Ik ben een ruime tijd geleden begonnen met proberen zwanger te worden als alleenstaande. Inmiddels wat pogingen achter de rug ( ik ben aangewezen op icsi door dichte eileiders, en endometriose en ook donoreitjes ivm lage amh om het nog wat ingewikkelder te maken) Nu wil het geluk dat ik inmiddels een partner heb. In eerste instantie heb ik mijn plannen ( uiteraard ) gewoon doorgezet en hij kon zich daar ook helemaal in vinden. Inmiddels heb ik nog 2 cryo's over van het donorzaad en daarna nog 1 vergoede ivf / icsi poging. Mocht het zover komen dan wil ik de derde poging gebruik maken van het zaad van mijn vriend. Maar hoe gaat dit? Hoe vaak moet hij naar de kliniek om te doneren? Moet hij eerst op gesprek bij een psych? Wat als zijn zaad niet goed genoeg blijkt? ( zul je altijd zien) mag ik dan alsnog 'terugvallen' op het donorzaad. Het klinkt als een egoïstische vraag misschien ... Ik durf deze vragen tot nu toe niet in de kliniek zelf te stellen omdat ik niet goed weet wat dit evt betekend. Ik heb het donorzaad gekregen omdat ik alleenstaand was.... Wat als ik dat niet meer ben... Is het dan nog steeds aan mij om te beslissen dat ik het gebruik of niet? Jullie begrijpen ik wil me alvast een beetje oriënteren... Ik wil ook dat mijn vriend goed weet waar hij aan begint dus ik wil voor hem ook alvast wat meer info ( en ik ook.... Voordat ik dit open gooi in de kliniek). Ik hoop dat iemand me wat meer info kan geven. Ik begrijp dat mijn situatie wel heel specifiek is maar misschien is er toch iemand die een soortgelijke ervaring danwel om ander redenen de antwoorden heeft..
Hoi Loek, met donorzaad heb ik geen ervaringen, wel met zaad van partner Mijn man en ik zitten ook in het ICSI traject. We hebben beiden geen gesprek bij psych gehad, zou ook vreemd zijn want als je gewoon zwanger kunt raken dan hoef je ook geen gesprek bij een psych. Als je het aangeeft in de kliniek denk ik wel dat zijn zaad zal worden onderzocht. Bij ons is het altijd zo gegaan dat op de dag van de punctie mijn man zijn zaad moest inleveren. Mocht bij ons niet ouder zijn dan 2 of 4 uur. Hij regelde 'het' thuis, we hielden het potje warm in jaszak of broekzak en leverden het direct in bij het lab in de kliniek. Weet niet of het in andere ziekenhuizen/klinieken anders gaat maar dit zijn mijn ervaringen, hopelijk heb je er wat aan. Of je de cryo's die zijn ontstaan uit het donorzaad nog wel of niet mag gebruiken kan ik je geen antwoord op geven, het is wel zo dat als het met het zaad van een partner niet lukt er gebruik mag worden gemaakt van een donor dus terugvallen mag DENK ik altijd. Hopelijk zijn er meiden die deze vragen nog voor je kunnen beantwoorden. Veel succes!
Hallo Jordan Bedankt voor je reactie! Ik wil zelf de cryo's van het donorzaad eerst gebruiken. Anders heb ik het gevoel dat een evt kindje wat daar uit voort mag komen een beetje als ' tweede keuze' voelt. ( als ik ze alleen zou gebruiken indien zaad van partner niet goed is) Ik ben heel blij dat deze cryo's überhaupt zijn ontstaan en aan mij 'geschonken' ik ga ze zeker eerst laten plaatsen daarom. Ik maak ook gebruik van donor eitjes. Deze worden eerst met het zaad samen gebracht en daarna ( als embryo) ingevroren. Dus er zal nooit een verse terugplaatsing zijn. Ik heb zelf een gesprek gehad bij de psych van de kliniek omdat ik alleenstaande was. Maar van haar begreep ik dat ze dat juist ' niet eerlijk' vonden en dus nu ook met stellen een gesprek plannen bij de psych. Maar weet niet of dit heel strikt protocol is... (Ik vind het op zich wel logisch dat ze bij een alleenstaande een 'extra check' doen...) Dus situatie is wat minder vergelijkbaar maar toch heel erg bedankt ( echt helemaal vergelijkbare ervaring zal ik denk ik niet snel vinden )
Hoi! Geen ervaring met donorzaad, maar wel met IVF/ICSI. Op de ochtend van de punctie moest mijn man naar het lab om daar zijn deel te doen. Dus niet thuis en meenemen, maar daar ter plekke. Dit was zowel in NL als in Gent de procedure. Succes!
Als je als stel gebruik wilt maken van donorzaad, ja Niet als je 'gewoon' zwanger wilt worden van het zaad van je vriend.
Ah da's een heel goede opmerking shaddixx, dat zal het zijn idd! Maarrrr, we maken dus wel nog gebruik van donoreitjes (als het zover komt... Want wie weet heb ik toch nog succes met de reeds 'gemaakte' cryo's) dus daar moet hij dan mogelijk nog voor 'gekeurd' worden? (Bij de psych bedoel ik dan...)
Ohja, dat kan ook nog natuurlijk.. Ik weet niet hoe jij het de vorige keer ervaren hebt, maar zelfs als het nodig is; ik vond het echt niets voorstellen, de keren dat wij het hebben moeten doen.. Ik weet ook niet waar je onder behandeling bent (heb wel een vermoeden ) maar meestal is het óf informatief bedoeld, of alleen een formaliteit.. Ik heb in ieder geval nog nooit van iemand gehoord dat ze werden afgewezen voor een bepaald traject, door de psycholoog. Komt vast goed!
Bedankt voor de reacties. Het is meer dat ik het liefste precies alvast wil weten wat mag, kan en moet.. Zodat ik maar vooral mijn vriend daar op voorbereid is en een goed beeld heeft. Maar goed, denk dat we toch gewoon ' de stap moeten wagen' en get beste hopen. Voor nu mag ik over paar dagen weer testen en dan nog 1 cryo over... Daarna op naar poging 3...( met zaad van mijn vriend)