Vanaf het begin van mijn zwangerschap heb ik gezegd, ik ga flesvoeding geven. Maar nu de bevalling dichterbij komt ben ik toch heel erg gaan twijfelen. De reden dat ik gelijk heb gezegd ik ga voor flesvoeding is omdat het bij mijn zoontje (inmiddels 6 jaar) helemaal verkeerd is gegaan. Wilde toen graag borstvoeding gaan geven maar had me er totaal niet in verdiept, ik dacht daar hoef je verder niks voor te doen dat gaat vanzelf. Nou dat liep helaas anders. Het begon al in het ziekenhuis toen de kleine niet gelijk goed aanhapte kwamen ze al gelijk met tepelhoedjes aanzetten wat ook voor geen meter werkte. Eenmaal thuis ging het steeds slechter, de kraamverzorgende had er ook totaal geen verstand van was net van school en erg jong en nog onzekerder dan ik . Na een paar dagen waren mijn tepels al helemaal kapot en zat ik er al helemaal doorheen. De kleine bleef afvallen dus heb toen de knoop doorgehakt en ben flesvoeding gaan geven. Heb daar toch wel erg veel spijt van gehad en heb daar aardig wat traantjes om gelaten. Voelde me een slechte moeder en voor mijn gevoel had ik flink gefaald. Dus toen ik weer zwanger was heb ik gelijk gezegd die ellende gaan we niet nog een keer meemaken maar dat gevoel begint nu te veranderen. Heb me de laatste weken goed ingelezen (borstvoeding van Stefan kleintjes) en weet nu ook wat er toen allemaal verkeerd is gegaan. Toch blijf ik twijfelen en ben zo bang dat het straks weer niet lukt en ik me daar de eerste weken weer zo rot om zal voelen. Ook mijn omgeving werkt niet mee en krijg voortdurend te horen 'begin er toch niet aan je weet hoe het toen gegaan is, geef vanaf het begin gewoon gelijk de fles daar worden ze ook groot van'. En dan denk ik ja jullie hebben misschien wel gelijk en ik voelde me toen ook erg rot en dat wil ik niet nog een keer. Mijn man staat gelukkig wel achter me welke keuze ik ook maak . Krijg nu gelukkig wel kraamzorg die gecertificeerd zijn in borstvoeding en hebben lactatiekundigen in dienst dus de goede begeleiding is er nu wel, maar toch blijf ik er erg onzeker over. Ik kan dus wel wat peptalk gebruiken .
Wat vervelend dat het de vorige keer helemaal mis is gegaan! Borstvoeding geven gaat over het algemeen inderdaad niet vanzelf en goede begeleiding is heel belangrijk! Wat goed van je dat je het toch weer wilt gaan proberen! Ik heb heel erg veel gehad aan het boek van stefan kleintjes dus dat is in ieder geval al een goed begin! Je weet nu waar het de vorige keer mis is gegaan dus dat gaat je nu niet meer gebeuren! En als je wel weer tegen problemen aan loopt weet je waar je goede deskundige hulp kunt vinden en dan gaat het echt goedkomen, dat weet ik zeker! Weet je, ik zou er gewoon voor gaan, werkt het kan je altijd nog stoppen, als je meteen met de fles begint kan dat niet... Ik hoop dat het gaat lukken en ik wens je een voorspoedige bevalling en een mooie borstvoedingsperiode toe!
Oooow wat vervelend! Als ik jou was zou ik het zeker proberen, ik zou niet met e gedachte kunnen rondlopen dat ik het niet eens geprobeerd heb, en dus de o zo belangrijke colustrum niet heb overgedragen! Succes!!
Wat vervelend dat het de eerste keer zo is gelopen. Ik heb 1 kindje en ze krijgt volledig bv en ik heb veel gehad aan het boek borstvoeding, cursus van een lactatiekundige en gecertificeerde kraamzorg. Het heeft mij ook geholpen om zekerder van mezelf te worden naar mijn omgeving toe en me af te sluiten voor (vaak goedbedoelde) adviezen die niet zo borstvoedings-vriendelijk zijn. Ik denk dat kennis (en daarmee meer zelfvertrouwen) echt KAN bijdragen aan het slagen en daar ben je al flink mee bezig geweest zo te lezen. Overstappen op kunstvoeding kan altijd nog, ik zou het zeker proberen! Ik wens je een hele goede bevalling en kraamperiode toe! Je kunt inderdaad nog een lijstje maken met telefoonnummers van de VBN, LLL en een lactatiekundige. Hier mochten we bijvoorbeeld ook in de kraamperiode en in de weken daarna de lactatiekundige van de kraamzorg bellen bij vragen maar ook als je je onzeker voelt, misschien hebben ze bij jullie ook een telefonisch spreekuur?
dan zou ik het ook gewoon weer proberen. Zoveel als toen zal er niet mis gaan nu, en stoppen kan altijd nog. Succes!
Geen stress.. heel belangrijk! Mijn kraamhulp had zoiets van lukt het, dan lukt het, lukt het niet, dan lukt het niet en dan gaan we over op flesvoeding. En zo moet je er ook eigenlijk in proberen te staan. En doen wat je eigen gevoel je ingeeft en niet teveel naar andere mensen luisteren. Je weet zelf het beste wat je wilt. Succes met de laatste loodjes en het komt allemaal vast goed
Bedankt voor jullie reacties . Heb het er gisteren met mijn vk over gehad en ik ga het gewoon weer proberen. Met de goede begeleiding moet het lukken en anders kan ik altijd nog over op de fles. Ge me er in ieder geval volledig voor inzetten om het te laten slagen.