zwangerschap afbreken, wanneer wel/niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamaliciouss, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Heel moeilijk inderdaad. Omdat wij vanwege ons geloof nooit een afbreking zouden doen, hebben wij ervoor gekozen om alleen de termijnecho met 12 weken te doen. Wel hebben we nagevraagd of er met de 20-weken echo misschien dingen ontdekt zouden kunnen worden waar na de bevalling meteen wat aan gedaan kan worden, zodat je een voorsprong hebt als het ware. Ons werd verzekerd dat dat niet het geval was dus hebben we het niet gedaan. Later begreep ik hier dat dit niet klopt en dat er wél dingen ontdekt kunnen worden die meteen behandeld kunnen worden. Dan hadden we het waarschijnlijk wel gedaan.
     
  2. Niet meer actief

    Mee eens.
     
  3. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Maar heb je al een vlokken- of vruchtwaterpunctie laten doen dan? Dat lijkt mij toch de 1ste stap.
    En hoe lang ben je zwanger?
     
  4. Bianca16

    Bianca16 Fanatiek lid

    29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Ik zou een zwangerschap never nooit niet vanwege een hazenlip af laten breken.

    Morgen heb ik een vlokkentest. Dit omdat wij 25% kans hebben op een kindje met cf, oftewel taaislijmziekte. Ons nichtje is 2 maanden geleden geboren met cf en wij hebben net te horen gekregen dat we ook allebei drager zijn en daardoor 25% kans hebben op een kindje met cf. Echter doen wij deze test niet om evt. de zwangerschap af te breken. Maar omdat we nu al een paar weken in de spanning zitten en duidelijkheid willen. Als het kindje cf heeft, dan worden we gedurende de zwangerschap goed onder controle gehouden in een academisch ziekenhuis. Voor ons is deze ziekte geen reden tot beëindigen van de zwangerschap, al hebben we nu al reacties gekregen van mensen die al voor ons beslissen :( . Maar geloof me, iedereen weet het beter, tot men er zelf voor komt te staan.
     
  5. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik snap iets niet, zeker gezien je leeftijd zal de vk je wel hebben aangeraden een tripletest te laten doen (nekplooi en bloedonderzoek) die uit zal wijzen of je inderdaad een verhoogde kans hebt op een kindje met een bepaalde afwijking (down o.i.d.)

    wat anabole gebruik betreft weet ik niet beter of dat het gebruik van anabolen de vruchtbaarheid verminderd, maar verder geen invloed heeft op de zaadcellen (structuur,kwaliteit e.d.) het zwanger worden zal over het algemeen (zeggen ze) langer duren wanneer iemand dit lange tijd gebruikt heeft, maar er is mij niets bekend over dat dit ook gevolgen heeft voor het eventuele vruchtje...

    dus 1e wat jij zou moeten doen is contact opnemen met je vk en vragen hoe dat zit met die tripletest (die jij overigens gezien je leeftijd vergoed krijgt)....die zal jij neem ik aan toch wel willen laten doen...

    hoe lang ben je zwanger als ik vragen mag?
    gr. smoekie
     
  6. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Jeetje ik schrik hiervan.
    Ik was ook 37 toen ik geheel onverwacht zwanger raakt.
    Ik heb alleen een bloedtest en een nekplooi meting laten doen.

    Het is nooit in me opgekomen om het weg te laten halen.
    Heb ook twee grote meiden al.


    Laat je eerst goed informeren
     
  7. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Persoonlijk ben ik tegen abortus, maar in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat iemand daar voor kiest ook al zou ik het zelf niet doen!

    Het blijft een heel persoonlijk en pittig onderwerp..
    Mijn mening: als ik op straat iemand met bijvoorbeeld Down tegenkom en ik zou dat mensonwaardig vinden (vind ik niet trouwens) dan mag ik die persoon toch ook niet doodden?! Ik blijf het raar (zacht uitgedrukt) vinden dat het kennelijk wel mag zolang het kind nog in de buik van de moeder zit. Dan is het toch ook al een mens met alles erop en eraan? Het leeft dan toch net zo goed denk ik dan!

    Als ik hoor op het nieuws dat een ouder een eigen kind ombrengt dan spreekt de hele wereld er schande van, maar van al die duizenden abortussen hoor je praktisch niets...dit enorme verschil kan ik niet los van elkaar zien en is een en al tegenstrijd. in mijn ogen dan!

    Uiteraard schrijf ik dit niet om mensen te veroordelen want zoals ik ookal begon kan ik me in sommige gevallen best voorstellen dat mensen daarvoor kiezen. Soms kan een situatie uitzichtloos lijken en dit blijft altijd erg persoonlijk...

