Iemand met verstand van slaapmedicatie hier? Slaapmedicatie en hoogzwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tweekids, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vanwege de bekkenpijn krijg ik voor max 2 nachten (om en om dan ist het alweer 4 dagen verder en is het maandag weer controle vk) slaapmedicatie. Mocht ook een nacht in het ziekenhuis slapen met een pethidine prik maar dat zie ik helemaal niet zitten aangezien ik niet tegen morfinesoorten kan..
    Het gaat totaal tegen mijn principes in aangezien het kindje hier ook wat van mee krijgt en wat als de bevalling begint dan ben ik zo duf als een konijn. Volgens de verloskundige kon het allemaal niet zoveel kwaad maar toch lees ik op internet in de bijsluiters andere dingen zoals niet na de 8e maand vd zwangerschap gebruiken ivm slapen tijdens de geboorte vd baby en ademhalingsproblemen brrr Iemand die het weet?

2. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Als het echt maar dan ook echt niet meer te doen is de pijn, misschien maar goed is het niet natuurlijk. Jij moet voor jezelf de afweging maken of je het nog volhoudt ja of nee.
    Ik zou het ieder geval niet doen.
    Sterkte

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mij wilden ze ook pethidine geven, maar ben daar toen ook niet op ingegaan. Ben er ook niet zo'n voorstander van. Ik zou zeggen: probeer gewoon wat warme melk met honing. Wel lastig dat de laatste loodjes het zwaarst wegen. Sterkte ermee!

4. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Ik heb meerdere malen zo'n injectie gehad. Ook heb ik temazepan gehad maar die werkte niet.. Ik sliep bijna 9 maanden niet en moest het wel doen. Zo'n injectie is super fijn binnen een half uur lig je in diepe slaap. Ik heb het ook gehad toen ik 39 weken was bij de oudste daags erna werd ik ingeleid zodat ik uitgerust de bevalling zou in gaan.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Alleen moet ik braken van morfine achtige spullen dus dan zit slapen er niet echt in hihi.
    Ze hebben het inderdaad over Temazepan geloof ik..

6. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Joh, ze stellen echt niet voor niets voor dat je medicatie krijgt om te slapen. Je bekkenklachten zullen dan echt niet vergelijkbaar zijn met de 'gemiddelde bekkenklachten' of wel?
    Ik denk dat zowel jij als je kindje het meest hebben aan een moeder die niet oververmoeit is. Uiteindelijk moet jij de keus maken, maar als arts en vk het verantwoord vinden zou ik hen afgaan.

Ik vind dat sommige hier wel makkelijk zeggen: 'niet doen'. Met deze klachten ben je het stadium van 'melk met honing' wel voorbij lijkt me. Natuurlijk kan je nog steeds beslissen om het niet te doen, maar zonder meer informatie lijkt me dat wel makkelijk zeggen.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    temazepam is een benzo die wordt snel afgebroken.
    Mn vriendin heeft het ook gehad max 2 x per week tijdens haar zwangerschap op het eind. Bij haar werkte het best wel.

Zou het zeker proberen als ik jou was

8. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik had het ook niet willen hebben, maar na 4 nachten NIET slapen was ik zo uitgeput dat ik wel opgenomen zou worden en met prik zou slapen. Had ook slaappillen voor thuis gehad en die werkte gewoon echt niet.

Echter, toen de VK net met het ziekenhuis had gebeld dat ik kwam, startte mijn bevalling en moest ik uitgeput mijn bevalling in, geen aanrader. Dus heb je de kans wat te slapen, doen! En nee ik ben ook echt niet voor die medicatie, maar als het even niet anders is, en gewoon nodig is, dan is het alleen maar fijn dat het kan!

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij zijn geen dokters, dus als je echt wil weten hoe en wat zou ik je huisarts bellen.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Huisarts wil het niet voorschrijven aan zwangeren. Dus gaat via de gyn , hoor zo van de verloskundige of ik naar de gyn moet of dat hij het gewoon zo voorschrijft.
    Denk inderdaad dat ik het gewoon een keer moet doen heb nu 4 nachten niet/nauwlijks geslapen van de pijn dan 1x een goede nacht zal me vast goed doen.
    Dinsdag wel een afspraak staan bij accupunctuur het valt te proberen..

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Ik heb ook zo'n pethidine prik gehad, ideaal heb erna heerlijk geslapen!
    Overigens ben ik zelf allergisch voor een andere morfine soort (overgeven, hallucinaties en ik word agressief), maar hier heb ik totaal geen bijwerkingen van gehad.

12. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Temezapan ( schrijf ik het goed ? ) is ook niet zo heftig. Het is een inslaper geen doorslaper.
    Als je hem vanavond neemt en een paar uur later begint je bevalling ben je echt niet meer duf. Hou me er niet aan vast maar de werking is geloof ik 4 a 6 uur . En na een uur verliest het al ze kracht.
    Ik kan als je wilt straks ff in de bijsluiter kijken ?

Ik heb ze gebruikt voor ik zwanger was. Ook voor chronische pijn en niet kunnen slapen. Het is de lichtste vorm van slaapmedicatie.Ik zou dus wel voor die optie kiezen als het echt niet te houden is en je uitgeput bent.

