Iemand ervaring met gastouderopvang? We hebben nu 2 gastouders 'op het oog'. Met de een hebben we vanavond een kennismaking, met de ander a.s. zaterdag. Het zijn 2 heel verschillende gastouders. Waar we vanavond naar toe gaan is een jaartje of 40, heeft 2 geadopteerde kinderen en heeft 12 jr geleden in de kinderopvang gewerkt. Is tnt medisch secretaresse geweest. Haar opvang gaat binnenkort van start. Voordeel is dat deze gastouder dicht in de buurt woont. De ander is een gastouder van 30 jaar, heeft 2 eigen kinderen en is kraamverzorgende. Ook haar opvang gaat binnenkort van start. Nadeel is dat deze gastouder aan de andere kant vd stad woont, wat voor ons allebei een heel stuk om rijden is naar werk. Wat zouden jullie willen weten van een gastouder? Wat vinden jullie belangrijk?
Ik heb al een gastouder uitgezocht en daar gaan de jongens heen vanaf 23 oktober. Ik heb het geluk dat de gastouder mijn beste vriendin is, en ik haar achterwacht ben als er iets is. Ik ken de opvang dus zeer goed. Dingen die ik belangrijk vind bij een gastouder is regelmaat. Brood eten fruit eten tussendoortje, middag slaapje dat soort dingen. Ik vind het fijn als ze gewoon in een huishouden mee draaien lekker in de tuin spelen, naar de supermarkt, samen een broodje eten aan tafel etc Mijn gastouder heeft een VVE programma voor de kinderen en knutselt zeer regelmatig met ze. Besteed aandacht aan de thema's van bijv kerst, sinterklaas, lente, zomer etc. Wat ik ook prettig vind is dat er al meerdere kindjes van meerdere leeftijden zijn. Zo leren ze daarmee omgaan en samen te spelen. Verder moet de gastouder goedgekeurd zijn door de GGD een VOG hebben. Uiteraard moet het er schoon zijn en je moet er een goede indruk van krijgen. Klikt het met de gastouder, en heeft ze een beetje dezelfde normen een waarden. Als ze opvangt ziet ze dat ook als haar wek, of komen er veel vrienden en vriendinnen over voor visite. Mag de gastouder je kinderen meenemen in de auto. Dat soort dingen moet je ff overnadenken. Is de gastouder flexibel, want wat als er een keertje file staat en je bent een half uurtje later? Het is dan fijn om te weten dat je kindje daar goed zit en dat jij je geen zorgen hoeft te maken. Wat ook erg belangrijk is, is bij welk bureau zijn ze aangesloten. Wat kosten de bemiddelingskosten in de maand? Dat kan erg verschillen van bureau tot bureau. Succes hoop dat je er wat aan hebt!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat fijn dat jij je gastouder al kent! Lijkt mij een heel prettig gevoel. De gastouder waar wij vanavond naar toe gaat werkt idd ook met een VVE programma en ze gaat kinderen van meerdere leeftijden opvangen.
Het allerbelangrijkste is dat je een klik met de gastouder hebt, zo van JA daar kan ik mijn kindje wel achter laten. Visie, ook een gastouderbureau werkt met een visie, sta je achter die visie en leeft de gastouder deze visie na? - Hier valt bijv ook het dagritme onder. Veiligheid, kan je kind niet zomaar ergens een deur open doen waar bijv een trapje achter zit naar een kelder. Kan het niet bij gevaarlijke middelen. Uitstapjes, maakt ze uitstapjes, zo ja wat voor uitstapjes, en je het daarmee eens? Acticiteiten, welke activiteiten doet ze? GGD gecertificeerd VOG Regels VOG in de kinderopvang en peuterspeelzalen | Brochure | Rijksoverheid.nl VVE Wat is voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE)? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Ik stel een paar casussen: - Mijn kindje moet de fles hebben en is al wat jengelig, maar de gastouder is met de andere kindje nog aan het knutselen. Wat zal ze doen? (haar geen opties geven gewoon als open vraag) - Mijn kindje is net wakker je hoort het huilen, ga je er meteen naar toe? En wat doe je met de kindje die op dit moment oud genoeg zijn om niet te slapen? - Gaat ze met een bolderkar naar de speeltuin? Of met de auto naar een speeltuin. Neemt ze de kindje bijv mee naar de supermarkt? Wat zijn haar regels, mogen de kinderen zelf door de winkel lopen, moeten ze bij haar blijven?
