Hoi lezeressen, Ik kan wel even wat 'rekenhulp' gebruiken bij het bepalen van de beste 'klus-tijd' . Na 3 periodes van respectievelijk 32-29-31 dagen(eerste dag laatste periode 5 november) weet ik even niet meer wat nu handig is om aan te houden wat betreft vruchtbare dagen. Ik heb de calculator van hier al laten rekenen, maar waar ik met name even tegenaan loop is de marge zeg maar. Ik heb geen heel onregelmatige cyclus, maar welke periode van dagen zou ik het beste kunnen aanhouden voor het ehm actief klussen ? (En ja, uiteraard klussen we ook voor de fun hihi. ) Zou ik gewoon vanaf de 16e( beetje vruchtbaar bij cyclus van 28) actief moeten klussen tot aan de dag na de eisprong van de langste cyclus(bij 32 dagen dus dan 24 november...) Hm, nu ik dit tik klinkt het behoorlijk omslachtig en misschien is het antwoord gewoon erg simpel " de hele maand om de dag aan de klus" haha....! Of hebben jullie nog tips? Bedankt vast hoor!
Je Luteale Fase (LF, ofwel de periode na de eisprong tot je NOD) kan in een gezonde cyclus variëren tussen 10d en 18d. Het gemiddelde is 14d, maar dat is dus geen gegeven. Bij een cyclus van 32d, kan je dus ergens tussen dag 14 en dag 22 je ei verwachten, op basis van de min/max van de LF. Bij een cyclus van 29d, tussen dag 11 en dag 19. Bij een cyclus van 31d, tussen dag 13 en dag 21. Aangezien jij je eisprong niet weet en je eigen 'gemiddelde' LF ook niet weet, zou ik dus zeggen dat je tussen dag 10 en dag 22 zou moeten klussen. En dat is best een 'grote' periode. Wil je het nou specifieker weten, dan kun je ovulatie-testen gaan gebruiken of gaan temperaturen.
ik sluit me erbij aan. Als ik jou was zou ik gaan klussen vanaf dag 12 tot dag 22 gaan klussen, hoeft niet dagelijks, om de dag is ook voldoende. ik zou ook ovutesten gaan gebruiken, als die dan positief is dan springt je ei 24-28 uur na die tijd en leeft hij nog 12 uur. Maar om zeker te zijn dat je echt een eisprong hebt kan je gaan tempen, elke dag zelfde tijd voordat je uit bed bent geweest, NA de eisprong stijgt je temp dan met 0.3/0.5 graden daaraan zie je dat hij is gesprongen.
Hee, dankjullie wel voor de duidelijke reacties! Dag10 zou dus dan, afgaand op de laatste cyclus(5nov.) dus dan 15 november zijn, niet? Dus dan is het tussen de15e en de 27e actieve klustijd; ik denk dat ik inderdaad maar ovulatietesten ga halen, dan weet ik wellicht wanneer mijn eisprong is exact(voel hem niet heel duidelijk volgens mij op wat vage symptoompjes na)al wordt het voor mijn 'gevoel' wel een meer rekenkundig en gepland iets ofzo . We gaan het zien, jullie ook 'succes'
Zelf klussen wij gewoon om de dag. Zo missen we nooit de eisprong zeker als de cyclussen wisselen qua lengte is het erg lastig om het iedere maand weer te berekenen. En ovulatietesten vliegen er doorheen
Wat je ook kunt doen is temperaturen. Dat kan om 2 redenen zin hebben: ten eerste kun je door middel van je temperatuur bijhouden bepalen of je een eisprong hebt gehad of niet. Dat is prettig om te weten. En ten tweede is in de meeste gevallen de Luteale Fase wel redelijk gelijk voor een vrouw. Je zou kunnen checken of dat bij jou ook zo lijkt te zijn. Wellicht heb je daar dan nog iets aan?
Hee catlady, Nou, precies, dat is wat ik deze maand mezelf ook heb voorgenomen(eh wij 'onszelf' haha); gewoon maar lekker om de dag of in ieder geval wanneer we zin hebben, en proberen in de 'go with the flow' modus te blijven.... Ik werd een beetje hyperdepieper gefocust van dat testen, lezen, plannen.... Merk nu al dat het fijner is nu, zeker met genoeg aan het hoofd op werkgebied etc. Bedankt Hilly, voor je tip! Ik denk dat ik deze maand de tempratuur nog evem laat voor wat hij is, wellicht over een tijdje dat we dat eens moeten gaan doen. (En een thermometer aanschaffen hahaha) (Zie trouwens dat je mama wordt, van harte!)