Succes meis...

13. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Idd temazepan is echt maar een licht inslapertje. Doen hoor, zo kun je ook niet verder en kun je niet bevallen. Wat vreselijk dat je zoveel pijn hebt. Veel sterkte

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zelf heb ik er niet voor gekozen toen ik zoveel last van mijn bekken had. Vond het rommel en had het twee dagen eerder gebruikt toen ik niet zwanger was, was compleet van de wereld een heel aantal uren. Echt absurd, want normaal slaap ik slecht in en vrij weinig, maar was echt een halve dag compleet out.

Heb zelf de laatste 3 maanden van mijn zwangerschap als ik al sliep half zittend in bed, dan weer op de bank of op een stoel doorgebracht. Vond het echt hels met de bekkenpijn, maar medicijnen of iets wilde ik absoluut niet. Ik was redelijk afgedraaid na die maanden, gelukkig kon ik overdag nog iets rusten (slapen helaas ook niet/nauwelijks), maar bevalling ging prima met de adrenalinestoot die ik kreeg. Halverwege de kraamweek kwam er een terugslag en ben ik bij gaan tanken van die maanden ervoor.

Doe wat voor jou goed voelt meis. Hopelijk komt je bevalling snel op gang!

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Benzo's worden soms wel vaker voorgeschreven tijdens de zwangerschap. Een vriendin van me gebruikt al jaren slaappillen, Temazepam of Zolpidem, weet ik zo even niet. Zij mocht die gewoon blijven gebruiken, maar moest in de 37e week stoppen zodat het kindje nog kon afkicken voor hij geboren werd. Maar van week 1 t/m 36 heeft ze die dagelijks geslikt, ze liep gewoon bij de verloskundige, die het overlegd had met de huisarts en gynaecoloog. Omdat ze zelf al jaren dat spul gebruikte en toen 4wk niet, heeft ze zelf die laatste weken geen oog meer dichtgedaan. Maar het kindje heeft er niets mee geleden.

Pethidine is wel een morfineachtig iets. Ik ben zelf na een keeloperatie ooit helemaal van het paadje geraakt van een piepklein snufje morfine. Wat Cin85 ook beschrijft: braken, hallucinaties, achterdochtig en agressief geworden. Duurde een paar dagen. Ik heb ook 2 neven die psychotisch zijn geworden na matig drugsgebruik, dus het zit denk ik in de genen. Daarom ben ik er heel erg bang voor, zelfs na een keizersnee wil ik het niet hebben. Maar dat is een persoonlijke ervaring, ik hoor er ook veel positieve verhalen over. De huisarts voor wie ik werk heeft allebei haar bevallingen preventief onder invloed van Pethidine gedaan, alleen maar goede ervaringen zegt zij. Komende bevalling wil ze het weer.

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Volgens mij zei ik t in jouw andere topic al, ik lag vorige zw met 30 weken al in het ziekenhuis en kreeg elke avond twee temazepam van gyn voorgeschreven .

Kon geen kwaad voor baby.

17. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap slaapmedicatie gehad omdat al ik twee weken geen oog dicht had gedaan. Kreeg de eerste nacht temazepam, dit deed geen moer, tweede nacht sedatief in het ziekenhuis. Behalve een hele zere kont deed dat ook niets helaas :(

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Heb 1 pilletje Termazepam opgehaald bij de gyn net. De bijsluiter wordt ik niet vrolijk van maar schijnbaar valt het allemaal mee, want wakker werd ik wel vd pijn zei de assistente net, daar ging het me niet om maar goed.
    Nu hopen dat ik niet vannacht beval haha en dat het überhaupt iets doet..

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het is ook meer een inslaper......je wordt er suffer van zodat je eerder inslaapt.
    Ik heb het de vorige keer ook gehad, omdat ik al 8 nachten niet in slaap kon komen. In combinatie met een heet bad met lavendel deed het wel wat. Maar verwacht er niet te veel van...

20. darkness

darkness Actief lid

5 apr 2014
    283
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geniet van je slaap, Tweekids. Doet je goed!

Ik heb zelf ook ernstige slaapproblemen en heb daar tot ongeveer 4 maanden geleden medicatie voor gebruikt. Ik ben gestopt omdat ik wilde vermijden dat mijn kind zou moeten afkicken na de geboorte en het sowieso een probleem zou worden met borstvoeding. Ik heb uren nodig om in slaap te raken en word dan om de haverklap wakker. Ik ben fysiek en emotioneel uitgeput en kan niet wachten tot ik er weer mee kan beginnen. Ik overweeg ook om op het einde eens iets in te nemen om slaap in te halen..

Ik vind niet dat je je schuldig moet voelen of bang moet zijn als je je hierin laat begeleiden. En f*ck warme melk met honing! Iemand met een echt probleem is niet geholpen met zo'n simpele "oplossing".
    Ik hoop dat je heel lekker slaapt vannacht en je morgen weer met goede moed de dag kan beginnen!

Deel Deze Pagina