zware baby???

Discussion in 'Zwangerschap' started by frummeltje31, Mar 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    hoi hoi,

Ik moet even mijn hart luchten, even van me afschrijven. Alles gaat prima met de zwangerschap, maar toen ik bijna 30 weken was en een groeiecho kreeg, bleek dat het rompje (bovenlichaampje) te hard groeide. Er is absoluut geen reden tot zorg, ze houden me alleen extra in de gaten.

Tijdens de 3d echo zo'n week/anderhalf eerder bleek al dat ze lekkere hamsterwangetjes heeft. Nu vind ik dit helemaal niet erg hoor, maar ze zeiden bij de laatste echo het wordt een lekkere dikkerd. Houdt dat in dat ik zware baby krijg? Ze woog wel al wat zwaarder dan gemiddeld. Op 30 weken zat ze op zo'n 1600 gram.

Ik maak me daar dus wel een beetje zorgen om. Niet om de bevalling, maar gewoon omdat ik wil dat mijn kleintje gezond is. Ikzelf loop al mijn levenlang met mijn gewicht te tobben en ik wil er voor zorgen dat zij dat niet hoeft.

Iemand enige ervaring hiermee???

2. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

Jan 13, 2010
    2,575
    0
    0
    Hoi,

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar misschien valt het uiteindelijk wel mee. Het is en blijft maar een schatting uiteindelijk. Ik reageer eigenlijk zo nuchter omdat ik 2x lekkere stevige mannen op de wereld heb gezet. Wij grappen in de familie altijd dat we baby's nogal snel afgebakken hebben (hihih). Bij mij waren ze beide 8 pond met de geboorte en 51 & 54cm lang. Het 1e jaar waren ze beide stevig en kreeg ik veel opmerkingen daarover. Nu zitten ze allebei goed, de oudste iets onder de gemiddelde lijn qua gewicht. Ze eten goed en gezond en er is niks meer van te zien dat ze zo stevig waren.

Hebben ze je getest op zwangerschapsdiabetes ofzo? Meestal gaan ze dat doen als het echt te gek wordt qua groei. Laat je niet gek maken meis. Ik heb vroeger zelf nooit zo gezond gegeten en werd daardoor vrij stevig. Ik weet dat ik nooit tevreden zal zijn over mijn gewicht en daardoor let ik er bij mijn kids juist heel erg goed op.

3. Jeluna

Jeluna Bekend lid

Aug 27, 2008
    571
    0
    0
    Hey Frummel

Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was!
    Ik had mijn groei echo met 29w3d en de baby werd al geschat op 1900 gram!
    Nu waren mijn suikerwaardes wel wat afwijkend en zou het daardoor kunnen komen. Maar tegen mij werd gezegd dat dit gewoon het verschil is tussen een kindje wat 5 pond weegt of een die 9 pond weegt dat verschil moet je ergens te zien krijgen!

En beter wat steviger als een groeiachterstand vindt ik!

Groetjes

4. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    dank je wel lieve meiden voor jullie berichtje. Dat vrolijkt me alweer een heel stuk op. Ik heb zwangerschapssuiker, maar dat is goed onder controle. Ze hebben ook gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat het geheel daardoor komt. Heb helemaal niet extreem hoge waardes gehad. Dus voor een deel wellicht ook genetisch bepaald. (mijn man was een forse baby en is nu heel slank)

Ikzelf was als baby erg klein, maar in de puberteit begon ik sneller aan te komen. Ik ben gek op lekker eten. Ik eet niet teveel, maar verkeerd. Nu met het suikerdieet zit ik nog steeds ruim 2 kilo onder mijn normale gewicht!

Inderdaad beter een lekkere volle baby dan een te magere, helemaal waar.

Maar je haalt je al allerlei dingen in je hoofd he, als mijn meisje 8 pond is bij de geboorte, dan ben ik supertevreden hoor! Die stomme hormonen ook af en toe, :)

5. Setteke

Setteke Niet meer actief

Mijn jongste is geboren met 4460 gram. Stevige dame dus. Maar helemaal gezond en dat is ze nu nog. Ze is nu mooi gemiddeld en zelfs bovengemiddeld lang, waardoor haar gewicht in verhouding wat lager is. Ik moet zeggen dat ik liever een flinke baby had dan een kleintje zoals mijn eerste. Hij is met 36 weken met een spoedkeizersnede gehaald en woog 2380 gram. Met hem was het het eerste jaar altijd tobben, omdat hij zo mager was en dan met van die fases heel slecht at. Als mijn dochter slecht eet maak ik me helemaal niet druk, zij heeft genoeg over. Dus ik denk dat je vooral blij mag zijn met een stevige baby t.o.v een magere baby. Scheelt weer in sommige kopzorgen! ;)

6. Que

Que Niet meer actief

Mijn nichtje woog bij de geboorte 9,5 pond en nu 3 jaar later is het een slanke den!!

7. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

Nov 3, 2007
    1,968
    1
    0
    NH
    precies, hier is zo´n mager mannetje die erg slecht eet,maar ik krijg er gewoon niet meer in :S Hij werd erg groot geschat voor de geboorte, dit zou wel eens een 10ponder kunnen worden mevrouw! nou, dat hoor je toch niet zo graag. Uiteindelijk was 3015g, juister onder het landelijk gemiddelde... ze kunnen blijkbaar niet alles zien...
    Probeer je geen zorgen te maken.

liefs miek

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Eva was bij de geboorte 53 cm en 4350 gram en dus een flinke dikke baby :). Nu is ze ruim 2 jaar, 86 cm en 12 kg. Oftewel, een slanke den, en dat is ze al sinds ze ongeveer 1 jaar was.
    Ik denk dat het belangrijkste is hoe je je kinderen opvoedt, dus niet teveel laten snoepen en een gezonde basis aanleren.

9. Setteke

Setteke Niet meer actief

Precies, een gezond voedingspatroon is belangrijk. Hier krijgen ze 1 keer per dag een snoepje en voor de rest gezonde dingen.

10. bernerin

bernerin Lid

Aug 5, 2009
    46
    0
    0
    bern
    mijn gy. zei bij onze eerste ook dat ik moest opletten met suiker en melkprodukten en zo.de kleine was aan de zware kant....

en toen kwam ze op de wereld met 48cm en 3400gr;)
    dus gewoon lekker gemiddeld;)

als comentaar na de bevalling kreeg ik te horen" jaja,ook ik ben niet helderziend":D:D

11. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Mijn broertje en ik waren kleine lichte baby's en we zijn uiteindelijk niet zo klein en licht gebleven, neem aan dat dat ook andersom kan gebeuren, dus nog niet getreurt voor het gebeurd is he.

12. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    bedankt meiden voor alle reacties, ik voel me alweer een stuk beter erdoor. Ben het er absoluut mee eens dat het ook ligt aan hoe je je kind voedt enzo. Ik weet ook dat als ze zeggen in het ziekenhuis lekker dikkerdje dat ze daar juist mee bedoelen dat ze lekker babyvetjes heeft en gezond is en niet te mager.

Ik kan gewoon niet wachten tot ze er is, haha. Ben gewoon nieuwsgierig! Komt vast wel goed. Bedankt nogmaals meiden, super lief!

13. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

#13 mamamuts, Mar 17, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 17, 2010
    Het geboortegewicht zegt helemaal niks over hoe het gewicht verder verloopt de rest van je leven.

Maar ik snap je zorgen wel een beetje... mijn dochter woog 4250 gram bij de geboorte en deze zal zeer waarschijnlijk ook die richting op gaan, als het niet zwaarder is aangezien het een jongetje is...

Wat ik wel irritant begon te vinden op een gegeven moment was, dat de eerste reacties van de kraamvisite altijd over het gewicht ging... 'o, wat een flinke dame, je hebt het zwaar gehad zeker, hoe heb je dat eruit gekregen' enz, enz. En niet over hoe mooi en lief ze was... ;)
    Ik begon het zo vaak te horen dat ik op een gegeven moment geloofde dat ik een laafje op de wereld had gezet ipv een prachtig lief klein meisje.... :D
    En wat anderen hier ook zeggen, mijn dochter is gezond en werkelijk nooit ziek, je ziet idd wel vaker dat mensen lopen te tobben met te licht geboren baby's het eerste jaar.
    Maar goed... als het maar gezond is en blijft! :)

O,ja... bij mijn vriendin was het precies andersom, kindje was 2400 gram en mensen konden het ook maar alleen hebben over hoe licht en piepklein ze wel niet was.... en 'als er maar snel wat vet opkomt enz'. Ook niet leuk als als je dat constant hoort.

14. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    nee inderdaad en moet toegeven dat ik ook een beetje tegenop zie naar dat soort reacties. Ik hou toch wel van mijn meisje, voor mij zal ze het mooiste zijn. Maar sommige mensen kunnen echt niet nadenken.

Ben wel iemand dat als het me echt teveel wordt ik er op een rustige manier wel wat van zeg.

15. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

Jan 13, 2010
    2,575
    0
    0
    @ Mamamuts & Frummeltje: Er zijn inderdaad altijd mensen die wat te zeiken hebben haha! Ik zal ook zelf zulke dingen nooit tegen een papa of mama zeggen.

Maar ze zeggen vaak niet alleen wat over de baby hoor... Ik kreeg zelf ook een hele leuke opmerking toen ik voor het eerst achter de kinderwagen liep, 10 dgn na de KS van de oudste: "Meid, wat heb je nog een buik"! Het lijkt wel of er nog eentje in zit. En bedankt...!

16. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voor 30 weken is dat volgens mij normaal. Met 32 weken was Renske 2225 g, en bij de geboorte 3840. En idd, met 32 weken zagen wij flinke appelwangetjes en die zijn nu nog veel groter (leve de dikke mamaroom die ze drinkt, ze knalt boven alle curves uit). Je moet nog best een tijdje, en babies groeien in spurtjes en ook niet gelijkmatig- zo kan het rompje voorlopen op ledematen en het hoofdje weer wat anders doen ;)

17. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    bedankt voor je heldere uitleg! Ik weet het van binnen ook wel, maar toch ga je soms zitten piekeren. Ik bedoel ons meisje doet het hartstikke goed binnenin en ze beweegt heel veel. Ze ligt mooi met haar hoofdje naar beneden. Ik blijf zelf ook nog voldoende bewegen als ik zwangerschapsverlof heb.

Het komt allemaal vast wel goed, maar soms dan nemen die hormonen even de overhand!

@marleen1209, jeetje he lekker dan! Sommige mensen denken dan gewoon echt niet na.... Ik hou er zelf ook altijd rekening mee, en denk na bij wat ik zeg.

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

er is nog niets van te zeggen hoor, met een echo van 35 weken lag Ties nog aardig achter op groei, toen hij met 40+0 geboren werd woog hij exact 7 pond, dus helemaal niet klein :)

dus wie weet groeit jouw meisje gewoon wat minder hard de komende weken.

19. greetie

greetie Actief lid

Sep 16, 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi, bij onze 30 weken echo woog onze kleine boy al 2061gr! dus valt die van jouw nog reuze mee eh ;)
    HIj heeft ook zo bolle wanggetjes op de echo, zalig toch????
    NOg twee weekjes voor mij , en dan kan ik em eindelijk in mijn armen houden! (als em niet te zwaar is haha) grapje!
    vooral blijven genieten!
    liefs

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Tja deze baby lag met 34 weken precies op schema (groeiecho gehad). Vier weken later begon ze toch wel groot te worden en ze verwachten toch wel dat het een 8 a 9 ponder wordt, net als Eva. Dus het kan nog alle kanten op.

Bij Eva kreeg ik ook de opmerking, 2 dagen na de bevalling, of er nog een baby in mijn buik zat :(. Na 2 dagen! Mijn buik was behoorlijk groot met een groot kind erin, lijkt me niet dat je buik dan na 2 dagen weer helemaal plat is.
    En toen Eva een maand of 5 was en ik buiten liep met haar in de kinderwagen(bak), keek een buurvrouw in de wagen en zei: maar dat is helemaal geen baby meer! (Eva was dus wel groot en had ook veel haar) Niet zo'n leuke opmerking als je baby pas 5 maanden is, voor mij was ze echt nog wel mijn baby!

Maar ik kan er zelf ook wat van: een nichtje van ons werd geboren, zo'n 6 pond en spillebeentjes! Totaal het tegenovergestelde van Eva (die was toen 3,5 maand). Was maat 1 van pampers voor Eva eigenlijk meteen al te klein, bij haar nichtje was deze maat bijna te groot! Ik heb me er zo over lopen verbazen ;), ik bleef het er maar over hebben :)

Share This Page