Hallo allemaal, Zoals jullie misschien al een beetje in andere delen van het forum hebben kunnen lezen heb ik me de laatste dagen erg ongerust gemaakt over mijn b12-tekort, en zeker nu deze pas tot uiting komt in mijn zwangerschap. En die zorg was niet helemaal onterecht, heeft nu ook mijn huisarts (nadat ik hem op overladen met informatie en publicaties) uiteindelijk onderkend. Mijn behandeling is dus gelukkig ook vandaag gestart en ik kan alleen maar hopen dat het niet te laat is en het verder voor mij geen consequenties gaat hebben. Gelukkig heb ik zelf nog niet veel klachten/symptonen, maar de gevolgen kunnen vrij ernstig zijn (zie helemaal onderaan), maar door mijn zwangerschap zou alles wel in een stroomversnelling kunnen komen. Overigens is er bij veel huisartsen (maar ook internisten) helaas nog niet heel veel bekend over b12-tekort. Daarnaast wordt een B12-tekort nogal eens over het hoofd gezien en wordt er, met name als er geen bloedarmoede is en geen afwijkingen aan de bloedcellen zijn, vaak een andere diagnose (Overgangsklachten, ME/CVS, Fibromyalgie, Postnatale depressie, Burn-out, Psychische klachten) gesteld. Verder heb ik nog wat kleine (losse) stukjes geknipt en geplakt, die m.i. gewoon handig zijn om evt. in je achterhoofd te houden tav een zwangerschap, want daar is dit forum tenslotte voor. Ik wil niemand iets opdringen, maar hoop dat (al is het maar 1) iemand er misschien iets aan heeft en (nog beter) mee kan voorkomen. Mogelijke consequenties zijn om te beginnen een grotere kans op een miskraam en een 3,5x (!) zo grote kans op spina bifida. Heeft iemand neurologische klachten die door een (niet behandeld) B12-tekort veroorzaakt, dan verergeren de klachten door de extra foliumzuur! (Er mag dus pas foliumzuur worden voorgeschreven als een B12-tekort absoluut uitgesloten is.) Tijdens de zwangerschap en borstvoeding heeft de moeder 50% meer B12 nodig dan normaal. Soms ontstaan er grote problemen bij de moeder na de geboorte van het kind, die in die situatie niet direct met een B12-tekort in verband worden gebracht. Vrouwen met een B12-opname probleem die goed behandeld worden kunnen prima in verwachting raken. Het kan echter verstandig zijn om geen borstvoeding te geven als er IF-antistoffen in het bloed aangetoond zijn, omdat de moedermelk dan deze antistoffen tegen Intrinsic Factor kan bevatten. Daardoor neemt het kind onvoldoende B12 op, met rampzalige gevolgen (zie evt. het verhaal op de site van hindrik de jong - adres zie onder)! Pas ook op dat een te laag Hb zonder verder te kijken in verband gebracht met ijzer-tekort. Zeker als de oorzaak van de klachten erg onduidelijk is, mag dit niet gebeuren. Een te laag Hb kan door een ijzertekort, maar ook door een foliumzuurtekort of een B12-tekort komen! Als er een B12-tekort is, dan ontstaat vaak een afwijking die gecombineerde strengziekte wordt genoemd. Bij te laat herkennen kan dit blijvend zijn. Gecombineerde strengziekte is net als b.v. MS en Parkinson een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Onder gecombineerde strengziekte verstaat men een aantasting van de achterstrengen van het ruggenmerg en van de piramide zijstrengen. De aandoening is altijd dubbelzijdig en meestal links en rechts gelijk. Soms gaat de ziekte gepaard met aangetaste perifere zenuwen.