Zwangerschap en coronavaccinatie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door woman1988, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.711
    9.360
    113
    Vrouw
    Ik heb ook beide vaccinaties gehaald. De eerste rond 15 weken en de tweede rond 19 weken. Beide keren enkel een paar uurtjes een stijve arm.

    Tot nu toe ook geen gekke dingen tijdens de zwangerschap wat ik zou kunnen herleiden naar de vaccinaties. Ik ben in ieder geval blij dat ik ze heb gehaald, ook al was het na lang wikken en wegen.
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik sprak vandaag een verloskundige.
    Er liggen hele nicu's vol. Er is bijna geen bed meer beschikbaar in Nederland. Deels met baby's die prematuur zijn geboren oa omdat moeder covid heeft. Maar ook baby's die wel op tijd geboren worden maar een slechte start hebben omdat de moeders covid gehad hebben tijdens de zwangerschap.

    Ik blijf het kiezen tussen 2 kwaden vinden.
    Ik ben na een lang medisch traject zwanger geraakt. Ik zou het mij kwalijk namen als mijn kind iets krijgt door het vaccin. Maar ik zou het mij ook kwalijk nemen als mijn kind iets krijgt of dood gaat omdat ik ziek ben.

    Mocht ik nu zwanger zijn dan in ieder geval de eerste 12 weken geen vaccin.
    Tegen die tijd is hopelijk ook bekend hoe goed pfizer bestand is tegen nieuwe mutaties. En misschien meer bekend mbt bijwerkingen.
     
  3. Sana1989

    Sana1989 Lid

    13 jun 2021
    85
    64
    18
    Vrouw
    Is er onderzoek gedaan naar de vroeggeboortes en slechte start van kids? Want vind het 1 op 1 in verband brengen met Corona wel heel snel gedaan.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  4. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    De meeste moeders hiervan lagen in coma op de IC of ernstig ziek op afdeling en kindjes moesten gehaald worden ten behoeve van zowel gezondheid moeder als kind. Dat lijkt me een 1-op-1-relatie.

    Ook zijn er meer doodgeboortes geweest waarbij nadien placenta afwijkingen (geinfecteerde placenta) zijn gevonden ter verklaring van het overlijden. Het is afgelopen tijd uitgebreid in het nieuws geweest.

    Los van jouw vraag/opmerking.
    De vereniging van de gynaecolgie en obstetrie pleit al sinds de zomer voor vaccineren van zwangeren en ook bij zwangerschapswens. Op basis van wetenschappelijke bevindingen.

    Zelf geen moment getwijfeld nadat dit advies uitkwam ondanks midden in lang traject. Ben erg blij met m'n dubbele vaccinatie en als de booster komt ga ik weer. Kindjes zijn dan ook na geboorte meer beschermd, wat me een fijn gevoel lijkt, zeker als ze wat vroeger komen.

    Ik zie deze vaccinaties, net als alle andere vaccinaties die ik in mn leven heb gehad, als een kans om niet of minder ziek te worden en als bijkomend voordeel om anderen niet/minder te besmetten.
    Ik vind t ergens fascinerend dat mensen zo anders met deze vaccinatie omgaan dan met andere vaccinaties.
    Ik ben t overigens niet per se eens met (al) het beleid van de overheid, maar zie dat los van een wetenschappelijk bewezen effectieve vaccinatie.
     
    Mleenvs en KleineLai vinden dit leuk.
  5. Sana1989

    Sana1989 Lid

    13 jun 2021
    85
    64
    18
    Vrouw
    Datzelfde onderzoek waaruit gebleken is dat de placenta wordt aangetast door Corona, is vergeten erbij te vermelden dat de helft van de vrouwen ook nog diabetes hadden. En zo kunnen er nog wel meerdere factoren een bepalende rol hebben gespeeld.

