Zijn er nog meer moeders die vegetarier zijn? Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met het eten van jullie kleintjes. Voeden jullie die ook vegetarisch op, of juist niet? Waar ben je tegenaan gelopen? Wat zijn succes-recepten? Eigenlijk gewoon om ervaringen uit te wisselen op het gebied van geen vlees eten. Ik zal even kort over mezelf vertellen: Bolkje, 28 jaar en een zoontje van 6,5 maand inmiddels. Ik ben zelf nu zo'n 3 jaar flexitarier, ik denk dat ik ongeveer nog eens per 2 weken vlees eet, maar verder eet ik vegetarisch. Mijn man is fulltime vegetarier en thuis eten we dus altijd vleesloos. Ik wil ons zoontje ook vegetarisch gaan opvoeden. Ik ben van mening dat hij gewoon 'moet' eten wat de pot schaft, en in ons geval is dat dus vegetarisch...
Maar ben je het nou of niet?? (En ja, ik weet het.... maar vind het voor de titel niet lekker klinken. 'moeders die vegetarisch eten' klinkt zo lang )
Ik ben vegetariër, al een jaar of 21, mijn man en kinderen niet. Die keuze hebben we bewust gemaakt (mbt de kinderen), zo kunnen ze op latere leeftijd bepalen wat ze willen. Nu eten ze gewoon wat ze willen, als dat vlees/vis/kip is, dan is dat vlees/vis/kip en als dat vegetarisch is, dan is dat vegetarisch.
Hier hetzelfde, ik eet al ruim 20 jaar geen vlees. Mijn man eet wel vlees ( al eten we thuis vrijwel altijd vega), mijn dochter eet ook vlees ( wel alleen bio)- voor ons is dit ook een bewuste keuze...
Grappig, hier is het dus juist soort van andersom. Mijn man eet geen vlees en ik (soms) dus wel. Maar wij kiezen ervoor om ons zoontje juist zoveel mogelijk vega op te voeden.
Het blijft lastig om iets dat zoveel impact kan hebben te beslissen... Ik ben zelf om mijn twaalde vega geworden. Ik denk dat vlees wel belangrijk is voor kleine kindjes, ook sociaal gezien... Wanneer ons dochtertje op een feestje us waar ook vlees is willen we niet moeilijk hoeven doen ( al is bio vlees wel echt een voorwaarde voor mij) wat was jullie overweging om het niet te doen?
Vooral het idee dat hij leert 'eten wat de pot schaft'. En bij ons is dat dus vegetarisch. We gaan hem dus ook niet een plakje worst verbieden bij de slager, en ook als hij bij opa en oma is mag hij gewoon meeëten van ons. Ik wil geen militante vegetariër zijn, maar juist relaxed ermee omgaan Daarnaast heb ik ook een enorme fobie voor rauw vlees. Ik durf geen rauwe kip of gehakt vast te houden, dus dat wordt ook erg lastig
Fenske, hier vanwege dezelfde overwegingen: ik denk dat vlees belangrijk is voor kleine kindjes (en misschien ook wel voor volwassenen) en ik vind het ook 'fijn' dat ze op een feestje gewoon mee kan doen ed. Daarnaast is volledig vegetarisch eten soms best een opgave (als in: je moet andere mensen ook vragen rekening met je te houden, in restaurants is de keuze beperkter, enz.) en dat is een stuk makkelijker als je er bewust voor gekozen hebt.
Best een goed punt van het eten wat de pot schaft... Ik trek het ook erg slecht om vlees vast te houden... Geen fobie, maar wel gelijk handen wassen met desinfect....
Ik denk dat mijn man eens per twee weken biovlees eet thuis en dan eet onze dochter lekker met hem, ik eet dan apart... Verder hebben we eigenlijk altijd bio kipfilet en gebraden rund gehakt voor op brood en ze mag een "vleesje" wanneer ze erom vraagt...
Wat mij wel lastig lijkt is wanneer ze doorkrijgt dat ik geen vlees eet... Hoe gaan jullie dat uitleggen?
Ik zeg dan: "Mama eet geen vlees." Nu volgt daarna de vraag: "Waarom niet?" Ik zeg dan gewoon waarom niet (omdat ik het geen fijn idee vind om een dier te eten) en daar neemt ze genoegen mee. Ze heeft er voorlopig nog geen moeite mee om vlees/vis/kip te eten, kan ook uitgebreid zo'n vacuum verpakte vis in de supermarkt of de vissen en andere dieren bij de viskraam op de markt bestuderen en vertellen wat ze precies ziet...
Ik denk ook dat kinderen er weinig punt van maken als je er zelf geen groot punt van maakt.... Er zijn tenslotte zoveel dingen die thuis anders gaan dan ergens anders, toch? Wij eten bijvoorbeeld vaak rijst en pasta, terwijl andere mensen weer vaker aardappels eten. Dat is voor een kind precies dezelfde situatie als vega en vlees, denk ik.
Wij eten thuis vegetarisch, onze dochter dus ook. Ze is kerngezond, ik let er uiteraard wel op dat ze goede alternatieven eet. Ik maak me uiteraard wel eens zorgen over of ze genoeg binnen krijgt, daar ben je moeder voor denk ik. Ze eet dingen zoals vleesvervangers, kaas, eieren, kwark, yoghurt, soja, tempeh etc. Ook op verjaardagen of als we bij een ander eten, geven we haar geen vlees. Zodra ze goed begrijpt wat het inhoudt om vlees te eten mag ze zelf de keus maken. Ik heb nog geen idee op welke leeftijd dat zal zijn. Wat me trouwens altijd stoort is dat sommige mensen vinden dat ik een keuze maak voor mijn kind en haar daarmee opdring om geen vlees te eten... terwijl wél vlees eten in mijn ogen ook een keuze is.
Ik ben 25 jaar vegetariër en man eet heel af en toe biovlees. Dochter krijgt zo nu en dan wel vlees of vis, maar meestal eet ze wat wij eten: vegetarisch. Ik ben zelf erg conservatief opgevoed, en er was weinig ruimte voor discussie. Daarom wil ik de keuze wel of geen vlees juist niet voor haar maken. Dat mag ze zelf doen. Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor ze doorheeft dat mama geen vlees eet. Dat zal niet meer heel lang duren. Trouwens doen wij rustig aan met de soya, omdat dit een verstorend effect kan hebben op de hormoonhuishouding. Dat wil je niet, zeker niet bij een kind. Wel eten we veel peulvruchten.
Over soja wordt dat inderdaad gezegd. Maar ik lees daar ook andere verhalen over. A Vegan Doctor Addresses Soy Myths and MisinformationFree From Harm Soy Isoflavones and Estrogen | The Vegan RD http://www.diseaseproof.com/archives/healthy-food-debunking-the-antisoy-myths.html The soy and estrogen myth: don't believe the hype | Find Wholeness
Dank je voor de links. Ik lees idd dat er inmiddels vraagtekens worden gezet bij de pseudo-oestrogene werking van soja. Evengoed wordt de productie ervan gelinkt aan ontbossing en genetische modificatie. Ik ga er dus nog steeds niet veel van eten
Ja, omdat ons vee ook grote hoeveelheden soja eet. Soja zit verder in heel veel producten en de soja daarin is vaak genetisch gemodificeerd. Verder alles met mate hoor, dus ook soja. Wij drinken geen sojamelk en eten geen sojayoghurt enzo. Wat hebben jullie vandaag gegeten? Hier nutroast gemaakt, met aardappelpuree en bietjes. Onze dochter eet al volledig met de pot mee, dus die heeft dat ook op. Eten jullie ook veel biologisch?