Ik werk zelf in de kinderopvang en ben ook al wezen kijken bij een gastouder. Wat ik ook idd naast de feiten van parel vind is echt de klik. En ik heb af en toe ook omdat ze heel dichtbij woont een paar keer der voorbij horen lopen en dan echt luisteren hoe ze tegen de kindjes praat haha heel erg maar dan is er geen volwassen bij dus kun je echt kijken hoe ze is En ik vond de flexibiliteit heel belangrijk en helaas zullen we daarom niet naar dezd gastouder gaan omdat ze heel erg volzit dus mijn kindje zal naar een kdv gaan waar ik ook een super Gevoel bij heb hoor
Onze voorkeur ging in eerste intantie ook uit naar een KDV. Maar gezien mijn onregelmatige werktijden en -rooster, was een KDV echt geen optie. De gastouders die wij nu hebben gevonden hebben allebei 1 flexibele plek beschikbaar. Varierend van een halve dag per week, tot maximaal 4 dagen per week (wat niet voor zal komen), alles is mogelijk. We vonden idd alleen flexibele gastouders die nog gaan beginnen, omdat andere gastouders al vol zaten of minder flexibel waren. Parel wat doe jij als gastouder eigenlijk al kindjes ziek zijn?
Als ze geen koorts hebben en het is te combineren met de andere kindjes overleg ik wat de ouders willen. Als ze koorts hebben ben je ggd technisch verplicht de ouders of opa/oma het kindje op te laten halen. Overigens ook medicijnen moet in overleg (bijvoorbeeld een zetpilletje). Voor standaard medicijn gebruik heb ik een overeenkomst als het oerse gegeven moet worden bij mij, de ouder geeft afgemeten wat het kindje mag hebben en tekent dat hij/zij dit zelf klaar legt en ik het geef. Puur uit zelfbescherming.
Oke dus het gesprek is wel goed gegaan? Leuke vrouw? Mijn gastouder is altijd flexibel. Zij vangt ook 24 uurs op, dus voor ouders met nachtdiensten ideaal! Uitzoeken zal nooit makkelijk zijn, maar hoop dat je een keus kan maken! Wij mogen zo weer naar de gyn voor een echo. Zo benieuwd wat ze nu wegen Spannend!!
Whaa heerlijk.. mijn stress is een stuk verminderd Onze gastouder was echt fantastisch!! Echt met een ontzettend goed gevoel weggegaan. Zo goed, dat we de gastouder van a.s. zaterdag hebben afgezegd. We wisten echt niet wat de ander zou moeten bieden om voor haar te kiezen, zodat de lange reistijd de moeite waard zou zijn. Helemaal blij dat dit nu geregeld is! Daarnaast gisteren weer gewerkt. Ontzettende migraine aanval gekregen. Zelfs mijn leidinggevende stuurde me naar huis. Liep suf door het ziekenhuis, wist zelfs niet meer waar ik me moest omkleden. Helemaal de weg kwijt. Thuis overgegeven en mijn bed in gedoken. Vandaag ook enorm suf, wist niet meer hoe ik geld moest overmaken via mijn betaal app. Stond met de telefoon in mijn hand, andere hand de bankpas en ik wist het echt niet meer. Moest mijn vriend vragen hoe ik nou ookalweer geld moest overmaken.. Vandaag wel weer gaan werken en in gesprek gegaan met mijn leidinggevende. Opeens was vanalles mogelijk (waarschijnlijk omdat ze me gisteren zo heeft gezien). Zei dat ik zelf ook op de rem moet trappen, dat ik duidelijk veeel te ver was gegaan. Werk nu max 2 dagen en 6 uren achter elkaar. Overige uren en dagen worden ziektedagen. Hoef nu niet naar de bedrijfsarts, omdat ze dit al telefonisch met haar had besproken. Na mijn vakantie (eind mei) kijken we weer verder. Maar dit lucht al op!!
