Weer zwanger na keizersnede.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Azshara, 26 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Hoi Allemaal!

Ik ben in 2011 bevallen van mn dochter met een keizersnede.

Ik ben nu opnieuw zwanger en vraag me af hoe ik deze zwangerschap ga ervaren?

Bevallen wordt nu medisch, hoe zit het met controle's? Gaat de VK dit doen of verwijst deze me door naar de Gyn?

Hoe groot is de kans op een tweede keizersnede?

En hoe zit het met de horrorverhalen dat de baarmoeder kan scheuren?

Hoe hebben jullie de zwangerschap ervaren na een keizersnede? Ben erg benieuwd! :p

Liefs,

Azshara.

2. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik moest vanaf 35 weken over naar de gyn.
    De kans dat je vaginaal bevalt was volgens mijn gyn 70%.
    De kans dat het litteken scheurt is gelukkig maar heel klein. Maar mocht je bevalling worden ingeleid, dan doen ze dat met een balloncatheter, niet met gel of tabletten. Want die kunnen een weeënstorm veroorzaken, wat het risico op een ruptuur groter maakt.
    Ik heb mijn zwangerschap niet anders ervaren door de ks. Alleen soms wat zeurende pijn gehad bij mijn litteken, de vk zei dat dit komt door verklevingen doe een beetje scheuren/trekken?
    Gefeliciteerd en geniet er maar van!

3. KimK

KimK Niet meer actief

Ik was 5 maanden na mijn spoedks weer zwanger. Hele zwangerschap nooit geen last gehad van litteken op enkele keer trekken na. Wel een tweede, geplande, ks. Waarom?! Omdat de spoedsectio vreselijk was en als het weer op een spoedsectio zou uitlopen zouden ze me geen natuurlijke ks kunnen beloven. En dat wilde ik wel, dus vandaar gepland..

Ik was sowieso medisch, dus ik had alle controles bij de gyn, nooit bij vk! Maar de zwangerschap is verder niet zwaarder geweest ofzo, alleen wel omdat ik een baby had hahaha maar daar heb jij geen last van!

4. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik ben nu zwanger na een geplande keizersnede te hebben gehad in 2012 ivm stuitligging
    tot op heden ervaar ik deze zwangerschap niet anders en heb ik geen last van het litteken.
    ik ga nog naar de vk en vanaf week 36 moet ik naar de gyn.

Ik ben wel angstig voor de bevalling wat betreft scheuren van het litteken dus stiekem hoop ik op weer een stuitligger
    maar dat is ook omdat ik dag 2 na de keizersnede naar huis mocht en een heel makkelijk herstel heb gehad, dat zal ook zeker meespelen in mijn ''voorkeur''

5. minon

minon Niet meer actief

Ik heb in 2012 een spoedkeizersnede gehad. Deze zwangerschap wel veel last van het litteken in die zin dat het erg jeukt en trekt maar ik ven dan ook zwanger van een tweeling dus alles gaat dubbel zo snel.
    Of het nu een keizersnede wordt hangt helemaal af van de beebs. Dat blijft tot ze geboren zijn onzeker. Ik moet in leiden bevallen en daar zijn ze in principe erg voorstander van natuurlijk bevallen.

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Off topic: Nijntje, wat ben je al ver! Ik zie dat je nu wel meer antistoffen krijgt, maar je begint ook al aardig in de buurt te komen van een 'veilige' termijn, zeker met een tweeling. Fijn voor je!

7. Medith

Medith Actief lid

15 jan 2014
    292
    5
    18
    Ik ben zwanger van mijn derde en deze baby zal ook geboren worden via een geplande ks. Tot nu toe nergens last van mbt de ks.
    Tot wk 36 ga ik gewoon naar de vk. Daarna pas naar de gyn :)

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    hier bij de eerste ook een ks gehad, na 9maanden was ik weer zwanger. Controles gewoon bij de vk gehad, tot 37 weken, daarna naar de gyn (nu ook weer). Tweede bevalling ging wel goed en we gaan er vanuit dat deze uk er ook gewoon uit kan. Bij de tweede was het litteken wel gevoeliger (vooral bij slecht weer kreeg ik jeuk) nu voel ik er helemaal niks van.

horrorverhalen: mij is verteld dat de kans klein is dat het scheurt, maar ALS het scheurt moet je wel gelijk naar de OK kunnen.

9. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 2013 bevallen met spoedkeizersnede...
    We mochten zelf beslissen of we normaal of keizersnede weer namen....
    Ik heb voor geplande keizersnede gekozen puur op hoe mijn zoontje reageerde op de bevalling....ik wil die angst niet weer hebben omdat hij er bijna aan onderdoor is gegaan.
    Als dat niet zo was zou ik natuurlijk gekozen hebben...
    Vanaf week 36 miet ik mits mijn bloeddruk goed blijft weer naar de gyn

10. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63

mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? ik heb ook een spoedks gehad, en ben zo vreselijk bang dat deze baby ook op 4 cm blijft steken, en het dan weer niet naar mn zin gaat. heb de vorige bevalling echt als traumatisch ervaren, maar mn vk zegt dat het nu toch een stuit kindje moet zijn eer ze mij mn natuurlijke keizersnede mogen geven!

11. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Mijn gyn vertelde mij idd dat er maar 1% kans is op uitscheuring, maar als dat gebeurd kan er meteen actie op worden genomen! vandaar dat je in het ziekenhuis moet bevallen.

Ik heb bij mijn dochter een keizersnede gehad, loop nu nog bij de vk ( donderdag laatste afspraak) dan moet ik naar het ziekenhuis. Daar heb ik wel al een afspraak gehad om even kennis te maken en om de vorige bevalling door te spreken.
    Je kan dus gewoon naar de vk gaan en zij beoordelen dan wel of je daar blijft of al naar het ziekenhuis gaat.

