Zwangerschap & boerderij

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Nora1983, Apr 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Mijn man en ik hebben een groot melkveebedrijf(in totaal zo'n 200 stuks vee, kalf tot melkkoe). Ik ben nog niet zwanger, maar we zijn wel "bezig".
    Ik vraag me af wat voor werk ik wel en niet mag doen op de boerderij met mijn zwangerschap, zelfs in een vroeg stadium. Ik weet vanuit mijn opleiding dierverzorging dat ik niet (overmatig) in aanraking moet komen met urine, mest, schadelijke/chemische schoonmaakmiddelen, rauwe melk, medicijnen, etc.
    Op dit moment voer ik 2x per dag de kalveren, met emmers, dus veel bukken en tillen. Ook andere werkzaamheden rondom kalfjes verzorgen is veel til- en bukwerk(zoals met volle kruiwagens lopen, pakken hooi/stro tillen).

Wie heeft er op dit forum toevallig ervaring als (zwangere) boerin of ervaring in zwaar lichamelijk werk in soortgelijke sector(paarden bijv.)??

Groetjes!!

2. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

Aug 6, 2011
    3,223
    0
    36
    Hoi Nora, ik werk zelf op een boerderij, niet fulltime maar als medewerker. Ik moet vooral vanaf 12 weken goed opletten met tillen etc, maar alles lukt mij nog prima. Alleen wat vaker rust nodig. Natuurlijk kan dit per persoon verschillen. Ik merk wel dat het voor mijn rug pittiger is geworden. de balen stro zijn niet zo makkelijk meer te tillen, ook niet doordat mn buik wat groter wordt.

Hopelijk heb ik je iets kunnen helpen.
    Succes met zwanger worden!

3. jannanas

jannanas Fanatiek lid

Nov 10, 2007
    1,816
    1,700
    113
    Hoi hoi!!

Hier ook een boerderij. Wat betreft zwaarder lichamelijk werk: daar zou ik me nu nog niet te druk over maken hoor! Je merkt vanzelf wel wat niet lukt en wat wel gaat, misschien met een (kleine) aanpassing. Ik ben gewoon nog druk geweest tot het einde toe. Wat betreft mest ed: vooral handschoenen dragen en goed je handen wassen, overall aan, enz enz.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,822
    2,679
    113
    Wat betreft tillen enzo zou ik vooral goed naar je lichaam luisteren als je eenmaal zwanger.bent. Als jij geen last hebt van bekken of rug zou je de dagelijkse dingen qua tillen gewoon kunnen doen lijkt mij. Je merkt snel genoeg als je rustiger aan moet doen. Veel belangrijker lijkt me dat je niet meehelpt met bevallingen en verworpen dieren. Volgens mij staat er ook info op de site van RIVM hierover. Succes met zwanger worden!

5. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    hier ook een boerinnetje (melkvee) met al 2 kleine kindjes :D (21 maanden en 4 maanden)

gewoon naar je lichaam luisteren en wat je wel en niet kan/mag.
    ik werkte niet meer tussen de dieren omdat mijn gevoel dacht dat ik ertussen zou komen...ik deed vooral tractor werk en dat kon ik goed volhouden. toen de 2de op komst kon ik minder goed (bekkenklachten) en heb ik veel minder gedaan.
    momenteel werk ik binnenshuis en doe de kindjes "alleen" verzorgen (eten, drinken, slapen, wassen, boodschappen, huishouden...etc...).
    wij gaan volgende week beginnen met verbouwen en als alles gemoderniseerd is (groter van 120 naar 250 melkkoeien, we hebben al melkrobots) ga ik weer meewerken op de boerderij :p

misschien leuk om een boeren topic te openen? het opvoeden van kinderen op op een boerderij is toch heel anders als gezellig in een dorpje :D

6. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    @Dorianne; wat leuk dat jullie ook een melkveebedrijf hebben! wij hebben geen robots, wij melken de koeien op een 36-stands buitenmelker. Wij zitten echter ook in een grote verbouwing; krijgen een drinkautomaat voor de kalveren (yesss), maar we doen alles zelf(geldbesparing he?! ;-D), dus op dit moment met alle land-werk ligt de verbouwing weer stil. Kinderen groot brengen op de boerderij lijkt mij geweldig, een betere opvoeding kunnen ze niet krijgen toch?! ;) Hier is het ook heel traditioneel; ik huis, man erf. Sinds ik ontslag heb gekregen bij mijn schoonmaakbaan heb ik het bijltje erbij neer gegooit, ik wilde meer mee werken op ons bedrijf én we willen dus niet meer wachten met een gezin stichten, met een baby zou ik sowieso niet meer buitenshuis gaan werken. Nu maar klussen...haha, en hopen op een miniatuur boer(in).

7. jannanas

jannanas Fanatiek lid

Nov 10, 2007
    1,816
    1,700
    113
    He, toevallig: lees hier een ervaringsdeskundig van een melkrobot! Heb net in je andere topic me voorgesteld en gevraagd naar ervaringen...

Dus ik verwijs even door naar de boerinnentopic in de lounge!

8. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Oke here i come!

9. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    @ nora83: wij hebben nu 120 melkkoeien en melken met 2 robots (november 4 jaar). ze gaan volgende week beginnen met de sloop van de varkensstal (waar nu 2 jaar geen varkens meer inzitten) en dan wordt de koeienstal 2 keer zo groot.
    er komen dan 2 robots bij en de oude worden geupdate, daarbij krijgen wij een een automatisch voorsysteem, automatisch zaagsel systeem en een extra mestrobotje. de kalfjes drinken geven ga ik met de kids doen, wordt over een paar jaar ook automatisch ;)

Kindjes op een boerderij zijn zo leuk alleen zit mijn dochter van 21 maanden in de angstfase en is ze bang voor tractor, loders...etc....dus het wordt nog wat met de verbouwing ;)
    Dus tevens ook wel weer lastig~:p

Share This Page