Hallootjes, Wij zijn de trotse baasjes van onze mechelaar mix van 2 jaar oud. Nu we bezig zijn met zwanger worden maak ik me daar wel een klein beetje zorgen over. Ze is erg druk en ziet alleen het mannelijk geslacht als de alfa. Oftewel het is lastig haar onder controle te houden als mijn man niet thuis is. Wie heeft hetzelfde of heeft deze situatie gehad? En hoe hebben jullie er voor gezorgd dat zwangerschap / baby goed ging samen met de hond?
Ook ik heb het zelfde probleem onze hond is 9 maanden oud en volle ras echte pitbull erg mooi hoor en schattig beest maar luisterd totaal niet na mij en alleen na mijn man we hebben een dochter van 4 jaar en daar is die ook erg dominant tegen dan trek ik snel een streep en zeg dat die als de sodemieter bij haar moet weg wezen en me man lacht daar eerder om als dat hij het gevaar ziet me zus is bevallen van een mooie dochter nu 5 weken oud en daar heeft die al in der voetjes willen bijten maar wanneer me man erbij is dan is die de leukste liefste hond maar wanneer ik alleen met hem ben dan is de leukigheid er snel van af ik ben nu bijna safe met mijn zwangerschap en ervaar het totaal niet leuk ik moet alleen maar op een hond lette die totaal geen respect na/voor mij heeft ik zelf weet ook niet wat ik moet doen!! Is moeilijk he deze positie..
Beide honden zijn rassen die een hele strenge CONSTANTE opvoeding nodig hebben. Jij bent de baas, niet anders. Streng zijn is niet altijd leuk, betekent niet dat je de hele dag tegen je hond moet gaan schreeuwen. Maar wel heel duidelijk continu je grenzen aangeven, en dan ook niet verslappen. Verander de toon van je stem bij corrigeren, zorg dat je "boven" je hond staat. Dus je lichaam groot en zelfverzekerd. Direct belonen bij goed gedrag, zoals rustig op de plaats liggen, of braaf zijn buiten. Cursussen kunnen je hier heel goed bij helpen. Het is even een investering met tijd en geld. Maar je hebt er wel een 'hondenleven' plezier van. Honden vinden het trouwens heerlijk om nieuwe dingen te leren en uitgedaagd te worden, dit geeft ze uiteindelijk ook rust. En @kroelen, die man van jou kan dit maar beter serieus nemen. Dit soort verhalen zijn totaal niet grappig. Straks is de hond op zijn volle sterkte, en dan heeft opvoeding al geen baat meer. Het zijn prachtige lieve honden die eigenlijk altijd goed zijn voor kinderen, mits zij leren dat ze voorzichtig moeten zijn. Pitbulls zitten vol energie, dit zal ook nooit minder worden. (Ik heb veel ervaring met dit ras). Dus bekijk samen hoe jij de regie over kan nemen thuis zonder man. Straks bijt hond, hond asiel, en zal daar hoogstwaarschijnlijk nog heeeel lang blijven omdat hij nooit heeft geleerd met kindjes om te gaan. En geloof me, de asiels zitten overvol met dit ras.
Dat ligt niet aan de hond, dat ligt aan jou (sorry). Jij bent niet dominant genoeg om door haar als zodanig gezien te worden. Heeft niet met mannelijk geslacht te maken hoor. Nu heb ik vrij makkelijk praten, ik heb een hond die extreem goed met kinderen om weet te gaan (deels ras-eigen, deels gewenning van anderen nichtjes van baby af aan), maar om de dooie donder niet dat hij mij niet als alfa respecteert hoort. Mijn kind staat boven hem, en dat weet hij.
vind er anders niets grappigs aan... wegdoen die hond.. Straks doet hij de kleine wat aan, en dan is het te laat... Zal je man dan ook nog zo lachen??
Ik heb honden gedrag gestudeerd en ik weet hoe een hond opgevoed moet worden. Ik ben altijd consequent en verhef mijn stem waar ik kan om er extra nadruk op te leggen. Daar ligt het echt niet aan. Ook cursussen heb ik al gevolgd. Ik ben niet iemand die zich niet eerst inleest voor ik een huisdier aanschaf. Dit gedrag is bij haar echter een constante bij alle vrouwen in haar leven. Ze weet donders goed wat wel en niet mag en ook ik kan net als mijn man zorgen dat ze luistert. Het probleem is alleen dat mijn stem niet zo zwaar is als die van mijn man. Ze nog steeds in de puber fase zit en dus niet altijd luistert. Ik zal mijn vraag daarom anders stellen, hoe introduceer je de hond met een kleintje en wat zijn jullie ervaringen daar in?
dat begint toch echt allemaal met opvoeden! 2 krachtige honden groter formaat moeten streng maar rechtvaardige opvoeding hebben! en man of vrouw moet niet uitmaken! jij bent de baas en hij de hond! ik ben ook een vrouw dat zegt voor mijn hond niks want hij weet dat IK de baas ben en hoger sta dan hem!