(Polyneuropathie) De gecombineerde strengziekte ontstaat door een B12-tekort. B12 is nodig voor het in stand houden van de myelineschedes. Dit zijn de isolatielagen om de zenuwbanen. Deze raken beschadigd en dit veroorzaakt het ziektebeeld. Een B12-tekort kan ook effect hebben op de kleine hersenen. Als het tekort aan B12 te lang blijft voortbestaan dan lukt het vaak niet om de beschadigingen voldoende terug te draaien. Niet iedereen krijgt direct gecombineerde strengziekte. De ene patiënt heeft soms veel meer last van bloedarmoede en vermoeidheid en krijgt pas op veel langere termijn neurologische klachten. En het gebeurt ook wel andersom. Het aantal symptomen en de volgorde waarin deze zich aandienen bij een B12-tekort verschilt heel erg van persoon tot persoon. Onderstaand lijstje met geeft aan welke symptonen/klachten welke mogelijk zijn, in de volgorde die het meest voorkomt (let op: alle klachten van het lijstje zijn mogelijk zonder dat er sprake is van bloedarmoede): -Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken tandvlees; aften) -Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, "mieren lopen", het oppervlaktegevoel is verstoord) -Psychische problemen (van prikkelbaarheid tot ernstige psychische klachten)(organisch psychosyndroom) -Concentratie problemen (niet helder meer kunnen denken, sufheid) -Tintelingen (eerst in de voeten en handen en later ook in benen en armen ("onder stroom staan"); ook doof gevoel in handen en voeten) -Bloedarmoede, soms weinig of niet (duizeligheid, flauwvallen, droge huid, geelverkleuring huid en oogwit) -Moeheid(soms heel erg moe) -Slaperigheid(veel slaap nodig hebben) -Benauwdheid op de borst(angineuze pijnen, hartkloppingen, versnelde hartslag, kortademigheid) -Het koud hebben(soms ook een branderig gevoel op de huid) -Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)(soms spontane blauwe plekken op de benen) -Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtverlies) -Fasciculaties (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier) -Pijn (o.a. in handen, polsen, heupen en knieën) -Ontstekingen in het spijsverteringskanaal(tot aan darmperforatie toe) -Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek) -Diarree (met enige regelmaat) -Ataxie, verminderde positiezin(onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen) -Gewichtsverlies -Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen) -Problemen met de ogen (oogzenuw, wazig zien) -Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid) Is enkele keren gemeld. -Haaruitval,brokkelige nagels (beide zeldzaam) -Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden) -Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties) -Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, onvruchtbaarheid bij vrouwen, fout-positieve pap-uitstrijk) -Dementie(geheugenverlies) Een functioneel B12-tekort kan ook een verhoogde homocysteïne-waarde in het bloed veroorzaken. Deze verhoging van de homocysteïne is mogelijk een risicofactor voor het krijgen van hart- en vaatziekten, osteoporose (botontkalking) en miskramen. De problemen met de concentratie en het geheugen en ook de afasie komen door het tekort aan B12 in de hersenen. Bovenstaande informatie is overgenomen van de volgende sites: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/ en http://www.b12tekort.nl/index.php
Hoi Cis, Wat fijn dat het alsnog ontdekt is, ik kan me je zorg goed voorstellen. Bij mij is een paar jaar terug eindelijk na half jaar neurologische onderzoeken geconstateerd dat ik een B12 tekort had, in eerste instantie werd er gedacht aan MS. Weinig artsen zijn zich ervan bewust dat een groot tekort aan B12 dezelfde neurologische afwijkingen kunnen veroorzaken. Ik ben gelijk behandeld met injecties, die ik tot kort voor mijn zwangerschap nog 1 x per 2 maanden kreeg. In mijn zwangerschap heb ik er geen last meer van gehad, na mijn zwangerschap heb ik nog een keer laten prikken en ook dat was gelukkig goed. Bij mij is alleen nooit ontdekt waardoor het tekort nou is ontstaan, het had gelukkig niets te maken met de intrinsieke factor. Dank je voor het publiceren van je bericht, het is goed om een stuk bewustwording te creeeren! Gr. Wendy
Bij mij is de diagnose ME gesteld een paar jaar terug, maar pas nadat er uitgebreid is gekeken of ik vitamines en deregelijke tekort kwam...maar dat was allemaal goed... Maar ik houd het toch altijd ff in de gaten....
