Zwanger en roken = een dikke NEE Zwanger en alcohol=een dikke NEE Zwanger en drugs =een dikke NEE. En dan nog even heel kort door de bocht,kun je 1 van deze dingen niet laten,zadel dan niet je ongeboren kind ermee op...
Eén op de zeven :O Ik vind dit wel een heel goed idee. Hoewel ik normaal gesproken heel erg voor eigen keuzes ben, is er hier een kind bij betrokken wat niets te kiezen heeft en naar mijn mening zoveel mogelijk in bescherming genomen moet worden. Ik snap niet hoe je dit kunt lezen: "Als geen enkele zwangere vrouw een sigaret zou opsteken, daalt de sterfte rond de geboorte en een laag geboortegewicht met 10 procent" en dan stug door kunt roken en denken dat dat alleen anderen overkomt. Het kan net zo goed jouw eigen kind overkomen. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat het per definitie je eigen schuld is als er iets met je kind gebeurt (miskraam, vroeggeboorte e.d.), om die discussie maar alvast voor te zijn.
Overigens, mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschap van mij en die van mijn zus. Wij beiden kampen met overgewicht. Toen mijn moeder zwanger was van mijn jongste zusje, was ze gestopt met roken (ook mijn vader), en die heeft daar geen last van. Nu is aanleg voor overgewicht (nog) niet wetenschappelijk bewezen, maar de onderzoeken lopen. Het zou mij dus ook niets verbazen als daar ook een kern van waarheid in zou zitten.
Mijn moeder heeft ook gerookt tijdens de zwangerschap en heb al heel mijn leven ondergewicht Denk dat gewicht weinig met roken tijdens de zwangerschap te maken heeft eerlijk gezegd..
En mijn moeder heeft niet gerookt tijdens de zwangerschap en toch heb ik helaas overgewicht. Denk ook niet dat overgewicht en roken verband hebben.
Wij zagen laatst schuin voor de ingang van het kinderziekenhuis om een hoekje een hoogzwangere vrouw een sigaret roken. Ze had een plastic handschoen aan om de hand waarmee ze de sigaret vast hield en ze hield hem ver van zich af nadat ze een trek had genomen. Vreselijk echt.
Ik zeg ook ... de onderzoeken lopen. Bij ons in de familie is het wel heel bijzonder om te zien, en ik denk dat het er zeker wel iets met te maken heeft. Maar net zoals mensen bronchitis kunnen hebben en toch geen moeder hebben die gerookt heeft tijdens de zwangerschap. Of kindjes met een te laag geboortegewicht worden geboren ondanks dat de moeder niet heeft gerookt, is het gewoon Russisch roulette wat dat betreft.
Dit dus. Het is heel eenvoudig, zwanger=niet roken Ik heb niet alle reacties gelezen, maar snap echt NIET hoe je de gevolgen van roken tijdens de zwangerschap zo aan de kant kan schuiven..
Straks gaat de overheid het ons nog verbieden om zwanger te worden na ons 35e of dat we koffie/cola drinken in onze zwangerschap. Die bemoeizucht van de overheid begint steeds ergere vormen aan te nemen. Zo heb ik laatst het dossier van m'n dochter opgevraagd bij het consulatiebureau. Er stond letterlijk in het dossier: "het is onduidelijk of moeder de voedingsadviezen van cb opvolgt". Sinds wanneer vertelt de overheid je hoe je je kind (op)voed?? Nee, ik geef mijn dochter geen magere koemelk en ze krijgt geen rubber stuk 30+ kaas.
Onze zoon is niet meer bij het bureau gezien zijn leeftijd. Kan ik zijn dossier opvragen en thuis krijgen? Ben toch wel benieuwd wat erin staat. Nooit aan gedacht dit op te vragen tot jou bericht net,bedankt!!
Ja dat kan je zeker doen! Dat kan je middels een brief opvragen. Daar heb je recht op. Vaak moet je dan wel een vergoeding voor de kopieerkosten betalen. Sterker nog, je hebt recht om dingen te laten verwijderen die je niet bevalt. Je hebt zelfs recht om je dossier te laten vernietigen.
