Zwangerschap chlorestase ervaringen gezocht

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SB1985, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    Ja waarom het juist gevaarlijk wordt na 37 weken weet ik ook niet, maar ik weet wel dat uit onderzoek gebleken is dat de meeste erge gevolgen voor de baby (zoals overlijden in de buik) bijna alleen maar tussen de 37 en 42 weken plaats vinden, daarom hebben ze een beleid gemaakt om iemand niet langer zwanger dan 37 weken te laten worden om dit te voorkomen.

Op zich is 23 weken heel erg vroeg voor een ctg, ik ben er vanaf 26 weken mee begonnen en dat was al vroeg zeiden ze. Het was dan al erg zoeken naar het hartje omdat de baby zich nog zo erg kan verplaatsen. Ik heb 4 weken lang dat ding vast moeten houden voor een goede registratie. Meestal kan je een goede ctg vanaf 28 weken maken. Mijn gyneacoloog vond elke week prikken ook niet perse nodig, maar omdat ik het zelf fijn vond, vond hij het ook prima. Hij maakte zich niet echt zorgen, maar vond het belangrijk dat ik er rustig onder bleef, dus als ik elke week een ctg wou en bloed prikken voor mijn eigen gemoedstoestand, dan mocht dat. Nu ben ik erg blij dat ik dit gedaan heb omdat het zo erg omhoog (en ook omlaag) ging. Maar bij mijn eerste zwangerschap hoefde ik ook pas meer te gaan prikken zodra het boven de 40 ging, daaronder moest het ook niet perse elke week. Ik denk dat ze dit zo doen bij jou omdat het nog niet op de 40 zit. Maar op zich navragen of ze er in een groter ziekenhuis meer over weten kan geen kwaad. Je kan altijd bellen naar dat ziekenhuis en om hun beleid bij zwangerschapscholestase vragen.

Hopelijk krijg je een beetje antwoord zo op je vragen. heb je wel zalf tegen de jeuk? ik heb zelf zalf gehaald met 3 procent lidocaine in (van vaseline bij de apotheek) en dat verzacht de jeuk wel een beetje. Sommige gebruiken mentholgel maar dat helpt bij mij niet. Mijn gyneacoloog zei dat sommige pilletjes tegen allergieen ook nog wel eens kunnen helpen tegen de jeuk, dus wie weet dat dit bij jou ook nog een optie is als je al die nachten na elkaar niet slaapt?

sterkte ermee!

2. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opnieuw bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit helpt zoveel.
    Stelt me alweer een stukje gerust.

Alleen had deze gyn het wel over doorlopen tot de 38/39 weken. Nou, dat wil ik persoonlijk echt niet. De verloskundige had mijn uitgerekende datum ook al verkeerd, maar is niet meer aangepast. Uiteindelijk ben ik 6 dagen verder.

Het stelt mij wel gerust, dat tegen jou ongeveer hetzelfde is gezegd met betrekking tot de 37 weken grens. Dat deze periode dus eigenlijk nog geen risico's brengt. Alleen de last van de ontzettende jeuk zo af en toe. Vannacht gelukkig aardig geslapen.

Ik zal zo eens informeren naar de zalf. Wie weet helpt het mij ook.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier even een update, mijn nicht is inmiddels 35+2, en gisteren bleken haar waardes zo hoog dat het gevaarlijk is geworden. Nu elke dag een hartfilmpje van de baby laten maken. Ze gaat vandaag vragen of ze haar niet gewoon kunnen halen want ze gaat kapot van de jeuk, de planning was een geplande keizersnede bij 39 weken...

4. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat waren haar waardes nu dan? Hier zeggen ze dat de hoge waardes tot 37 weken geen kwaad kunnen, maar blijkbaar kan dat dus wel. Hopelijk gaat alles goed bij je nicht en wordt het kindje op tijd gehaald.

Pff... wat toch een verschillen. De huisarts vond het ook lastig om mij hierin te adviseren wat betreft het ziekenhuis. Ze gaf aan om eerlijk mijn zorgen bij de mijn gyn aan te geven en kijken hoe hier op gereageerd wordt.

Is het trouwens vaak een keizersnede bij zwangerschapschlorestase?

5. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    ben ook wel benieuwd naar de waardes dan. Ik had de hoogste die mijn gynaecoloog ooit gehad heeft, maar ook die maakte zich geen hele erge zorgen. Ik moet wel zeggen dat mijn gynaecoloog zich verdiept heeft in cholestase. Bij mijn zoontje had ik ook gynaecologen die helemaal in paniek raakten van mijn waardes, vandaar dat ik nu specifiek om deze arts had gevraagd en ik ben daar erg blij om!

ze doen niet eerder een keizersnede bij cholestase, omdat een natuurlijk bevalling alsnog beter is voor de baby. Tenzij het natuurlijk echt spoed spoed is en ze denken dat de baby een natuurlijke bevalling niet aan kan, maar in principe is cholestase geen reden voor een keizersnede.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Waarde was 84 heeft ze het over..
    Hartfilmpje was goed vandaag, keizersnede staat voor 37 weken gepland..

7. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo hoog heb jij hem toch ook al gehad Neletje?

Dus jou gynaecoloog is er goed van op de hoogte. Lijkt me ook erg prettig!

