Ik ben doorgestuurd naar de gynaecoloog ivm mogelijke zwangerschapshypertensie. Mijn boven durk in enkel te hoog, mijn onderdruk is vooralsnog prima. Ik heb donderdag een afspraak wat kan ik daarvan verwachten? Het is allemaal ontzettend stressvol momenteel. De druk van alles is erg hoog, dat ik het allemaal maar net kan bolwerken en eigenlijk niet meer trek. Alleen wil ik niet snel opgeven om bijvoorbeeld wat minder te werken. Zal de gynaecoloog dar advies geven als mijn bloeddruk nog steeds te hoog is?
tja de gyn zal eerst nog eens meten in elk geval. En wat daarna volgt geen idee. Je zal misschien vaker gemeten worden. Misschien krijg je medicatie want je ben nog niet zo ver gevorderd in de zwangerschap. Misschien is het advies inderdaad meer rust nemen. Zeker als je zelf al aangeeft dat je het best pittig hebt nu. Kijk in elk geval al voor je zelf of je wat taken/ activiteiten kan overdragen of delen want daar voel je je vast beter van. Stress is nooit lekker Als is er maar iemand die even boodschappen doet, voor het eten zorgt, misschien even een paar uurtjes je andere kids kan overnemen zodat je kunt ontspannen. En je werk, tja daar kan ik niks over zeggen maar daar is vast ook wel wat mogelijk in. Niks om je voor te schamen hoor. iedere vrouw en ieder lijf is anders. Net als iedere zwangerschap. Om wat te noemen, vorige keer ben ik bij 18 weken geminderd, en met 20 weken al gestopt met werken in de zorg. Dat ging niet. Kon op kantoor heel wat klusjes doen voor collega's. Nu werk ik nu wel 1 of 2 dagen achter elkaar. Kids gaan naar de peuterzaal, mn moeder komt op maandag helpen koken en er zijn tot mn man thuis is (laat). Het zijn soms kleine aanpassingen waardoor je je net wat beter voelt. Maar maak je niet druk over de gyn hoor. Die zal je alles rustig uitleggen en vragen laten stellen en een plan met je maken.
Hier sinds week 20 een hoge bovendruk en veel hoofdpijnen bovendruk is op z'n hoogst 158/78 maar boven de 160 doen ze weinig en elke x z'n de eiwitten goed en niet verhoogd tot nu toe. RUST houden en niet teveel stressen is belangrijk met een hoge bovendruk. Mijn gyn zegt dat een te hoge bovendruk kan komen van veel stress ect..
Hier geen zwangerschapshystertensie maar 'gewone' hypertensie waar ik al sinds mijn 20e medicatie voor slik. In verband met deze hoge bloeddruk loop ik bij de gynaecoloog ipv verloskundige. Toen ik zwanger werd ben ik overgegaan op geschiktere medicatie, daarmee is mijn bloeddruk nu 155/85 gemiddeld. Kans is dus dat je - als rust niet helpt - medicatie voorgeschreven krijgt. Ik zal halverwege de 39e week (zo rond 38+4) ingeleid worden. Gaat mijn bloeddruk nu opeens gekke dingen doen, kan dat dit nog eerder (vanaf 37 weken) wordt. Verder wordt mijn bloeddruk aan het begin en na afloop van elke controle gecheckt. Ook wordt mijn urine af en toe (nu 3x gebeurd) gecheckt op eiwitten Succes bij de gyn en hopelijk gaat het gauw beter met je bloeddruk!
Hier doet de gyn niks als de bovendruk niet boven de 160 komt. Ik zal wel met 39w geplande kz krijgen of mis iets eerder aangezien z'n buikje buiten de curve groeit mocht dit niet bijtrekken
Ze willen eerst zeker weten of je vergiftiging hebt denk ik, dus urine en bloed controleren, bloeddruk en echo. Tenminste zo gaat het bij mij elke keer. En als er medicatie nodig is dan krijg je dat. Rustiger aan doen zullen ze vast adviseren, aan de andere kant geven ze aan dat je met medicijnen gewoon alles zou moeten kunnen doen. Ze legden het bij mij neer, hoe rustig ik zelf wilde doen. Uiteindelijk ben ik met 30 weken 60% blijven werken en thuis het huishouden wat meer verdeeld.
Ik merkte laatst al dat de regels onwijs per ziekenhuis verschillen hierin, je zou toch denken (en hopen!) dat er gewoon vaste richtlijnen in zijn
Ik heb zwangerschapshypertensie. Bij mij hebben ze bloedcontroles gedaan (nier- en leverfunctie), ctg en bloeddrukmetingen gedurende 1 uur. Ik heb toen een bètablokker gekregen en moest bedrust houden, redelijk strikt de eerste 4 dagen na de testen. Daarna nieuwe controle om te kijken of bloeddruk daar goed op reageerde. Dat was gelukkig goed. Daarna iets lichter regime gedurende 1,5 week tot nieuwe controle met een groeiecho want ze willen zeker weten of je placenta het goed blijft doen. Ook dat was gelukkig goed. Ik kan sinds die laatste controle nu wel wat meer doen op de dag, maar ik mag op doktersadvies niet meer gaan werken. Ik vond dat best wel heftig, maar het idee went wel een beetje. Je moet er in ieder geval echt niet te licht over denken. 50% van de mensen ontwikkelt vanuit zwangerschapshypertensie uiteindelijk een pre-ecclampsie. En dat is echt gevaarlijk voor moeder en kind en dan moet je in het ziekenhuis opgenomen worden. Dan kijken ze elke dag of het nog wel veilig is om de bevalling uit te stellen! Het kan dus zijn dat de baby veel te vroeg geboren wordt. Mijn moeder heeft dat ook gehad en heeft 7 weken in het ziekenhuis gelegen. En de vrouw van een goede vriend ligt al 2 weken opgenomen maar die is pas 27 weken zwanger. Elke dag is er daar eentje.
Dit zijn bloeddrukken mét medicatie, dat is toch wel een beetje een andere situatie. Ik begrijp wel dat ze dat goed in de gaten houden. De gynaecoloog hier houdt als grens aan 150 bovenstuk en 90 onderdruk voor medicatie, maar er zijn ook protocollen die 160 bovendruk aanhouden. En vanaf 140/85 doen ze extra controles.
Ja het verschilt idd dan per ziekenhuis. Extra controles heb ik sws al vanwege de prednison heb zelfs een ct scan gehad voor de hoofdpijnen maar daar kwam niks uit gelukkig dus puur de bloeddruk.. Tot nu toe gaat alles goed dat is het belangrijkste
Mijn bloeddruk was de afgelopen twee weken 160/65. Mijn bovendruk is dus echt te hoog. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wacht de afspraak van donderdag rustig af. Ik hoop eigenlijk dat de bloeddruk dan gewoon weer normaal is. Zit er eigenlijk niet op te wachten al dat gedoe met pas 18 weken zwanger maarja dat heb je nooit he