zwangeren geen spuit mexicaanse griep

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sharon20, 6 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    Dat staat in alle informatie die je van de overheid krijgt en ook in de bijsluiter!! Dat jouw arts zegt dat het geen kwaad kan is echt belachelijk!

2. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Wellicht is het ook een nuchtere arts die weet wat een vaccin is... namelijk een dood virus!

Ze dekken met de folders soswieso voor alles in, zodat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden. Heel veel juristen hebben eerst hier naar gekeken voordat zoiets gepubliceerd wordt.

Wellicht was het verstandiger van die HA om zich ook iets in te dekken, maar wellicht heeft hij ook gewoon gelijk!

(Voor de mensen die het nog steeds verwarren: Het griepvaccin is iets anders dan tamiflu!)

3. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    kijk maar eens op grieppandemie daar staat van alles op. maar idd na 13 wkn en niet daarvoor succes

4. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik vraag me juist af hoe het zit met alle zwangeren die nu voor de 13 weken zitten, maar in januari februari bv wel verder zijn, en de MEX griep er nog hangt, mogen zij alsnog dan een prik halen, of moet je maar gewoon hopen dat je hem niet krijgt??

5. Bri

Bri Niet meer actief

Wat ik heb gelezen in de folder bij de apotheek:
    - minder dan 13 weken zwanger: geen MG-prik omdat er onvoldoende bekend is over eventuele schadelijke gevolgen voor de vrucht. Oftewel: het zou kunnen dat het geen kwaad kan, maar we nemen het zekere voor het onzekere omdat dit de meest kwetsbare periode is van de zwangerschap.
    - meer dan 13 weken zwanger: advies is om wél in te enten. Bij zwangere vrouwen komt het middenrif hoger te zitten, waardoor je longen minder ruimte krijgen. Als je door griep last van je longen krijgt, is de kans op ernstige complicaties daardoor groter dan bij niet-zwangeren. Misschien heeft je ongeboren baby er niet direct last van als jij met een zware longontsteking in het zkh komt te liggen, maar wil je voor jezelf dat risico dan wel lopen?

Van het RIVM: 'een griepje' bestaat niet. Influenza is een ernstige ziekte, die jaarlijks veel doden veroorzaakt. De meeste mensen die denken dat ze 'een griepje' hebben, hebben in werkelijkheid niet meer dan een verkoudheid.
    Influenza kan ernstige complicaties veroorzaken, met name bij de genoemde risicogroepen (ouderen, mensen met hartaandoeningen, longziekten, diabetes en zwangeren). Of jonge kinderen tot de risicogroepen gerekend moeten worden, wordt maandag (= morgen) door de gezondheidsraad bekend gemaakt.
    In België krijgen ouders van jonge baby's nu al een vaccinatie aangeboden (de jonge kinderen zelf niet, als ik het goed begrepen heb).

@jongmoedertje: ik denk dat zwangeren alsnog een prik kunnen halen zodra zij de 13 weken gepasseerd zijn. Dat kan een ha of vk in elk geval voor je regelen als je het aanvraagt.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind dat je de risico's van griep bagatelliseert, in verhouding tot hoe ernstig je de risico's van het vaccin inschat. Als je last van je longen krijgt, is de kans groot dat je hoge koorts krijgt, ademnood en dan een AB-kuur moet krijgen. Weet je wat de gevolgen daarvan zijn op lange termijn, voor jezelf en voor je baby? Dat is m.i. wel wat ernstiger dan 'dan ga je even langs de dokter'. Alsof die alles zo makkelijk kan repareren, wat beschadigt raakt door een ziekte die te voorkomen was geweest.

Aan de 'normale griep' gaan inderdaad ook veel mensen dood, het grote verschil nu is dat de ernstige complicaties zich vooral voordoen bij jongeren ipv bij zwakkere 65+ ers. En vergis je niet: we staan nu echt pas aan het begin van de griepuitbraak; het is nog maar net herst.

Ik wil echt niemand bang of ongerust maken, maar ik maak me zorgen over de wijze waarop risico's worden ingeschat - alsof de griep minder gevaarlijk is dan het vaccin.

Deel Deze Pagina