jeetje dat is niet mis zeg veel denken niet aan een tekort aan teminste ik niet zo snel, wat eigenlijk heel dom is gezien je symptonen lijstje toch maar eens laten checke want na me bevalling ben ik na 7 mnd nog steeds niet wie ik moet wezen zeker niet kwa pijntjes ed heb erge last van reumatische aanvoelende pijnen vooral in me handen knieen en heupen en wel meer van de symptonen die ik net beschreven zag toch maar eens ermee naar de dokter bedankt dat je dit met ons hebt willen delen jij heel veel sterkte en hopelijk ben je gauw van je klachten af
hmmm heel toevallig had ik vorige week al deze informatie ook gelezen via google. Heb nl. af en toe tintelende vingers en tong. Duizelig en sterretjes zien en af en toe een vlek. Kwam ook uit op b12 tekort,maar ik ben zo'n muts die dat dan afwimpeld met het zal wel niet. Ik slik nl. ook clomid (vruchtbaarheidsproblemen) en dit kunnen geloof ik ook bijwerkingen van de clomid zijn) Maar wel fijn dat je dit erop zet,want veel mensen denken hier niet zo gauw aan,zelfs dokters niet. Hoop dat het goed komt bij jou. groetjes Pientje
Ik moet maar es n afspraak maken met de ha, je weet maar nooit... Ik herken bijna alle punten en van mijn zusje herken ik nog meer punten (die heeft fibro myalgie). Het zou ontzettend vette mazzel zijn als mn klachten met n vitamine kuurtje verminderd kunnen worden.
Een ding voorop: ik wil absoluut geen mensen voor het hoofd stoten !!! Sommige mensen zullen echt ziek zijn van tekort aan B12. Maar uit zo'n lange lijst van symptomen zal iedereen wel wat herkennen, wil dus niet gelijk zeggen dat je dat ook hebt.
Helaas kan ik maar al te goed hier over mee praten. Ongeveer een maand of 3 geleden het was begin april was ik moe en duizelig ik liet van alles op de grond vallen . Mijn handen wilden niet meer mee en alles was koud koud en nog eens koud. Tintelingen in mijn hand zo belande ik bij de arts.... tja die wist het ook niet dus bloed prikken. Eenmaal thuis ff kijken wat aangekruist was en zo ben ik gaan googelen. schildklier , diabetes , vit b12... Ook kwam ik op de bovengenoemde site terecht. en herkende zo veel en zo veel dat ik eindelijk had hee ik heb het gevonden al die vage klachten kregen een naam. B 12 tekort. Mijn chronische blaasontstekingen konden daar ook door komen dus ik was blij dat ik eindelijk gevonden had waar dat nu door kwam want medische onderzoeken wezen niets uit. dus op naar de arts en de uitslag halen.......maar de arts zei "niets aan de hand mooie lab uitslagen" Ik was stomverbaasd want ik had helemaal rekening gehouden met b 12 tekort.,maar de arts was niet te overtuigen ik kreeg een verwijzing voor de neuroloog omdat mijn evenwicht ook nog tegenbegon te spartelen. Ik ging steeds schever lopen en belandde in de ziektewet. Ik kroop op een gegeven moment de trap op omdat ik niet meer kon ik leek wel stom en stom dronken en ik was maar moe moe en moe en raakte uit balans ( zelfs mijn kinder wens intereseerde mij niets ) ik kwam doordat ik niet meer kon staan bij de avondarts die het ook niet wist en mijn optie tot B12 te kort wegschoof. ik moest toch wel met spoed gezien worden door de neuroloog. na overleg met de neuroloog mocht ik een dag later komen. uiteindelijk is het dan 2 dagen later geworden ( lang verhaal bespaar ik jullie ) neurologisch onderzoek gehad ( ik kon niet mijn evenwicht houden en was traag geworden in mijn verhaal ) aan einde onderzoek......."niets aan de hand "zei ze, ik kon beter naar de psychiater gaan omdat het meer tussen mijn oren zat dan neurologisch. ik kreeg een klap in mijn gezicht en huilde bijna en was boos.... piepend nog geopperd over de B 12 . maar kreeg als antwoord dat ze als neuroloog dat toch wel kon beoordelen ,en dat ik daar geen last van had. Strompelend naar huis en dreigde te geloven dat het echt er tussen zat. Gelukkig had ik vakantie dus geen druk van mijn werk. Drie dagen later vol goede moed opnieuw naar de Ha gewapend met info want ik wilde niet meer weggestuurd worden. weer een lang verhaal kort want de huisarts vond nog steeds niet dat mijn klachten aan een b 12 te kort lagen.... mijn waarde was 205 dus wat prima in orde. ( NOT) Ik vertelde nog dat antibiotica b 12 op vreet in je lichaam en aangezien ik an 1,5 jaar aan het kuren was met antibiotica waarvan de laatste kuur maanden achter elkaar was... kreeg ik nog geen gelijk. MAAR................ Ze wilde wel proberen mij een proefbehandeling te geven.... pfff zo gezegt zo gedaan. En ik ben opgeknapt per week verdwenen mijn klachten en kan ik weer normaal functioneren na 10 injecties is besloten om ze toch stop te zetten om te kijken wat het gaat doen . ik heb nu toch wel weer wat last van vage klachten weer en houd het in de gaten want dan start ik wel weer met injecties. Mijn lange verhaal mbt zwangerschap is dat ik zekers in een zwangerschap heel alert ga zijn omdat dit ook een aanslag kan geven op je B12, en als je daar gevoelig voor bent dan is dat toch niet goed. Bij mij is het nog niet bewezen of het daadwerkelijk is onstaan door antibiotica of andere factoren. Maar ik ben toch blij dat ik uiteindelijk een proefbehandeling mocht hebben. greets liek.
