Hallo Allemaal, Ben sinds vandaag nieuw hier. Mijn naam is "Hoepel", 35 jaar oud, moeder van een zoon van 4 jaar oud. Sinds een aantal dagen is het bij ons weer gaan kriebelen, we willen graag een 2de kind. Maar nu toch de twijfels, hoe gaan we alles aanpakken? Blijf ik werken ja/nee, (werk nu 20 uur per week) of ga ik stoppen met werken? Dat laatste denk ik liever niet daar dan een inkomen weg valt, maar voordeel is wel dat je geen opvang nodig hebt. Blijf ik werken moet de baby naar een kdv en ons zoontje naar de bso. Wat gaat het allemaal kosten??? Nu voel ik mij een beetje schuldig tegenover mijn man, ik vertelde hem van het weekend dat ik weer de kriebels heb (we waren er eigenlijk over uit dat het bij onze zoon zou blijven) en zit te denken aan een tweede kindje. Mijn man wil altijd wel al een 2de, maar ik hield het een beetje tegen (zeer traumatische bevalling gehad) en daar had hij zich bij neergelegd tot dat ik er weer over begon. Gaan we ervoor of?? Kortom we zijn er nog niet over uit, we hebben wel al heel veel gepraat. de wil is er wel, maar de rest moet ook goed geregeld zijn. Groetjes Hoepel
Heel herkenbaar Ook wij mijn man en ik willen graag een tweede kindje maar vaak slaat gewoon de twijfel toe..ik wil niet een al te groot leeftijdsverschil en onze dochter word ik Oktober al 2 jaar..maar wij hebben geen genoeg ruimte in ons huidige appartement wat dus inhoud dat de baby bij ons op de kamer zou moeten komen liggen persoonlijk vind ik dat helemaal niets en voor mijn man maakt het niets uit.. financieel denk ik waar er 3 eten kunnen er ook 4 eten Wij willen dol graag verhuizen het liefst naar een eengezinswoning maar helaas krijgen wij momenteel geen hypotheek omdat mijn man BKR geregistreerd staat dus daar moeten wij nog 5 jaar op wachten omdat wij de laatste schuld pas in Februari dit jaar hebben afbetaald..we zijn wel bezig om de codering aan te laten passen omdat dit een onterechte is maar goed wij gaan er niet uit dat dat lukt..nu zitten we dus te kijken naar grotere huurwoningen maar goed daar gaat natuurlijk ook wel wat tijd in zitten..dus wij zijn wel '' klaar '' voor een tweede maar onze situatie nog niet gisteren zei ik tegen mijn man '' we laten onze dochter beslissen '' wanneer zei komt van '' mamma/pappa ik wil een broertje of zusje dan gaan we er gewoon voor dus dat kan ook nog wel een paar jaar duren....
Oei, jullie situatie maakt het ook niet makkelijk om voor een tweede kindje te gaan. Ik zou het toch wel belangrijk vinden dat het kindje een eigen plekje heeft. Hopelijk kunnen jullie toch een leuk huurhuisje vinden met genoeg slaapkamers! Wij hebben nog een slaapkamer over, hoewel het nu erg vol staat met spullen van ons (gebruiken we meer als opslagruimte ), mocht er een 2de komen moeten we eerst drastisch gaan opruimen. Geen probleem, dan komt het er wel een keertje van. Wij zitten meer te denken aan het "probleem" werken/opvang.
Kan me voorstellen dat je er toch goed over na wilt denken hoe het allemaal gaat lopen bij een tweede kindje. Kijk voor een indicatie anders eens op de site www.toeslagen.nl vul een fictieve geboortedatum (voor je evt tweede kindje) in en vul de gegevens aan. Hier kun je dan zien wat voor tegemoetkoming je kunt krijgen van de belastingdienst. Er zijn nog een aantal zaken die dan per saldo hoger worden, uiteraard omdat je twee kindjes hebt, maar sommige zaken worden meer dan verdubbeld bij een tweede.
Toevallig gisteren al de website bekeken en een berekening gemaakt. Met alleen de toeslagen als "inkomen" hebben we iets meer dan de helft minder inkomen en dat vind ik toch wel erg veel. Daarom de grote twijfel om te gaan stoppen met werken en te kiezen voor parttime blijven werken en kdv/bso. Moeten eerst nakijken hoeveel we dan moeten betalen.
Je kunt met die site ook een beetje "spelen". Dus speel eens met verschillende uurbedragen die je zou moeten betalen bij een tweede kindje. Of vraag het gewoon eens na bij het KDV/BSO waar je oudste nu naar toe gaat. 6,25 is momenteel het max uurbedrag wat wordt "vergoed" door de BD bij kinderdagopvang. Kijk ook eens of je misschien in aanmerking komt voor de aanvullende kindertoeslag wanneer je evt zou stoppen met werken. Zou je man evt minder kunnen gaan werken cq deels ouderschapsverlof kunnen opnemen. Dan zou jij ook gewoon 20 uur kunnen blijven werken, maar heb je minder kosten qua opvang. Uit onderzoek blijkt ook dat het belastingtechnisch beter is wanneer beide partners van fulltime bijvoorbeeld naar 2* 32 uur gaan ipv eentje fulltime en eentje 20 uur p/w
Hier ook lichte twijfel maar zeker niet over de ruimte in huis. We hebben maar 2 slaapkamers (kunnen als we willen een 3e creëren) maar ik zie niet in waarom ze niet allebei op 1 kamer kunnen slapen (tot een jaartje of 10). Ook opvang etc vind ik niet zo'n opstakel. Het is meer het 'we hebben het nu zo leuk met z'n drietjes....willen we daar wel echt iets aan veranderen?'