Als het deze maand weer niet raak is gaan we het anders proberen. Kan iemand me wat meer uitleg geven over het temperaturen? Ik heb al het 1 en ander gelezen en wil het in combinatie met ovulatietesten gaan doen. Iemand die me een beetje op weg zou kunnen helpen Alvast bedankt groetjes
Tempe . Begin je op op dag 1 meestal mee dag 2 kan ook. Je doet t iedere ochtend voor het opstaan op het zelfde tijdstip . Er is ook een app ferilty friend waar je alles mooi bij kan houden . Ik zelf temp iedere ochtrnd in de poeperd om 6 uur smorgen . Slaap daarna verder
Het belangrijkste is dat je rectaal/anaal temperatuurt. Iedere ochtend op hetzelfde tijdstip voordat je opstaat. Als je doordeweeks om 7 u op moet voor werk dus ook in het weekend om 7 u de wekker zetten. Als app is Fertility Friend aan te raden en als thermometer de goedkope van de Kruidvat met flexibele tip (heeft maar 10 sec nodig). Je weet dat je eisprong is geweest als je temperatuur ten minste 0.3 graden is gestegen ten opzichte van je basale (gemiddelde) temperatuur vóór de eisprong. Je temperatuur moet hoog blijven om van een eistijging te kunnen spreken. Een eenmalig stijging is onvoldoende. Je ei is gesprongen op de dag voor de stijging. Een ovulatiedip kán voorkomen maar hoeft absoluut niet. Als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Je kan ook vaginaal temperaturen als je dat fijner vindt. Die app is wel echt handig, want die interpreteert je temperatuur meteen. In het forum deel Temperatuurkaartjes kun je nog veel meer lezen en leren. En als je vragen hebt over je eigen kaartje kun je daar natuurlijk ook terecht. Ik hoop dat je er niet aan hoeft te beginnen. Hoe dan ook, succes!
Toevallig ben ik gisteren serieus begonnen met temperaturen (dit was cyclusdag 2, omdat ik maandag nadat ik wakker werd ongesteld werd). Heb trouwens gewoon een thermometer met flexibel tip vd kruidvat 10 sec. wel met maar 1 cijfer achter de komma. Heb een aantal ronden geleden die van sensitest (met 2 cijfers achter de komma, zou specifieker zijn?) een paar keer gebruikt, maar ik werd niet echt blij van zo'n ding 30 sec in m'n reet, hahaha.
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen: waarom moet je 's ochtends temperaturen? Waarom kan het niet 's avonds voordat je gaat slapen? Ik sta 's ochtends op wisselende tijden op en ik wil in het weekend echt geen wekker zetten. Dat druist in tegen mijn principes . Wat is de reden dat het per se 's ochtends móét?
@nizzie86 omdat je je basale temperatuur moet meten en daarvoor moet je lichaam in ruststand. Beweging beïnvloed je temperatuur en dat betekent dat hij na een dag heel veel zal fluctueren. En dan heeft het geen zin. Het komt immers heel precies want het gaat om verschillen van tiende graden.
Met het temperaturen weet je dus alleen achteraf dat je eisprong geweest is. Met de ovulatietesten bij een piek wel 24-48u tevoren.
Daarom is de combinatie van ovulatietesten en temperaturen wel fijn, dan kun je controleren of je eisprong is geweest na de LH-piek.
ga het in combinatie doen met ovulatie testjes,en ik voel me ei ook wel heel duidelijk aankomen gelukkig
Overigens was het van mijn gynaecoloog niet nodig om het op hetzelfde tijdstip te doen en ik heb dat dus in de weekenden ook niet gedaan. Je ziet de eisprong evengoed heel duidelijk. Zolang je maar tempt voordat je uit bed komt.
Dat is wel heel persoonlijk. Mijn temperatuur schommelde zelfs op hetzelfde tijdstip flink en ik zag zeker verschil met een uur eerder of later dus voor mij had dat niet gewerkt. Maar iedereen kan het proberen als je merkt dat het bij jou niet uitmaakt dan is dat fijn natuurlijk .
Temperaturen is eigenlijk een goede methode om na te gaan of je wel echt een eisprong gehad hebt. De ovulatietesten zijn handig voor de timing. Zelf heb ik het toen 4 maanden zo gedaan, maar er volgde geen zwangerschap, dus weer gestopt.... Succes dames.
Waar ik dan weer benieuwd naar ben.. wat nou als je 's nachts moet plassen? Of in mijn geval; als je kind soms al mega vroeg wakker wordt? Als ik pech heb wordt hij soms al om 5 uur wakker en komt hij zijn kamer uit, gevolg ik moet ook mijn bed uit om hem terug in bed te stoppen. Stel dat ik om 6 of 7 uur wil temperaturen, dan heeft het toch geen enkele zin? Iemand enig idee?
Ik heb daar het volgende protocol voor: Is het 2 uur of langer voordat ik uit bed moet/ga? Dan neem ik mijn temperatuur niet op. Heb ik nog korter dan 2 uur om daarna te slapen? Dan neem ik mijn temperatuur op voordat ik uit mijn bed ga. Misschien is dit voor jou wel anders, dat kun je natuurlijk gewoon uittesten door bijvoorbeeld op beide momenten je temperatuur op te nemen en dan te kijken welke het minst af wijkt. Als er toch een keer vreemde temperaturen uit komen, of je bent er bijv. meerdere keren uit geweest, dan kun je de temperatuur altijd nog op discard zetten en wordt deze niet meegerekend in het gemiddelde.
Ik zou aanraden om rectaal te temperaturen met een digitale thermometer die tot twee cijfers achter de komma kan meten. Ik heb deze en ben er tevreden over: https://www.zelfinseminatie-shop.nl/overige-hulpmiddelen/digitale-ovulatie-thermometer.html#idTab666
Ik vond en vind 2 decimalen echt niets toevoegen en vind vooral een thermometer die 30 ipv 10 seconden nodig heeft onnodig belastend . Bij mij had het tijdstip bv. heel veel invloed maar als ik er 's nachts een keer uit was geweest om te plassen maakte dat juist weer niet veel uit. Maar zo zie je dus maar dat iedereen andere ervaringen heeft met temperaturen. Het is ook gewoon een beetje uitproberen en zoeken wat voor jou werkt.