Pooh, wat een vervelende situatie! Met je baas gaan praten is wel heel slim denk ik. Hopelijk komen jullie samen tot een mooie oplossing. Jij en jouw kindje zijn het allerbelangrijkst hoor!
Lieve meiden, ik wil niemand bang maken maar ik zou sowieso heel erg goed uitkijken met medicijnen.. Ik heb zelf ook dagelijks bepaalde medicijnen geslikt in mijn tweede zwangerschap, mijn dochter heeft vanaf het begin (zoals de meesten van jullie inmiddels wel weten) een ontwikkelingsachterstand gehad. Het is niet bewezen, maar de kans is redelijk aanwezig dat het met die medicijnen te maken had. Helaas mocht ik toen niet zonder die medicijnen, en het effect was toen niet bekent, maar als je het wel kunt, laat ze dan alsjeblieft staan.. Als je kindje straks iets heeft dat niet te duiden is, hoe klein ook, zul je je altijd af blijven vragen of het niet van de medicijnen komt, met alle gevoelens erbij! Ik worstel er nu al 2,5 jaar mee, met haar gaat het gelukkig heel goed nu, maar kijk uit! Het waren overigens geen pijnstillers zoals deze, dus maak je daar geen zorgen over.. maar neem liever geen risico's. Als iemand meer wil weten, mag je er altijd naar vragen liefst wel via PB. Ik ben nu al 2 jaar medicijn vrij, maar ook al had ik toen geen keuze ik neem nu zolang ik zwanger wil worden of misschien straks ben geen enkel risico, zelf geen paracetamol of kruid, tenzij het écht niet anders kan. Ik veroordeel niemand, maar ik denk zelf dat alles wat in jou bloed zit ook in het bloed en hersentjes van het kindje terecht komen.
Effe gegoogeld: Zwangerschap/Lactatie diclofenac gebruik/naproxen, ibuprofen etc... . Diclofenac en zijn metabolieten passeren de placenta. Epidemiologisch onderzoek suggereert dat gebruik van prostaglandinesynthetaseremmers in de vroege fase van de zwangerschap kan leiden tot een verhoogd risico op miskramen, cardiale malformaties en gastroschisis. In dierproeven is een verhoogd pre- en post-implantatie verlies, embryo-foetale letaliteit en een verhoogde incidentie van malformaties gezien. Tijdens de eerste twee trimesters niet gebruiken tenzij op stricte indicatie en dan in zo laag mogelijke dosering voor een zo kort mogelijke behandeling. Bij gebruik tijdens het derde trimester zijn farmacologische effecten zoals weeënremming en bij de foetus voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, pulmonale hypertensie, bloedstollingsstoornis met als gevolg bloeding, nierfunctiestoornissen of nierinsufficiëntie met oligohydramnie mogelijk. Niet toepassen tijdens het laatste trimester en tijdens de partus.. De injectievloeistof bevat benzylalcohol. Omdat benzylalcohol de placenta kan passeren moet rekening worden gehouden met de mogelijke toxiciteit ervan voor prematuren na toediening vlak voor of tijdens een bevalling of sectio caesarea. Het gebruik van een prostaglandinesynthetaseremmer kan de vruchtbaarheid nadelig beïnvloeden en wordt niet aanbevolen bij vrouwen die zwanger willen worden. Diclofenac gaat in kleine hoeveelheden over in de moedermelk. Bij gebruik van 150 mg per dag zijn deze hoeveelheden dermate gering, dat geen problemen te verwachten zijn. @sybje Kijk sommige artsen hebben goede ervaringen met medicijngebruik tijdens de zwangerschap en hebben soms geen andere keus dan dit voor te schrijven. Bij mijn antidpressiva gebruik was de keus, of een gestressde moeder, met kans op postanate depressie, of gebruiken en kindje extra in de gaten houden. Veel medicijnen is het ook niet goed bekent wat er gebeurd i nde zwangerschap en fabrikanten houden altijd een hand boven eigen hoofd. Daarom staat er vaak in een bijsluiter, uitsluitend te gebruiken in overleg met arts of apotheker. Afschuiven dus... Maar wij leveren geen diclofenac ,ibuprofen en naproxen af aan zwangere vrouwen, zonder contact te hebben gehad met de arts. Soms bedenken ze zich toch, maar soms hebben ze geen andere keus en willen ze dat je de zo laag mogelijke dosering slikt.
