40+ met kinderwens eerste kindje

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door InBetween, 1 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. InBetween

InBetween Lid

1 aug 2024
    18
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb al een topic geplaatst voor de 40+ die in een medisch traject zitten om ervaringen te delen: https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/40-en-gaan-voor-een-eerste-kindje.737097/

Nu opzoek naar gelijkgestemde 40-plussers en (nog) geen kinderen en wat het met je mentaal doet.

Ik kom wel vaker 40+ mama's tegen, maar die hebben vaak al een eerste kindje gehad. Het is ook logisch dat je wat ouder bent als je bijvoorbeeld voor een 3de of meer kindje gaat of misschien een nakomeling hebt. Toch mis ik gelijkgestemde qua leeftijd in combinatie met een eerste kinderwens.

Het voelt mentaal anders voor mij, omdat ik weet dat er weinig tijd meer over is. Na je 43e stopt de vergoeding vanuit de verzekering. Ga je door en zelf de kosten betalen? Tot welke leeftijd zou je dan doorgaan? Ik heb in ieder geval het gevoel dat ik voor een T-splitsing sta waarbij je toekomst binnen een paar jaar besloten wordt tussen het hebben van een gezin of het blijvend zijn van een koppel.

Ik vraag me af of je weleens denkt over andere vormen van een kindje zoals een pleegkind? Of dat je weleens spijt hebt dat je niet jonger bent begonnen aan je kinderwens? Allemaal gedachten waarbij ik merk dat die heel erg bij mij spelen.

2. Vederlicht

Vederlicht Actief lid

2 feb 2024
    307
    262
    63
    Hoi inbetween, hier op mijn 40ste voor t eerst moeder geworden. Ik herken je gevoel, maar nu voor een 2de. Ik heb best wel een pittig jaar achter de rug, het moederschap was anders dan gedacht. Op jongere leeftijd zou je misschien wachten op volledig herstel en dan je er mentaal weer aan toe zou zijn … een 2de. Omdat ik nu 41 ben voel ik die ruimte niet en is het nu of nooit. Wij hebben uiteindelijk gekozen om niet (weer) een traject in te gaan en hopen op een 3de wonder, want ondertussen een wel een miskraam verder. Helemaal in een traject is het nu of nooit. En de tijd gaat dan zo snel en langzaam tegelijk. Ik denk dat het eerder krijgen van kinderen voordelen heeft, maar ook ouder zijn is prima. Wat ik bijvoorbeeld ook best lastig vond is na meer dan 15 jaar samen je allebei een andere rol krijgt en je elkaar weer moet leren kennen. Ik hoop dat je wens uitkomt

Ivm traject hebben ze 4 uitjes gevonden, 3 bevrucht, gelijk 2terug geplaatst, niet zwanger (toen was de hele ivf poging dus voorbij) ik had hoogste dosering gonal f (denk 250? Maar weet het echt niet meer)

3. InBetween

InBetween Lid

1 aug 2024
    18
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Verderlicht,

Bedankt voor je reactie en je afwegingen zijn heel begrijpelijk. Ook dat de druk hoger is als je 'weinig tijd' hebt en je nog een kindje erbij wilt. Ik voel het zelfde en helemaal omdat ik weet dat de vergoeding stopt na je 42e. Zijn jullie al door de 3 pogingen heen of heb je nog 'tegoed vanuit de verzekering' als een soort back-up? Ik voel juist door die leeftijdgrens van de verzekering een hogere druk. Ik wou dat ze dat niet hadden maar lieten afhangen van je bloedwaarden ofzo. Dat als die nog goed zijn, je toch door kunt. :(

In ieder geval knap dat je voor de natuurlijke manier gaat. Zeker omdat je eerder al een kindje hebt gehad vanuit een traject en je dit niet automatisch doet voor een tweede kindje. Wie weet gaat het lukken en heb je straks alsnog een wondertje.

Wij gaan ook voor 2 terugplaatsingen als dat gegund is. En ook ik heb nu de hoogste dosering. Ook qua progesteron om de innesteling te bevorderen (natuurlijk al meerder mk). Maar het is dus nog afwachten wat het resultaat gaat worden.

4. Vederlicht

Vederlicht Actief lid

2 feb 2024
    307
    262
    63
    Oeps verhaal was niet helemaal af zie ik. De 3de bevruchte eicel deelde niet goed door, dus niks ingevroren. Na 3 maanden werd ik spontaan zwanger.
    Wij gaan dus niet voor hulp via kliniek. Voor 2de ivf poging. Wel contact gehad met de arts maar uiteindelijk dus toch anders besloten. Als er geen zwangerschap meer komt is dat wat het is. Die keuze hebben we bewust gemaakt.
    Heel veel succes met jullie traject! Hopelijk gaat het lukken.

InBetween vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina