zwangerschap afbreken, wanneer wel/niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamaliciouss, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Helemaal mee eens, maar ook nog een kleine aanvulling:

    De zorg voor een gehandicapt kind kan ongelooflijk zwaar zijn. Dus ja doe je jezelf daar dan wel 'een plezier' mee?
    Ik kan me zo goed voorstellen dat mensen dat niet aankunnen. Ik weet niet of ik het zelf aan zou kunnen.

    Aan de andere kant ben ik er van overtuigd dat je als mens niet kan kiezen. De enige keuze die je kan maken is de keuze voor een kind. En wat dat kind verder wordt (jongen/meisje, gezond/ in min of meerdere mate gehandicapt) dat moet je maar afwachten. Dat ligt niet in mijn handen. En alles wat je mee maakt vormt je ook weer. Daarom zou die keuze voor mij heeeeeeeeeeeeeeel moeilijk zijn. Ik geloof dat alles een reden heeft.....


    Linda
     
  2. mamaliciouss

    6 jul 2007
    49
    0
    0
    Werkeloos
    Emmeloord
    bedankt voor alle reacties! het is inderdaad wel een heftig onderwerp, maar ik ben er toch wel heel benieuwd naar. ik was echt diep geschokt toen ik hoorde dat sommige mensen een 'hazenlip' een reden vinden om de zwangerschap te laten afbreken!
    ik vind hazenlip trouwens ook niet echt een fijne benaming, maar ik gebruik het wel omdat het bekender is bij de mensen en ik denk dat veel mensen niet weten dat het eigenlijk de naam schisis heeft. ik wist het van te voren namelijk niet dat het zo heette!
    de opening in de kaak duurt inderdaad wat langer om te verhelpen, daarvoor word met gemiddeld 9 jaar een operatie gedaan.
    hoe het zit met de borstvoeding weet ik nog niet! omdat het nog niet zeker is van het open gehemelte.. ik hou er maar gewoon rekening mee dat ik straks moet gaan kolven, dan kan het alleen maar meevallen lijkt me.

    ikzelf zou een zwangerschap (zoals ik er nu over denk tenminste) alleen laten afbreken als er aan 't licht zou komen dat mijn kindje zo zwaar lichamelijk gehandicapt is dat het geen 'normaal' leven zou kunnen leiden. natuurlijk is er bij een handicap altijd wel iets wat je niet kan ofzo, maar ik bedoel dat echt een extreme lichamelijke handicap (weet zo gauw geen voorbeeld, maar bijvoorbeeld het mist allebei de armen of benen. ik heb geen idee of dat wel eens voorkomt maargoed).
    omdat de niertjes ook aan de grote kant waren bij mijn poppetje, werd er een vruchtwaterpunctie gedaan want de dokter zei dat er een kans was dat mijn kindje een trisomie 13 had! dat zou dus betekenen dat ze waarschijnlijk kort voor of na de geboorte zou overlijden en de kindjes die toch worden geboren halen meestal de 1 jaar niet eens. toen werd er ook aan mij gevraagt wat ik zou doen als het zo was, maar ik heb toen gezegt dat ik de zwangerschap niet wou afbreken. of ik de zwangerschap nou zou stoppen of het kindje eerst ter wereld zou brengen.. het leeft nu al! ik zou liever eerst mijn kindje vast willen houden en bij me hebben dan dat het gewoon uit me word gehaalt en dan klaar. ik denk ook dat het dan voor mij nóg moeilijker zou zijn om te verwerken.
    maar gelukkig was dat niet zo! en heeft me kindje alleen maar een schisis. dit is voor mij nooit een reden geweest om de zwangerschap te laten afbreken, echt niet. ik heb wel een kleine periode gedacht van 'ojee straks ziet het er zo erg uit, dat ik niet van me eigen kindje kan houden!' maar toen zag ik zelf ook wel in dat dat onzin is. mijn baby is voor mij het aller aller allermooiste geschenk ooit, en dat zal voor mij nooit veranderen! :)
     
  3. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii

    ik wou ff zeggen dat mijn dochtertje ook een hazelipje heeft een lipspleet een kaak speel en een dubbelzijdige gehemelte spleet voor de rest is ze helemaal gezond

    wij kwamen er bij de keizersnede achter was er wl een beetje van geschrokken maar het komt helemaal goed hoor ze heft nu 1 operatie gehad de lipsluiting ergens in aug krijgt ze de zachte gehemelte sluiting

    kijk maar eens in mijn album
    als je vragen hebt of je wilt iets kwijt kun je me een pm sturen

    gr marline
     
  4. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame kon de borst niet goed vastpakken vandaar dat ik gekolft heb en met een haberman fles de melk gegeven heb
     
  5. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    @hope... mijn broertje had zeg maar bijna geen bovenlip (een behoorlijke opening) zachte gedeelte van zn keel was er niet, en het harde was zacht, en daar zat een spleet in. Mijn moeder kon ook geen borstvoeding geven, maar had van het zh een lammerenspeen gehad, die zijn wat dieper.