Hey dames! Nu ik officieel 2 weken met verlof ben merk ik dat ik echt te weinig achter de computer zit. Gelukkig leeft het forum weer op @Knokke: Echt heel vervelend, ik had een goed gevoel voor je deze maand. Wel fijn dat ze in het ziekenhuis in je vertrouwen. En ook respect voor je dat je je weer weet op te pakken en er weer voor gaat! Ik blijf met je mee duimen! @Marytje: Mooie foto's!!! @jnathaliec: Beetje laat, maar welkom! Een tweeling lijkt mij zoo gaaf Hier nog steeds alles op zn plek. Ik had de hoop op 14/15 april aangezien er met volle maan meer kinderen geboren worden. Manlief had overlegd met de baby en zei dat het 16 april zou worden. Die kans zie ik ook al voorbij glijden. Mijn aller eerste ingeving was een paaskindje, dus dat zou dit weekend zijn. Hoewel ik mij er steeds meer bij ga neerleggen dat het een inleiding op 30 april wordt. Denk dat mijn mannetje te graag bij zijn mama wil zijn Donderdag wordt er welk gekeken of ik al ontsluiting heb en of ze mij kan strippen. Helaas lees ik voornamelijk dat het pas aanslaat bij vrouwen die verder dan 40 weken zwanger zijn, maar goed.... Qua kwaaltjes houd het ook nog niet over: Maagzuur 's nachts is nog steeds een drama. Gelukkig kan ik met het drankje Gaviscon redelijk goed slapen. Slapen zelf gaat wel nog steeds redelijk, op mijn 2 nachtelijke uitstapjes naar het toilet. Wel merk ik dat mijn lichaam zelf pijn begint te doen. Mn ribben, mn buik, mn kont, ik merk aan alles dat het nu te zwaar begint te worden. En mn geduld raakt toch echt op Gister ineens een hormonale bui, waar alle twijfels naar voren kwamen. Kan ik dit wel, wil ik dit wel, houd de baby straks wel van mij. Gelukkig allemaal redelijk normale gevoelens (succes voor de dames straks ) En voor de rest verveel ik mij wel erg met mn verlof. Helemaal omdat ik nergens echt meer heen kan. Lopen gaat niet langer dan 5 minuten, ik pas niet meer op mn fiets en ik ben nu vaak heel snel heel moe. (Slaap ongeveer tot 10/11 uur en dan ga ik om 2 uur weer naar bed) Gelukkig is het nu weer mooi weer, dus kan ik een beetje in de tuin zitten. Ik las ergens iets over de zwangerschap romantiseren. Ik kan er dus ook helaas niet aan mee doen. Soms denk ik wel dat ik mazzel heb. (Met de bekkeninstabiliteit die ik al jaren heb, was ik bang dat ik met een week of 16 wel plat moest. Ik heb in de afgelopen 5 jaar nog nooit zo weinig de manueel gezien). Het overgeven is ook nog steeds niet over, maar ach er is mee te dealen... Maar ik geloof die verhalen van I didn't know I was pregnant enzo toch echt een stuk minder... Ik vraag mij af of de verhalen van die vrouwen die zich helemaal geweldig voelen echt waar zijn. Natuurlijk is het t allemaal waard en zou ik het zo weer doen, maar de afgelopen 8 maanden zijn nou niet mijn best gevoelde maanden geweest. Nou moet ik zeggen dat manlief er meer moeite mee heeft dan ik. Die had echt gehoopt dat ik er van kon genieten. Ik heb mezelf erbij neergelegd en houd mij vast aan de gedachte dat ik bij mijn bevalling kan denken dat dit allemaal voorbij is!! Nou ik hoop dat mijn volgende bericht kan zijn dat ik bevallen ben. Voor iedereen verder: Heel veel plezier nog PS: Ik las nog iets over het bang zijn van aankomen: Ik was er zeker wel bang voor, maar had t er wel voor over. Ik was vooral bang dat mensen niet zouden zien dat ik zwanger was, maar dat ze zouden denken dat ik nog dikker geworden was. Vanaf 16 weken zagen vage bekenden het al en rond de 24 weken kwamen de vragen of ik niet eens met verlof moest en of het er niet 2 waren. Daar was ik wel heel blij mij. Ik heb dus nu wel een grote buik, maar ben uiteindelijk nog maar 3 kilo aangekomen (En ja, kleine zal bij de geboorte ruim 4 kilo wegen, dus komt niks te kort).