Kennissen van ons hebben twee pitbulls en zij kregen het advies om de honden aan een door de baby al gebruikt mutsje of spuugdoekje te laten snuffelen, en dat een paar keer per dag (hun kindje lag nog een paar dagen in het ziekenhuis). Ik heb ook al eens gehoord dat een spuugdoekje over de placenta werd gehaald en dat lieten ze aan de honden ruiken. Het gaat er in ieder geval om dat de honden aan de geur van de baby wennen zodat ze hem of haar niet als indringer zien. En nooit alleen laten met de baby natuurlijk. Bij die kennissen gaat het trouwens supergoed, de combi baby-honden.
op je volgende vraag wij hebben de maxicosi op de bank gezet (dus hoger dan de hond) en de hond laten snuffelen en eigenlijk was het gelijk daarna prima wat ik persoonlijk wel is als lastig heb ervaren is door het kersverse moeder zijn logischerwijs alle aandacht naar de baby gaat en veel minder naar de hond en daar heb ik echt een balans in moeten zoeken... dat is Gelukkig gelukt door elke avond manlief even met baby te laten en samen met de hond een buitenronde inclusief spel te doen! balletje werpen en veel beloning voor het leuke spelen maakte dat mijn hond veeeeel relaxter werdt en de hele situatie prima accepteerde.. ben heel blij met die prive baas/hond momenten want daardoor bleef ik wederzijds respect voelen!
Dat zijn tips waar ik wat aan heb. Ik doe altijd de lange rondes en het spel met onze hond. Daarom is het af en toe zo vervelend dat ze Oost Indisch doof is
agh onze reu is ook af en toe een selectieve luisteraar hoor hhaha ze hebben toch een eigen willetje maar gewoon als er een baby is dalijk proberen zo relaxt mogelijk te blijven... een 1e instinct van een hond is echt niet doodbijten die baby.. maar eerder nieuwschierigheid naar wat is t hoe ruikt t en waarom beweegt t ik kon glukkig heel relaxt blijven en dat hielp enorm! en nu zijn hond en kind onafscheidelijk en slaapt hond t liefst bij zoonlief op de kamer... ipv bij ons!
Dat is het juist. Ze is naar alles nieuwsgierig, we hebben ook 3 katten. Bij 1 kan ze redelijk in de buurt komen zonder gelijk nagels in haar neus te krijgen. Nadeel is dan wel dat ze gelijk (op een weliswaar speelse manier ) zijn kop in haar bek probeert te pakken. Dus ik hoop dat ze bij een kleintje wat minder over enthousiast is.
je praat over ze? Is dan steriliseren nog een optie? Meestal worden ze daar minder dominant van. Mijn ouders hebben ook een moeilijk opvoedbare hond. Luistert niet naar mn moeder. Wel naar mij. Verschil in mn moeder en mij is consequent beleid, duidelijk en streng. Mijn moeder heeft een hoog stemmetje als ze boos is, ik heb dan een zware bass. Dat scheelt ook nog wel.
Als 1e tip 😉 relax zijn. Wij hebben een dalmatiër reu (een behoorlijke sterke stuiter exemplaar). Ik ben alles voor hem. Hij vond het dus ook helemaal niet leuk dat ik weg was. Mijn man heeft toen het 1e mutsje bij hem neergelegd. En dat heeft hij helemaal besnuffeld etc. Dochter en ik kwamen na 3 dagen thuis, dochter lag bij haar papa op schoot onze grote vent kwam binnen, en was eerst alleen maar met mij bezig. Toen hij bij mijn man kwam, rook hij even aan haar en gaf haar gelijk een lik. En het was gelijk goed. Op bepaalde dingen reageer ik in dit topic maar niet 😞
Nee, maar alle kleine beetjes helpen wel. Ik zal niet zeggen dat ik er voorstander van ben, maar als je nu nog op moet voeden denk ik dat je sowieso al te laat bent...
Ze is gesteriliseerd. Dit kan voor reuen vaker positief uitpakken mbt gedrag dan bij teven. NiHeJa dat heb ik dus ook. Mijn man heeft een zware bas stem wat net iets meer indruk maakt dan mijn schelle hoge stem als ik hem verhef. Wat bij mij dan wel werkt zijn de boze blikken en handgebaren. Nogmaals ze is Oost Indisch doof af en toe. Gelukkig merken we steeds meer dat ze wat rustiger begint te worden. Het is alleen nog niet helemaal zoals ik het wil. Maar dat kost nogal wat geduld.
Wij hebben het shirtje wat ik aanhad tijdens de bevalling (heerlijk onder de smurrie) bij onze hond gelegd, ze heeft hier een paar dagen over 'gewaakt' (misschien fijn om te weten dat onze hond altijd buiten ligt en het een zwart hempje was) bij thuiskomst meteen de hond laten snuffelen en toen was het ook goed.
Mijn man vind het nog al zielig als ik snel handel bij onze hond maar ik leg hem op zijn rug want hij mag gewoon niet in een aanval houding na die kleine meid van mij gaan staan.. ij zat er ook al over na te denke. Om de hond weg te doen en nie ondat ik zwanger ben opnieuw maar ondat zijn houding na mij en die kleine heel anders is als na mijn man ik hou er niet van en schrik elke x als hij richting die kleine loopt of die nou gront of blaft na me dochter dan ook leg ik hem op zijn rug maar hij heeft wel meer gekke dingen en dan is die 9 maanden pfff ik hou me hart vast En inderdaad als die hond wat doet dan is het te laat en of me man dan lacht dat zal ik dan wel zien maar hij weet dat alles dan klaar is.. ik heb hem gewaarschuwd en als dat niet mag helpen dan houd het op.. die kleine staat voor op en dat zal altijd zo blijven..