hoe lang van tevoren moet je de nieuwe spulletjes voor je kindje wassen? en MOET alles gewassen? ik moest laatst even oppassen op een kindje van n vriendin dus had wat was, en heb nu de halve zooi maar uitgepakt (lakentjes hoeslakentjes hydrofielen enzo) en dacht kom ik ga dat maar wassen grotendeels witte was, ook gekleurde dingen.... heb nu de gekleurde dingen in wat azijnwater gezet dat de kleur hecht en dan straks met witte was in de was (het is niet heel erg enorm gekleurd tis wit met kleurige dingetjes dus kan wel god bij n witte was) maar ik zat te denken, ik moet nog 3 maanden ongeveer moet ik t dan over 2 maanden NOG eens wassen? of is dat niet nodig... en moet ALLES gewassen? dingen zoals beddengoed en kleding lijkt me wel handig... maar dingen als slabbetjes enzo? tsjee ben benieuwd hoe jullie dit allemaal gedaan hebben (wat kunnen zwangeren zich trouwens zorgen maken om niks bedenk ik mij als ik dit hier zo typ hahaha)
Heb het bij mijn dochter gewassen zodra ik het kreeg/kocht. Heb nu ook voor dit kindje een hoop kleertjes etc liggen. Dit heb ik 1 keer gewassen en ligt in de kast. Ik was het niet nog eens voor de baby geboren wordt.
Ik was straks alles tegen het einde pas hoor. Dan was je het stijfsel uit het textiel wel zo fijn en fris hihi. Maar 1x lijkt me genoeg. Als het kleintje geboren is was je toch al zoveel haha.
hahah, ik vroeg me een maand geleden hetzelfde af. Sowieso moest ik me nesteldrang (die ineens op kwam zetten) even de gang laten gaan, dus besloot rond de 32 weken de kleertjes, slabbetjes, beddengoed en handdoeken te gaan wassen..ik dacht nou die liggen alvast in de kast met een lekker geurbundeltje van zwitsal erbij... het beddengoed doe ik nog wel een keertje in de was een deze dagen, dat ligt maar op dat bed stof aan te trekken. Heb wel mezelf betrapt op het lichtelijk neurotisch gedrag hahah mbt de schone kleertjes enzo...maar ik weet nu dt het schoon is, en ga die kleertjes niet nog een keer wassen hoor! ...zat nog wel te bedenken of ik knuffels moet gaan wassen? want meestal komen die er niet zo fraai uit...magoed daar ga ik dan weer hahaha... Maar je kan natuurlijk al beginnen met de voorbereidingen nu bij 28wk. Ik dacht ook...tja je weet het nooit misschien komt het wel eerder... wel erg leuk om opeens van die minikleertjes op het wasrek te hebben hangen, en te strijken! veel plezier alvast!!
ik heb wel alles gewassen, was toen net zo ver als jij nu. vond het eerst wat vroeg om het te doen maar 3 weken later lag ik in het ziekenhuis! vond het fijn dat ik het zelf heb kunnen doen, wassen strijken en opvouwen, heerlijk werk de 1e keer
Ik heb inderdaad ook een week of 8 van te voren alles (samen met mijn mama) gewassen en gestreken enzo... Kleertjes, beddengoed enzo maar geen slabbertjes hihi!
Ik heb ook alles uitgewassen en gestreken en het ligt nu met Zwitsal geurbuiltjes in de kast. Ik heb van die color and catch doekjes gehaald voor de witte was met een kleurtje eraan, alles op koud gewassen en het is net zo mooi gebleven!
ja en ik heb de azijnwater maar ervoor gedaan ipv azijn bij de was erin want wie weet is dat niet zo goed... je mag toch ook geen verzachter gebruiken? is mij wel s verteld omdat t kindje daar misschien niet tegen kan.... die kleine kleertjes kunnen evt mee met een gewone was.... want die zijn zo klein past er wel tussen
Ik was alles wel, gewoon om de restjes stijfsel en viezevingersvanwinkelendemensen er uit te wassen. En gewoon omdat alles dan lekker fris is en onze eigen geur heeft Nu je het zegt slabbetjes eigenlijk niet, maar die gebruik ik ook pas vanaf een half jaar ofzo, als ze bijvoeding gaan krijgen. Wasverzachter wordt afgeraden omdat dat nog wel eens allergische reacties kan veroorzaken. In het bakje voor de wasverzachter doe ik een scheutje natuurazijn voor de babywas (en nee, je was gaat niet naar azijn ruiken). Vorige keer ben ik gaan wassen in m'n verlof, zo rond 36/37 weken. Dat wil ik nu weer gaan doen. Heb het niet te vroeg gedaan omdat alles dan weer zo lang ligt te verstoffen in de kast.
Ik wil zelf beginnen met wassen en strijken enz als de meubels voor de babykamer er zijn en er staan, dat is met 30 weken. Wil er niet mee wachten tot verlof, stel dat het eerder komt, nee ik wil de rust hebben dat alles klaar staat. Mijn moeder zei dat je het gewoon kunt wassen en strijken en eventueel verpakken in plastic en zo bewaren in de kast, niks mis mee.
op nieuwe kleding kunnen stoffen zitten die t huidje van je ukkie kunnen irriteren. bij gekregen (tweedehands) hoef je het dus niet te wassen maar t lijkt me voor t idee wel gewoon fijn.. t is ook een kleine moeite toch? en t staat ook zo leuk op de waslijn, de eerste babywas ik heb wel altijd wasverzachter gebruikt.. (blijft kleding gewoon mooier van) maar dan i.p.v een heel dopje, een half dopje vanaf een maandje ben k alles weer lekker helemaal op de normale manier gaan doen
Ik heb alles gewassen toen ik met verlof was ongeveer. Kleertjes, beddengoed, maar ook spuugdoekjes en slabbetjes enzo ja. Gewoon 1x wassen om de restjes vanuit de fabriek en winkel eruit te wassen.
Ik heb bij de eerste alles gewassen wat los en vast zat. Daarna legde ik dat in de kast om te wachten op onze smurf Deze keer was ik maat 50 en 56, en verder alles van stof (bekleding van de wieg, van de maxi cosi, lakens, enz).
ik was wat ik nieuw binnen krijg (meeste nog kadootjes totnutoe). Was laatst wel grappig: ik sta de witte was op te hangen, zie iets kleins en onbekends en denk "wat is dit nu weer???" Was een rompertje alweer helemaal vergeten dat ik die in de wasmand had gemikt
wooow wat was dat veeeeel zeg!!! alles hangt nu door t huis (wat hydrofielen aan mn wasrekje.... en lakens en hydrofielen samen met mn man gister op zolder gehangen hahaha) t erge is dat al dat katoen nogal kreukelt!!! dus dat word zo'n 20 hydrofielen en 7 lakens enzo en de rest allemaal strijken.. (denk ik....) misschien 1 malig... en nooit weer, hier strijk ik eigenlijk nooit alles word zo uitgehangen dat t niet echt kreukt... hihi
Ik ben nu zo zachtjes aan alles aan het wassen. Meubeltjes staan sinds gister in elkaar dus ik kan nu ook alles meteen op zn plek leggen. Ik was wel alle textiel, lakentjes, luiers, spuugdoekjes enz enz, heb nu de eerste serie kleertjes gewassen. Doe het wel in etappes anders kom ik nooit door die strijk heen haha! Ik heb in principe alles met neutral gewassen en bij de kleertjes en lakentjes heb ik een heeeeel klein beetje hypoallergene wasverzachter gedaan. Nu alles lekker met een zwitsal geurbuideltje in de kast!
Ik heb bij de oudste met 37 weken pas gewassen, maar dat kwam ook omdat we met 36 weken nog zijn verhuisd Wat heb ik gewassen: alle kleertjes tm 62, hydrofielen, beddegoed, wiegbekleding. Slabbers???? weet ik eigenlijk niet meer. De nieuwe kleertjes voornamelijk op de hand en de tweedehandsjes en het beddegoed enzo op 30 graden in de machine. Geen wasverzachter inderdaad, maar wel een scheutje azijn in het wasverzachterbakje. De azijn zorgt voor het verwijderen van de laatse zeepresten en het werkt als een soort van wasverzachter.
Moet ook nog wassen, dat van die azijn vind ik wel een goeie tip. Gebruiken jullie dan schoonmaakazijn? Of gewone azijn? En op hoeveel graden hebben jullie het gewassen? Ik neem aan dat zo koud mogelijk genoeg is?