Veel rokende zwangere vrouwen zijn laagopgeleid... Wellicht kunnen en willen ze de risico's die het meebrengt voor hun baby gewoon niet zien. Denk dat gezeur van de gyn/vk daar weinig verandering in brengt.
Ja, daar zit wat in. Heel zonde. Verklaart ook in veel gevallen de vrij nonchalant lijkende (soms bijna onbenullige) reacties van die groep moeders. Ik vind dit project goed. Buiten het feit dat het beter is voor de kindjes en de moeders, heb ik eigenlijk helemaal geen zin om in mijn premie mee te betalen aan de gevolgen van een ander die rookt. En moeders die weer beginnen na de zwangerschap lijken niet te beseffen dat als zij ziek worden door roken, hun kind het moet doen met een chronisch zieke moeder (of helemaal geen moeder)?
Ik was een enorme rookster mijn vriend daarentegen rookte niet. Ik heb altijd gezegd als je mij wil laten stoppen met roken dan moet je mij zwanger maken. Nou ging dat niet zo vanzelf sprekend door heel veel ellende die op de weg naar zwangerschap bij mij terecht kwam heb moeten vechten. Maar toen was ik eindelijk na hele lange tijd zwanger. Ik stond buiten te roken deed daarna een test en zag dat ik zwanger was. Pakje sigaretten a la minute in de prullenbak gestopt en heel de zwangerschap en eigenlijk na de zwangerschap niet meer gerookt. Ik ben van mening dat mijn kind niet gekozen heeft voor mijn leefwijze en ik hem dus niet ga bevuilen met mijn verslaving. er zijn er genoeg in mijn omgeving die wel doorgingen met roken inclusief mijn moeder toen ze zwanger was van mij en mijn zus. Ik snap dat het ontzettend zwaar is om te stoppen met roken omdat het eigenlijk ook in je leefwijze zit. Maar toch vind ik het moeilijk te zien dat mensen niet stoppen terwijl ze weten dat ze het kind kunnen beschadigen
Goed initiatief! Ik hoop dat hierdoor een hoop zwangere toch stoppen met roken én hun partners natuurlijk ook want 3e hands roken is zo schadelijk voor zo'n hummeltje.
ik heb op mijn facebook ook iemand die toen zwanger was, maar gewoon duidelijk nog rookte, ontkende ze ook niet, ik dacht echt waarom dat doe je toch , ze is inderdaad ook laag opgeleid, ik begrijp dat sowieso niet, maar ben volgens mij sowieso echt niet verslaafd gevoelend,
dus omdat er onderzoek naar gedaan is kan/mag ik het geen vooroordeel vinden? waar is dat onderzoek op gebaseerd, wanneer is het uitgevoerd, hoeveel mensen deden daar aan mee, leeftijd??
Als er uit een onderzoek naar voren komt dat er nu eenmaal vaker gerookt wordt onder laagopgeleiden, is dat toch gewoon geen vooroordeel meer als het gebaseerd is op feiten? Een vooroordeel zou zijn dat ALLE laagopgeleide zwangeren roken en hoogopgeleiden per definitie niet roken tijdens een zwangerschap, maar dat werd niet gezegd. Laagopgeleide vrouwen roken vaak tijdens zwangerschap | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
de gevolgen van roken voor je ongeboren baby.... iedereen weet dat ze er zijn en dan toch altijd die MAAR maar ik heb stress maar alcohol is ook slecht bla bla de gevolgen kunnen wel dodelijk zijn maar ja dat mag je niet roepen he al die smoesjes bah
En het is nooit bij je opgekomen dat het roken het zwanger worden niet bepaald heeft bevorderd?? Ik snap die redenatie niet. Ik stop met roken als ik zwanger wordt. Waarom dan niet direct stoppen?
Ik geloof echt niet dat er tegenwoordig nog vrouwen zijn die niet weten dat het slecht is om tijdens de zwangerschap te roken. Dat ze dat willens en wetens negeren, daar helpt ook een extra voorlichtingsgesprek niets aan lijkt me. Er is al zoveel hulp en informatie beschikbaar, hoeveel energie en geld moet je nog steken in een groep die het klaarblijkelijk allemaal zo weinig kan schelen?
Nou, ze zijn naar de plaatselijke tokkiewijk getrokken, hebben even rond gekeken en toen hun rapport daarop gebaseerd ... Wat denk je nou dan? Wetenschappelijk betekent gebaseerd op (harde) cijfers. Daar is niet zoveel aan te vooroordelen ...
Ik denk dat de meeste vrouwen diep van binnen wel weten dat roken slecht is voor het ongeboren kind. Toch verbaas ik mij wel eens over hoe dom/naïef sommige vrouwen zijn. Ik ken vrouwen die geen idee hadden dat ze foliumzuur moesten slikken tijdens het proberen zwanger te worden. Het eerste wat je krijgt als je zwanger worden op google intypt is foliumzuur. Net als alle miljoenen 'hits' daarna. Sommige dames denken gewoon niet zo ver door ben ik bang. Bij sommige dus pure onwetendheid, bij andere eigenwijzigheid. Overigens rook ik zelf niet, maar mijn partner wel. Hij rookt nooit waar ik bij ben en altijd buiten. Dat heeft hij overigens altijd gedaan, niet pas sinds de zwangerschap
nou dat is dus echt geen vooroordeel he. Dat is een bewezen feit. Ook onder de alchohol- en drugsverslaafden is het grootste deel laagopgeleid.
Ik vind dat het onderzoek niet recent genoeg is, het gaat over de periode 2001/2010. Het is nu 2014, 4 jaar verder waarin jonge moeders (wat zijn eigenlijk jonge moeders) langer naar school moeten waardoor ze minimaal een mbo diploma moeten hebben. Dat wil zeggen meer kennis/ontwikkeling. Ook vind ik dat ze dit onderzoek dan breder moeten trekken ipv alleen jonge moeders.
Dat kan zijn, maar het verband tussen opleidingsniveau en roken tijdens de zwangerschap wordt overal bevestigd, waar je onderzoek ook doet. In Amerika, het VK, Spanje, Duitsland, Nederland, en ga zo maar door (in minder ontwikkelde landen is het uiteraard minder onderzocht, dat geldt voor alle gebieden van onderzoek). We hebben het hier over flink verschillende landen waarin de politieke situatie wat betreft onderwijs nogal varieert. Ervan uitgaan dat zo'n ontzettend consistente bevinding wegvalt door een kleine verandering in opleidingseisen is op zijn zachtst gezegd irreëel.