Hoi meiden, Ik klets al een tijdje in de NOD, maar merk dat ik nu toch ook wel behoefte heb aan meiden die wat meer in dezelfde situatie zitten. Ik hoop daarom dat er hier wat meiden zijn die zich in een gelijksoortige situatie bevinden en gezellig willen kletsen of zich even willen beklagen. Even in het kort onze situatie: M'n mannetje en ik zijn nu zo'n 14 mnd bezig zonder succes. We zijn onlangs naar de HA geweest en hebben een doorverwijzing voor de gyn voor begin nov (pfffff dat duurt nog zoooo lang). In dec/jan ben ik overigens heel even zwanger geweest, maar helaas ging dat met 5 wkn en 3 dagen mis . We waren toen super verdrietig, maar ergens toch ook gerustgesteld dat de bevruchting iig kon lukken. Helaas zijn we nu alweer zoveel maanden verder, maar heb ik nooit meer het idee gehad dat een bevruchting was gelukt. Elke maand dat ik die stomme duivels weer op bezoek krijg, worden we (vooral ik eigenlijk ) een beetje wanhopiger. Ik struim het hele www af voor info over verminderde/ onvruchtbaarheid en vraag me echt heel erg af wat er mis met ons (mij) kan zijn. Ik heb verder een regelmatige cyclus en eigenlijk nooit klachten. Ik heb geen zorgwekkend over- of ondergewicht en weet dat ik een eisprong heb doordat ik al maanden temperatuur. M'n man's zaad is ook goed (hebben we alvast zelf getest met zo'n thuistest ). We roken beiden niet, zijn gezond (heb ook nooit ontstekingen of soa's ofzo gehad), slikken alle vitamines die we zouden moeten slikken en drinken nauwelijks. Ook heb ik elke maand redelijk duidelijk rauw eiwit slijm en een normale ongi. Kortom, er lijkt zo op het eerste gezicht niet echt iets te zijn wat onze onvruchtbaarheid verklaart. Ik maak me daarom steeds meer zorgen dat het iets heel moeilijk oplosbaars is, zoals bv. dat onze genen niet goed mixen of ik een bepaalde genetische afwijking heb en dat het daarom nooit gaat lukken . Ik weet dat het nog veeeeels te vroeg is voor dit soort zorgen, maar kan toch niet helpen dat ik mezelf soms helemaal gek maak. Zijn er nog meer meiden bij wie er niet echt duidelijk iets mis lijkt te zijn, maar die gewoon maar niet (succesvol) zwanger worden? Liefs, Nana
hey nana, Wij hebben ongeveer het zelfde mee gemaakt als jullie mee gemaakt hebben. Wij bezig sinds juni06. Afgelopen maart een miskraam gehad van 8 weken. Heel moeilijk verwerken allemaal. Het enige positieve wat we eruit kunnen halen is dat we wel zwanger kunnen worden. Ziekenhuizen en onderzoeken houden we beiden niet echt van. Ik heb wel in mijn hoofd van als het voor januari nu weer niet raak is dat we er toch aan geloven moeten. Het is nu vrij laat, en morgen zou ik graag wat meer willen schrijven, maar wou je laten weten dat je niet de enige bent. liefs jannie
hoi hier ook meer dan jaar bezig wel eisprong, dat weet ik door ovu testen en tempen. het is allemaal heel frustrerend, vooral omdat het lijkt alsof iedereen zomaar zwanger wordt behalve jij! er zijn op dit forum aantal onderwerpen met meer dan jaar bezig om zwanger te worden, die zijn nu actueel, wellicht heb je daar wat aan!!! liefs elisa
