Je schreef zelf op pagina 3 dat je broer goed verdient bij het leger en jullie financieel moet bijstaan als jullie in geldnood komen te zitten. Je schreef ook dat hij waarschijnlijk erg boos zal zijn, en daar concludeer ik uit dat jouw broer in principe voor een blok wordt gezet , want hij wil natuurlijk ook niet dat jullie het slecht hebben.
Ik herhaal: Laten we hier alsjeblieft geen ruzie lopen maken. Als je het er niet mee eens bent: geef je mening en ga daarna op een ander forum praten. We moeten elkaar hier toch een beetje steunen?
MEIDEN LATEN WE HET WEL GEZELLIG HOUDEN deze discussie heeft helemaal geen zin. ze heeft er voor geozen om het kindje te houden en wie zegt dat zij niet net zo veel kan houden van haar kindje als wij doen. laten we het gezellig houden en elkaar steunen. daar zijn we toch voor
Nou ik vind het niet nodig om miszmi zo aan te vallen... Het is inderdaad een hele domme fout daar ben ik het volledig mee eens. Maar goed..als we het zo gaan bekijken had moeder lief bijv. haar dochter ook betere voorlichting kunnen geven of sowiezo vertellen dat sex niet zomaar iets is..dus niet iets wat je op je 15e doet. Dat haar moeder haar dochter wilt helpen en het zo wilt oplossen vind ik heel lief van haar. Dat is ook haar eigen keuze en daar hoeven we miszmi niet op aan te vallen. Het is nu eenmaal gebeurd..En volgens mij was jij ook degene die op haar 16e (heel dom!) zwanger raakte of niet soms? Misschien dat jouw moeder je niet op die manier heeft geholpen..maar dat haar moeder haar deze hulp aanbied zou juist jij begrip voor moeten hebben en blij voor haar moeten zijn dat iedereen haar wilt helpen.
Het leven is niet alleen rozengeur en maneschijn. Ze zal heus zoveel van haar kindje gaan houden als wij , daar twijfel ik niet aan , maar dat neemt niet weg dat ze dom is geweest. En die onvolwassen actie van haar heeft ook consequenties voor haar overige familieleden.
Ik?? Nee hoor , ik ben op mijn 23e voor het eerst zwanger geraakt ( helaas MK ) en ben nu inmiddels 26 en weer zwanger.
sorry dat was henriet..ik snapte al niet waarom je zo reageerde terwijl je zelf in dezelfde situatie had gezeten maar ik had het fout.
Mijn moeder had genoeg voorlichting gegeven maar ik luisterde gewoon niet, dus het is gewoon mijn schuld en niet die van mijn moeder. Maar dan nog zal zij me nooit laten vallen wat er ook gebeurd..
Ik vind het ook heel knap van je dat je het kindje houdt! Laat iedereen gewoon denken wat ze willen.. ieder heeft een eigen mening en dat mag ook zolang jij maar doet waar je zelf achterstaat en volg je hart!!
en ik vind het ook zeker heel knap van je, Lisette, dat je het kindje houdt. toen ik na Alexi weer zwanger bleek te zijn vroeg iedereen aan mij wat ik ging doen. ik had nooit gedacht aan abortus, zeker niet dus snapte eigenlijk niet waarom ze dat vroegen. de kans was wel 90% dat Nicky ook ging geboren worden met kanker maar tja, dat nam ik er dan wel bij.
Hoi Lisette, Het nodige (en onnodige) is er al over gezegd. Iedereen inderdaad haar eigen mening. Gefeliciteerd met je zwangerschap Zoals jij erover praat en met super hulp van je moeder denk ik dat t helemaal goed komt. Succes met alles en ik vind je moedig, x Sophie
hoi lisette veel sterkte en geluk en ik hoop dat je er uit komt. vind het knap dat je het zo op neemt. gr gerda
Weet je wat het is: veel mensen, met name vrouwen, denken nu teveel aan hun carriere. Wanneer je geen goede baan hebt ben je niet geslaagd in je leven. Bullshit! naar mijn mening. Ik denk bv aan mijn ouders. Mijn vader werkte in de bouw voor maar 95 gulden in de week. En mijn ouders hadden in die tijd 5 kinderen. Dus eigenlijk geen nagenl om aan d'r kont te krabben. Maar wij allemaal zijn heel gezond en gelukkig opgegroeit en zijn niets tekort gekomen. Vooral geen liefde. En dat is denk ik toch nog steeds het belangrijkste. Wat ik dus wil zeggen: Ik groeit liever op in een gezin met minder geld maar een overvloed aan liefde dan dat mijn ouders mij in een kindercreche hadden gedumpt omdat ze carriere belangrijker vonden. Noem mij maar ouderwets. Maar dit is mijn mening. Dus meid. Ook al is het niet het slimste wat je ooit gedaan hebt (op een hele jonge leeftijd zwanger worden terwijl je nog niet zelfstandig en onafhankelijk bent) De uitkomst: een gezonde baby ter wereld brengen, kan wel het mooiste zijn wat je ooit gedaan hebt. Geef een kind veel liefde en aandacht. dan maar met een beetje minder geld. Waarschijnlijk zal het kind nog gelukkiger worden ook dan een kind dat elke dag van 8u tot 19u wordt gedumpt in een creche omdat mama en papa zonodig een hogere bankrekening willen Lisette, ik hoop dat alles goed komt met jou en het kindje en wens je al het geluk van de wereld toe Liefs, Gerrina
@ Gerrina: Ik zal het inderdaad met even veel liefde opvoeden als dat ik 10 jaar later zwanger was geworden. Sommige mensen zeggen nu wel tegen mij: Als je je kindje nou naar een creché stuurt kan je moeder blijven werken. Dan is mijn antwoord ook duidelijk: nee. Als dat kind daar de hele dag zit zien hoogswaarschijnlijk die mensen haar eerste stapje of horen haar eerste woordjes, dat heb ik liever dat mijn moeder ze ziet dan iemand waar ik geen band mee heb. Ik hoop dat het kindje gelukkig word bij ons, aan de opvoeding zal het in ieder geval niet liggen, en aan gebrek aan liefde ook zeker niet.
