Challenge 2021 - Niets kopen en veel sparen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Liefeling, 13 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wie wil er komend kalenderjaar meedoen aan een uitdaging om (veel) minder te kopen en (veel) meer te sparen?
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  2. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik merk dat ik me er al maanden aan stoor dat ik te makkelijk geld uitgeef en daardoor minder spaar dan ik zou willen. In theorie zouden we met een goed budgetplan €1000 per maand kunnen sparen. Op het moment is dit nog niet eens de helft. Oké, de feestdagen en veel verjaardagen zijn daar sinds september deels debet aan. Maar dan nog...
    Ik heb bondgenoten en een stok achter de deur nodig. Wie ook?

    Ik vond wat interessante opties online, maar ga mijn eigen spaarchallenge bedenken. Mijn doel is om de komende 6 maanden 6.000 euro te sparen.
    Mijn middelen zijn:
    - niets kopen dat niet noodzakelijk is. (De kinderen hebben genoeg kleren, speelgoed, etc... de voorraadkasten puilen uit.)
    - Ontstaat er toch een grote wens voor iets, dan eerst (minimaal) 48 uur bedenktijd en iets verkopen omgeld te genereren voor de aankoop.

    Ik verwacht geen dure uitgaven de komende 6 maanden, behalve iets van nieuwe kleding als ik mijn overgewicht kwijt ben (daarvoor heb ik een apart potje gereserveerd) en een weekendje weg in april.

    Er gaat te veel geld op aan onnodige boodschappen en niet noodzakelijke spullen voor de kinderen. Dat kan beide minder en toch nog comfortabel zijn.

    Wie doet er mee?
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  3. aYh4L8

    aYh4L8 Niet meer actief

    Klinkt interessant, ik ga een poging doen :) eerst maar eens beginnen met wat we uitgeven aan dingen die niet echt belangrijk zijn.. ik ga het allemaal eens op mn gemak uitpluizen en lees graag mee voor jullie voortgang en tips enz :)
     
  4. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Interessant! Ik las daar vorige week een artikel over, over een vrouw die dat een jaar lang als chaklenge had: niets nieuw kopen (wel kringloop eventueel). Denk dat ik dat lastig zou vinden, maar inderdaad het proberen bij het noodzakelijke te houden en een nadenkperiode voor ik een online bestelling plaats, kan zeker geen kwaad.

    Dus ik wil wel een poging doen in 2021 :thumup:
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  5. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Ik doe mee! Ben een paar maanden geleden al begonnen en heb al flink gespaard/bespaard afgelopen maanden (elke maand €1000 ongeveer) maar kan zeker nog beter! :)
     
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat leuk dat jullie ook willen meedoen en @Mila27 zelfs al bezig is.

    Ik merk vandaag zo door de dag heen dat ik veel de neiging heb om mijn telefoon te pakken en naar webshops te gaan en wat te scrollen. Telkens als ik me ervan bewust werd heb ik een film opgezet op Videoland op mijn telefoon. Dan kon ik niet meer rondneuzen.
    Wel ben ik naar de supermarkt, kaasboer en drogist geweest. Bij de super en kaasboer niks onnodigs gekocht. Bij de drogist dan wel weer een badbruisbal als extra kerstcadeautje voor mijn dochter. Had echt niet gehoeven. En ik wilde iets kleins voor mijn man voor de kerst, daar heb ik €4 aan uitgegeven terwijl ik max €2 in gedachten had. Maar er was geen alternatief.
    Dus dat is dan toch een beetje een fail vandaag.

    Eind volgende week krijg ik loon, dan ga ik een overzicht maken. En misschien ook maar met encelopjes met cash per week werken.
     
  7. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Ik heb een rekening aangemaakt waar ik €150 per week op stort voor boodschappen en benzine (geen verzorgingsproducten en luiers want die koop ik vaak 1 keer in de zoveel tijd heel veel met een actie)

    Ook houdt ik onze uitgaven nu bij in de Moneyplanner van Porterenee... staan ook veel tips enz in, en ik luister hun podcasts (tijdens het schoonmaken :p)... heeft me enorm geholpen om de knop om te zetten :)
     
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat leuk om te lezen hoe jij het doet. En wat een goede tips! Ik ga er eens naar kijken, want i doe het nu nog op papier en dat kan makkelijker.
     
  9. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Mila27 ik dacht even dat de money planner een appwas, maar heb inmiddels het inkijkexemplaar van het boek gevonden enben enthousiast. Ik heb het besteld. Dan kan ik er meteen mee aan de slag als mijn salaris er is en de nieuwe loonmaand begint. Leuk!
     
    Mila27 vindt dit leuk.
  10. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Ik doe ook graag mee.
    Wij gaven best veel geld uit aan , even een ijsje, stukje fietsen met terras erbij, eten laten bezorgen etc.
    Ik wil 7000 in een jaar sparen om de hypotheek extra mee af te lossen.
    Over 10 jaar stopt een groot gedeelte van onze hypotheek rente aftrek en willen wij dus de looptijd van onze hypotheek gaan inkorten.
    Dochter zit nu wel in een groeispurt, week of 6 geleden broeken gekocht en die worden nu al weer hoog water. Dus dat blijft een kosten plaatje.
     
  11. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Ik wil ook wel mee doen! Op dit moment vliegt het geld erdoorheen. Ik pluk de spaarrekening leeg en koop echt voor belachelijk veel geld boodschappen. Tijd om het roer drastisch om te gooien!
     
