Ik hoop via deze weg in contact te komen met dames die dit ook hebben meegemaakt. Ik ben slechts 22 weken zwanger en er is door middel van een bloedtest vastgesteld dat ik zwangerschap chlorestase heb. Morgen afspraak bij de gynaecoloog en ben gisteren per direct aan de medicijnen gezet om mijn galzuren te verlagen. Zo bang op dit moment
Mijn nicht heeft het ! Inmiddels 33 weken en ook zwangerschapsdiabetes erbij gekregen. 2 opnames achter de rug vanwege uitdroging, maar verder gaat het naar omstandigheden goed. Wat 'fijn' dat ze er bij jou zo snel achter zijn gekomen ! Mijn nicht wordt sowieso met 37 weken ingeleid of een geplande keizersnede, niet teveel zorgen maken je bent nu in goede handen !
Dank je wel voor je bericht! Bij hoeveel weken is het bij haar ontdekt? En wordt de jeuk minder dmv de medicijnen? Ik heb zoveel vragen, maar merk dat de artsen er eigenlijk maar heel weinig vanaf weten. Bij je nicht een geplande keizersnede door de zwangerschap chlorestase?
Hallo Ik heb drie kinderen, bij alle drie cholestase gehad toen ik zwanger was van ze, dat je het nu al hebt is eigenlijk aardig vroeg, het is zeer zeldzaam dat je voor de 28'weken jeuk krijgt, je hebt een lange rit voor de boeg, Ik kreeg er bij alle drie met 29 weken last van, de jeuk was vooral in de nacht wanneer ik in rust lag, de jeuk is niet te houden, ik werd er zo gek van dat ik mezelf kapot zat te krabben met een vork, Ik kreeg er ook slaap gebrek door,ik kreeg de medicatie maar de jeuk bleef, ook zalfjes gekregen maar hielp niet, Bij de eerste twee bevallen met 36 weken de derde met 37 weken dmv inleiding omdat ik niet verder mocht lopen dan 37weken, niet vanwege de cholestase maar vanwege mijn chronische ziekte, meestal is bij cholestase inleiding met 38 weken wat ik van mijn gyn begreep Wel heb ik zelf ervaren dat het elke zwangerschap heftiger word, de jeuk erger, en jezelf onder controle houde zwaarder, als je al een kind of kinderen hebt rondlopen kun Je overdag niet zeggen ik ga wel even een uurtje naar bed. Mijn advies, calendan emulsie gel voor brandwonden dit verlicht iets, wat ook helpt is een steenkoude douche, licht kleren dragen dus geen zware kleding, echt het gevoel van niets aan hebben is het fijnste, En afleiding zoeken, probeer bezig te blijven zodat je niet denkt aan de jeuk, Ik hoop dat de medicatie bij joh beter werkt als bij mij
Bedankt voor je ervaring! Ze hebben inderdaad al aangegeven dat de jeuk alleen maar erger zal gaan worden. Zojuist telefonisch nog even een gynaecoloog gesproken en die gaf aan dat de risico's voor de kleine echt wel meevallen in combinatie met de medicijnen. Werd dit tegen jou ook gemeld?
@ Fleur, zij heeft het dus ook al vroeg in de zwangerschap gekregen. Ben benieuwd of het dan bij mij ook keizersnede gaat worden. Ik word trouwens ook verdacht van zwangerschap suiker.
Ik bedoelde meer dat als je het deze zwangerschap al erg vind...wacht maar tot de volgende elke zwangerschap is de jeuk heviger dan de zwangerschap ervoor, is ook gezegd door de gyn dat elke zwangerschap het heftiger word. Risico's ...ik kan op dat gebied denk ik moeilijk mee praten, voor mij was het nl wel met heel veel risico omdat ik ook nog 3 chronische ziektes heb en daar medicatie voor gebruik en dan met de cholestase wel flinke risico's kan hebben. Maar als zouden de risico's gering zijn, je wilt niet dat je kindje risico loopt, persoonlijk ben ik dan ook van mening dat de gyn bij cholestase met 38 weken moet inleiden, als je Engels kunt kun je googlen op icp Amerikaanse sites hebben er veel meer over opstaan dan wij hier in Nederland
Het is ons derde kindje, dus zo ie zo zal dit mijn laatste zwangerschap zijn. Mijn engels is helaas heel slecht, dus daar heb ik helaas niets aan, maar in ieder geval bedankt voor de tip! Dapper van je, dat je drie zwangerschappen hebt aangedurfd. Ik vind het nu al spannend, laat staan mmet de risico's/ zorgen die jij er nog eens bij had.
Hey Sb, ik herkende je meteen Wat fijn dat er hier meerdere verhalen te vinden zijn. Het blijft enorm klote, maar gelukkig lees ik verhalen met een goede afloop. X puk
Heb je het bij de eerste twee niet gehad ? Wat een geluk zeg !! Ik heb altijd hele goede begeleiding gehad van alle artsen, ik ben nooit bang geweest dat het fout zou gaan ofzo ik werd echt nauwlettend in de gaten gehouden
Mag ik je vragen hoe deze begeleiding er uit zag? Ben namelijk heel benieuwd wat ik moet gaan verwachten.
