5 uur zorg bij bevalling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Shaylen, 31 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

Vrouwen krijgen vijf uur zorg bij bevalling

Uitgegeven:29 januari 2010 14:07Laatst gewijzigd:29 januari 2010 14:06
    UTRECHT - Vrouwen kunnen binnenkort tijdens de hele bevalling begeleiding eisen van een kraamverzorgster of verloskundige. Nu zijn zorgverleners gemiddeld een uur bij een bevalling aanwezig. Dat moet vijf uur worden.

[​IMG] © Gezondheidsnet

Dat hebben de werkgevers in de kraamzorg (Actiz) en de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) bekendgemaakt.

De organisaties hebben dit besloten naar aanleiding van een rapport van een stuurgroep die in december 2009 adviezen gaf om de hoge babysterfte in Nederland terug te dringen.
    Ook op andere vlakken willen KNOV en Actiz afspraken maken om de geboortezorg te verbeteren. Zo moeten er afspraken komen op het gebied van protocollen rond de kraamperiode, onderzoek naar en ontwikkeling van geboortecentra

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja wel leuk natuurlijk.

Maar dan komt er misschien een tekort aan VK's of kraamhulpen.

Ik wil me wel omscholen, :D

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hé ja ik ook wel, kostenloos wel te verstaan :D

Maar de kraamzorg blijft toch ook na de bevalling? Ik heb geen flauw idee hoe dat gaat, ben in het ziekenhuis bevallen en nu zal dat weer het geval zijn.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb waarschijnlijk veel geluk gehad, hier is de vlos bijna de hele bevalling bij me geweest. Het ging waarschijnlijk ook langzamer dan verwacht en ze had geen andere bevalling, anders was ze zéker weggegaan, want ik zou in het ziekenhuis bevallen. Maar toch... Dat het officieel, maar 1 uur is, dat wist ik niet!
    Mogelijk is het ook al zo, dat de vlos gemiddeld toch al meer tijd kwijt is dan dat ene uurtje?
    Dus mogelijk veranderd er in de praktijk niet zo veel? Alleen qua administratie/verzekeringtechnisch etc?

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en de vlos is maar 1 uurtje bij ons geweest.. Maarja, mijn bevalling verliep behoorlijk wat sneller dan verwacht haha.. Maar wist niet dat het officieel 1 uur is..

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

o?? dit wist ik niet,
    de verloskundige heeft al die tijd mijn hand vastgehouden..
    achteraf dus niet zo vanzelfsprekend.. (nou ja ik ben dan ook wel vlot bevallen, 2 uur 10 min En zonder mijn man)

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Oke, bij sommigen dus wel kort. Hier in elk geval van 15.00 uur tot 23.00 uur ; ze dacht écht dat het rond 18.00 uur wel geboren zou zijn ;) .

En smorgens is ze er ook van 10.30 tot 13.00 uur geweest... Dus alleen tussendoor een paar uurtjes niet.
    Uitzondering blijkbaar dus...

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De verloskundige is bij ons geweest van 15 uur tot ongeveer 20 uur (Eva is om 18:38 uur geboren). Ze hadden hier ook het idee dat het snel zou gaan en gelukkig was dat ook zo ;).
    De kraamhulp is er geweest van ongeveer 17:45 (ik mocht net gaan persen) tot een uur of 22.
    Dus geen tekort aan begeleiding hier! Ze hadden er ook niet langer hoeven zijn trouwens, die eerste cm's vond ik juist fijn om helemaal alleen op te vangen en rond 22 uur vond ik het wel best dat de kraamhulp weg ging.

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Bij mij zijn al de keren de verloskundige erbij gebleven.
    Bij de middelste ging het na de ontsluitings weeen ineens niet zo heel vlot dus dacht ze weg te gaan. Ze heeft geadviseerd om even onder de douche te gaan staan (moest met medische indicatie wel in t ziekenhuis bevallen maar onder begeleiding van mn gewone vlos) om te kijken of t weer op gang kwam.
    Nou reken maar dat t op gang kwam! Mn toenmalige man is naar de lift gerent en kon haar nog net terug halen. 5 tot 10 minuten later kon ze weg....toen was Patrick al geboren :D
    Maar wist idd ook niet dat t maar n uur was....belachelijk kort als je t mij vraagd!
    Wie verzint die dingen toch....

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben in het ziekenhuis bevallen en heb echt geen 5 uur lang een personeelslid bij mijn bed gehad (mijn bevalling duurde zo lang), terwijl ik het echt ontzettend zwaar had. De verpleegkundige kwam wel ieder, ik denk, kwartier even kijken. Maar de verloskundige heeft me ik denk 3 keer getoucheerd en is alleen bij het persen aanwezig geweest (plus daarna nog het hechten). Ik had het wel fijn gevonden, constant iemand aanwezig. Zeker als je thuis bevalt en je niet even op een belletje kunt drukken als het te zwaar wordt. Goede ontwikkeling dus.

11. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Dat wist ik ook niet, scheelt misschien dat ik in een dorp woon.
    Ik had zelfs 2 verloskundigen. Omdat mijn vorige zwangerschap is misgegaan wouden ze graag allebei erbij zijn, omdat ze dat speciaal vonden:). Ze zijn hier gedurende de dag telkens langsgekomen en vanag 21.00 tot de geboorte gebleven (02.10)
    Het was in ieder geval erg fijn om er nog iemand bij te hebben.

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Huh? Mijn vk is er de hele bevalling bij geweest. Ik ben thuis bevallen. We hebben om 7:00 de vk gebeld,..ze was er om 7:30. En om 10:30 ben ik bevallen. De kraamhulp kwam inderdaad wel laat. Erg slechte kraamhulp trouwens, want ik moest naar het ziekenhuis en ze hebben alles laten liggen. Mijn ouders hebben de zooi opgeruimt toen ze wat spulletjes gingen halen :$.

13. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ben kraamverzorgende en het ligt er geheel aan wanneer de verloskundige belt voor assistentie, gewoonlijk worden wij gebeld als er 7/8 cm ontsluiting is. Als de baby geboren is dan heb je zowiezo nog 3 "bevallingsuren" vanaf het tijdstip dat de placenta geboren is... Ik ben 1 keer bij een bevalling geweest toen er 5 cm ontsluiting was. Ik heb niets kunnen doen. Heb alleen maar beneden gezeten omdat de kraamvrouw het te druk vondt, want de verloskundige was er ook nog. Ik was er om 5 uur en om 10 uur 's avonds is ze bevallen. Ik vindt het goed hoor die extra uren, maar ik denk dat het geheel aan de kraamvrouw ligt of ze het aan kan om er een vreemde bij te hebben. Met de verloskundige zijn ze al wat meer vertrouwd...

14. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

als ik het zo lees dan zijn er toch al wel veel vk´s die al lang bij de bevalling aanwezig zijn geweest, dat is sowieso al mooi.

15. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Bij mij is ze bij de eerste wel lang geweest.
    Thuis wilde niet vlotten en in het zh na 1,5 u persen nog steeds niks. Toen overgedragen aan de gyn (werd vacuum), maar ze is de hele tijd bij me gebleven om me aan te moedigen.
    Zelfs na de bevalling is ze nog een tijdje bij me gebleven omdat ons zoontje met spoed werd weggebracht
    Bij de tweede kwam ze ff in het begin checken hoe het ervoor stond en 1,5u later hebben we haar gebeld dat ik persww had. Weer 1,5u (7.58u) later is onze kleine meid geboren.
    Toen is ze er dus niet zo lang bij geweest, want ze moest om 10 u op een cursus zijn.
    Mocht er ooit een derde komen dan hoeft voor mij die 5 uurtjes niet (als alles goed gaat natuurlijk)
    Die 1,5u dat ze er niet was, was ik helemaal alleen (manlief was zoontje weg brengen) en dat vond ik wel heerlijk. Kon op mijn eigen gemak en rust de ww wegpuffen.
    De kraamhulp werd bij de tweede gebeld bij 8cm en kwam om 7.30u binnen. Zij is daarna nog de hele dag gebleven.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

#16 raspberry, 1 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2010
    Ik ben 's nachts bevallen en als iedereen dan goed verzorgd in bed ligt en alle zooi opgeruimd is, vertrekt de kraamhulp ook weer :)

Hier was de VK er trouwens vanaf 12 uur en is tegelijk met de kraamhulp weggegaan. Die laatste was er rond 1 uur geloof ik. Ben om kwart voor 3 bevallen en rond half 5/5 uur waren ze weg.
    Dus dat uurtje, daar zijn wij goed overheen gegaan ;)

Edit: moet wel zeggen dat ik een zware bevalling heb gehad, net gered thuis, (het had niet veel langer moeten duren, anders was ik toch ingestuurd). En we hebben dus uiteindelijk extra indicatie voor kraamuren gehad, dus totaal 72 uur kraamhulp, (wij blij dat we het pakket hadden gekozen waarbij we geen eigen bijdrage hoeven te betalen voor kraamhulp :D).

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ligt denk ik ook wel aan hoe de kraamphulp zich opstelt? Die van ons heeft toen de babykamer zodanig gereorganiseerd en nog spullen opgeruimd, dat we veel praktischer aan de gang konden na de bevalling, (luiers in het laatje van de commode, ipv in de kast. De ziekenhuiskoffer leeggeruimd toen duidelijk was dat we het thuis gingen redden. Dat soort dingen).
    Maar ik heb haar dus helemaal niet gehoord tijdens de bevalling, ze was echt bijna onzichtbaar aanwezig, (heb 'r wel gezien, daar niet van, maar je snapt wat ik bedoel denk ik?)

18. EmyD

EmyD Niet meer actief

Een uur lijkt me sowieso erg kort voor een vk om bij een bevalling te zijn. Je bent al gauw een uur aan het persen, dan nog de placenta en de controle van je kindje..
    Hier is de vk tijdens de bevalling en aantal keer langsgeweest om de ontsluiting in de gaten gehouden. En toen pas weer gebeld toen ik persweeen had, 20 minuten later was onze dochter er. Dus wat dat betreft zal ze hier niet veel langer dan een uur zijn geweest. Na de bevalling moest ik naar het ziekenhuis namelijk.
    De kraamhulp was natuurlijk te laat. Ze heeft nog wel kunnen helepn met het aankleden van onze meid. Ze is nog 4 uur gebleven om alles op te ruimen. En dat had ze geweldig gedaan (om 2 uur 's nachts)..!!

19. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

wij hadden ook een superkraamhulp moet ik zeggen, ik kwam half 10 ´s avonds uit het zkh en zij kwam langs zodat ze ons kon helpen de nacht in te gaan, ze kwam uit een andere stad dus echt super!
    over mijn vk ben ik en was ik niet te spreken, helaas geen andere in de buurt.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voor de zorg rondom de bevalling staat 4 uur, althans, dat is wat de verzekering vergoed. Zo vertelde de verlos het mij, toen we het over de kosten van bevallings/kraamzorg hadden. (ja, ik ben erg nieuwsgierig... ;) )

Maar in de meeste gevallen kan een vk die tijd niet volmaken, omdat ze ook andere bevallingen enz hebben. Ik had geluk, ze is bij mij wel die 4 uur geweest, verdeelt over de hele dag, en 2 uur met het laatste stukje van de bevalling.

Deel Deze Pagina