Beste Heidi, Ik geef mijn dochter van 22 maanden nog steeds borstvoeding op verzoek. Ze eet alles wat wij ook eten (en goed, ze vindt echt alles lekker), maar krijgt ook nog een paar keer per dag (en per nacht) borstvoeding. Dat wil ik volhouden zo lang zij dat wil en ik denk dat dat nog best een tijdje zal zijn. Maar we hebben het ook voorzichtig over een nieuwe zwangerschap. En ik krijg al pijn in mijn buik bij het idee dat ik straks ineens geen 'mamamolk' zoals mijn dochter het noemt heb, omdat er een nieuw kindje aankomt. Zijn er manieren om de melkproductie ook tijdens een nieuwe zwangerschap toch op gang te houden? Ik heb goede ervaringen met kolven met de hand om mijn productie wat te verhogen tijdens dips (een echte kolf heb ik nog nooit gebruikt omdat ik altijd zelf voed), zou dat een manier kunnen zijn? Ik merk in de week voor mijn menstruatie altijd dat de melk minder snel komt en dat er ook minder melk is (zodra ik ongesteld ben is het er weer volop): is dat een indicatie voor hoe het tijdens een nieuwe zwangerschap zal zijn? Ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden (me gerust kunt stellen ). Alvast heel hartelijk bedankt! Hartelijke groet, Saffira
Vaak zul je het heel snel aan je borsten merken dat een nieuwe zwangerschap op handen is: gevoelig en dip in productie. Sommige moeders kunnen de hele zwangerschap zonder problemen doorvoeden, sommige moeders merken even een dip en pakken later weer op en sommige moeders komen 'droog' te staan. Dan is afhankelijk wat je kindje doet. Smaak kan veranderen waardoor ze niet meer of minder drinkt. Ze kan ook door drinken tijdens een 'droge' periode. droogdrinken noemen sommige ouders dat! Daarnaast kan ze ook zelf bedenken dat ze niet meer wil drinken straks. Ik zou me niet zo druk maken en zien hoe het gaat!