Sjee Lieke, wat vreselijk die arrogantie van die artsen! Ik heb nu al n aardig stukkie gelezen en behalve t afvallen (ik ben juist aangekomen) herken ik zowat alles. Ik weet ook wel, dat dat niet betekent dat ik dat ook echt zou hebben, maar voor mijn gevoel is het de moeite van het testen waard. Ik ben echt ontzettend onder de indruk van alles wat ik gelezen heb.
NB, inderdaad wat je schrijft de arrogantie van de artsen. B 12 te kort wordt niet zomaar toegekend je moet heb ik ondervonden er voor strijden. en ik ben blij dat ik op de dag van vandaag weer normaal kan functioneren want ik zat aardig diep op het moment. lichamelijk als geestelijk. nu is het nog steeds afwachtende wat mijn lichaam voor de rest gaat doen.
Ik zie dat het toch wel wat reacties losmaakt, en dat ik niet de enige ben, die met een tekort (en met misschien een niet helemaal goede behandeling) kampt. En, zoals Nemo ook al zegt, de lijst met klachten is inderdaad lang, maar hoeven natuurlijk lang niet altijd aan een tekort te liggen, dus paniek is ook niet direct nodig hoor. Verder ben ik geen expert, dus ik ga mensen geen adviezen ofzo geven. Daarvoor kun je veel beter terecht op de sites die ik heb aangegeven, want daar zitten wel mensen die zich er heel ver in hebben verdiept en vaak beter op de hoogte zijn dan menig arts. Wat ik nog wel even wil aangeven is het volgende: Vaak is het helaas heel erg moelijk om een arts ervan te overtuigen dat je een b12-tekort hebt, dat evt. je klachten kan veroorzaken. De een krijgt natuurlijk ook pas bij veel lagere waarden klachten dan de ander. En vervolgens wordt het weer heel lastig om de juiste behandeling te krijgen.... (overigens is ook mij nog niet helemaal gelukt). Maar om te beginnen: De meeste artsen in NL hanteren een ondergrens van 150 pmol/l. Mijn arts ging in eerste instantie zelfs uit van een ondergrens van 130 (zo stond het overigens ook op het formulier van het lab, tussen de 130-700 zou goed zijn). Inmiddels is de diagnostiek herzien en zou iedere arts een ondergrens van 200 pmol/l moeten hanteren en op basis daarvan verder onderzoek moeten laten doen. (Dit is gepubliceerd in het Ned Tijdschr Geneeskd in dec 2005, zie het hele artikel op http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/NTvG-nr49-2005.pdf ) Mocht je waarde boven de 200 liggen, maar je bent ervan overtuigd dat het toch aan een b12-tekort kan liggen, probeer dan een proefbehandeling te krijgen, want ook dan kunnen je klachten toch door het tekort veroorzaakt worden. Maar als je dus een tekort vermoed, of hebt (gehad!!) kan ik je alleen maar aanraden om je er goed in te gaan verdiepen en misschien je verhaal ook eens te doen op het forum van b12-tekort. Wie weet wat je nog voor adviezen krijgt?!? Ik ben nl. 3 jaar geleden ook wel eens behandeld voor een tekort, dat was toen geconstateerd door de psychiater, die me toen doorverwees naar mijn huisart (toen een andere). Nu blijkt dat ik toen (en ik twijfelde er al aan, maar heb me er toen niet in verdiept) een hele verkeerde behandeling heb gehad, en dat die dus nooit gestaakt had mogen worden. Had toch misschien e.e.a. aan ellende (misschien ook nog met het oog op mijn zwangerschap) kunnen voorkomen.
