ik heb verder geen zin in deze discussie, maar wil wel even zeggen dat toen ik rookte tijdens mijn zwangerschap ik geen druppel heb gedronken omdat ik me al schuldig genoeg voelde dat ik rookte. geloof het of niet, ik moest van mijn gyn door blijven roken, omdat mijn leven te veel stress bevatte (waar ik verder niet op in wil gaan nu, maar geloof me dat ik zeg dat het meer was dan een te zware werkdruk ofzo), maar ben wel van 2 pakjes per dag naar 3 sigaretten op een dag gegaan. ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, dat sommige gyn dat wel en niet aanraden, maar ik heb het hier uitgebreid over gehad met mijn gyn, en heb gedaan wat zij mij heeft aangeraden. ja, mijn dochter is te vroeg geboren, maar volgens de kinderarts had ze extreem goed ontwikkelde longen voor haar leeftijd, en lag het daar absoluut niet aan. (heeft nooit hulp nodig gehad met ademen) en ook placenta was perfect. mijn dochter is te vroeg geboren door 2 mogelijkheden, dit was óf een blaasontsteking, óf het onverwachte overlijden van een vriend van mij een aantal dagen er voor, de druppel van de stress. ik begrijp heel goed dat het slecht is en dergelijke, maar ik word zo moe van mensen die rokers veroordelen zonder dat ze de situatie erachter kennen. want natuurlijk, alle niet-rokers zijn zo perfect en doen nooit niks fout he? geloof best dat er mensen erg onverschillig zijn wat roken, drinken en zwangerschap betreft, maar dit wil zeker niet zeggen dat omdat ik mijn kind vol met gif heb gestopt (om het maar even zo grof te zeggen), die alcohol dan maar niks uitmaakt. sterker nog, ik heb zelfs na de geboorte van mijn dochter niks meer gedronken, omdat mijn vriend nu eenmaal meer geniet van een biertje dan ik, en ik vind dat er minimaal een volwassene 100% nuchter moet zijn in de buurt van mijn kind. dus ja, ik drink al ruim 2 jaar niks meer, ook slik ik geen medicijnen (behalve natuurlijk foliumzuur ed), gebruik geen drugs, eet geen rood vlees en eet iedere dag braaf mijn groente op. dat ik dingen heb gedaan waar ik niet trots op ben maakt mij geen slecht mens en geeft niet-rokers die niet weten hoe zwaar het kan zijn om te stoppen niet het recht om mij te veroordelen.
Waarom komen rokende mensen toch altijd met een excuus? Ja maar, smog is ook slecht. Ja maar, in groente zit ook gif. Ja maar, als ik stop heb ik stress en dat ik veeeeul erger. Ja maar, bladiebladiebla dikke bullshit. Sorry hoor, prima als je zelf rookt. Maar val er iemand anders dan niet mee lastig. En helemaal niet je ongeboren kind. Kom op zeg. Ik was ook een roker, ben 5 jaar geleden van de 1 op de andere gestopt. En ik rookte genoeg. Maar als je echt wil stoppen, dan stop je. Het is geen levensbehoefte, het is een verslaving. Maar goed, het gaat mij er om dat mensen eens in gaan zien dat het ontzettend slecht is voor een baby. Prima als je je eigen lichaam de vernielig in wil helpen, maar denk nou eens aan die baby! Die kiest niet voor die vieze bende.
