Placenta Praevia

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mikki, 3 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo verloskundigen,

Ik zie dat er al heel veel vragen gesteld zijn over placenta praevia, maar ik zit met nog 2 vragen. Omdat ik mijn eigen vk pas volgende week zie, hoop ik dat jullie antwoord hebben op mijn vragen.

Bij de 20 weken echo is dus geconstateerd dat mijn placenta over de baarmoedermond ligt, de baarmoedermond ligt prachtig in het midden en de placenta daar dus overheen. Hoe groot is de kans dat de placenta toch nog omhoog groeit?

Ik heb ook al regelmatig last van bloedverlies, dus in die zin ben ik "blij" dat ik nu weet waar het vandaan komt. Van 12 tot 16 weken had ik dagelijks bloedverlies, maar vaak alleen wat druppeltjes. Met 19 weken heb ik meer bloed verloren, wat ik vooral vreemd vond was dat dat 's nachts gebeurde. Alleen hoe ga ik nu om met het bloedverlies? Wanneer moet ik bellen? Al bij een paar druppeltjes bloed, of als ik meer verlies?

Dank jullie wel!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

als de placenta echt helemaal over de baarmoedermond heen lag is de kans erg klein dat hij daar nog weggaat. Er zijn termen voor die verklaren hoever hij eroverheen ligt. Dat staat waarschijnlijk wel op je echobrief.

het bloedverlies komt daarvandaan. Op zich is een klein beetje bloedverlies ook altijd een reden om te bellen, ook al weet je waar het vandaan komt. Maar ik kan me voorstellen dat je niet bij elk druppeltje wilt bellen en dat hoeft ook niet, we weten waar het vandaan komt.
    Eigenlijk is het advies dat je belt wanneer het meer is dan een paar druppeltjes OF wanneer je je ongerust erover voelt.

Mirjam

Deel Deze Pagina