Ergens denk ik, hoe ver gaan ze met het bemoeien van je leven.... Maar aan de andere kant snap ik wel dat ze iets moeten doen. Dat er nog altijd vrouwen en mannen zijn die zo dom zijn om te roken als zwangere vrouw en bij een zwangere vrouw en kinderen snap ik echt niet. Dus dat er daarom deze maatregelingen getroffen moeten worden, tja ...
dus jij doet bij kindermishandeling ook niets "laat maar lekker gaan" dat is lekker sociaal niet? de andere kant op kijken? Het is gewoon mishandeling van een ongeboren baby, je ontneemt letterlijk zuurstof van je kindje, de kans op doodgeboorte, vroeggeboorte en laaggeboortegewicht e.d. is veel groter dat vind ik niet normaal, als je een al geboren baby zijn keel om de zoveel tijd even dicht zou knijpen zou iedereen er een hoop kabaal om maken maar als dat in de buik gebeurd is het niet erg? En nee het is geen garantie dat het misgaat (er zullen zat baby's worden geboren die op het eerste oog gezond ogen (want ja voor de rest van hun leven weet je het nog niet natuurlijk)) maar dat de kans groter is en dat je baby er stress van ondervind in de buik zou toch genoeg motivatie moeten zijn, het is allang bewezen dat de stress van het stoppen in het niets valt in vergelijking tot de stress die de baby ondervind in de buik ervan.. Ik vind dat als je rookt dat je dan maar zelf voor de kosten van bv vroeggeboorte , laag geboortegewicht en andere kosten op mag draaien, dat is dan een risico die je bewust hebt genomen, uiteindelijk gaan mensen vaak alleen nadenken als het hun portemonnee raakt dus misschien helpt dat dan? In gesprek gaan met een roker heeft weinig zin lijkt mij, die zijn niet echt voor rede vatbaar anders zouden ze al niet roken in de zwangerschap
Even serieus? Jij werd er opgefokt van? Ach, wat vreselijk voor je.. Grow up.....het gaat niet meer om jouw eigen ikje in dit verhaal, maar om het ongeboren kind wat in je buik zat. Die heeft geen keuze, en dus moet je, al voor de geboorte, de beste keuze voor hem/haar maken. Dat ben je aan je kind verplicht.
Hier een link naar een voorbeeldbrief om het dossier op te vragen http://archief.ouders.nl//doc/ddjgz_verzoek_om_inzage.doc Ik had hier laatst een topic over geopend http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/543312-ekd-inzien.html
Wat ik dan wel eens denk he, als je dit al niet kan. Als je niet al die wil en kracht hebt om te stoppen en het beste te willen voor je kind. Wat zegt dat dan? En dan is iets wat je heel voorzichtig moet roepen altijd Als je het op dit forum over roken hebt en zwangere vrouwen en duidelijk uitspreekt dat het gewoon niet kan wat je doet. Dan wordt je vervolgens aangesproken op je meningen... Ik zeg en denk dan echt iets verkeerd. Is toch de omgedraaide wereld. Jeetje gewoon bewust roken als je zwanger bent... Ik snap echt niet hoe je dat kan doen
niet kunnen bestaat niet, als ze morgen niet meer zouden verkopen zou je ook zonder moeten. Het zit allemaal tussen je oren, lichamelijke afkicken is maar heel kort , het is mentaal. Niet kunnen bevallen bestaat ook niet het MOET toch Ik rookte 60 sigaretten al een paar jaar als kind zijnde (onder de 21) toen ik eindelijk bij mijn verstand kwam in 1 dag gestopt, was het makkelijk; NEE, heeft jaren geduurd het hele proces en was niet een kwestie van even laten staan, nee ik moest heel mijn leven omgooien maar niet kunnen bestaat niet, niet willen echter is een ander verhaal, je moet wel echt willen en als je al niet voor je kindje WIL stoppen...
Ik heb zelf ook gerookt... Ik had gewoon het gezonde verstand om voordat ik zwanger wilde worden al te stoppen. Nu vraag ik me af hoe ik ooit zo dom kon zijn om überhaupt te roken. Zeker is het moeilijk maar als je gewoon even slim nadenkt en al stopt voordat je zwanger wilt worden en eens stopt met 100 smoesjes te bedenken waarom je niet kan stoppen.