vraagjes wat wel / wat niet

Discussion in 'Zwangerschap' started by siepie, Aug 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Hoihoi,
    Hier wat vraagjes...
    Veel meningen zijn wisselend van bijv, ha of vk dus ik dacht ik vraag het aan jullie!:

Het lijkt wel of je steeds meer dingen niet mag / beter niet kan eten tijdens de zwangerschap.
    Iemand een idee hoe dit zit met mosselen?
    Mag dat wel / niet?

Brie mag alleen als dat mooie zinnetje (wat ik steeds vergeet) er niet op staat.
    Bij de c1000 zag ik alleen een sticker met de datum erop en verder niks... nu weet je dan toch nog niks?...:(
    Ook leuk dat ik nu juist zo'n trek heb in de dingen die niet mogen zoals carpaccio!!!! En dan mensen naast je op het terras dat dan juist bestellen!!! :$

Naar de sauna ga ik zo'n 8 keer per jaar maar is het nu wel / niet verstandig om te gaan tijdens je zwangerschap?

Alvast bedankt voor de reacties!!!

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Mosselen mag volgens mij wel, die kook je toch? En anders ff je verloskundige vragen.

Alle brie uit de supermarkt mag, die is niet gemaakt van rauwmelkse kaas. (au lait cru)
    Kaas die daar wel van is gemaakt is bijna alleen te koop bij kaasboertjes en specialiteitenwinkels. En is ook veel minder lang houdbaar.
    Harde kaas van rauwe melk mag zelfs wel, zoals parmezaan.

hier staat en artikel over sauna en zwangerschap:
    Naar de sauna tijdens de zwangerschap

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sauna mag later in je zwangerschap wel gewoon, bij mij werd het alleen de eerste 3 maanden afgeraden. Advies is wel om er meteen uit te gaan als je je niet zo fit meer voelt, ookal hield je het eerst veel langer uit. Laatst met manlief in de stoomcabine in het zwembad geweest, genieten was dat!

4. Elisia

Elisia Lid

Apr 15, 2010
    86
    0
    0
    Weet je wat ik het ergste mis???
    Filet American!!!
    Normaal eet ik dat niet zo vaak maar af en toe een broodje met filet vond ik wel lekker... En nu dat je het niet meer mag ga je het extra missen!!

5. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Herken dat met die filet!!
    Wij eten echt niet "dagelijks" / "wekelijks" carpaccio maar als het niet mag....

Bedankt voor de reacties!

Soms wel lastig dat iedereen een andere mening heeft en sommige mensen zich er ook zo mee bemoeien!!!
    Je mag dat niet en dit niet en zus en zo... en let je wel op met je katten want ....
    Pff soms zo vermoeiend!

6. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik heb het juist andersom: dingen waarvan ik weet dat ik ze niet mag (alcohol :$) zeggen andere mensen juist over dat 1 glaasje geen kwaad kan hoor... "En ga je wel genoeg bruinbier drinken als je borstvoeding geeft?"

Maar je vragen zijn geloof ik al beantwoord: sauna na 14 weken en goed naar je lijf luisteren, mosselen gewoon eten en als het zinnetje (au lait cru) er NIET op staat mag je het juist WEL hebben.

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,122
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ga er inderdaad maar vanuit dat je kaas uit de supermarkt gewoon mag hebben. En ook alle kazen die in restaurants worden geserveerd. Of je moet echt naar een exclusieve tent gaan, dan kun je het voor de zekerheid even navragen.

Verder: geen rood (rund-)vlees, geen alchol, niet roken en geen vacüum verpakte gerookte vis. Volgens mij heb je de belangrijkste dingen dan wel te pakken.
    Verder zijn er een aantal dingen die je alleen nog met mate mag eten, zoals bijvoorbeeld leverproducten. Daar mag je (geloof ik) maximaal 1 boterham per dag van. Voor de meeste andere dingen, zoals bijvoorbeeld kaneel, geldt dat je er bizar veel van moet eten voordat het schadelijk zou kunnen zijn. Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

Kijk eens op de website van het voedingscentrum. Daarop staat precies wat helemaal niet mag eten / drinken en met welke dingen je even wat rustiger aan moet doen.

Verder vooral niet te veel luisteren naar de goedbedoelde adviezen van andere mensen dan de vk / gyn of ha. De meeste mensen kramen namelijk onzin uit!

Oh ja, mosselen mogen ook. Je doet neem ik aan altijd je best ervoor te zorgen dat je ze goed klaarmaakt. Dat moet je nu natuurlijk ook doen. Maar zelfs al zit er een slechte tussen, dan geeft het nog niks. Tenminste: voor je baby ;) Een voedselvergiftiging is voor jezelf natuurlijk erg vervelend, maar kan voor je kindje geen kwaad, zolang je maar zorgt dat je er niet door uitdroogt. Maar voor het zover is, lig je al in het ziekenhuis aan het infuus. :D

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Ik heb tijdens m'n zwangerschap gewoon het zekere voor t onzekere genomen en geen franse kazen, mozarella dat soort dingen gegeten en ook geen zeevruchten (garnalen en mosselen bv) en geen rauwe vissoorten. Vlees eet ik soweiso niet maar ik at wel kip. verder at ik alles gewoon hoor!

sauna kan je beter niet doen geloof ik. is beter dat je lichaamstemperatuur niet te hoog wordt.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,122
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zelf weten natuurlijk, maar dat hoeft allemaal echt niet.

Sauna mag wel als je het voor de zwangerschap ook al vaker deed. Als ik het goed begrijp deed ts dat al. Alleen de eerste 12 weken wordt het afgeraden. En daarna moet je gewoon goed opletten hoe jij je zelf voelt. Als jij je niet lekker voelt, dan kun je er beter uit gaan. Maar ik neem aan dat mensen dat vanzelf wel doen.

10. Ir3n3

Ir3n3 Bekend lid

Sep 27, 2009
    681
    0
    0
    Weddingplanner
    Assen
    Oh volgens mij hoeft het ook weer niet zo streng Mukkie11. Ik eet ook nog gewoon af en toe een haring van de visboer. Heerlijk!

11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Zou ook eens bij het voedingscentrum kijken. Verder is het heel simpel volgens mij: oppassen met rauwe dingen (rauwe zachte kaas (au lait cru), rauw vlees, rauwe vis etc) en vacuum verpakte gerookte vis als je dat zo zou eten. Als je bijv gerookte zalm in een ovenschotel doet zou het wel mogen. Net als rauwmelkse kaas op een pizza ook mag (als het uit de oven komt is het niet rauw meer).

Mosselen mag wel, maar zou erg voorzichtig doen met schoonmaken. Dus kapotte weggooien en open mosselen die niet dicht gaan ook. Als ze gekookt zijn alle dichte weggooien.

Share This Page