    Dat zachte gedeelte en zijn lip zijn iets van 3 of 4 weken na zn geboorte al gesloten en de spleet van zijn gehemelte en het zachte toen hij idd een jaar of 9 a 10 was. Kan me dat nog heel goed herinneren.
     
  6. LauraFay

    LauraFay Actief lid

    12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Bij ons hebben ze bij de 20 weken echo ook een schisis geconstateerd en idd. er werd ons gevraagd of we evt de zwangerschap af wilde breken. Ik schrok me dood. Mag dat hier in Nederland. Zomaar een gezond kindje met een schoonheidsfoutje weg halen. Ik vond het op dat moment gewoon een belachelijke vraag. De arts zei dat het werkelijk gebeurde. Ik kan daar echt niet bij. Maar zoals ik hier lees kunnen de meesten hier daar niet bij.

    Ik ga wel proberen borstvoeding te geven. Soms als de borst en lip zeg maar goed matchen kan het wel. Maar ik ga er ook vanuit dat het kolven wordt.

    Voor de 20 weken echo hebben mijn man en ik regelmatig hierover gediscusieerd. Mijn man die vond dat als de handicap te ernstig was we het kindje weg moesten laten halen. Ik vond absoluut van niet. In hoeverre kunnen ze zeggen hoe ernstig de handicap is. HOeveel zekerheid kunnen ze geven over de toekomst van dat kindje. Ik zou het kindje nooit weg laten halen.
     
  7. wondertje nr 3

    wondertje nr 3 Actief lid

    24 apr 2007
    168
    0
    0
    huismama
    gelderland
    Me dochter is welkom zoals ze ter wereld kom.
     
  8. Winter

    Winter Actief lid

    5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Hey, mamaliciouss

    Even zeggen dat ik je erg super vind, het moet moeilijk zijn als je zoiets te horen krijgt. Maar wat ik wel goed vind is dat ze het konden zien op de echo.
    Je bent voorbereid hé nu. Ik heb er met mijn gyn ook over gesproken mocht ons kindje een hazelip hebben en ik vroeg hem hoe ze dat dan opereren achteraf. De gyn was heel blij dat ik niet vroeg of je dan de zwangerschap kon afbreken, want daarvoor breken we geen zwangerschap af zei hij. We kunnen er genoeg voor doen om het mooi te laten herstellen tegenwoordig.

    Veel sterkte dus van mij

    Winter ***
     
  9. liesje1981

    liesje1981 Actief lid

    25 sep 2006
    176
    0
    0
    wij hebben het daar ook over gehad!
    maar een hazelip of een downsymdroom of licht gehandicapt
    zal ik nooit weg laten halen!

    maar we hebben wel gezegt als het kindje echt zwaargehandicapt is en alleen maar kwijlent in een rolstoel kan voor de rest van zijn/haar leven.
    zouden wij toch er voor kiezen om het weg telaten halen!
    niet alleen voor de baby maar ook voor ons leven!

    grt lisette
     
  10. eef1980

    eef1980 Lid

    14 mei 2007
    72
    0
    0
    Oe dat is wel even schrikken lijkt me!
    Ik werk in de tandheelkundige sector, en zie regelmatig iemand met schizis.
    Ik moet zeggen dat dit tegenwoordig heel goed behandeld kan worden en dat je er bijna niets meer van ziet. Er gaat alleen een behoorlijk aantal operaties over heen. Maar ook ik vind dit geen reden om abortus te laten plegen.
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk dat ik altijd zou willen weten of het kindje een menswaardig en gelukkig bestaan kan hebben. als dit met ja beantwoord kan worden, zou ik nooit een abortus overwegen, hoe moeilijk het voor ons ook zou zijn.
     
  12. Denise19

    Denise19 Bekend lid

    17 jul 2007
    632
    0
    0
    Lit eraan, als mij met 10 weken gezegd word dat het kindje geen normaal leven zal kunnen lijden,om wat voor reden dan ook, dan zal ik het zeker afbreken! Voor het kindje, maar ook voor mezelf. Het klinkt egoishtish, maar als mijn kindje op geen enkel manier een normaal leven kan lijden, dan hoeft het voor mij niet. Al die operaties wat te wachten staan, medicijnen wat geslikt moet worden, ziekenhuis bezoeken.. denk niet dat het kindje er gelukkiger op word! Ik en mn vriend hebben samen besloten als dat het geval zou zijn dat we het afbreken. Heel erg, en ik zou er ook kapot van zijn,maar het zou beter zijn!

    Voor een hazenlip nee.. daar doe ik het echt niet voor! Ik zag vorrige week een klein babytje met een hazenlip, die stond met zn moeder naast me in een rij, maar echt naar om te zien was het niet.. je ziet alleen een grote spleet, het babytje had trouwens echt een hoooooooog knuffelgehalte.. wilde het zo uit haar armen rukken en lekker knuffelen hahaha
     
  13. LastminuteMama

    LastminuteMama Bekend lid

    20 jun 2007
    632
    0
    0
    Ze is pas 17.....
     