Best veel rokende zwangeren moet ik zeggen onder de onderzochten... in 2001 18,7% (!!) en in 2007 7,6%. Had ik niet verwacht moet ik zeggen. Is de vraag nog steeds, wanneer ben je een roker tijdens de zwangerschap? 1 sigaret per dag of 1 sigaret in de hele zwangerschap? En tellen de eerste 4 weken mee bijvoorbeeld? Toen heb ik nog gerookt omdat ik niet wist dat ik zwanger was. Ben ik dan een rokende zwangere? Bedankt voor de link. Jammergenoeg zie ik geen aantallen staan van zwangeren die overmatig drinken. Ben eigenlijk wel benieuwd!
wie zegt dat ik rook. Omdat ik met 'excuses' kom? Tsja hey, iemand moet respect hebben voor een ander8) ik zeg alleen dat een ieder zijn eigen keuze moet maken en dat het niet aan jullie is om te veroordelen! En wat je zegt: het is een verslaving! Sommige mensen zijn vatbaarder voor verslavingen dan anderen. Hierdoor heeft de een totaal geen moeite om te stoppen en lukt het een ander totaal niet. Dit heeft ook met psychische aspecten te maken die jullie niet van een ander kennen. Nogmaals: respecteer elkaar nou eens, laat een ieder in zijn waarde:x
Wie zegt dat ik rook???? weer zo'n vooroordeel!!!! Pfff wat zijn mensen hier toch kortzichtig. Dat bedoel ik dus, je kunt niet oordelen over een ander!!!
omdat rokende mensen zo veroordeeld worden door de niet-rokers waarom worden de rokers dan wel zo lastig gevallen door de niet-rokers? mag dat dan wel? zo van, jij rookt en ik niet, dus ik ben beter dan jij?
Ik heb het niet allemaal gelezen maar kan het toch niet laten te reageren. Ik rook (helaas) al ruim 15 jaar. Maar ben bij beide zwangerschappen direct gestopt met roken (en drinken) bij de positieve test. Een aantal maanden na de bevalling helaas wel weer begonnen en op het moment rook ik zo'n drie/vier sigaretten per dag. Net na een voeding, want ik geef bv, en beslist niet als de kinderen wakker zijn. Want ik wil niet dat ze het zien. Drinken doe ik nog altijd (bijna) niet. Ik weet heel goed hoe moeilijk het is om te stoppen, ik ben niet voor niets weer begonnen.... Maar op het moment dat je zwanger bent vind ik niet dat je daar zelf nog een keuze in hebt. Stress hoort bij het zwanger zijn, ik denk dat je nooit in je leven meer stress doormaakt dan wanneer je net zwanger bent (ik voel nog niets, gaat het wel goed, is het wel gezond, kan ik het wel???? Allemaal vragen waardoor je stress zou kunnen ervaren.) Er dan nog bij roken verergert de stress, want je voelt je hoe dan ook schuldig dat je rookt. Misschien wat kort door de bocht, maar ik vind er geen excuus voor bestaan als je rookt tijdens de zwangerschap...
Het is nogal lastig te accepteren dat iemand zijn eigen kind durft te vergassen.... Vooral als we zo tegen kindermishandeling etc zijn! Dit is toch ook niet door het kind gekozen? "Goh ik zit negen maanden in je buik, vergas me maar! Misschien heb ik er later wel last van, maar die gok is aan jou...." En iemand gaf als reden dat ze heel veel stress had, omdat ze moest kijken hoe ze de babykamer bij elkaar kreeg? Nou meid, als je het geld wat je aan je K-stokje uitgaf eens aan de kant had gelegd was je ook een eind gekomen... En ja ik heb gerookt, maar ben ook gestopt toen we voor een kleintje gingen!Gewoon doen!
heb ik ook niet, maar ook al rook ik nu niet meer, ik kan er gewoon niet tegen dat veroordeel continu. ik zag vd week onderweg naar de mex griep inenting van mijn dochter een stel met een kindje rond de leeftijd van mijn dochter, stapte in de bus een halte tegenover de coffeeshop, allebei zo stoned als een garnaal, gigantische wietlucht om hen heen. vind dit veel erger dan de mensen hier die zelf na verschillende pogingen om te stoppen het toch niet kunnen. ik ga daar niks van zeggen, dit is niet mijn plaats. maar ik begrijp wel hoe zwaar het kan zijn om te stoppen met roken, en weet maar al te goed als je er moeite mee hebt en je jezelf al schuldig voelt het niet makkelijker word om veroordeeld te worden door mensen die niet weten hoe zwaar het is.