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
  9. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad interessant. Ik heb hem ook meegekregen vanuit het ziekenhuis. Helaas doen ze hier dus alleen geen ctg en regelmatig bloedonderzoek.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Oei daar zou ik me dus niet prettig bij voelen hoor. Misschien een second opninion? Die dingen die ik daar lees met een waarde boven de 40 wordt je niet vrolijk van..

11. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ik lees mee met jullie.
    Gisteren middag ook doorverwezen naar ziekenhuis nav megaaa jeuk!
    Mogelijk dus indd de cholestase.
    Gisteren ctg gehaden iser bloed afgenomen. Lever , nieren enzowaren goed. Bloedruk was goed en met baby ging ook goed.
    Morgen heb ik weer ctg , groeiecho en gesprek met gynaecoloog of wat nu. Tevens gesprek met dermatoloog voor de jeuk! !
    Volgende week dinsdag weet ik de uitslagen vam de galzouten en ook dan weer ctg.

Ben zooo benieuwd hoe deze gynaecoloog erin steekt en wat er nu gaat gebeuren. Of ik definitief wordt over genomen of ook nog naar vk moet....thyis bevallen of zeker ziekenhuis. Ben benieuwd.
    Afgelopen nacht na weken weer is goed geslapdn....door slaappil van de vk.
    Ben benieuwd hoe komende nacht gaat.

Ik ben nu 35.4 weken zwanger...dus ben benieuwd hoelang ik nog door moet lopen. Zo spannend allemaal.

12. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    Ja ik heb inderdaad al hoger dan 84 gehad. Zowel bij mijn eerste zoontje als nu..maar ik vind het idd erg fijn dat mijn arts zo goed op de hoogte is.

Ik ga dat artikel eff lezen.

13. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zojuist mijn afspraak vervroegd in het ziekenhuis naar 4 maart as.

14. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sonkal, hopelijk valt het allemaal mee. 'Gelukkig' ben je al ver in de zwangerschap, dus hoef je niet al te lang meer met de jeuk te lopen.
    Wanneer het inderdaad zwangerschapschlorestase is wordt je overgenomen de de gyn en zul je waarschijnlijk ingeleid gaan worden bij 37/38 weken volgens mij.

Lig je nu nog in het ziekenhuis of ben je inmiddels wel weer thuis?

15. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig wel thuis hoor maar wel steeds op en neer.

Ben zo benieuwd wat ze gaan zeggen zo.

16. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    ben ook benieuwd naar je waardes. We lopen bijna gelijk zie ik. Ik ben nu 35, 2 weken zwanger, en ik wordt 11 maart ingeleid.
    Hopelijk valt het alsnog allemaal mee bij jou, maar het klinkt wel als cholestase.

17. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo vandaaghele dag in ziekenbuis rond gelopen.
    Gesprek gehad met gynaecoloog. Ctg gehad die was goed. Groeiecho was ook goed.
    Vervolgens naar ander ziekenhuis gestuurd omdat ze daar binnen twee uur uitslga hebben van het bloed op galzuren enzo. Dus ja meteen gedaan zodat we meteen weten waar we aan toe zijn. En dan medicijnen kunnen krijgen enzo.

Vanavond gebeld voor uitslag en ja waardes te hoog. Hoeveel had ze niet genoemd die zal ik bij de gynaecoloog wel horen. Wel meteen medicijnen kunnen halen...hoop dat de jeuk nu ook minder wordt.
    Verder is het nu dus aftellen....ze had gezegd als ze te hoog zijn gaan we met 37 weken inleiden dus dat zou dan indd rond 9 maart zijn. Spannend.
    Ziekenhuis ging nu alle uitslagen naar me gynaecoloog sturen en die zal wel contact met mij opnemen als ze me eerder willen zien als volgende week donderdag.
    Verder was het ook dat als ik minder leven voel of me niet goed voel meteen aan de bel.

Pff vermoeiende dag zo...maar goed we weten nu tenminste waar we aan toe zijn.

18. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    Oh dus toch cholestase, zoals verwacht. Het lijkt mij dat je gyneacoloog je wel eerder wil zien, want er zal toch een plan voor de inleiding moeten gemaakt worden. Wel een gek idee zeker dat je kleintje nu ineens heel snel komt!
    Hoeveel medicijnen moet je nemen?

19. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spannend allemaal! Voor jullie komt de inleiding al dichtbij. Ik moet nog ff geduld hebben, ben morgen 24 weken.

Net de huisarts nog even gesproken. Ze heeft nog even verder geïnformeerd en raadt zo ie zo een second opinion aan, in het grotere ziekenhuis. Hier gaan we dinsdag dus maar naar vragen.

Wanneer ik daar betere zorg kan krijgen, kies ik daar wel voor.

20. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik zal wel eerder gebeld gaan worden om langs te komen voor verdere planningen.
    Heeel gek idee dat je straks gewoon weet wanneer het gaat gebeuren.

Ik moet elke avond 2, 5 pilletje innnemen. Ik begreep dst het ook op gewicht gaat.
    Verder goed elke keer de baby voelen en als ze te rustig wordt meteen weer bellen.

Ik ben nu ook alle laatste dingen in huis aan het halen. Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan allemaal.
    Van de week me laatste diensten gewerkt en dacht daarna alles op me gemak wassen strijken enzo maarnu wil ik dat allemaal dit weekens beetje gedaan hebben. Koffertje klaar zetten met de kleinste kleertjes die we hebben hahaha.
    Spannend!!!

Deel Deze Pagina