Te weinig vitaminen binnen gekregen..?

Discussion in 'Gezondheid' started by Tess83, Dec 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tess83

Tess83 Actief lid

May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ha meiden,

Mijn vorige zwangerschap braaf alle vitaminen geslikt, behalve op de dagen dat ik extreem veel moest spugen (meestal de weekenden) tot 20 weken.

Nu ben ik van 6 tot 23 weken héél veel misselijk geweest, ontzettend veel moeten spugen en gaf de gedachten aan een pil mij al het zetje om meteen naar de wc te rennen..

Dus om mezelf te beschermen heb ik op een gegeven moment gezegd, even weg met de pillen, niet meer aan denken en zorgen dat je eten binnenhoudt.

Nu houd ik dus sinds een paar weekjes weer alles binnen, maar ben ik totaal vergeten om weer aan pillen te beginnen..... Schuldgevoel natuurlijk. Ik kan het niet meer terugdraaien en ben meteen vandaag weer begonnen, maar ik vraag me af of dit erg nadelig is geweest voor mijn dochter..?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Als je gewoon gezond eet, dan zijn die pillen sowieso eigenlijk overbodig.

De kleine neemt toch wel wat ze nodig heeft, dus dat komt vast wel goed! Een vriendin van me heeft zowat 9 maanden niets binnen gehouden en toch een kerngezonde zoon op de wereld gezet. Je lichaam heeft vaak meer reserves dan je denkt;)

3. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Nee hoor, foliumzuur is enkel belangrijk omdat het de kans verkleint op geboorte afwijkingen en dan nog is het alleen de eerste 10 weken van je zwangerschap nodig. Als je het niet slikt, dan heb je misschien een ietwat grotere kans op geboorteafwijkingen, maar voor hetzelfde geld is alles prima.

Hier in eerste instantie veel te laat begonnen met foliumzuur (door ongeplande zwangerschap) en vervolgens rond de 15e week weer gestopt omdat mijn pillen op waren. :)

Het is dat mijn verloskundige het ter sprake bracht, maar meer in te trant van: "Slik je nog prenatale vitamines? Want uit je bloedonderzoek blijkt dat je het eigenlijk niet meer nodig hebt. Dus je mag ook om de dag gaan slikken."
    En toen slikte ik dus al een tijdje niets meer, maar ik ben toen wel weer begonnen voor als ik een dagje wat minder gezond eet. Maar wel een verlaagde dosis dus.

Het is nu al gebeurd en een tijdmachine is helaas nog niet uitgevonden. Niet teveel zorgen maken en vanaf nu gewoon goed en gezond eten. (En als je wilt kan je voor de zekerheid bij blijven slikken.)

4. Tess83

Tess83 Actief lid

May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Thanks dames!

Gelukkig heb ik foliumzuur wel bijna alle dagen kunnen slikken tot de 3 maanden, alleen geen multivitaminen..

5. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Nou dan heb je al helemaal niets om je zorgen over te maken, zeker niet als je gezond gegeten hebt. (Ook als je veel hebt moeten spugen hou je altijd wel wat binnen.)

Het is nog maar de vraag in hoeverre multivitamine preparaten nuttig zijn. Volgens mij was er nog niet zo heel lang geleden een hele heisa om, dat voedingssupplementen vaak overbodig zijn:

'Voedingssupplement heeft geen enkel effect op gezondheid' | Leven | de Volkskrant

Alleen extra foliumzuur en vitamine D is belangrijk voor zwangere vrouwen. Volgens mij wordt de rest enkel geslikt onder het mom: "Baat het niet, dan schaadt het niet."

6. violetta

violetta Niet meer actief

Mijn VK gaf aan dat vitamine d voldoende was nu nog. Eerste trimester inderdaad foliumzuur en verder gezond gevarieerd eten is voldoende alleen D raadde ze nog aan dus dat is ook enigste wat ik pak en is maar klein pilletje dus als ik misselijk ben of zo hoef ik geen grote pil weg te werken.
    Fijn dat je je beter voelt hopelijk blijft het zo

7. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Inderdaad alleen vitamine D. Ik kon die pillen ook niet binnen houden en gebruik nu dus alleen vitamine D in druppelvorm.
    Een vriendin van mij heeft overigens wel vitaminen geslikt maar de hele zwangerschap meerdere keren per dag moeten overgeven. Ze heeft daardoor regelmatig controles gehad of ze nog wel voldoende vitamines had maar dat waas altijd in orde.

Share This Page