  14. Virginie83

    Virginie83 Fanatiek lid

    3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Voor een hazenlipje zou ik de zwangerschap niet afbreken. Er zijn ergere dingen dat dan in het leven.

    In het begin van mijn zwangerschap heb ik een vruchtwaterpunctie ondergaan, omdat in mijn bloed te zien was dat ik 1/30 kan had op een kindje met het downsyndroom. Ik heb die test ook zelf aangevraagd, omdat ik in het geval dat het zo was het kindje inderdaad had laten weghalen.
    Voor sommige mensen is dit onbespreekbaar, maar bij mij is het van in het begin een bewuste keuze geweest. Dit is ook een keuze die ieder voor zichzelf moet maken.

    Een andere handicap is natuurlijk nooit uit te sluiten, alles kan niet gecontroleerd worden. En ik zal mijn kind niet minder graag zien als hij één of andere kwaal heeft of een handicap ofzo. Maar als ze je de kans in een vroeg stadia geven, dan neem ik die.

    Wil hier niemand tegen het hoofd stoten daarmee, maar is mijn persoonlijke mening.

    Voor degenen die ervoor gegaan zijn, knap van jullie, kan dit alleen maar bewonderen!
     
  15. Lindy

    Lindy VIP lid

    16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Ja ze is 17 ? wat dan nog?

    en ze vraagt alleen om een mening.
    ze heeft nooit gezegd dat ze het kindje weg laat halen.
    ze heeft het er over,., dat de dokter aan haar vroeg of ze het kindje wilde
    weg te laten halen. Er zijn mensen die dit doen helaas.
    ik moet er niet aan denken.
    Een kindje gehandicapt of niet, van mij mag het zo te wereld komen
    zo als het is. En er zijn tegen woordig zo veel mogelijkheden.
     
  16. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    hoho, de ts zegt dat ze sowieso haar kindje houdt he! en dat ze NIET snapt dat mensen om een hazenlip het kindje weghalen!
     
  17. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Heb je het over TS? Dan heb je dus duidelijk niet goed gelezen... En wat doet de leeftijd ertoe trouwens?
     
  18. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Nee, voor een hazenlip zou ik de zwangerschap never en nooit afbreken.

    Voor een mensonwaardig bestaan, onnoemelijk lijden, geen overlevingskans e.d. zou ik het denk ik wel afbreken.
    Op dit moment zijn wij veel bezig met dit vraagstuk omdat ik een verhoogde kans op Down heb (gezien mijn leeftijd van 40, bij bevalling zal ik 41 zijn). We laten eerst de kansberekening doen d.m.v. nekplooimeting en bloedtest, mocht er een verhoogde kans zijn laten we de vruchtwaterpunctie doen. Rationeel gezien sta ik er bij Down achter om te onderbreken, emotioneel gezien is een ander verhaal. Vreselijk moeilijk keus, en heel erg persoonlijk.
     
  19. laatje

    laatje Fanatiek lid

    5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Natuurlijk hebben wij hier ook over nagedacht. Wat nou als de 20-weken echo niet goed is? We hebben besloten dat als het kindje zwaar gehandicapt blijkt te zijn, dan de zwangerschap af te breken. Dat kindje heeft geen leven zo op die manier en het leven van ons is dan ook erg belastend. Maar ja, waar ligt die grens? Wanneer heeft een kind nog een beetje een toekomst en wanneer niet? Een heeel moeilijk onderwerp. Hazelipje zou voor mij absoluut geen reden zijn om zwangerschap af te breken. Maar die keuze ligt bij iedereen persoonlijk. Ik respecteer ieder zijn keuze..
     
  20. charlotte11

    30 jul 2007
    14
    0
    0
    Ikzelf staat nu ook voor de keuze, houden of weghalen.
    Volgens de verloskundige en een huisarts is het risico op een kind met afwijkingen erg groot.
    Ik zelf ben 37, mijn (ex) vriend is 55 heeft anabole gebruikt en mede door zijn leeftijd en het anabole gebruik is de kans erg groot.
    Heb zelf al 2 grote kinderen, en doordat hij anabole gebruikte dacht hij ook onvruchtbaar te zijn, dus niet! Diep in mijn hart wil ik dit kindje heel graag, maar ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik een gehandicapt kind niet aan kan. Ben nu alleen met een moeilijk opvoedbaarkind en een 9 jarige.
    Ik vind het zo ontzettend moeilijk, ben ook de hele tijd op internet aan het zoeken naar anabole gebruik en afwijkingen enz. Als iemand hier iets meer over weet, laat het mij dan alsjeblieft weten.
    Ga morgen naar mijn eigen huisarts hier verder over praten.
     

Deel Deze Pagina