Hoi Jannie & Elisa! Dank voor jullie reacties! Op de een of andere manier helpt het toch een beetje om te weten dat je niet de enige bent, die ermee zit. @Jannie: Wat ontzettend jammer en verdrietig dat het bij jullie ook mis is gegaan . Zeker als het zo lang duurt is het extra naar als het misgaat. Snap ook helemaal dat je geen in hebt in al dat ziekenhuis gedoe. Wij zagen/zien er ook heel erg tegenop, maar tegelijkertijd is het ook zo'n eng idee dat er misschien wel iets ernstigs is waar we nooit achterkomen als we ons niet laten onderzoeken. Ik hoop gewoon dat er straks iets concreets uit die onderzoeken komt en dan wel iets waar ze ook echt iets mee kunnen. Maar ik blijf toch heel erg bang dat er niets uitkomt of iets waar geen oplossing voor is. Gisteren zag ik het allemaal echt even niet meer zitten - had ok nog eens ontzettend kramp door die rotongi, zodat je extra met je neus op de feiten wordt gedrukt. We hebben het zelfs al even over draagmoeders eidonaties en adopties gehad, pfffff. Maar we blijven natuurlijk hopen dat het ondertussen misschien toch nog en keer wil lukken op de natuurlijke weg! Ik hoop echt dat jullie voor januari ook een goede reden hebben gekregen om niet naar de HA te hoeven gaan! @Elisa: Dat iedereen om je heen zwanger wordt behalve jij dat herken ik helemaal. M'n zus is nu al voor de tweede keer zwanger, terwijl wij al aan t proberen waren toen ze nog maar net voor de eerste keer zwanger was. Verder gaat ook de ene na de andere collega met zwangerschapsverlof. Extra vervelend, want die vraag "hoe zit het dan met jullie, willen jullie geen kinderen?" hangt dan constant in de lucht. Ik zag inderdaad net dat er nog een topic is over langder dan ene jaar bezig zijn. Ik zal daar straks ook wel even kijken. Ik vond het alleen ook wel even fijn om wat te horen van meiden die ook geen flauw idee hebben van weat er bij hen mis is, omdat er toch wel veel lijken te zijn, die al een redelijk beeld hebben van wat er mis is. Juist die onzekerheid over wat het toch kan zijn met ons houd me nu behoorlijk bezig, vandaar. Ik hoop trouwens voor jullie ook dat het heel snel raak mag zijn! Liefs, Nana
je bent niet de enige. ik ben voor andere dingen bij huisarts geweest en heb tussendoor ook wat dingen gevraagd natuurlijk. zij gaf aan dat er zoveel vrouwen zijn (ik ben pas 25, weet niet hoe oud jij bent..) die er langer dan jaar over doen. Dat komt ook omdat er veel vrouwen zijn die carriere willen maken en daarna pas aan kinderen willen gaan denken. ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit had gedacht dat het zo lang kon duren, dacht je stopt met pil (die slik je omdat je niet zwanger wilt worden) en daarna ben je zwanger.. maar helaas!!
@Elisa: ja, precies dat dacht ik dus heel naief ook!! We stoppen met de pil en dan binnen een half jaartje is het vast wel zo ver. Ik had ook ergens gelezen dat 85% binnen een jaar zwanger is en pinde me daar behoorlijk op vast. Echt met alles hield ik rekening met een eventuele zwangerschap plannen van werktripjes, vakantieplannen, kleding kopen. Tja, bleek dus nergens voor nodig helaas. Wel "fijn" dat het best veel voorkomt en vooral dat je toch ook nog best vaak hoort dat het alsnog goed komt . Ik ben trouwens 30 en m'n mannetje al 38. We wilden niet per se wachten met een beebje om carriere te maken ofzo, maar eerder was ons leven er gewoon nog niet echt naar. Anderhalf jaar geleden hadden we echt het gevoel dat we er helemaal klaar voor waren en dat zijn we nu nog steeds. Duzzzz toekomstig beebje kom je maar eens gauw melden!
Ik heb al lang en breed tig onderzoeken en een kijkoperatie achter de rug.7 iui pogingen en 1 ivf poging gehad.Helaas nog zonder resultaat. Terwijl in theorie alles goed is... Het is héél frustrerend.De een na de andere vriendin raakt zwanger, terwijl wij al veel langer bezig zijn.En dat voelt erg onprettig en oneerlijk. maar we geven de hoop nog niet op, ondanks dat die klok doortikt..
@nana ja het komt ook wel goed, natuurlijK!!!! hier is de spanning er wel zeg... voel van alles maar maak ik mezelf gek of is het echt.. pfoe!