    Dus ik hoop dat niemand zich nu persoonlijk aangevallen voelt want dat is niet mijn bedoeling. Het is enkel mijn mening en die wil ik niemand aanpraten. Men moet bij zichzelf kijken hoe uitzichtloos een bepaalde uitslag, afwijking of situatie is. Dat kan niemand anders bepalen!
     
  8. Luckymom

    Luckymom Fanatiek lid

    21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dag allemaal,
    Ik heb veel verstandelijk en lichamelijk gehandicapten gezien in allerlei soorten en maten. En daarvan waren er ontzettend veel bijzonder gelukkig. Met name mensen met het Downsyndroom hebben vaak een onbegrensde vrolijkheid. Natuurlijk kost het jezelf extra energie een gehandicapt kind. Voor ons geldt: we krijgen wat we krijgen. Wij geloven dat wij de kracht krijgen om voor het kind te zorgen dat we ontvangen, wat het al dan niet mogelijk heeft.
    Vergeet je omgeving niet en de hulp die je kan krijgen.
    En een kind "stop" je niet in een tehuis. Dat is me iets wat te kort door de bocht. Dat iemand er voor zorgt dat een kind (vaker een volwassene) de zorg krijgt die hij7zij nodig heeft is niet verkeerd. En helaas betekent dit soms op een bepaald tijdstip uit huis wonen. Vaak is dat gezonder voor alle betrokkenen.

    Ik hoop dat twijfelaars op andere gedachten komen, als je het echt niet ziet zitten kun je misschien iemand zoeken die de zorg over kan nemen. Maar wie zegt dat een gehandicapt kind geen gelukkig kind is?
     
  9. charlotte11

    30 jul 2007
    14
    0
    0
    @natas1 en Smoekie!
    Ik ben nu precies 7 weken zwanger en heb vanochtend mijn eerste echo gehad.
    Ben er ondertussen achter gekomen dat mijn vk de boel nogal zwaar overdreven heeft en mij bijna tot een abortus had aangezet.
    Ze heeft hiervoor een standje gekregen.
    De leeftijd van de man maakt dus eigenlijk niet uit, en het anabole gebruik is bij mijn exvriend 7 maanden terug voor het laatst dus dat heeft totaal geen invloed meer.
    Ik laat wel een vlokkentest doen over een aantal weken, en ga nu eindelijk is genieten van mijn zwangerschap.
    Groetjes, charlot
     
  10. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Lieve mensen de topic startster laat haar baby NIET weg halen. Ze vraagt alleen wat wij zouden doen mochten we voor de keuze staan.

    Lieve Mamalicieus, het zal misschien niet makkelijk zijn de eerste tijd maar jullie beeb komt in een gezin waar het meer dan welkom is. En dat is wat je beeb wil niet meer niet minder. Gewoon welkom zijn.

    Ik zal nooit mijn zwangerschap laten afbreken. Elk kind is welkom bij ons. Misschien speelt mee dat ik zelf in de verstandelijk gehandicapten zorg werk maar ook daar zie je echt niet alleen maar ellende hoor.
    Ik kan ook slecht tegen mensen die zeggen: als het maar gezond is. Wat nou als blijkt dat het niet gezond geboren word? Wat doe je dan?

    Dit is puur mijn mening hoor. Ik kan ook best begrijpen dat mensen anders besluiten. Maar een zwangerschap afbreken om dat je kind een hazelip heeft of down syndroom? Nooit!
     
  11. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Maar het is toch wel logisch als mensen zeggen 'als het maar gezond is'?
    Dat is ook heel erg belangrijk! Wat niet wegneemt dat je niet van je kindje zou houden als blijkt dat het niet helemaal gezond is.
    Maar een gezond kind is toch altijd wat iedereen het liefst wil? Vóóral voor het kindje zelf!
     
  12. Natas1

    Natas1 VIP lid

    4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Jeetje, wat een grove fout van die VK!...... neem aan dat je nu naar een andere gaat?

    Fijn voor je dat alles goed is!
     
  13. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    [quote="Daan0201

    Maar het is toch wel logisch als mensen zeggen 'als het maar gezond is'?
    Dat is ook heel erg belangrijk! Wat niet wegneemt dat je niet van je kindje zou houden als blijkt dat het niet helemaal gezond is.
    Maar een gezond kind is toch altijd wat iedereen het liefst wil? Vóóral voor het kindje zelf![/quote]

    Tuurlijk wil ik het liefst dat mijn beeb gezond is. Maar ik ben er wel achter dat gezondheid niet iets vanzelf sprekends is.
     

Deel Deze Pagina