    Begrijp mij niet verkeerd. Ik ontken het virus niet en ook zeker niet de schade die het teweeg kan brengen. Maar we lijken de laatste tijd wel heel snel verbanden te willen trekken, gebaseerd op een zeer kleine onderzoekspopulatie. Ik ben wat dat betreft gewoon wat voorzichtiger.
     
  6. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Zeker denk dat je altijd kritisch moet blijven! Dat over diabetes had ik niet gehoordd / gelezen?
    Hopelijk blijft het aantal ook beperkt / bij een kleine populatie. Een RCT valt niet te doen natuurlijk.
    Ik denk zelf dat de gevolgen van een covid-19 infectie meer gevaren met zich meebrengt dan een vaccinatie, ook in de zwangerschap. Dat is een beetje mijn uitgangspunt.
     
    Sana1989 vindt dit leuk.
  7. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    #67 Essie28, 3 dec 2021
    Laatst bewerkt: 3 dec 2021
    Dat is nog niet duidelijk of een covid infectie meer gevaren brengt dan een vaccinatie. Want het is nog niet duidelijk wat een vaccin doet met je kind op lange termijn. Bij veelvuldig gebruik van paracetamol tijdens zwangerschap schijnen mannen ook minder vruchtbaar. Laatstaan zo een vaccin. Maar dat is allemaal nog niet duidelijk.
    Verder ken ik zeker 30 mensen die zwanger waren covid hebben gehad. Amper klachten en gezonde baby. Zelf ook covid gehad niks aan de hand behalve een milde snotneus.
    Dus ja het is lastig om een keuze te maken maar op basis van mijn eigen ervaring en op basis van de feiten die nu bekend zijn neem ik mijn vaccin pas na de bevalling.

    oh en wat betreft waarom ik andere vaccinaties en kindervaccinaties wel neem is natuurlijk duidelijk. Die bestaan al jaren en het is algemeen bekend wat de bijwerkingen zijn en met name dan op lange termijn.
    Dit is een nieuw mrna vaccin. Waarbij nog steeds nieuwe bijwerkingen worden gevonden. Wat ook alleen maar goed is. Maar vandaar de wantrouwen.
    Mag ik vragen of je zelf ooit een covid infectie hebt gehad?
     
  8. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Mijn man en ik zijn eind februari bijna 2 weken behoorlijk ziek geweest met hoge koorts en hoesten etc nadat hij terug kwam uit skigebied waar 2 dagen daarna de hel losbrak. Ik vermoed dat we het hebben gehad, maar omdat er niet getest werd, is dat uiteraard niet met zekerheid te zeggen. Misschien een zware griep. Heb er niks van overgehouden gelukkig.
    In ons super kleine dorpje (randje Brabant en carnavalsgebied) zijn in de eerste golf 16 mensen overleden, waarvan ook 3 jonge mensen uit 1 gezin (vader en twee zoons van 21 en 17) en onze veerman van rond 50 jaar. De begrafenisklokken bleven gaan. Dat heeft wel indruk gemaakt en maakte zeker wel angstig toen, ook omdat het nog zo onbekend was en er mensen doodziek werden en daadwerkelijk dood gingen.

    Ik ben zelf niet zo bang voor lange termijneffecten. Als kind/jongere heb ik overigens ook 'nieuwe' vaccinaties gehad tegen nieuwe varianten zoals hpv, meningococcen C en mexicaanse griep. Anders werkingsmechanisme wel uiteraard.

    Maar ieder zijn keuze he, ik geef alleen weer wat ik er zelf van vind. Ieder moet daar zeker zijn eigen beslissing in nemen.
    Mensen die beslissingen nemen op een gevoel of omgevingsverhalen kun je niet overtuigen met wetenschappelijk argumenten en andersom geldt hetzelfde denk ik.
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.500
    113
    Dit denk ik ook. Het is soms hierdoor ook lastig om elkaar te begrijpen. Ik ben zelf erg van de wetenschap. Dat volg ik. Ik kan weinig met gevoel en omgevingsverhalen. Maar anderen kunnen juist wer weinig met 'afstandelijke' cijfers en gaan liever uit van hun gevoel en de moeder van Pietjes buurvrouw.
    Het is een lastige situatie..
     