Ik ging net opzoeken hoe het met je ging Nadine! Nog geen baby en wel de kwaaltjes dus. Nog heeel even afwachten en anders inleiden inderdaad. Kan niet veel langer meer duren dan 2 weken nu. Hier nu 35 weken. Nog steeds last van bekkenpijn en ook erg moe! Gelukkig is de baby helemaal ingedaald en heb ik geen maagzuur meer. Ik hoopte ook dat mn zwangerschap iets makkelijker zou zijn, sinds week 25 al enorme bekkenpijn en ik kan ook niet langer dan kwartiertje lopen en moet echt van alles bijkomen. Na de verhuizing echt een week overal pijn gehad en super moe, ben er nog steeds niet helemaal van bij gekomen. Ik slaap ook overdag wat bij, ik wil hee graag leuke dingen doen en dan niet thuis gelijk in slaap vallen maar het lukt gewoon niet. Ik fiets alleen nog naar de verloskundige maar doordat de baby al is ingedaald heb ik dan de hele rit het idee te moeten plassen. Ik heb wel het geluk dat de babyklein is. Volgens de verloskundige een 6 ponder bij de geboorte. Mn buik is ook nog erg klein en zal niet veel groter worden zei ze. Verder is de baby wel lekker druk, hele dag aan het bewegen, hikken, schoppen, kriebelen, trappelen. Volgens haar een goed teken, hij heeft dan genoeg energie om naast het groeien ook lekker zijn spieren te trainen. Onze babykamer is nu eindelijk ook bijna klaar, nog wat laatste dingen zoals lakentjes en aankleedkussen. Vriend wilde dat ik de kamer helemaal alleen koos maar nu wil hij opeens inspraak hebben. Wat we tot nu toe hebben is gelukkig wel allemaal mijn eigen keuze geweest Ik denk trouwens dat mijn baby op 18 mei wordt geboren. Kijken of onze knul zich wel aan die afspraak houdt
@ LW Wat heb je een mooie buik! Prachtig!! En een super leuke kamer, heel lief! @ Nadine Wat spannend, nu echt de laatste loodjes! Hopelijk een mooi paaskindje voor jou, en dat een inleiding je bespaart blijft! Veel succes meid, je kunt het! En ondertussen wachten we hier in spanning af of er al nieuws is @ Zwangerschap romantiseren Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die zich beter voelen dan ooit. In het begin de misselijkheid, later de migraine en nu merk ik dat mijn bekken weker worden. En ja natuurlijk heb je het er allemaal voor over, maar om nou te zeggen dat ik me beter heb gevoeld dan ooit? Nee dat zeker niet!
Haai meisjess!! Hier ook alles goed van mij mag de beeb nog even lekker blijven zitten geniet van het verlof al word ik wel heel nieuwschierig wij hadden een foto shoot oow zoo leuk en mooi er staan er een paar in mijn prive album.. Dus als je wilt kijken Spannend nadine.. ik ben benieuwd waneer jullie beebje wil komen En lw ook spannend wij zijn toch tegelijk uitgerekend? Ik denk zelf dat mijn beebje rond de 21e komt.. Maja ik heb gezegd tegen de beeb dat ik 11mei ook een mooie datum vind hahaha Enne mooi buikje. Idd bescheiden bij mij denken ze een 6,5 of 7 ponder. Mja mijn vriend is groot heel groot haha dus wij krijgen een modelletje met lange benen
Tralala, oow nee ik kan het ook steeds minder geloven! Hier word ik snachts namelijk helemaal bont en blauw getrapt:0 heb aan de rechter kant blauwe ribben. De eerste 10weken heb ik elke dag overgegeven en dan die bekken pijn.. Tsja dan denk ik hoe kan je het nou niet weten haha. Maar voor de rest geniet ik er echt van tis wel heel bijzonder zo'n levend lekker trappelende beeb in mijn buik die ik gewoon laat groeien!