Recentelijk had ik een artikel gelezen dat vk te lang wachten met het inleiden van vrouwen.. ze gaven aan dat vaak met 42 weken er al een stuk minder vruchtwater is en dat de moederkoek dan al aan het afsterven is etc. Zijn er meiden die hier misschien meer van weten of hier ervaring mee hebben? Kan het artikel niet meer terug vinden helaas..
Geloof best dat het vaak zo is. Echter wordt je meestal in de 41e week gestript en krijg je een echo, ctg ed bij de gyn om te kijken hoe het met de baby gaat, hoeveel vruchtwater er is en wordt er dan een afspraak gemaakt om in te leiden. Hier stond twee keer een afspraak in het ziekenhuis voor 41+2 en 3, maar de dag ervoor bevallen. Had die dag in het ziekenhuis dus ctg en echo gehad en een afspraak gemaakt voor de inleiddatum als dat nodig was. Normaliter lag die twee keer op 41+5 (verschillende ziekenhuizen), tenzij het er naar uitzag dat de baby het niet meer fijn had dan eerder/meteen.
Oh maar het is dus wel standaard zo dat je goed nagekeken word rond de 41 weken? Of zijn er dames die pas tegen de 42 weken zijn nagekeken en ingeleid?
Hier ook met 41.0 proberen te strippen, met 41.3 echo en ctg, met 41.4 ingeleid en met 41.5 bevallen. Ik vond de begeleiding echt top, maar ik denk dat het misschien ook afhangt van het protocol dat je verloskundigenpraktijk hanteert.
Bij de twee praktijken waar ik dus zat was het inderdaad standaard rond de 41+3 een check-up te krijgen in het ziekenhuis. Maar lees hier ook nog weleens andere ervaringen dus volgens mij is er geen echte standaard richtlijn, maar is het zeker wel gangbaar die check-up en inleiden net voor of op de 42 weken inleiden tenzij echt in topconditie hihi.
In dit artikel wordt wel het een en ander beschreven: Wat verwacht u? INDEX onderzoek Als je je hier zorgen over maakt, kun je denk ik het beste met je verloskundige overleggen. Ik denk dat ze je prima gerust kan stellen. Mijn vriend is overigens met ruim 43 weken geboren en hij heeft er niets aan overgehouden .
Hier (Flevoziekenhuis) waar ik loop bij de VK en niet medisch overigens....maar zij gaan mij dus met 40 weken checken al....en indien het mogelijk is ook strippen... ik heb daarnaast ook besproken dat ik absoluut niet tot 42 weken wil lopen (dit omdat ik er teveel nare ervaringen mee heb gehad, dames uit de kennissenkring) en dat respecteren ze ... en bij week 41 gaan ze dus offcieel actie ondernemen mocht ik het zelf echt niet langer meer willen...
Hier word je met 41weken vaker gecheckt. Ctg en echo. Evt paar x gestript of als je wil, ingeleid. Week tussen 41 en 42 schijnt een grijs gebied te zijn. De ene zegt dat het te lang is en de ander vind dat het met controles nog prima kan. Ik had met precies 42 weken een inleiding staan. Het begon uiteindelijk die nacht zelf maar alles was prima. Kleine, placenta en vruchtwater. Werd goed in de gaten gehouden. Zusje is ook met precie 42 weken ingeleid. Niks aan de hand. Nu hoop ik dwt het vanzelf eerder start. Voel met er niet lekker bij om tot 42 weken door te lopen maar voel er ook weinig voor om eerder in te leiden. Aan de ene kant, kind komt wanneer het er klaar voor is. Inleiden is toch weer een medisch gebeuren in ZH met ook grotere kans op complicaties, weeenstormen en kunstverlossingen.
Wat ik wel weet, is dat NL redelijk uniek is in het laten doorlopen tot 42 weken, mét of zonder controles. In veel van de ons omringende landen wordt echt rond 40 weken gekeken wanneer er zal worden ingeleid, doorlopen is daar veel minder vanzelfsprekend. Maar NL is in meer dingen uniek als het om bevallen gaat
hier vanaf 41 strippen.. werd bij mijn eerste pas ingeleid met 42+1 wat ik ook veelste laat vond achteraf dochter maakte het wel goed hoor geen compli op tang verlossing en knip na. Hoop dat bij de tweede eerder ingegrepen word eerder ingeleid als ik de 41 weken weer behaal .. hoop t niet!
In ons ziekenhuis mag je in principe doorlopen tot 42 weken, maar vanaf 41 weken kom je wel om de dag op controle. Om te checken of er nog genoeg vruchtwater is, de placenta het nog trekt en of de baby het nog een beetje naar zijn zin heeft. Vanaf 41 weken mag je er (bij ons) zelf voor kiezen om ingeleid te worden. Ik wilde dat eigenlijk liever niet, laat het liever over aan onze kleine man zelf, zolang hij het naar zijn zin heeft in mijn buik. Maar vandaag bleek bij de controle dat het vruchtwater wel echt afneemt, dus nu word ik morgen ingeleid. Vind dat eerlijk gezegd wel prima, heb wel het idee dat we echt goed in de gaten worden gehouden, en er geen risico's worden genomen met de gezondheid van de baby, of die van mij!
Bij mij indertijd (wel BE) werd bij de laatste controle voor de bevalling ook al gesproken van inleiden! Ik was toen uitgerekend voor 04/08 en ben uiteindelijk bevallen op 31/07, dus op 30/07 (daags tervoor) spraken ze al van strippen/inleiden. Ik heb het toen niet gewild, ik was bang dat Kleine Meneer nog niet volgroeid was, ook al omdat ik bij de 1e echo (wschl. terecht, achteraf bekeken) meteen een maand vooruit gezet was.
Ik ben met 41+1 ingeleid, ondanks dat de placenta & vruchtwater op de echo ok waren. Ik wilde persé niet langer doorlopen. Dochter heeft het heel zwaar gehad tijdens de bevalling en is uiteindelijk met dreigend zuurstof tekort met spoedkeizersnede geboren. Achteraf zei de gyn dat het waarschijnlijk door de termijn kwam.
42 weken vind ik (persoonlijk) veelste lang. Helaas heeft mijn nichtje het niet overleefd. Overleden in de buik van mijn zus met 42 weken. De planning was de dag erna halen. Helaas te laat.
Ik weet dat het ziekenhuis waar ik bij loop met 41 wkn inleid. Die laten niemand meer doorlopen. Dat vind ik wel een prettig idee. Volgens mij is het overal verschillend.
Hier mag je tot 42w door lopen wel met extra controles. Ik heb altijd aangegeven niet voorbij de 41 weken te willen. Hier ging de gyn mee accoord, op 40w6d zou ze gehaald worden met een ks (aangezien ik ook niet ingeleid wilde worden ivm complicaties na eerdere ks). Ze kwam uiteindelijk alsnog spontaan op 40w5d