ik lees een hoop felle reacties , soms vind ik het wel jammer dat er zo keihard wordt geoordeeld...dat het niet slim was oke .. dat klopt ..maar het is de keuze van lizette en van haar eigen moeder die een eigen mening heeft om als Fam. het kindje te laten komen en op te voeden ..dat is ook wel weer top vind ik hoor ..Lizette zal hoop ik wel weten dat het ECHR niet makkelijk zal worden met een baby ...maar weten WIJ zwanger of niet zwangere onder ons die hun eerste baby verwachten wel wat hun te wachten staat of dat we het dan wel altijd makkelijk zullen hebben als de kleine er is ??? ik hoop maar 1 ding dat de baby gezond ter wereld gaat komen , en goed verzorgt gaat worden , zodat het als een blij en gelukkig kind verder op gaat groeien ...heel veel suc 6 meid
IK begrijp jou felle reactie niet zo heel erg, heb jezelf iets meegemaakt waarom je zo reageert of heb je gewoon een hele sterke mening?!? Tuurlijk is het niet zo heel volwassen, maar wat er al eerder is gezegd, het had ook iemand kunnen overkomen die al wat ouder is! En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel even schrok toen ik las dat Lisette pas 15 jaar is! Maar het is nu eenmaal gebeurd en we kunnen het moeilijk terugdraaien en ik vind dat ze het heel goed oppakt (mede met haar familie, gelukkig heeft ze die zeg)! Lisette, een hele goede zwangerschap en je hebt groot gelijk een kindje is nooit een foutje, dat vind ik het ergste wat er is als iemand dat zegt, ik vind dat een heel onvolwassen opmerking!!!
Ik heb gewoon een hele sterke mening. En ik kan eerlijk gezegd niet veel "begrip " opbrengen voor een meisje van 15 dat ongewild zwanger raakt, en haar verantwoordelijkheden afschuift op haar familie. In Nederland hoef je niet ongewild zwanger te raken. Dan kan men wel zeggen dat de moeder zelf heeft aangeboden om haar baan op te zeggen , maar in principe heeft oma weinig keus hè! Ze zal wel moeten , omdat haar dochter het kindje kosten wat kost toch wil laten komen. En als het geen foutje of ongelukje was dan was het gepland. En onbeschermd sex hebben op je 15e en ook nog eens zwanger raken is een fout. Als ze werkelijk zo volwassen was liet ze zich die hulp juist niet aanleunen , maar zou ze voorstellen om bijv in een tehuis voor zwangere tieners gaan wonen om zelfstandig te worden. Of , ze zou het aanbod van haar moeder weigeren en tijdelijk stoppen met school om zelf voor haar kindje te zorgen. En als het kindje oud genoeg is om naar school te gaan verder gaan met haar studie. Ik vind het jammer dat de tieners van tegenwoordig zo weinig moraal hebben. En ik vind dat het ze te gemakkelijk wordt gemaakt . Ze hoeven hun verantwoordelijkheden niet te nemen , want paps en mams knappen alles voor ze op. Het lijkt ook wel alsof je geen afwijkende mening meer mag hebben en iedereen maar naar de mond moet praten. By the way ; mijn schoonzus was ook 15 toen ze zwanger raakte , maar dat is alweer 35 jaar geleden , ze was getrouwd en woont in Nigeria ( Afrika ).[/b]
Dus, dan is het anders?!? Of wil je dat niet zeggen?!? Van mij mag je wel zeggen wat je vind, zo ben ik namelijk ook, maar je kan wel een klein beetje opletten hoe je iets zegt! En een kindje krijgen waar je niet voor hebt gekozen is geen foutje maar ongepland!!!
Natuurlijk is dat anders , want mijn schoonzus was getrouwd en woonde op zichzelf. Haar man werkte en zij zorgde voor haar kindje en ging naar school. Mijn schoonmoeder " paste " weleens op , maar bleef niet thuis om voor haar kleinzoon te zorgen. Mijn schoonouders hadden mijn schoonzus ook vaker gewaarschuwd , maar ook zij wilde niet luisteren en raakte zwanger. Maar de vader nam tenminste zijn verantwoordelijkheid en zij de hare door met haar man eigen woonruimte te zoeken. Ze moesten wel, omdat mijn schoonouders niet wilden dat hun dochter bij ze bleef wonen met het kindje. Ze was oud genoeg om zwanger te raken , dus was ze ook oud genoeg om haar eigen boontjes te doppen. Dat klinkt cru , maar het heeft haar wel geholpen , want ze is nu werkzaam als vroedrouw in een ziekenhuis . En al haar kinderen , op èèn na hebben de universiteit afgemaakt en hebben een goede baan. Dat in de watten leggen werkt meestal juist averechts , vind ik.