Hallo allemaal Ik ben pas 11 weken, maar toch al aan het nadenken over oppas.. ik ga straks nl 3 dagen werken dus heb 3 dagen oppas nodig/kinderdagverblijf. mijn ouders en schoonouders willen dolgraag die 3 dagen opvangen, dus dat is wel prettig. Dat zou betekenen de ene week de ene ouders 2 dagen en de ander 1 dag en de andere week de andere ouders 2 dagen en mijn ouders 1 dag. Maar... ik denk dat ze ervan uitgaan dat het kindje straks naar hun toe komt... Eigenlijk weet ik niet of ik dat wil. Voor de baby lijkt het me niet goed op 3 plekken te " wonen" (thuis-ouders-schoonouders), ik wil liever niet dat mijn kind van hot naar her wordt gesleept. Rust en regelmaat is heel belangrijk vind ik, ofwel wil ik eigenlijk dat de ouders op die dagen thuis hier komen oppassen (dus bij ons thuis). Later als het kindje wat groter is, kan het dan naar de opa's en oma's toe maar in het begin vind ik dat nogal vroeg. Daarnaast is het praktisch gezien ook makkelijker, geen gedoe in de auto, alles meenemen, terwijl je ook al naar je werk moet, maar vooral het kindje staat voor mij bovenaan. Wat vinden jullie hiervan, kan ik dit van mijn ouders/schoonouders vragen? Wanneer lieten jullie je kindje logeren elders???
Ik vind dat je dat niet kan vragen. Het is ontzettend lief van je (schoon)ouders dat ze samen 3 dagen in de week op jouw kleintje gaan passen. Is het dan niet net zo aardig om wat rekening met hun te houden? Door je kleintje naar hun toe te brengen kunnen zij veel meer hun eigen ding doen op deze dagen. En zo erg is het toch niet als je kindje in 3 huizen is ipv alleen maar thuis? Wij gaan ons kindje ook één dag in de week naar mijn moeder brengen. Super dat ze ons helpt en ook super dat mijn meisje zo haar oma goed leert kennen. Mijn moeder past die dag ook op mijn nichtje die nu 9 maanden is dus de twee nichtjes leren elkaar zo ook goed kennen.
zonder ouders zou je kindje naar opvang moeten en had het ook niet thuisgekunnen. Ik snap dat het prettiger voelt als je kindje lekker thuis is, maar zoals je zelf al aangeeft is het al super lief dat ze het willen doen en ik denk ook niet dat je verder dan nog veel kan vragen. Daar staat recht tegenover dat jij de mensen het beste kan inschatten, en met vragen beledig je niemand. Als je aangeeft dat hun eventuele bezwaren belangrijk zijn en dus serieus worden genomen zal het misschien niet veel kwaad kunnen...vragen staat vrij maar zoals ik al schreef kun jij het zelf waarschijnlijk beter inschatten
Ik denk niet dat ze dat graag doen. Mijn moeder vind het fijn om thuis op te passen zodat ze als de kleine in bed ligt wat huishoudelijke dingen kan doen. Als ze bij ons in huis zou oppassen zou dat de hele week blijven liggen. Zou je zelf ook niet blij van worden. Sowieso moet je nadenken of je eigenlijk wel wilt dat je ouders/schoonouders zoveel op je kind passen. Ze hebben toch een hele andere denkwijze dan jij. Ik ben namelijk niet echt tevreden over de manier waarop mijn schoonouders mijn zoontje opvangen en een opvangdag terugvragen is moeilijk
Tuurlijk is het handiger als je kindje in zijn/haar eigen huis blijft. Maar je mag al in je handjes klappen dat je (schoon)ouders 3 dagen op willen passen. Dus als hun dat graag in hun huis willen doen dan zou ik die kans met beide handen aangrijpen. Als ze dat niet zouden doen moet je ook 3 dagen je kindje inpakken en naar het KDV brengen.
