar was geworden hier waren we gestopt met proberen denk ik.
    Maar er is verder geen regel voor wat mag of kan.
    Iedereen heeft zo zijn ideeen over wat zij het leukst vinden en dat is heel persoonlijk...

3. Gespannen

Gespannen Bekend lid

Jul 14, 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik heb 3-4 gestemd.
    Ik denk dat ik 1,5 a 2 ideaal vindt, hoewel ik nr. 4 niet 1,5 jaar na nr. Had geweild, maar wel korter dan de 4 jaar die er nu tussen gaat zitten.

Het ligt dus geheel aan de situatie. Bij nr. 1 en 2 zo'n 1,5 jaar ertussen en dan nr. 3 2 jaar daarna en nr. 4 weer 2 jaar daarna.
    Maar het ligt ook aan je kids, wel of niet druk/huilbaby/handicap dus meer aandacht en zorg nodig.

4. masami

masami Fanatiek lid

Jul 27, 2011
    4,248
    802
    113
    Female
    Tja in een ideale wereld zou ik denk ik er ongeveer 1/5 a 2 jaar tussen willen hebben.
    Maar omdat het geen ideale wereld is zit er bij mij tussen de jongste en oudste 8 jaar en nu met nr 3 bezig en tja wie weet wanneer dat raak is. mijn jongste is nu 4 en half.
    Maar ik vind dit nu eigenlijk ook wel fijn, ze hebben echt hun eigen dingen en ik kan genieten van het wat ouder worden en het kleine spul :D

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

ik denk dat meer ligt aan wat je gegunt is :) je kunt heel veel willen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se te lukken.

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ligt aan de situatie.. Zelf een keer 3,5 jaar ertussen en straks een maand of 22. Heeft allemaal zijn voors en tegens en is net wat je wilt, plus of het natuurlijk allemaal lukt.

7. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Geen max, heb ook weinig te kiezen eigelijk..
    Kan alleen zwanger worden via icsi
    Zit er 1 jaar tussen..prima
    Zit er 5 jaar tussen.. Ook prima :)

8. moeder254

moeder254 Niet meer actief

Je kan idd veel willen, maar het moet ook maar lukken..onze zoon is bijna 7 en we zijn al meer dan 3 jaar bezig voor een 2e kindje...soms heb je het gewoon niet voor het zeggen!!!

9. catje1981

catje1981 Bekend lid

Mar 13, 2012
    717
    0
    0
    Tuurlijk is het maar net hoe t loopt en wat er gebeurd.
    Maar als ik mocht kiezen zou ik tussen nummer 1 en nummer twee zo min mogelijk tijd willen hebben. Waarom weet ik niet precies, misschien omdat ik met mijn zusje 8 jaar scheel en met mijn broertje 10 en ik dat nooit leuk heb gevonden....
    Heb dan ook voor 1 a 2 jaar gekozen, maar t liefste had ik: bevallen en hop weer zwanger :D
    Hoe zwaar misschien ook ;)

10. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,092
    82
    48
    NL
    Ik wil er graag 3 a 4 jaar tussen hebben (voor zover ik het kan bepalen ;) ), puur omdat de oudste het dan wat bewuster mee kan maken en ook al een stukje zelfstandiger is dan wanneer je tegelijkertijd voor een baby en peuter moet zorgen. Ook heb ik 3,5 jaar verschil met mijn zus en vind dat wel een fijn verschil :).

11. mamavanY

mamavanY Actief lid

Aug 7, 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Als ik dit jaar nog zwanger zou mogen raken, zal er bijna 5 jaar tussen zitten, is nooit de bedoeling geweest, maar we hebben nogal wat kopzorgen van onze eerste gehad.

Elk leeftijdsverschil heeft zn voors en zn tegens.

12. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Ik heb 1-2 jaar gestemd.
    Maar dit is ONS maximale leeftijdsverschil hé. Dus niet dat iedereen maar zo kort leeftijdsverschil ertussen moet laten :)
    Wij hebben ook het geluk dat het ook snel mocht lukken maar ik denk dat 2,5/3 ons maximum zou zijn.

13. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ik had graag gehad dat t zo gegaan was als wij wilden. Dan was het 2,5 jaar geweest. Leek me ideaal. Helaas is onze 2e dochter na 32 weken zwangerschap overleden. Na die ervaring maakt t me eigenlijk niets meer uit. Het lijkt nu zo onbelangrijk. Ik hoop dat t niet meer dan 3,5 jaar wordt maar ik besef me nu maar al te goed dat je t helaas niet voor t zeggen hebt.

14. Within

Within Niet meer actief

Voor ons zou 2-3 jaar ideaal zijn hadden we zelf al bedacht. Heb 3-4 jaar gestemd omdat het nu voor de eerste al lang duurt en mocht er een 2e komen moet je daar ook rekening mee houden.

15. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Ik zal even uitleggen waarom ik deze poll heb gemaakt.

Wij hebben besloten niet verder te gaan met ziekenhuisbehandelingen en het nu zijn natuurlijke beloop te laten gaan (zijn 2x zwanger geweest op natuurlijke manier, waarvan de 2e zwangerschap eindigde met een miskraam).

Onze zoon is vorige week 4 geworden en we vragen ons af hoe lang we nog door zullen gaan voor een 2e.

Wij willen geen 10 jaar leeftijdsverschil (dan ben ik 36, dus qua leeftijd van ons kan het dan nog wel), maar vragen ons af wanneer we op moeten houden met proberen.

Ik was wel even benieuwd naar jullie meningen, bedankt daarvoor!

16. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Als ik t voor t kiezen had, 3-4 jaar maar heb het jammer genoeg niet voor t kiezen :)

17. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Als ik voor het kiezen had 3-4jaar.
    Maar bij onze eerste waren we erg jong en woonde bij mijn schoonouders.
    Wilde wel voor een 2de gaan maar eerst op ons zelf gaan wonen.
    Helaas is ml enigs kind en door en door verwend dus voor hem was dit een grote stap.
    We hebben vorig jaar augustus een huis gekocht en van oktober wonen we erin.
    In december met de pil gestopt toen zoonlief 6jaar werd.
    Dus je hebt het niet altijd voor het kiezen inderdaad.

Verder vind ik dat alles zijn voor en nadelen heeft.
    Zoonlief is dadelijk 7 als zijn zusje geboren wordt.
    Hij kan mooi mee helpen met de verzorging van zijn zusje en we kunnen hem er "meer" bij betrekken dan bij een kind van 3.
    Daarbij zie ik me niet zitten met 2 kleine kinderen in luier.
    Zoonlief is nu al "zelfstandig" dus kan alle zorg gaan straks naar de kleine.
    En denk dat zl er zekerder van wordt omdat hij dan "de grote broer is".

18. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Hier nooit aan gedacht wat max is. Tussen me zoontje en me dochtertje zit 2 jaar en 9 maanden. Als deze geboren is zit er 14 maanden tussen met me dochtertje.

19. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Zelf vind ik 2 jaar verschil ideaal, daarom begonnen wij dit jaar in april, helaas nog niet zwanger. Opzich is 3 of 4 jaar ook niet erg, heeft ook weer z'n voor- en nadelen. Ik hoop alleen wel dat ik toch voor het einde van het jaar zwanger raak:)

20. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Mijn zusje en ik schelen nog geen 2 jaar. Ik vond het altijd verschrikkelijk, we zaten vaak bij elkaar in de klas enzo. Ging ik eindelijk naar de middelbare school, kwam zij een jaar later er alweer achteraan.
    We gingen tegelijk studeren, dat was voor mijn ouders ook zwaar, want alles moest een aantal jaren dubbelop op he.
    Voor mezelf zou ik er dus 3-4 jaar tussen willen laten. Ik vind het ook een voordeel dat de oudste zichzelf dan al meer kan redden, met bijvoorbeeld zelf kunnen eten.
    Maar ja, voor hetzelfde geldt dat je je door bepaalde omstandigheden sneller aan een 2e begint, zoals je leeftijd of hogere kans op problemen.

Het: we gaan snel voor een tweede want dan is het leeftijfsverschil niet zo groot en hebben ze wat aan elkaar vind ik lang niet altijd opgaan.
    Ik kon vroeger niet met mijn zusje door 1 deur. Nu gaat het wat beter maar we hebben niet echt een zussenband zoals sommigen dat wel hebben. Het ligt er maar net aan hoe je kinderen zijn, dus ga er niet teveel vanuit.

Share This Page