En in mijn geval moet ik proberen om gewoon te bevallen omdat er bij mijn dochter geen medische reden was waarom ik een keizersnede heb gekregen.

12. minon

minon Niet meer actief

Offtopic: vorige week te horen gekregen dat de rhesus bij de beebs is. Antistoffen bij hun waren gestegen van <10% naar 60%. Dus nu overgedragen naar LUMC en waarschijnlijk vind er voor de geboorte nog wel een wisseltransfusie plaats in de baarmoeder. Als er bloedarmoede optreed voor de 35 weken sowieso. Tussen de 35 en 38 weken kijken ze naar de beebs en maken ze afweging van transfusie of bevallen en met 38 weken wordt ik sowieso ingeleid. Ze willen liever inleiden omdat er bepaalde hormonen vrijkomen bij een natuurlijke bevalling die voor een betere longrijping zorgen. Wat weer een gunstigere start betekend. De antistoffen werken namelijk ook na de bevalling gewoon door dus moeten ze onder de lamp of in slechtste geval nog een wisseltransfusie buiten de baarmoeder. Maar we hebben de 30 weken gehaald zonder antistoffen bij de beebs dus is heel lang goed gegaan!

13. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Zo wat een reacties! Super bedankt allemaal, erg fijn om te lezen hoe jullie het ervaren en hebben ervaren.

Ik zou graag ook voor een geplande kz gaan, ik ben met 39,3 weken opgenomen in het zkh vanwege verminderd vruchtwater en minder leven voelen.
    De bevalling kwam na 3 dagen vaginale tabletten op gang d.m.v. inleiden.

Dit heeft geduurd van 07:00 tot 16:00 weeenstormen + ruggenprik.
    Toen de hartslag van dochter flink daalde en het de verkeerde kant op ging is er besloten dat het een spoedkz werd.

Ik vond het heel eng, maar natuurlijk bevallen lijkt me nog veel enger.

Is dit een medische reden waardoor ik een geplande kz zou kunnen krijgen?

Ik loop onwijs op de zaken vooruit, ben pas net zwanger en er kan nog van alles gebeuren. Maar ben een onwijze neuroot haha.

Wel fijn om te horen dat ik in elk geval (hopelijk) een tijdlang bij de VK kan lopen, vind dit toch prettiger en geeft me een minder klinisch gevoel.

@ Nijntje, wat vervelend van de Rhesus, dat maakt het allemaal een stuk moeilijker icm een tweeling. Je bent er bijna en duim voor je dat het allemaal soepel zal verlopen zonder heftige complicaties.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb 2 normale bevallingen gehad, waarvan 1 moeizame ivm smalle bekken. 3de bevalling in 2012 was ik echt panisch omdat mijn zoontje nogal groot was en ik echt voelde dat het niet goed zou gaan. Werd met 41 weken ingeleid maar al vrij snel was het ctg niet goed en kreeg een spoedkeizersnede.

Nu weer zwanger en mocht gewoon zelf kiezen wat ik wilde. Na weer gedoe met vage groei echo's ed en 2 bevallingen die dus eigenlijk niet goed gingen of heel zwaar waren heb ik voor een keizersnede gekozen, dit was geen probleem. Heb wel de hele zwangerschap bij de gyn gelopen.

15. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik heb in 2004 een spoedkz gehad. Zat op bijna 10cm maar elke x viel t hartje te ver weg en hebben ze uiteindelijk ingegrepen. Als ze dat niet hadden gedaan dan was hij bij de geboorte doodgeboren. hij bleek de navelstreng strak o zijn hals te hebben en de navelstreng was veel te kort.
    '
    Daarna ben ik na een half jaar weer zwanger geworden en ben ik met 38 week ingeleid ( 2006) en natuurlijk bevallen. wel via infuus omdat dit de kans op een weeenstorm het minst is omdat ze dit zelf op kunnen schroeven. kans op scheuren is nihil hierdoor. ik heb dan ook GEEN weeenstorm gehad.

In 2008 ben ik weer bevallen met een inleiding en weer geen weeenstorm en een prachtige bevalling die ik zo weer zou doen :)

en wat er nu zal gebeuren weet ik niet. ik loop sowieso in het zh vanwege de hartafwijking die mijn eerste had. maar ik loop nu wel bij een medische verloskundige die in contact staat met de gyn. dus zodra er wat is kan ik gelijk terecht. ik zelf ben een voorstander van een natuurlijke bevalling. Bij mij speelde dan ook wel mee dat de eerste is overleden waardoor ik perse natuurlijk wilde bevallen als dit ogelijk was, want een kz beperkt je op een gegeven moment wel in je kinderwens.

16. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Jeetje wat heftig mamajanneke, zoiets wens je niemand toe. :(

Hoe bedoel je trouwens dat een kz je kinderwens beperkt?

En Umm85, welk zkh ben jij bevallen? (Misschien wel hier in de buurt) ik zou namelijk ook echt graag zelf willen kiezen.

17. minon

minon Niet meer actief

Ik denk dat ze bedoelt dat je maximaal drie/vier keer een keizersnede mag hebben. Na iedere keizersnede is de kans op complicaties daarna weer groter zoals verklevingen en alle gevolgen daarmee. Heb me hier niet heel erg in verdiept eigenlijk. Vandaar dat de voorkeur van de meeste artsen uitgaat naar natuurlijk bevallen.

18. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Ja inderdaad.

Dacht daar zelf ook al een beetje aan, maar misschien bedoelde ze het anders. :)

Bedankt voor jullie reacties in elk geval! :D

Deel Deze Pagina