    Gliss vindt dit leuk.
  10. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    ik volg ook de wetenschap hoor absoluut. Beetje raar om te zeggen dat men de buren geloofd ipv artsen die ervoor gestudeerd zijn.

    Het enige waar ik mee zit en waardoor ik mij liever niet vaccineer in mn zwangerschap is vanwege de onbekende langetermijnseffecten van het vaccin.
    En dat is een feit dat is ook wetenschap en zeker geen buren praatje.
    Vind het jammer dat men meteen denkt dat je een complotdenker bent als je niet vaccineert (tijdens zwangerschap.
     
  11. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    oh dat is heftig dan heb jij t behoorlijk te pakken gehad gelukkig is het verder goed gekomen met jullie.
    Ik snap dat dit je ook angstiger maakt om t weer te krijgen. En ook dat je veel mensen hebt zien overlijden.
    Dat speelt ook zeker een rol denk ik om een beslissing te maken.

    ik respecteer ook ieders keus vind ook dat iedereen zelf mag beslissen. Al denk ik dat we net als duitsland en andere landen naar verplicht vaccineren gaan.

    Weet je wat het is.. ik heb inderdaad een beslissing gemaakt op basis van gevoel/ eerdere covid infectie/ onbekende lange termijneffecten bij mn ongeboren kind.
    ik heb ook eerder covid gehad en had letterlijk een snotneus van 2 dagen. Vandaar dat ik liever het risico neem om niet te vaccineren omdat ik niet angstig ben dat ik nu ineens mega ziek wordt. Ik
    Heb immers al antistoffen opgebouwd.
    Wat ik net zei het is echt niet dat ik artsen of de wetenschap niet vertrouw integendeel. Maar zij weten ook nog niet alles.. en dat is logisch.
     
    Gliss vindt dit leuk.
  12. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.562
    113
    Vrouw
    Ik las dit hier recent ergens op het forum:

    994ADF9B-2D1F-4B4A-A9FA-4E31FDB83833.jpeg

    Ik heb uiteindelijk 2,5 week geleden toch mijn 1e vaccinatie gehaald.
     
    Mleenvs en 2jongensmama vinden dit leuk.
  13. Essie28

    Essie28 Fanatiek lid

    6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Met alle respect maar dit is toch gewoon iemand die wat typt. Als het binnen 10 uur uit je lichaam is dan zouden er zelfs geen bijwerkingen zijn als trombose hartzakje ontsteking menstruatieproblemen. Alles kan lange termijneffecten hebben dat zeggen wetenschappers ook over dit vaccin. Maar ze vinden het minder belangrijk dan mensen die dus een hele heftige covid infectie meemaken en misschien ook wel overlijden. En dat snap ik ook wel.

    Wel goed dat je toch je vaccinatie hebt gehaald. Als het voor jou goed voelt dan zeker doen!
     
  14. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.562
    113
    Vrouw
    Nee is niet iets wat iemand zomaar getypt heeft. Zij of haar man had grondig wetenschappelijke artikelen hierover gelezen en daar kwam dit uit.

    Maar maakt ook verder niet uit, wil me niet mengen in de wel of niet discussie vaccinatie mengen. Iedereen moet doen wat voor hem/haar goed voelt, heb daar verder geen mening over.