Hallo Nana, Je verhaal zou exact de mijne kunnen zijn tot en met de reisplanningen en 14 maanden aan toe Alleen wij zijn in die 14 maanden (zitten nu overigenns in de 15e maand ) nooit zwanger geweest. Ook ik vraag me af wat er aan de hand zou kunnen zijn. Mijn cyclus is goed, altijd een eisprong, etc. Mijn vriend heeft ook een thuistestje gedaan en die was prima maar dat schijnt niet alles te zeggen. We zijn afgelopen week maar eens naar de huisarts gestapt en op dit moment wordt het sperma van mijn vriend onderzocht en daarna "mag" ik naar de gynacoloog. Ik heb ook "vrees" dat het iets is als "individueel is het goed maar ja jullie samen". Ik wil er liever niet aan denken en wie weet...maar die onzekerheid daar wordt je gek van. Daarnaast wordt ook alles om me heen zwanger: buurvrouwen, collega's, vriendinnen, familie en wij maar wachten. Natuurlijk gun je het die anderen van harte maar soms als je dan verhalen aanhoort van "nou ik was net gestopt met de pil en binnen 2 maanden was het raak" dan kan het wel eens eventjes pijn doen.
Nana, je bent zeker niet de enigste. Ondanks verschillende onderzoeken, waaruit blijkt dat alles in orde is, staan wij na 18 maanden nog steeds met lege handen. Ik ga er zo langzamerhand kapot aan en heb eigenlijk bijna geen hoop meer dat het gaat lukken. Nu zit ik ook nog eens in mijn slechte dagen en huil er flink op los. Ik ben zo bang dat wij nooit een kindje zullen krijgen
@Emma: Och meisje, ik weet precies hoe je je voelt. Bij ons wisselen goede en slechte dagen zich ook steeds af. De ene dag heb ik weer alle hoop en de andere dag scheum ik in tranen alle sites over adoptie af, omdat ik vrees dat het toch nooit zo mag zijn. Ik kan alleen maar zeggen, houd vol en blijf proberen! Er is bijna altijd een kans, hoe klein die ook is. Wij proberen sinds kort ook weer wat meer andere dingen te doen die ons gelukkig maken (weer wat vaker samen echt lekker gaan eten of een weekendje weg) en dat helpt wel een beetje. We zullen er niet sneller zwanger van worden, maar anders is het leven helemaal zo verdrietig. Soms vergeet ik gewoon helemaal dat er nog meer is in de wereld dan zwanger proberen te worden. @Druif: Ooow wat naar dat jullie ook al zo lang bezig zijn zonder succes! Wat wordt een mens hier toch onzeker van, kregen we maar gewoon een datum te horen aarop het zou lukken. Al is het pas over drie jaar, dan heb je toch weer wat meer rust. De kans dat het echt iets heel ernstigs is wat komt door jullie beiden (combinatie van chromosomen ofzo) is natuurlijk heel erg klein, maar ja, je zult maar net een van die stellen zijn. Het is soms echt moeilijk he om te proberen om positief te blijven . wat betreft die sperma thuis test. volgens mijn HA testte die test inderdaad maar een paar van de kwaliteiten van sperma, dus inderdaad die uitslag zegt ook niet zoveel. wij zullen moeten wachten tot begin nov -wanneer we voor het eerst bij onze gyn komen en die zal dan vast ook de sperma onderzoeken laten doen. Onze HA doet dat niet helaas... @Zara: Pffffff, jeetje zeg 7x uiu en 1x ivf. Wat moet dat moelijk voor jullie zijn . Het is toch vreemd dat ze dan niets kunnen ontdekken, maar dat het toch niet lukt. Hebben ze dan wel een idee of het misschien aan iets kan liggen waar ze nog niet zoveel over weten? Het moet toch wel betekenen dat er nog heel veel is dat gewoon niet bekend is, want je maakt mij niet wijs dat zoveel mensen gewoon last hebben van "domme pech". Lijkt me super frusterend om na die onderzoeken nog steeds niets te weten, brrrrr ben er echt bang voor dat wij precies hetzelfde gaan krijgen. Ik wens je heeeeeel erg veel sterkte en hoop echt dat jullie snel succes mogen hebben. En alle andere meiden hier natuurlijk ook! Ik weet dat het moeilijk is, maar misschien moet je het feit dat er niets gevonden toch proberen te zien als iets positiefs? voor zover dat mogelijk is. Volgens de artsen zou je zwanger moeten kunnen worden, dus als je maar blijft porberen dan zou het toch een keer moeten lukken? Ik hop het echt voor je! @Elisa: dank je meis! Vervelend he die lichamen van ons die ons steeds voor de gek houden. en elke maand neem je je weer voor om je er niet door te laten foppen. Veel succes!
