Hoi dames! Ik heb een beetje vreemde vraag. Zoals jullie kunnen zien ben ik nu een maand onderweg, maar ik vind het heel eng om te poepen! Voor mijn zwangerschap had ik een regelmatige stoelgang en was ik ook binnen 5 minuten klaar op het toilet. Nu moest ik gisteravond opeens en vanochtend ook weer. Alleen als ik ga "duwen" boel ik dat in mijn baarmoeder. Is dit normaal? En kan het kwaad? Alvast bedankt voor de reacties op mijn gekke vraag
Tja als je "drukt" D) gebruik je je buik natuurlijk en darmen en baarmoeder zit dicht bij elkaar. Maar kan absoluut nooit kwaad. Je kindje zit zo veilig bij je, lekker in vliezen. Zeker met jouw termijn is t nog een mini ukkie met heel veel vruchtwater eromheen Maak je geen zorgen en veel vezels eten dan gaat alles vanzelf wat soepeler
Nee kan echt niets gebeuren. Heb af en toe wat last van obstipatie en dan sta ik er versteld van dat ik de baby er niet uit druk Dus er kan niets gebeuren.
Ook pruimen en roosvicee laxo helpen bij het soepel houden van je ontlasting. En verder niet bang zijn, je lijf weet wel wat kan en wat niet Als je niet zou kunnen poepen tijdens de zwangerschap zou je dood gaan denk ik hihi
Ik dronk in het begin roosvice laxo. Hielp om de boel beetje soepel te houden Hahaha nu met 37 weken denk ik soms ook, dat ik hem er niet uit druk. Maar zelfs dan gebeurd dat nog niet. Maar snap je angst dus als geen ander maar gewoon lekker poepen....
En veel water drinken Duw maar niet TE hard later in je zwangerschap want dat kan aambeiem veroorzaken hahaha.. of heb ik me dat wijs laten maken?!
In het eerste trimester krijgen veel vrouwen wat last van obstipatie. Door de hormonen reageren de darmen anders, en kan het juist dun of harder worden. Poepen is geen probleem voor je kindje, probeer het juist niet te lang op te houden en neem inderdaad voldoende vezels en water. Hopelijk is het nare gevoel snel weg.
Oja, dacht ik ineens nog aan.. Wat ook erg goed helpt is op het toilet zitten met licht gebogen onderrug en je voeten op een kleine verhoging. Wat meer in de hurkhouding... En vooral een klein beetje aanzetten, maar niet 'eindeloos' blijven persen. Dan kun je beter een halfuurtje later nogeens gaan. Anders heb je kans op aambeien...
Mijn vk gaf als tip dat je op de wc met je rug maar achter moet leunen. Dat zorgt voor een betere "doorgang" ofzo en de minste kans op aambeien.
Ik had het na mijn keizersnede heel erg, de kraamhulp adviseerde toen om een paar druppels sla-olie in je karnemelk of melk te doen 2x per dag, het werd daardoor ook wat soepeler.