  12. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Welkom @anne19791980 en @melaniie!

    Hebben jullie nog een bepaalde strategie?

    Zo'n duidelijk doel helpt zeker wel!

    @melaniie heb jij ook een bepaald doel?
     
  13. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #13 Liefeling, 17 dec 2020
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
    Ik heb vandaag de Money Planner binnengekregen, het eerste deel gelezen en de eerste maand ingevuld qua vaste lasten en gebudgeteerde bedragen. En met manlief doorgesproken wat het plan is. Hij geeft niet zo veel uit. Ik koop álles... van boodschappen tot kinderbenodigdheden tot drogisterij-artikelen en spullen voor in huis. Hij koopt hooguit 1x p.w. iets lekkers in de supermarkt en heel af en toe iets van kleding.

    Ik heb nu voor ons beiden €100 zakgeld geagendeerd om maandelijks naar onze eigen rekening over te boeken, spaargeld elke maand naar de kinderspaarrekeningen (dat deed ik nu zoals het uitkwam), eindejaarsuitkering, kinderbijslag en regulier spaarbedrag ook geagendeerd naar onze eigen spaarrekening.

    Als 3 doelen voor januari:
    - In de groene cijfers de maand eindigen.
    - €500 sparen (excl eindejaarsuitkering + kinderbijslag)
    - Elke week uitkomen met €100 voor boodschappen + drogisterij

    Dat laatste is normaal €150 p.w., maar de kerstboodschappen zijn al binnen, het voorraadhok puilt uit en ik heb 20 pakken luiers en een berg wasmiddel, vaatwastabs en drogisterij-artikelen op voorraad. Dus in januari moet het met €100 pw voor enkel etenswaren lukken.
    Voorheen boekte ik de kinderbijslag bijna in zijn geheel over naar de kinderspaarrekeningen, maar doordat dat nu maandelijks geagendeerd staat (en onder de kerstboom al nieuwe kleren e.a. nuttigheden voor de kinderen liggen) kan ik het hele bedrag naar onze eigen spaarrekening boeken.

    Ik heb ook meteen nog een aantal openstaande achteraf betalingen betaald. Dus dat staat op 0.

    Het plan voelt haalbaar...
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  14. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Dankje! Mijn doel is om elke maand 300 euro te sparen, op jaarbasis dus 3900 euro. Om dit te realiseren móet ik besparen op mijn boodschappen (ik geef soms wel meer dan 600 per maand uit) en op mijn impuls aankopen. Bijvoorbeeld vanavond. Ik ben in de Lidl, zie ik van die pinguins met een zak chocola eraan die kunnen dansen en zingen. Ik dacht; super leuk voor onder de kerstboom! 3 stuks (3 kinderen) kostte totaal 24 euro. Maar mijn man zei dat dit dus weer zo'n typische Melanie actie is en zonde van het geld. Ik moest hem nog gelijk geven ook dus ik heb ze teruggelegd. Als ik alleen was had ik ze dus meegenomen. En zo gaat dat dus heel vaak met van alles:confused:
     
    Liefeling en NiVa0230 vinden dit leuk.
  15. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Wat een goede doelen heb je en ook zo overzichtelijk en duidelijk gemaakt! Die money planner klinkt super handig, heb je een linkje?
     
  16. Ik wil ook een poging wagen, geef zo makkelijk geld uit aan online shoppen.
    Als ik het contant heb, ben ik mij er meer van bewust.

    Ik mag van mijzelf alleen prullen/hebbedingetjes kopen als ik wat verkoop. Boekjes of kleding van de kinderen bijvoorbeeld..
     
    Liefeling en Striae vinden dit leuk.
  17. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ik doe ook mee! Was ooit heel zuinig, maar merk dat ik nu steeds meer besteed aan boodschappen. En waar ik ee4dwr wist hoeveel er precies in en uitging, heb ik de laatste maanden geen idee meer.

    Ik ga daar in ieder geval eerst beginnen, om meer overzicht te krijgen.
     
  18. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik doe ook mee :) wel uitgezonderd de spullen voor mijn newborn die er in maart uitkomt ;)
    Maar ook dat ga ik proberen te beperken in het hoognodige
     
  19. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Ik heb het boek inmiddels gevonden. Ik heb 20 euro van mijn werk gekregen als kerstcadeau, daar koop ik het boek van. :)
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  20. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Ik ga probeer normale pot te eten en geen geld uitgeven aan bv HelloFresh.
    Kleding eerst goed door te nomen wie wat nodig is en oude kleding doorverkopen.
    Minder frutsels voor in huis.
    Aan het begin van de maand meteen een vaststaand bedrag sparen en wat nog over blijft ook naar de spaar.

    Vakantie dit jaar mortier nog even kijken. Normaal gaan we met de auto naar een camping met stacaravan. Kosten van die 2 weken zijn meestal rond de 3500 euro. Is inclusief verblijf, benzine,tol, boodschappen en entree gelden voor als we een dagje iets gaan bezoeken.
    Man wil alleen dit jaar heel luxe met all inclusive gaan vliegen. Dit voor ons 12,5 jarig jubileum. Alleen denk ik dat de corona ook komend jaar qua vakantie roet in het eten gaat gooien.

    Wat wel doorgaat zijn de hobby's en sporten van de kinderen.
    Zwemles 45 per maand, hockey 350 per jaar (2 kinderen) muziekles 350 per jaar (1 kind) en dan heb je nog de kosten van de sportkleding en club tenue kleding.
     

Deel Deze Pagina