Zwangere vrouwen die roken 'harder' aangepakt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door dochters, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Het leek mij duidelijk dat ik met 'dwingen' doelde op dwingen met stoppen. Dus aan mijn tekst is helemaal niks bijzonders, tenzij jij dingen wil lezen die er niet staan.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Je krijgt juist minder stress als je stopt.. dus stoppen kan prima als je zwanger bent...

Maar.. ik vind het niet Ok als mensen worden gedwongen iets te doen. Eigen verantwoordelijkheid...

Ik houd sowieso niet van dingen die opgelegd worden.

Mensen moeten worden voorgelicht...en verder moeten mensen er dan zelf voor kiezen.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Volgens mij is de voorlichting verplicht, wat ze er daarna meedoen is hun eigen verantwoordelijkheid, althans zo heb ik het begrepen

4. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vraag me trouwens wel af of er écht gynaecologen en vk's zijn die zeggen dat je meer stress krijgt van stoppen met roken, of dat de rooksters dat maar verzinnen.
    Want als dat echt zo is dan moeten die gyns/vk's toch ook wel even aangepakt worden.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O ok...overheen gelezen.

Nou dan is dat prima. Voorlichting krijg je dan gewoon direct bij de eerste afspraak bij de VK.
    Voorlichting met een video met verhalen van mensen met kinderen die ziek zijn geboren...
    Sommige mensen weten misschien verstandelijk de ernstige gevolgen van roken tijdens de zwangerschap...maar als je het dan daadwerkelijk ziet is iets anders

Zo heeft mijn moeder nooit gerookt omdat mijn oma haar een keer mee heeft genomen toen ze een jaar of 10 was naar een voorlichtingsavond over longkanker... ze kon toen zien wat roken met je deed.

6. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ik zou deze dames in kwestie dan ook verplicht de cursus laten volgen over roken tijdens de zwangerschap EN deze verplicht ZELF laten betalen.. Misschien als het pijn in de portemonnee doet dat men het dan eerder snapt ofzo ;)

En de cursus gewoon laten duren totdat men gestopt is met roken.. Hoe eerder gestopt met roken hoe eerder de cursus stopt en dus je eigen bijdrage.

Van dat geld dat ze na het stoppen met roken besparen kunnen ze mooi de cursus van terug betalen ;)

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ja ik heb gerookt (zo'n 11 jaar) en ben gestopt. Mijn man ook tegelijkertijd.

Ik begrijp je. Ik hoop gewoon dat er een aantal zijn die het wel oppikken. Elke is meegenomen.
    Ik doelde met nit mogen aanspreken op de opmerking dat er ergenis kan ontstaan en dat het geld kost vandaar.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Nee er is geen 1 fatsoenlijke gyn of vk die dit werkelijk adviseert. 90% van degenen die dat beweren liegen dat ze barsten. En als er 1 vk of gyn is die dat wel doet dan zou die direct uit de beroepsgroep gezet moeten worden aldus mijn vk;)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ze zullen vast willen doen alsof de voorlichting verplicht is. Althans, ze zullen niet te veel benadrukken dat het vrijwillig is. Aangezien (blijkbaar) voornamelijk lager opgeleiden de doelgroep vormen, zou dat bij een deel best kunnen lukken. Maar uiteindelijk is voorlichting niet verplicht, tenzij de rechter het oplegt als maatregel. Maar dat zou alleen kunnen als roken als zwangere strafbaar wordt gesteld.
    Je bent verplicht om als oudere goede zorg te bieden aan je kind. Maar hoe je dat precies moet doen, staat nergens zo specifiek omschreven. Je hebt recht op verloskundige zorg (en het is heel verstandig om er gebruik van te maken.) Maar je bent niet verplicht om naar de controles van een verloskundige te gaan. Je hebt recht om het consultatiebureau te bezoeken en je kind in t laten enten, maar je bent het niet verplicht. Het lijkt soms een verplichting doordat veel mensen het doen. En ik denk dat die voorlichting over roken straks in dezelfde categorie valt.

10. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Verspilde geld en moeite 😓 hier elke afspraak ruzie met gyn omtrent het roken het werd irritant en werd er opgefokt van . Iedereen z'n eigen keuzes vind ik persoonlijk , mja dit is een discussie die over 10 jaar nog gevoerd word

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Daar geloof ik echt geen snars van ... en idd als er zorgverleners zijn die dat beweren mogen ze die per direct dezelfde cursus verplicht krijgen (op zijn minsts) en een waarschuwing krijgen!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En wie gaat controleren of een vrouw rookt?

Intake gesprek verloskundige:
    "Rookt u?
    "Nee."
    "Rookt uw partner?"
    "Nee."

Klaar.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Stress bij het stoppen is een achterhaald

.het vermindert je angsten juist.

14. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Ps bij mijn oudste is wel geadviseerd om niet te stoppen maar te minderen ( bij 29 weken erachter gekomen zwanger te zijn op 17 jarige leeftijd ) het stoppen met roken in combinatie met de stress van toen met alles regelen enz enz .. Bij de andere 2 wel advies gehad te stoppen nou ja advies het werd er bijna in geramt tot irritatie

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Trust me ... een verstokte roker is van mijlenver te ruiken ;) als je een beetje een goede neus hebt, dan ruikt je dat liegen dat ze barsten.

Maar idd, je kunt hooguit er een dwingend karakter aan meegeven, echt dwingen zal niet lukken.

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    blablabla ... zo'n bullshit dit.

17. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    En niet alleen ruiken. 9 van de 10x hoor ik het ook aan de stem als mensen roken.

Het allermooiste is natuurlijk nog dat mensen stoppen voordat ze uberhaubt aan kinderen beginnen. Dan heb je dat probleem ook niet tijdens de zwangerschap.

18. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Maar je wilt toch zelf ook het allerbeste voor je kindje? Je moet het ook niet doen omdat hun het willen.... Zelf moet je ook inzien dat het kan leiden tot een klein kindje bij de geboorte, dat je kindje luchtwegproblemen kan krijgen of nog erger: wiegendood.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Thea, ik wil wel even zeggen dat ik ook zo'n moeder had/heb. In haar tijd was er natuurlijk wel minder over bekend (en daarmee wil ik het absoluut niet goedpraten) en dus ook mindere voorlichting. Maar ik ondervind de gevolgen er nog steeds van... Althans dat zegt de longarts, dat mijn zware astma komt door haar roken (en later ook het roken van mijn vader in mijn bijzijn). Dus dat je zegt ieder zijn EIGEN keuze klopt m.i niet echt; je beslist tegelijkertijd namelijk ook voor je kind. Wil jij je kinderen opzadelen met verschrikkelijke ziektes (als ze het überhaupt al overleven) of vind je het belangrijker dat je zogenaamd wat minder stress hebt... :x

20. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    En terecht toch? Als een moeder drugs of alcohol verslaafd is en ze is zwanger en niet van plan te stoppen, is de kans groot dat er een melding wordt gedaan bij het AMK. Ik zie het verschil met roken echt niet!
    En ja ik ben 18 jaar een zware roker geweest.
    Min moeder heeft altijd gerookt tijdens zwangerschap. Ik ben geboren terwijl ze een sigaret rookte op de gang van het ziekenhuis. Twee van min zussen hebben een ernstige hartafwijking, 1 daarvan leeft niet meer. Ik neem et haar tot op de dag va vandaag kwalijk dat ik 6 weken te vroeg met een gewicht van ong 2 kilo ben geboren omdat zij die klote sigaret niet kon laten liggen. Dus ja, ik vind dat ze rokende zwangeren heel hard aan mogen pakken.

Deel Deze Pagina