Linda wat een geweldig nieuws, hoop dat de embryo's van goede kwaliteit zijn heel veel succes morgen!
Linda super spannend! Ik ga ook heel hard voor je duimen! Succes hoor! 1 kleine tip, vraag of dat je even mag blijven liggen na de terugplaatsing, in België doen ze dat en daar ligt de kans van slaging ietjes hoger. Of het daar aan ligt weet natuurlijk niemand, maar wie weet.
GO GO GO LINDA! IK DENK AAN JULLIE MEID! Hoop dat het allemaal vlot verloopt en dat je de komende 9 maanden verder kunt broeden! X
btw. Ik had vanmorgen temperatuursverhoging, dus echt een eisprong gehad , weet alleen niet of we er op tijd bij zijn.. lang verhaal, staat op mijn weblog. Ik heb i.i.g goede hoop!
Ohhh Milla, het zou wel super zijn meid! En als Linda en ik nou deze week ook volgen, dan testen we over een week of twee gewoon alle drie positief! Ik duim voor ons allemaal!
@ Milla wat super zeg, toch nog een eisprong Word weer een spannende tijd voor jou , Linda en Meisje 0123 Ga voor jullie alle 3 heel hard duimen. Zou super zijn over 2 weken 3 nieuwe zwangere erbij te hebben.
Ik neem ook geen medicijnen voor de pijn in hoor. Ik heb nog geen paracetamol aangeraakt sinds ik zwanger ben en ondanks de ENORME pijn in mijn kies/kaak, doe ik het niet.... mss morgen nadat de kies eruit is als ik het echt niet meer hou, maar liever niet! We zien het morgen wel, ben toch best wel zenuwachtig! Linda, je hebt de terugplaatsing nu al achter de rug... hoop zo dat het bevruchte eitje(s) heerlijk warm blijft zitten en je over 15 dagen megapositief test! Ik ga kei en keihard duimen! Milla, super een temp verhoging! En nu wel snel na je ei! Dus wellicht is deze eisprong wel goed en maken jullie nu ook een goede kans! Syb, hoe gaat het met je buikpijn? Nog veel last? Pooh, lastig op je werk.... maar denk aan jezelf en de kleine, niets is belangrijker hoor! Hier heeft de kleine er gelukkig geen last van dat ik niet lekker ben. De kleine schopt, draait, duwt, hikt, kortom heerlijk actief! Daar wordt ik dan meteen heel vrolijk van en denk ik ach... wat is nou een kiespijn, wat maakt het eigelijk uit!....
@pooh : ooww jeetje ....dit bevestig even alleen maar mijn gedachte ....heb in januari 2007 een ontsteking gehad waarvoor ik diclofenac moest slikken ....heb toen ook tegen de arts gezegd ik ben nog niet ongi geworden ..volgens de ha kon het geen kwaad ......een paar dagen later heb ik een test gedaan en die was positief ...een dag later begon ik te bloeden .....heb nooit geweten wat ik er mee aan moest heb altijd mezelf maar voorgehouden dat ik gewoon ongi werd .... toen ik de diclofenac heb gehaald in de apotheek hebben ze me gewaarschuwd maar omdat de ha het voorschreef ben ik het toch gaan slikken ..... maar de afgelopen keren vooral de laatste 2 keren heb ik best wel een bult medicijnen gehad ...waaronder dus diclofenac ....pethadine en alle troep om mij onder narcose te krijgen ... wordt toch wel heel erg bang nu , maar er was ook geen andere oplossing omdat ik verging van de pijn ...maar voel me nu egoistisch ....ga het vrijdag gelijk even in de groep bij de gyn @linda : ik heb inmiddels blaren op miijn duimen ...en moet nog minstens 2 weken doorduimen voor je meis ! hoop dat alles goed gegaan is !
@ milla: wauw super en ook mooi op tijd! ga je weblog nog wel lezen want mij lijkt dat je op tijd was @ sybje, ojee nu al blaren, nog even volhouden hoor @all: Wij hebben twee embryo'tjes! We zijn helemaal kapot, ik denk van alle spanning. Helaas zijn er geen embryo'tjes ingevoren. De kwaliteit was 1x b en 1x c. Stiekum wel wat teleurgesteld wat betreft de kwaliteit maar we gaan er gewoon voor! Het KAN en dat is het belangrijkste. Had verwacht dat ik nu helemaal blij zou zijn, maar misschien komt het door alles stress... voel me daar nu al schuldig over We hebben ook een echo-foto meegekregen!
@ Linda, nogmaals: ik hoop dat Jip en Janneke/ Hanneke en janneke of jip en job op ondekingstocht zijn naar het beste plekje in jou.. Het zullen spannende weken voor jou, meisje en mij gaan worden.. hopelijk straks allemaal in het roze! @ Sybje, voel je niet te rot hoor, je wist het niet, je had het nodig en je kon er niets aan doen.. Jij hebt altijd het beste voor je kleintje gewild en je best gedaan! Meer kun je als mama niet doen hoor. De artsen die het voor hebben geschreven hebben dat ook niet voor niets gedaan, ze wegen echt wel het een tegen het ander af. En je moet maar zo denken, jou kindje doet het gewoon super, dus het komt gewoon goed, ok? @ Makkie, Heel veel succes morgen bij de tandarts, en ook wat jou medicijnen betreft, jij bent er zelf ook nog! Wat pijn betreft; Erger dan de vorige keer kan het niet worden toch? Het is niet standaard dat je koorts krijgt.. wie weet valt het reuze mee. Misschien weet de kaakchirurg nog wel een veilig middel dat je wel kunt gebuiken. Ken je trouwens Superrol, dat is een onstekingsremmer voor in je mond die je aanmaakt met water en weer uitspuugt, gewoon bij de drogist verkrijgbaar, wel smerig, maar werkt super. Ik weet niet of dat in de zwangerschap gebruikt mag worden, maar misschien is het wat voor je. Komt goed hoor!
hai meiden, even héél kort want ben opperdepop: @ linda: wat goed, toch positief hoor! Lieve emmy's, lekker blijven zitten! @ mila,: tóch een eisprong, wat een raar lijf heb jij toch krijg je nog controle? @ makkie, heelveel succes morgen! @ all, mn suiker was goed! was nu íets minder dan een kilo aangekomen in een week, dus beter dan de vorige keer. Khoud nu ook vocht vast, ben net een walvis 's avonds. Maar goed, de vk was weer tevreden en volgens haar kwam t kindje voorlopig nog niet Maja, zij heeft ook geen glazen bol, dus wieweet.. Liefss, Taliaa
@milla : ik blijf gewoon rustig er onder ....we zien het wel , het leed zou dan al geschied zijn ,maar neem aan dat ze alleen iets geven wat wel kan
@sybje, ik neem aan dat je arts er goed over na heeft gedacht...want ze zijn erg voorzichtig hoor met zwangeren! Maar je kan het altijd in de groep gooien toch..en je had toch iets nodig op dat moment met die pijn! @all, heb vandaag de chef gesproken en ze gaat me halve dagen balie indelen ondanks de onderbezetting. Gelukkig reageerde ze niet naar en juist begripvol. Ze snapt ook wel den ik dat, dat ze me anders snel kwijt is i nde ziektewet en dan nog...de cao staat achter me. Nou hopen dat "die collega's" morgen ook normaal doen... Ach wat, ze kunnen de pip krijgen!
succes morgen makkie! ik reed vandaag praktisch langs je huis (via de dijk) vond ik wel een grappig idee terwijl ik niet weet waar je huis staat natuurlijk