    Ook voor mij voelde het niet goed om hem tijdens de zwangerschap te halen, maar mijn vader bleek ernstig ziek en wilde niet dat hij eventueel Corona van mij zou krijgen, dat zou fataal kunnen zijn voor hem. Daarom toch besloten de vaccinatie te nemen. Helaas overleed hij een week later…
     
  15. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dit klopt. Ik ken het precieze aantal uren niet, maar wel dat het vaccin zelf je lichaam snel verlaat. (De bijwerkingen komen door de antistoffen)
    Daarom wordt er door wetenschappers (zo ook dame deze week bij nieuwsuur) ook gezegd dat theoretisch er geen lange termijn bijwerkingen mogelijk zijn. Omdat men niet kan beredeneren hoe dat dan zou ontstaan, omdat het vaccin je lichaam allang verlaten heeft. wetenschappers praten nu eenmaal nooit in absoluten, omdat je nooit alles weet. Dus daarom houden ze ruimte open voor twijfel. Maar dan krijg je dus mensen die zeggen ‘zie je wel, ze weten het niet zeker’.

    in algemeenheid
    ik vond het zelf ook een lastige keuze. Maar heb er veel over gelezen vooraf (alle relevante beschikbare wetenschappelijke info) en vertrouwd op de wetenschap, mijn gynaecoloog, internist en vriendinnen die arts (en zwanger) zijn.
    Achteraf ben ik heel blij dan ik hem heb, zeker nu met deze golf. Nu 30 weken en de kans is toch vrij groot dat ik het anders deze periode wel zo krijgen.

    ik vind het zo jammer/ kwalijk dat er zoveel nepnieuws rondgaat. Daardoor laten mensen zich om de gekste redenen niet vaccineren. Ook hier op het forum gebeurt dat helaas.

    Nog even een waardevol en genuanceerd artikeltje, misschien heeft iemand er nog wat aan

    https://www.oudersvannu.nl/nieuws/hoe-belangrijk-is-het-om-je-te-laten-vaccineren-tegen-corona-als-je-zwanger-bent/
     
    Snananas, KleineLai en Kramertje vinden dit leuk.
  16. Waldorfmama

    Waldorfmama Actief lid

    9 aug 2020
    238
    161
    43
    Vrouw
    Baby blijft toch onder het gemiddelde zitten, maar volgt daarin nu wel een beetje haar eigen lijn. Zelf heb ik een groot hoofd (voor een vrouw) en baby haar hoofd is juist erg klein en vrij smal. Echt wel raar! Gelukkig mooie symmetrie in de twee hersenhelften.
    Ik heb ook een CTG gehad en die was goed gelukkig. Baby was niet heel druk, maar er werden genoeg bewegingen waargenomen op de echo. Over 3 weken nog een echo voor haar groei.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  17. 19Summer87

    19Summer87 Actief lid

    12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    @Do1981 ik denk niet dat het alleen door nepnieuws komt, maar vooral ook door ervaringen van mensen uit de directe omgeving die niet al te positieve ervaringen ermee hebben.
    Vaak is het niet te bevestigen dat dit door t vaccin komt, maar ook niet uit te sluiten.
    Bedankt voor het delen van het artikel, ik vond het goed om te lezen en mee te nemen in mn afweging :)

    @Waldorfmama fijn dat de ctg goed was, gelukkig!
    Wat betreft die groei wil niet altijd iets zeggen toch..? Of hebben ze daar niet veel over gezegd?
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  18. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dat zal zeker ook een rol spelen. Alhoewel je op social media vooral ook verhalen leest van ‘de achternicht van de buurvrouw van mijn kapper’ die dan iets ernstigs zou hebben meegemaakt nav vaccinatie.
    En oorzaak gevolg wordt ook vaak verkeerd getrokken. Bijv je immuunsysteem heeft invloed op menstruatie en vaccin invloed op immuunsysteem. Het is dan niet zo dat vaccin invloed heeft op menstruatie.
    Dat wordt dan wel geroepen en dan zijn er toch vrouwen die denken ‘laat ik het maar niet doen’.

    informatie voorziening is ook heel slecht vind in in nl. Ik heb veel Amerikaanse bronnen gelezen (cdc)
     
    KleineLai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina