Ik zit met een dilemma, Ik ben bijna 6 maanden werkloos geweest en heb dus nog wel recht gehad op extra kinderopvangtoeslag voor 6 maanden, nu werd ik zwanger en moest dus snel een nieuwe baan vinden wil ik niet tot volgend jaar geen werk hebben en een groot gat op mijn cv krijgen.. nu werk ik weer maar heb maar een contract voor 6 weken en aangezien dit totaal niet mijn werk is verwacht ik geen verlenging (telefonisch verkoop investeringsprojecten). Heb ik dan wel weer recht op kinderopvangtoeslag als ik weer werkloos ben of gaat dat niet op omdat ik maar paar weken gewerkt heb of omdat ik al van die extra 6 maanden gebruik heb gemaakt? Ivm taalachterstand en moeite met verandering wil ik mn dochter eigenlijk niet van de opvang halen, ook heb ik kans dat ik binnen enkele weken nog wordt opgeroepen voor ander tijdelijk werk (lang verhaal) en dan heb ik ook opvang nodig... je kan niet zomaar je opzegging ongedaan maken, zeker nu er door onze opvang veranderingen zijn gemaakt ivm minder kinderen en leidsters.. er zitten uiteraard veel meer aspecten aan dit verhaal maar het gaat me nu puur om hoe het zit met die toeslag in deze situatie, gaat verder niet zozeer om advies of opmerkingen omtrent mijn dochter op de kinderopvang of mijn werk ofzo Alvast bedankt voor eventuele uitleg omtrent de toeslag.
Ja als die het toch wisten... Al 3x gevraagd maar steeds een ander antwoord en dan klinken ze ook niet overtuigd van zichzelf, vandaar dat ik het hier even probeer
Dit vind ik een lastige. Ik ben zelf in 2010 mijn baan kwijt geraakt. Toen ben ik via het uitzendbureau aan de slag gegaan. (kindjes op de opvang en man heeft een eigen bedrijf). In september of oktober ben ik vanuit het uitzendbureau de ziekte wet in gegaan en heb vanaf toen ook een uitkering ontvangen tot maart 2011. In 2011 heb ik 3 maanden een contract gehad en in 2012 ben ik zelfstandig ondernemer geworden. Ik heb in die hele periode mijn kinderen op de opvang gehad en hier ook kinderopvangtoeslag voor ontvangen. En dit achteraf ook niet terug hoeven betalen. Ze controleren aan de hand van je belastingaangifte of je idd recht hebt gehad op kinderopvangtoeslag. Het kan dus zijn dat je een deel terug moet betalen. Maar dat is dan pas een jaar nadat je ook daadwerkelijk de toeslag hebt ontvangen. Als ik jou was, zou ik de opvang door laten lopen en opzoek gaan naar een baan. Ook al zijn het maar korte contracten. In het ergste geval moet je dan straks een gedeelte terug betalen, maar heb je dan wel een baan en kan dat dus ook. En in de tussentijd wel de rust voor je dochter bewaard. Maar ik kan me ook voorstellen dat je dat juist een hele stressvolle gedachte vind, dat je eventueel nog geld moet terug betalen. Dus dat kan ik niet voor je beslissen.
De rekening van opvang kan aardig oplopen ja, erg lastig als je ineens de hele rekening krijgt en er maar 1 inkomen is. Ik wil wel heel graag blijven werken maar er zijn niet veel bedrijven die voor een zwangere gaan, max 20 februari gaat mijn verlof in dus dat is een erg korte tijd. Voor ik deze baan had, had ik al een baan gevonden en een (0 uren) contract getekend (net als 30 andere mensen overigens, was voor een bepaald project), alleen de startdatum was onzeker, dat het zou starten was zeker. Toen ineens een mail dat het misschien toch niet doorging, uiteraard was ik niet gestopt met solliciteren in die wachttijd omdat niets zeker is maar dat is los van het feit dat ik zwanger ben sowieso niet makkelijk in deze tijd. Na de mail meteen een uitzendbureau gebeld, meteen eerlijk geweest over zwangerschap tot ik er gelukkig 1 had gevonden die dat op zich geen probleem vond en de week erop gestart bij een bedrijf. Nu contract dus van 6 weken, maar nog steeds hopen dat dat andere project waar ik al eerder aangenomen was toch doorgaat, maar ook dat is geen zekerheid en ondertussen al bijna 25 weken zwanger met een dikke buik. Na deze 6 weken ben ik hoogstwaarschijnlijk mijn baan kwijt dus dan toch hopen dat er nog iets op mijn pad komt. Uiteindelijk overleven we het allemaal wel, maar ben er toch veel mee bezig want makkelijk zal het ook niet worden.
Maar heb je dan geen overeenkomst met het uitzendbureau? Want dat telt ook. Voor de periode van je zwangerschapsverlof kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen rn dan na je verlof weer via het uitzendbureau aan de slag.
Ben direct bij het bedrijf op contract, uitzendbureau deed alleen werving. Maar om recht te hebben op de wazo uitkering moet je geloof ik tot minimaal 10 weken voor je uitgerekende datum gewerkt hebben, helaas kom ik net op 12 weken aangezien mn contract nu nog 3 weken loopt. Ik wil je trouwens nog wel even bedanken voor het meedenken en reageren