Hier sluit ik me volledig bij aan! Zou al superblij zijn als ik zoveel oppasmogelijkheden had. Mijn mams past op de kleine op vrijdagen. (ook neefje en nichtjes) en verder gaat ie naar het kdv. En voor de kleine is het ook fijn om vertrouwd te raken met de omgeving van de oma/opa(s). Die zijn hartstikke flexibel wat dat betreft.
Ik werk 32 uur. 1 dag gaat mijn zoon naar mijn ouders, 1 dag naar mijn schoonouders, 1,5 dag naar het KDV en mijn vriend en ik zijn alletwee 1 dag in de week vrij. alleen mijn vriend werkt dan thuis vandaar dat hij dan een halve dag naar het KDV gaat. Ik maakte me hier in het begin ook druk om. Is het niet teveel? Nu merk ik dat hij het overal super naar zijn zin heeft. Ik ervaar niet dat hij het als te druk ervaart. hij voelt zich bij beide opa's en oma's thuis en gaat daar lekker zijn gangetje. Het einge wat ik merk is dat hij aardig verwend wordt haha. Hij krijgt natuurlijk bij opa en oma alle aandacht. Het is wel wat sjouwen. Wij nemen zijn kinderwagen mee en zijn kleertjes naar opa en oma en zij doen hem dan lekker in bad. Scheelt mij ook s' ochtends Toen hij nog heel klein was zorgde is voor zijn eten, maar nu eet hij met de pot mee en zorgen opa en oma ervoor. Het is natuurlijk voor ieder kind verschillend, maar je moet zo maar bedenken, als hij of zij iedere week nar opa en oma gaat, dan is dat ook regelemaat. Ik hoop dat je er wat mee kan.
In het begin heeft mijn moeder 1 dag opgepast bij haar thuis en mijn schoonmoeder 1 dag bij ons thuis. De derde dag ging hij naar de gastouder. Nu de tweede er is gaan ze dadelijk allebei 2 dagen naar de gastouder en 1 dag is mijn man thuis. De andere 2 dagen ben ikzelf thuis. Mijn moeder kan om gezondheidsredenen niet meer opaassen en mijn schoonmoeder wil ik zelf niet meer. Ben blij dat we het zo op hebben kunnen lossen. SM heeft een hele andere kijk op opvoeden en hoe vaak ik ook zeg dat ik bepaalde dingen niet wil, ze blijft het doen. Denk dus inderdaad goed na of je de familie wel in je gezin wilt laten. Succes!
beste koter: ik ben geen opa of oma maar een tante die oppast! uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik het zelf prettiger vind dat ik in mijn eigen huis oppas! we hebben alle voorzieningen voor die kleine getroffen en ik wil absoluut niet arrogant zijn maar,...als ik bij hun thuis moest oppassen, had ik het misschien niet gedaan! tis voor mij veel prettiger dat ze gewoon smorgen naar ons toe komt. doen samen dan broodje eten en boodschapjes daarna gaat ze lekker slapen en doe ik mijn eigen dingen in huis enzo . daarna wordt ze wakker en gaan we lekker samen spelen of wandelen enzo. en savonds wordt ze weer opgehaald. voor de kleine meid is het geen belemmering maar juist pretiig dat ze eraan went ook wel eens ergens anders te zijn met andere mensen om haar heen! ze is daardoor een hele makkelijke meid! ik bespreek altijd alle wensen met mijn schoonzus enzo zodat we hun ritme en wensen aanhouden! wat ze thuis niet mag, mag ze bij ons ook niet! wat ze thuis eet en drinkt krijgt ze bij ons ook! zo blijft ze wel in dr eigen ritme maar is ze toch gewent aan een " andere plek" wij zijn bij haar begonnen met oppassen vanaf dat ze 1 was, maar dit kwam omdat het daarvoor nog niet nodig was. wel ging ze toen al 1 dag in de week naar haar oma. strakkies komt daar een 2e kleine bij en vanaf dat mama weer moet werken komt frummel ook bij ons! en dit zullen we allemaal op dezelfde manier aanpakken als met dametje 1! ook zelfde regels , zelfde wensen, zelfde behoefte! ooooh en wat ik nog wou zeggen,...de kleine meid vind het ook een hele feest als ze naar ons toe mag, als haar mama smorgens zegt kom we gaan naar tante,.... dan pak ze al dr jasje en staat ze klaar! en als ik dan open doe,..rent ze naar me toe! en gaan we samen mama uitzwaaien! das voor haar alleen maar goed en leerzaam! en soms ga ik met haar op visite bij mn zus en daar speelt ze met haar kindjes,..ook leerzaam! het heeft dus ook zijn voordelen om de kleine niet altijd in eigen vertrouwde omgeving te houden! succes iig met je besluit en ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringsverhaal.