Hoi Nana, Hier een beetje hetzelfde verhaal, bezig sinds april 2008, december 2008 een miskraam met 7 wk en 4 dagen. Daarna elke maand weer afwachten, gericht klussen. Cyclus van gemiddeld 30 dagen en vruchtbaarslijm duidelijk aanwezig. In mei doorverwezen naar de gynaecoloog. Eerste zaadtest leverde slechte zwemmers op, de 2e in augustus was super goed. We twijfelen of ze wel het goede potje hebben gehad de 1e of de 2e keer, dus mogen in november nog een keer inleveren. Eigelijk wilde ze helemaal geen onderzoeken doen, omdat we al een keer zwanger waren geweest. Dus je 'voordeel' kan af en toe ook in je nadeel werken. Want bij ons wijzen ze iedere keer naar het feit dat ik zwanger kàn worden, want dat hebben al eens bewezen. Maar het feit dat wij al sinds december 2008 iedereen om ons heen zwanger zien worden en wij elke maand tegen een negatieve zwangerschapstest aankijken, met 2 weken spanning voorafgaand, daar hebben ze in ons ziekenhuis geen boodschap aan.... Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat ze jullie wel serieus nemen. Succes meid!
@mv1977: Allereerst vervelend dat jullie ook al zo lang bezig zijn . Echt raar dat de zwemmertjes van je vriend van slecht naar super gingen, dat zou mij ook doen twijfelen over de uitvoering van de test . Hoewel het wel schijnt te kunnen dat als ie ziek is geweest ofzo de kwaliteit daardoor even heel slecht was. Groot gelijk dat je het nog een keer laat testen! Dat ze meiden met een vmk niet verder willen onderzoeken vind ik echt belachelijk!! Zelfs als je een kans van 1 op 100000 hebt zou het kunnen dat je "per ongeluk" toch een keer zwanger raakt, dat wil echt niet zeggen dat er verder niets aan de hand is :x. Anders zou het toch al eerder weer een keer gelukt zijn zou je toch zeggen. Pffff, als ik dat had geweten dan had ik die vragenlijst anders ingevuld en had ik er gewoon niets over gezegd. Tegen de tijd dat we bij de gyn komen zijn we ook alweer ruim 1,5 jr bezig, hopelijk vind ie dat wel lang genoeg om wel alle onderzoeken te doen! En anders stap ik gewoon naar een andere, net zo lang tot we iemand vinden die ons wil helpen. Heb je inmiddels zelf ook al onderzoeken gehad of willen ze daar ook nog mee wachten?? Vind trouwens dat we in NL sowieso lang moeten wachten voor we eindelijk naar de gyn mogen in de Vs mag het vaak al na 6 mnd . Heel veel succes!!
@nana ja is heeeeeeeeel vervelend. ik moet mijn banner nodig aanpassen zie ik, inmiddels ben ik al ongi geweest! volgende week gaan we naar huisarts en kan ik tempcurve laten zien. heb ik nu 3 maanden gehad. wilde nog een mand doen maar ben nu al blij dat ik dat niet doe, ben er toch iets minder mee bezig dan elke ochtend eerst tempen!
hoi dames ik was 25 maanden gestopt met de pil en ben toen eindelijk zwanger geraakt liep ondertussen al in het ziekenhuis en alles zag er normaal uit een vriendin van mij raadde mij foliumzuur aan te gaan gebruiken en hup ik was zwanger dus wie weet daardoor dus ja misschien een goede tip groetjes melissa
@Lisje: Fijn dat je eindelijk zwanger bent! Ik vermoed alleen dat iedere dame die bezig is met zwanger worden wel foliumzuur slikt. Dit komt namelijk ten goede voor de groei en ontwikkeling van je kindje. Het is geen middel om sneller zwanger te worden, maar wordt aangeraden om al te slikken als je de wens hebt om zwanger te worden omdat het dus goed is voor het kindje. @Nana: wij zitten inmiddels in ronde 12 en ook hier nog nooit zwanger geweest. 1 keer een licht streepje op de KV-test (die goedkope), maar werd gewoon ongesteld. Toch geef ik de natuur nog even de tijd. Als het in januari nog niet is gelukt gaan we eens naar de huisarts.