Lieve dames, Ik moet echt even mijn hart luchten.. Ben altijd wel een piekeraar, maar nu kan ik echt niet stoppen! Vorige week groeiecho en alles zag er goed uit, kindje groeit goed, hoofdje wat aan grote kant maar nog wel binnen curve, en nog in stuit maar het is nog vroeg; vk bracht dit ook heel relaxed en niet alarmerend.... Maar toch... Op saaie avondjes sla ik aan het googlem (waarom toch?!?!?) en nu ben ik bang voor waterhoofd, stuitligging, keizersnee, of juist vaginale stuitbevalling.. En dan nog de rest: krijg ik aambeien, kom ik teveel aan, worden mijn lijf en leven straks ooit nog normaal, eet ik gezond genoeg, werk ik te hard, is babykamer op tijd af, vindt vriend me nog wel leuk/mooi nu en straks.... Nou ja jullie snappen het: alles is momenteel een issue in mijn hoofd... Word echt gek van mezelf en heb mezelf volgens mij zelfs een harde buik gepiekerd..... Zouden dit hormonen zijn? En wat doen jullie om het piekeren te verdrijven? Of gewoon opbeurende woorden / weten dat ik niet de enige ben....
Hier nog 1, stress over alles! Steek hier , is dit wel goed? 100% een meid, weten ze dat wel zeker? griep, kan dt geen kwaad? En een aantal dingen wat je zelf noemt ook. Hou op schei uit Ik word gek van mezelf.. Kan je niet meer opbeuren dan te vertellen dat je niet de enige bent.. Zullen de hormonen wel zijn maar ik wou ook dat ik wat relaxder was!
Hi Eva, Wat een vervelend idee dat je overal over piekert. Aan veel van je piekerdingen kun je wat doen. Je kunt een geboorteplan schrijven waarin je alle versies beschrijft met de wensen die je daarbij hebt (wel geen medicatie, bij keizersnede misschien de optie tot gentle sectio, ook of je al dan niet een stuit bevalling zou willen etc etc ) alles overdacht hebben geeft al rust op dit grote gebied. En veel dingen zijn zoals ze zijn daar kun je nu niets aan veranderen stel dat je vriend je buik met mooi vind en je lijf straks 1 maat grotere kleding nodig hebt daar kun je nu niks mee dus laat het los. Probeer dingen te zoeken die je ontspannen momenteel lees ik veel flut romans van boutiqe om mijn hoofd gedachteloos te maken of kijk en lekkere film. Ik weet niet waar jij van houd misschien wel weven of breien maar iets waar je bij op moet Letten en niet kunt piekeren! ! Het komt allemaal prima in orde! ! Je kunt het wat er ook op je af komt. Succes met de laatste loodjes. Groetjes een ook goede piekeraar
Hoi Eva, Ik begrijp je wel, kan ook altijd over alles piekeren.. Dat was al voor de zwangerschap zo. Volgens mij ben ik hypochonder.. Gelukkig heb ik een heel nuchtere man die mij helpt alles te relativeren Heb ik wel nodig! Weinig tips verder maar je bent zeker niet de enige!
Oh laatst zag ik nog een goede quote "Worrying is stupid, it's like walking around with an umbrella waiting for the rain"
Ik ben ook wel goed in piekeren... kan er aardig van wakker liggen soms. Ik ben zo iemand die graag alles goed doet en onder controle houdt, maar zwangerschap is dan weer een van die dingen waar je nauwelijks controle op kan hebben. Ik merk dat ik meest ga piekeren/depri wezen als ik veel op mezelf gericht ben. Dus hobby zoeken en druk zijn met andere mensen en dingen is goeie tip, als je maar lekker met je gedachten ergens anders zit. Niet googelen! Je zoekt beren die er (nog) niet zijn. Als je je ongerust maakt, probeer die dingen voor jezelf te relativeren en vraag mensen om hulp daarbij. Als je vk zich geen zorgen maakt, hoef jij dat ook niet. Als je haar zegt dat je je er zorgen om maakt, kan ze je uitleggen dat sommige baby's / mensen gewoon een wat groter hoofd hebben en als het waterhoofd was geweest het wel buiten curve was geweest en eerder gezien, en dat je baby nog tijd en ruimte genoeg heeft om te draaien. Praat met je vriend, ook al klinkt het stom om die dingen uit te spreken, maar hij kan je helpen en vertellen hoe geweldig je eruit ziet en dat hij dat van de babykamer helemaal onder controle heeft. Probeer los te laten waar je toch geen controle over hebt. Als je je best doet met gezond eten en leven, prima. Maar of je aambeien/ striae / bekkeninstabiliteit / wat dan ook krijgt heb je geen invloed op, dus op het moment dat je het krijgt is op tijd genoeg om te beginnen met piekeren Probeer iets leuks te gaan doen en te ontspannen, komt allemaal goed
Ik ben ook zo'n piekeraar. Heb een hele heftige periode achter de rug (dreigende vroeggeboorte) dus op zich zijn mijn angsten nu niet geheel onterecht. Ik denk echter niet dat dit helpend is voor mijzelf en voor de beeb, dus ik probeer heel rustig, positief en vol vertrouwen te blijven. Wat mij helpt is praten, praten, praten. Heb in het ziekenhuis maatschappelijk werk gehad, ondanks dat ik zelf psycholoog ben. Kreeg het gewoon niet meer op een rijtje gezet. Verder doe ik veel ademhalings- en ontspanningsoefeningen, zoek ik veel afleiding en doe ik alleen dingen waar ik energie van krijg (dus sluit me ook af van negatieve invloeden en/of mensen). Ik probeer zo min mogelijk akelige dingen op internet te lezen, als ik me zorgen maak bespreek ik dit met de gynaecoloog. Verder probeer ik negatieve gedachten zoveel mogelijk om te buigen naar helpende gedachten. Ook het regelmatig contact maken met de kleine en vertellen hoe welkom dat 'ie is helpt mij om vertrouwen te hebben in een goede afloop (klinkt wat zweverig). Komt allemaal wel goed. Piekeren tijdens een zwangerschap is niet gek, het is ook een hele spannende tijd en je hormonen helpen ook niet mee. Zet 'm op!
Zo herkenbaar.. Ik heb buikpijn is dat wel goed Ik heb geen buikpijn is dat wel goed Ik ben grieperig kan dat kwaad Ik heb slagroom gegeten oh jee mag dat wel Ik aai de kat oh jee toxoplasmose Nu heb ik ook lyme en dat werkt niet mee..maar wat wordt ik gek van mezelf. Ik heb gister voor het eerst niet gegoogled. We hebben gemeenschap gehad en ik had een paar rode druppels bloed aan het papiertje. Ik heb de vk gebeld die zegt het is normaal. Normaliter google ik alsnog maar ik heb me voorgenomen dat nu niet te doen. Ik loop de ganser dag me handen te ontsmetten en te wassen. Fruit schillen is een hele bezigheid..handen wassen, schillen, fruit wassen, handen wassen, eten. Etc etc.. Ik moet heel erg oppassen dat dit niet nog erger wordt want anders ga ik hulp zoeken. Zo zie je maar..je bent niet de enige. Liefs Dani
Hier nog zo'n piekeraar! Vervelend is dat hè?! Ik heb al heel mijn zwangerschap last van veel buikpijn waar ik me ook enorme zorgen over kan maken. Ook bi en veel pijn. Wat voor mij helpt is mijn man die alles weer even voor mij kan relativeren en zwangerschapsyoga. Misschien voor jou ook een idee? Je leert daar echt ontspannen en los laten van negatieve gevoelens. Succes!
Dank lieve dames, allemaal goede tips!! Overdag gaat het prima (werk ook fulltime dus afleiding genoeg) maar snachts.... Het zal er idd wel beetje bijhorend. Ga ook proberen niet meer te googelen en er meer van te genieten....ook omdat zoals jullie terecht zeggen, er gewoon veel dingen zijn waar je geen invloed op hebt....