Hallo, Ik heb een vraagje. Ik heb van mijn dokter vitaminen pillen gekregen waar alle vitamines in zitten ook ijzer, calcium etc. Nu weet ik niet de precieze hoeveelheden maar weet wel dat de hoeveelheid van elke vitamine groter is dan de hoeveelheid die in de gravitamon pillen zit. Nu had mijn dokter ook nog eens extra ijzer pillen gegeven. Ik heb ze een tijde geslikt. Maar op een een of andere manier heb ik een raar idee erbij. De hoeveelheid die in de gewone pillen zit (dus die vitamine pillen) is al vrij groot..en de hoeveelheid die dan nog eens in de aparte ijzer pillen zit is even groot of zelfs meer als in die gewone vitamine pil zit. Zou ik dan niet veeeel te veel ijzer binnen krijgen???
Hoi Gulay, Heeft de dokter de ijzerpillen voorgeschreven, omdat je een te laag ijzergehalte hebt? Waar wij wel voorstander van zijn, om je ijzer op te krikken en tevens je weerstand te verbeteren, is Floradix. Een kruidendrank (vol vitaminen, mineralen), verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Een beetje een vreemd smaakje, maar wel hele goede resultaten en niet de vervelende bijwerking van obstipatie, hetgeen bij ijzertabletten meestal wel het geval is. Lonneke
Ja blijkbaar heb ik een te laag ijzergehalte. Maar het vreemde vond ik, dat er in die normale pillen dus ook al de goede hoeveelheid ijzer zat. Is het dan niet een soort 'overdosis' om het dubbel te slikken? Wat is obstipatie?
Hoi Gulay, Sorry voor mijn woordkeuze. Ik gebruikte automatisch het woord obstipatie: dat is harde ontlasting. aangezien je ijzer laag is, kan het geen kwaad dat je zowel via een multivitamine als via het ijzerpreparaat ijzer binnenkrijgt. Als het goed is zal er over enige tijd weer bloed geprikt worden bij je, om te kijken hoe je ijzer dan is. Afhankelijk daarvan zal je met de ijzertabletten mogen stoppen of doorgaan. Lonneke