Mijn moeder past 1 dag in de week op. Ze haalt hem sochtends op..! En neemt hem mee naar hun huis. En einde van de dag halen wij hem daar dan weer op. Schoonouders mogen niet oppassen dus dat probleem hebben we niet. Verder gaat hij 1 hele of 2 halve dagen naar het kdv. Bovendien vind ik een kdv ook wel veel voordelen, vooral als ze richting de 8/10 maanden komen. Vinden ze vaak erg leuk, de andere kinderen, andere omgeving, enz. Als je wel een kdv wilt, moet je denk ik wel al binnenkort aanmelden. Bovendien, dan zou je kindje ook de deur uit moeten..! Ik vind wel dat je kunt vragen of ze in jouw huis oppassen, het gaat om jouw kindje. Ik vind alleen ook heel logisch dat zij het dan niet willen als dat altijd zo is. Ik denk echt dat het niet erg is voor kindje om in andere omgevingen te zijn en slapen. Bovendien ga je zelf toch straks ook wel eens weg met je kindje en het ergens anders in bed stoppen? Tenminste wij wel, anders ben je helemaal aan je eigen huis gekluisterd. Ja het is lastig wat je moet doen, denk er eens goed over na en overleg met je man. Wie weet kan hij nog iets doen qua opvang? Wij hebben ons zoontje pas na een aantal maandjes uit logeren gedaan ivm een bruiloft. En dan bedoel ik een nacht. Want overdag slapen noem ik geen logeren. De eerste keer heeft mijn moeder en zusje een paar uurtje opgepast en moest ik een kapperbezoekje of ziekenhuisbezoekje doen. Zo kon ik mooi wennen aan het idee en zij vonden het geweldig om te doen. Nu slaapt hij eens in de paar weekjes een nachtje bij mijn ouders, omdat het dan handiger uitkomt.
bedankt allemaal voor jullie reacties! Het is natuurlijk erg luxe dat onze ouders idd voor 3 dagen willen oppassen!!! Blijft gewoon heel lastig, maar regelmaat is er idd ook als je elke week naar opa/oma gaat .. Wat wel lastig is is het opvoeden van je kindje.. We hebben nu natuurlijk nog geen idee hoe mijn ouders en schoonouders ons kindje gaan mede gaan opvoeden.. en dat is beetje lastig als je nu 1 dag/ 2dagen laat oppassen, en daarna dat niet meer wilt... Er blijft natuurlijk ook optie kdv.. vandaar dat ik er nu al zo vroeg over nadenk! Mijn man kan helaas niet veel op zijn werk qua dagen/uren. Mogelijk kan hij wel een middag vrij nemen, dan zou het 1 dag ouders en schoonouders zijn en 1 ochtend kdv/ouders/schoonouders . Dat scheelt dan weer natuurlijk!!! Phoe hee. lastige keuzes allemaal te maken, maar heel erg bedankt voor jullie hulp en ervaringen!
Mijn moeder gaat straks ook oppassen. 1 hele dag en 3 halve dagen. De rest ben ik zelf thuis. Zij is van alles voorzien wat ik zelf ook in huis heb staan. Ledikant, box, badje etc Het is fijner dat wanneer de kleine slaapt, zij gewoon in der eigen huisje kan keutelen en niet bij wijze van de gehele tijd bij mij op de bank hoeft te zitten. Ikdenk dat de kleintjes zo ook wennen aan een andere omgeving
Is ook erg lastig allemaal. Ik zou wel heel duidelijk met de opa's en oma's om tafel gaan. Hoe kijken hun er tegenaan, willen ze wel zoveel mogelijk de grote lijnen van jullie aanhouden enz. Want als je het gedoe krijgt dat ze alles op eigen houtje gaan doen en proberen, dan heeft het geen goede kans van slagen denk ik. En daarbij: hoe lief het aanbod ook is, hoe lief ze voor je kindje zullen zijn, een beetje op één lijn liggen is wel erg belangrijk. Het moet goed voelen en niet alleen omdat hun graag willen oppassen. Misschien kun je met een oppasboekje gaan werken om het ritme in te schrijven en te schrijven wat ie wel en niet mag enz. Ook onder het mom van: leuke verhaaltjes voor later!
Oppasboekje hadden wij ook, maar daar werd gewoon in geschreven wat wij wilde horen, flessen werden zogenaamd precies op het uur gegeven, net alsof een kind zich daar aan houd Liepen heel de dag met het arme manneke in de stad rond om te pronken, heel schattig maar niet juist voor de baby, die hoort thuis in zijn bedje (vind ik). Wat ook wel een gebeurd is is vroeger wakker maken omdat ze weg wilden. Thuis doe ik dat nooit!! Nemen het ook niet zo nauw met veiligheid, zouden mijn zoontje gerust zonder autostoel meenemen, want vroeger hadden ze die dingen ook niet :x Heb ik op tijd kunnen voorkomen gelukkig.
Hier hebben allebei de ouders zelfs aangeboden om bij ons in huis te komen (mijn ouders wonen hier de hoek om en mijn schoonouders een kilometer verder). Wij kiezen er juist bewust voor om de kleine naar hun toe te brengen, dat ze zelf ook nog wat vrijheid hebben. Anders zitten ze hier maar te zitten, da's voor hun niet echt fijn!
@Bloempje: woow... best wel shocking! Al die dingen bij elkaar genomen, zou maken dat ze niet meer op zouden mogen passen.. Pff!
Wij hebben erg lang getwijfeld tussen gastouderopvang en opvang door mijn ouders. Uiteindelijk hebben vriend en ik het zo kunnen regelen met werk dat we maar maximaal 2 halve dagen opvang nodig hebben per week (voordeel van onregelmatig werken). Wij hebben er daarom ook voor gekozen om opvang via mijn ouders te laten lopen (die het zelf hebben voorgesteld en teleurgesteld waren dat we ook maar nadachten over een gastouder). Mijn moeder wil juist heel graag bij ons thuis oppassen. Zeker in het begin. Dan heeft ze hier alles bij de hand, de box, het bedje, zonodig ook het badje en de kleertjes e.d. Bespreek het gewoon met je ouders, vraag of zij er bezwaar tegen hebben om bij jou thuis op te passen en benoem de voordelen (zij hoeven niet te zorgen voor bedje/box e.d. en jij hebt dan 's ochtends de tijd om het kindje alvast eten te geven en in bad te doen enzo.
tis waar dat je nog niet weet hoe je ouders denken over opvoeden, maar in essentie weet je ook niet hoe ze dat op een KDV doen. Natuurlijk zijn de leidsters opgeleid en hebben ze een pedagosiche achtergrond maar in de manier waarop ze op een KDV opvoeden moet je ook kijken naar de visie van het kinderdagverblijf op opvoeden en de persoonlijke overtuigingen van de leidsters en eigenlijk ook naar de sfeer onderling (heb zelf ook een SPW, die dingen zijn allemaal van invloed op je manier van werken!) Dan heb je er trouwens altijd de stronteigenwijze leidster tussenzitten die eigenlijk heel anders over dingen denkt en haar visie toch doordrukt ondanks bladiebla visie dit en dat. Ik hoop dat als je ouders/schoonouders aanbieden om op te passen, ze kunnen meegaan in jouw visie over het opvoeden van kinderen. Daarnaast is het lang niet altijd verkeerd voor je kleintje om te ervaren dat alle mensen anders zijn en anders tegen dingen aankijken. Natuurlijk niet te veel en te jong, maar als hij/zij wat ouder is, en zijn eigen ikje begint te ontdekken kan dat inzicht heel behulpzaam zijn. Succes met kiezen! Ik zou trouwens wel in overleg gaan emt je ouders/schoonouders en je bezwaren en gevoelens eens op tafel leggen, de mate waarin zei openstaan voor jouw emoties hierin zullen al een hele boel zeggen over het gemak waarmee ze zich aanpassen aan jouw opvoedingsstijl.
Hier is Jesse door de weeks twee dagen thuis, twee dagen bij de gastouder en 1 dag bij mijn ouders. Wij hebben het idee dat hij dit niet als druk ervaart. Wel zorgen we er normaalgesproken voor dat de dagen thuis en bij de gastouder wel aaneengesloten zijn. Bij de gastouder heeft hij het erg naar zijn zin, rolt daar mee in het gezin en hij vindt het ook geweldig om naar mijn ouders te gaan (waar hij stiekem toch ook wel een klein beetje verwend wordt). Wij merken duidelijk een verschil in zijn contact met mijn ouders en mijn schoonouders. Als hij mijn ouders ziet wil jij er meteen naartoe en als hij mijn schoonouders ziet dan kijkt hij eerst nog de kat uit de boom. Ik probeer daarom wat vaker bij mijn so langs te gaan, want vindt het best sneu voor ze, maar ja, aan de andere kant doen ze ook geen moeite om bij ons te komen om Jesse te zien. Mijn ouders hebben overigens de eerste twee maanden bij ons in huis opgepast aangezien ze bij hun thuis nog geen bedje, etc hadden, maar waren blij toen ze bij hun thuis gingen oppassen, konden ze wat meer hun eigen gang gaan.
jeetje bloempje das vervelend zeg!!! dat gebeurd hier dus niet he!! als dametje om 1uur naar bed ging ipv 12 uur zette ik dat er ook in! boekje is natuurlijk ook voor ouders handig,...als ze dan ineens savonds erg moe was, en ze zagen int boekje dat poppetje maar uurtje had geslapen, wisten ze genoeg! als we iets extra gaven smiddags, koekje ofzo, zette ik dat er ook in! zodat ze precies weten wat ze krijgt!! stel je voor dat ze ergens allergisch op reageert,..dan weten ze misschien waardoor het eventueel kan komen! en zo kreeg ze ook niet teveel voeding binnen! qua ritme bespreken we van alles. wat ze thuis aanhouden proberen wij ook zo goed mogelijk aan te houden! tuurlijk komt het wel eens voor dat we ff weg gaan met haar en dat ze korter of langer slaapt of niet in bed. maar daar zijn we heel eerlijk en open over! en we proberen het zo min mogelijk voor te laten komen dat ze niet in bed slaapt! ook wij gaan heus wel naar t centrum ofzo, maar dan houd ik echt wel rekening met de tijd! komt alleen maar ten goede voor de kleine natuurlijk! als ik weg wil met de auto, geef ik dat smorgen aan, dan laten ze t auto stoeltje achter of we wisselen van auto! anders pakken we de benen wagen of de fiets! elders oppassen kan gemakkelijk zijn: mits je gewoon duidelijk afspraken maakt!!! en tot nu toe gaat t erg goed!! en ze vertrouwen ons er volledig in en dat merken we wel want als er tussendoor eens oppas nodig is,..dan vragen ze ons! hihi