Tja dit is weer zo'n typische welles nietes discussie. Iedereen vind dat diegene gelijk heeft, en de ander zal nooit overtuigd raken of zijn gelijk halen. Ik denk dat rokers in zwangerschap lastig gevallen worden omdat er in allerlei boekjes en onderzoeken staat dat het niet goed is voor het ongeboren kind. Wil niet per definitie zeggen dat ALLE kinderen van rokende moeders in slechte conditie zijn, maar de kans is wel groter. Maar in sommige gevallen kunnen wij niet in het hoofd kijken van een rokende zwangere, en van stress ga je wel roken of kun je misschien niet stoppen met roken, dat heb ik in mijn omgeving wel gezien. Neemt niet weg dat wij niet rokende zwangeren er wel een mening over hebben natuurlijk, maar ik vind wel dat zwangeren die roken weten wat de concequenties kunnen zijn en daar dan op berekend zijn als ze door gaan met roken. Zelfde als blijven drinken tijdens zwangerschap, weet eigenlijk ook niet wat nou slechter is...
voor degene die graag bier/wijn of champagne lusten zijn er ook alternatieven: alcoholvrij!!! Vind dat overigens veeeeeeel lekkerder dan gewoon bier! Is minder scherp! Voor roken zijn er geen alternatieven. In ieder geval niet in de zwangerschap: stoppen dmv laser mag niet in de zwangerschap nicotinepleisters mogen niet in de zwangerschap die recepten van de huisartsen mogen niet in de zwangerschap die speciale kauwgum mag niet in de zwangerschap etc... etc... etc... etc... En van al deze middelen is niet bewezen dat het ook echt helpt!
OMG! wat erg! dat zou ik ook vreselijk vinden als ik dat zag! of ik er wat van zou zeggen weet ik niet. nog nooit gezien.
ik denk niet dat er een rokende zwangere is die niet weet dat het slecht is hoor. denk dat iedereen wel weet wat de gevolgen kunnen zijn. er word genoeg voorlichting over gegeven, en als dat nog niet voldoende is, zijn sommige uitspraken in dit topic dat wel. zoals ik het zelf heb ervaren de eerste keer, wist ik heel goed wat ik deed, en vond (en vind) het verschrikkelijk dat ik rookte. het was niet zo dat ik daar zat met mijn foldertje over roken in zwangerschap: hey, steek er nog lekker een op. heb vanalles geprobeerd, cold turkey, pleisters, kauwgom, allan carr, inhalators, therapie en wat ik ook deed, ik bleef steeds terug vallen. maar wel met tranen omdat ik echt wel besefte wat ik deed. sommige mensen hebben er gewoon meer moeite mee dan anderen, en ik denk dat zeker de mensen die nooit gerookt hebben niet beseffen hoe zwaar het kan zijn.
dat veroordelen gadverdamme zeg! er wordt ook gezegd dat rokers gezelliger zijn dan niet rokers moet ik dan ook maar zeggen dat jullie n stel stijve trutten zijn?
heb je wel eens alcohol vrije wijn gedronken? dan liever helemaal niks!! wat smerig zeg, smaakt gewoon naar water met een wijnsmaakje. nicotine pleisters en kauwgom heb ik gewoon gehad van mijn apotheker in de zwangerschap hoor, maar natuurlijk is het nog steeds slecht omdat er nicotine in zit. maar nee, op dat moment werkte dat voor mij ook niet. (pleisters kreeg ik uitslag van en kauwgom gaf mij het gevoel alsof mijn keel werd dichtgeknepen.) hmmm.. voor iemand die net heeft gezegd dat ik geen zin had in een discussie ben ik toch aardig aan het posten hier
ja hoor mag best, ik ben een hele stijve trut, ik rook niet en ik drink niet en ik ben veeeeuuul ongezelliger dan rokers klopt als een bus ennuhh.....dream on