Ik heb ook een vitamine B 12 tekort, hier moet ik voor spuiten. De huisarts kwam erachter dat ik bloedarmoede heb en ze wilde toen onderzoeken waar die bloedarmoede vandaan kwam en toen kwamen ze erachter dat ik een vitamine B12 tekort heb. Groetjes Senna
Ik heb sinds december 2003 vit b12 te kort ( vandaagweer een injectie gehaald auw auw, ik was er hart aan toe en dan doen ze echt veel pijn ) Vitamine B12 tekort gaat meestal gepaard met vele vage klachten die ook vaak kunnen verschillen. Het zijn niet altijd dezelfde klachten. Toen hetontdekt werd kreeg ik tien spoed injecties drie in de week. Nu krijg ik elke 8 weken een injectie en ik zit er voor de rest van mijn leven aanvast. Vaak als je B12 tekort hebt kan dat met tabletten op pijl gehouden worden. Bij mij neemt mijn lichaam totaal niks geen b12 op, dus mijn lichaam kan het niet met tabletjes, en ik zit dus levens lang aan de injecties...( vieze rooie vloeistof bah!) Maar goed tis voor een goed doel denk ik dan maar. Maar ik denk dat je nieet teveel naar de evt klachten moet kijken die ermee gepaard kunnen gan. Het zijn klachten die gepaard gaan bij een heleboel dingen, en niet alleen bij een tekort aan vitamine B12.
Jolanda, Ik moet ook 1 keer per 8 weken spuiten (ik vind ze ook erg zeer doen), moest je toen je zwanger werd meer spuiten halen? Groetjes Senna
Nee ik zit nog steeds op 1 keer in de 8 weken. Heb alleen toen het geconstateerd werd die 10 achter elkaar gekregen. Ik word er verder ook niet op gecontroleerd eigenlijk. Maar tot nu toe dus gewoon eens per 8 weken, mocht die dosis veranderen laat ik het je wel weten Groetjes
Ik vind die spuiten dus helemaal niet zeer doen. voel er amper wat van. ik ben nu een maand of 3 geleden denk ik voor laatst geprikt. voel kleine klachten die niet erger want dan ga ik ook weer voor en dosis... liek.
Hoera, herkenning! ik heb tijdens mijn zwangerschap ook een fikse dosis gehad, 15 spuiten waarvan 3 in de eerste week en de rest wekelijks. Ik had alleen geen klachten die op een tekort wezen, alleen de labuitslagen waren doorslaggevend. Nu na de bevalling ben ik van plan pas weer te laten prikken als ik me met een ven de genoemde symtomen kan vergelijken. Mijn HA is zeker niet sceptisch als het op tekorten van een of ander stofje aankomt, gewoon bloedprikken en dan de uitslagen bekijken, en als het nodig is.... prikken. Groet van Kiki
B12 zit met name in dierlijke middelen, bijvoorbeeld rood vlees, zuivelproducten. De concentratie is het hoogste in rood vlees. Wanneer je vegetarier bent is het ook verstandig supplementen te nemen zodat je geen tekort op kunt lopen. Ik voelde ook niets van die prikken, mijn HA assistente zorgde er ook voor dat het spul niet rechtstreeks uit de koelkast werd ingespoten, warmde het altijd eerst op in d'r handen.
Zo, nou ik heb mijn 1e spuit van de week gehaald en ben me toch een partij beroerd geworden. Kan me haast niet voorstellen dat het van iets anders gekomen is, want het begon 2-3 uur later, en ik heb gewoon een boterham met kaas tussen de middag gegeten, dus voedselvergiftiging lijkt me ook niet waarschijnlijk. Maar wel klote, 1,5 dag geen voedsel binnen kunnen houden en me een ongeluk geslapen. Kan toch ook niet lekker zijn voor het vruchtje?!? Misschien toch maar goed dat ik nog niet elke week mag spuiten...