Het scherp in de gaten houden was niet alleen voor de cholestase Maar dit had ik elke zwangerschap Elke 2 weken een uitgebreide echo Elke week een ctg-scan Elke 4 weken bloedprikken En natuurlijk gewoon goed praten waardoor ze mij hielpen daar waar nodig qua medicatie enzo
Hoi hoi Ik heb het ook 2 keer gehad. Bij mijn eerste zwangerschap vanaf 28 weken, en ben nu 34 weken zwanger van de 2e en heb het weer sinds 26 weken. Ik heb nu 4 keer per dag 300mg ursochol. Bij mijn eerste zoontje prikte ik 1 keer per week bloed en kreeg ik 2 keer per week een ctg vanaf 29 weken. De jeuk ging op en af. Ik had nachten dat het niet te houden was en nachten dat ik nergens last van had. Ik was wel ontzettend ongerust bij de eerste, maar de gyneacoloog kon mij gerust stellen. Hij had onderzoek gedaan naar cholestase tijdens de zwangerschap en de kans dat het fout loopt onder de 37 is erg klein, vooral niet als je medicijnen neemt. Dit heeft mij toen wel erg gerust gesteld. Mijn waardes schommelden bij mijn eerste tussen de 30 en de 86. Nu begon de jeuk rond de 23 weken al, maar mijn waardes werden pas rond de 26 weken te hoog. Rond de 26 weken (met kerst) had ik 2 nachten heeeele erge jeuk, waarna ik bloed geprikt heb en mijn waardes waren 65. Toen 3 keer 300mg medicijnen gekregen en elke week bloed prikken en elke week een ctg. Zolang de ctg goed is en de baby goed blijft bewegen hoef ik me geen zorgen te maken zeiden ze. Daarna is de jeuk weer gezakt en mijn waardes ook (naar ongeveer 20). Ik werd na 3 weken gebeld door het ziekenhuis dat ze weer gestegen waren naar 66, terwijl ik bijna geen jeuk had. Tenminste niet die hele heftige jeuk op mijn handen en voeten, wel lichte jeuk maar dat went wel. Dus toen extra medicijnen gekregen. Blijkbaar waren de hoge waardes dus niet altijd in overeenstemming met de jeuk. Ik had paar weken geleden ook erge jeuk en toen waren mijn waardes maar 19. Vorige week had ik weer hele erge jeuk snachts en toen bleken mijn waardes hoger dan 85 te zijn, maar ze kunnen niks meer doen qua extra controle en medicijnen. De baby blijft goed bewegen en de ctg blijft ook goed, dus de baby heeft er voor zover geen last van. Morgen krijg ik weer de uitslagen van het prikken dus ben benieuwd, want heb nu alweer een week minder jeuk. Even kort samen gevat is mijn ervaring dus dat de jeuk komt en gaat. Sommige nachten zijn VRESELIJK, maar tot nu toe (als ik afgelopen 8 weken bekijk) gaan evenveel nachten wel gewoon goed. Wat bij mij helpt is vaseline zalf met lidocaine in, dat verdoofd een beetje. Mentholzalf schijnt ook te helpen maar bij mij niet. Bij mijn eerste kreeg ik na de 34 weken ook tabletjes om te kunnen slapen omdat ik toen slechter sliep dan nu. Ik heb dus niet de ervaring dat het elke zwangerschap heftiger wordt, mijn waardes zijn inderdaad hoger dan de vorige keer en het begon eerder, maar de jeuk is niet erger. Maar misschien komt dat omdat ik nu weet wat er kan komen en dat ik er minder ongerust in ben. Ik word over 3 weken ingeleid, dus met 37 weken, dus ik hoop dat de komende 3 weken ook nog meevallen. Ik hoop voor jou dat de jeuk niet continu aanwezig is en dat je toch nog een beetje kan genieten van je zwangerschap! Liefs Nele
Allemaal super bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Dit stelt mij echt gerust. Natuurlijk wordt het geen zorgeloze en vooral jeukvrije zwangerschap, maar het belangrijkste is straks dat ik een gezonde jongen in mijn armen mag sluiten en dat hij nog even blijft zitten en aan jullie verhalen te merken, moet ik daar zeker op vertrouwen. Laat hem maar lekker warm en veilig bij mij groeien tot 36/37 weken. Ik zou zo ie zo al ingeleid worden bij 38 weken, dus weekje eerder maakt niet uit. Vanmiddag moet ik naar het ziekenhuis en neem jullie verhalen zeker mee in mijn achterhoofd om te kijken of ze bij mij ongeveer dezelfde begeleiding gaan geven. Moesten jullie na de tijd eigenlijk ook langer in het ziekenhuis blijven?
Heel goed gesprek gehad. Hele fijne gynaecoloog. Ze maakt zich nog geen zorgen. Waarde is nog maar 7 en grens ligt bij 6,3, dus is nog minimaal. Daarnaast komen er pas risico's zodra de waardes boven de 40 gaan uitkomen en dit gaan ze proberen te voorkomen door middel van de medicijnen. Moet wel rustig aan doen en heb nu dan weer moeten bloedprikken. Volgende week woensdag weer controle en krijg dan deze waardes te horen.
Bij ons in het ziekenhuis is alles onder de 10 normaal, dus 7 is echt nog niet erg. Zelf medicatie geven ze hier dan nog niet, pas boven 10. Ik zou wel regelmatig blijven prikken want het kan wel zo in 3 dagen van onder de 10 naar ineens boven de 40 gaan. Bij mij wel in ieder geval...hopelijk blijft het laag bij jou!
Ik merk ook dat hier de meningen ook nog over verdeeld zijn. De gyn van maandag vond het direct verontrustend en de gyn die ik gisteren had, vond het allemaal nog niet direct heel spannend. Ze gaf aan dat zolang de waardes zo blijven in combinatie met de medicijnen, dat de kleine geen risico's loopt. Ik slik nu 3x pd ursofalk van 250 mg. Kunnen de waardes trouwens zo snel schommelen? Vannacht weer haast niet geslapen van de jeuk, wilde het liefste de hele tijd krabben