Andersom kan ook... Ik ervaar het soms ook anders, vriendinnen die erg veel vragen naar de kleine en nu weer de zwangerschap. En dan denk ik wel eens, ik ben meer dan moeder en zwanger Maar dat is alleen maar goed bedoeld. Je prioriteiten veranderen merk ik zelf. Ik hoef zelf niet overal meer bij te zijn bijvoorbeeld, een feestje of stappen gaat ook wel goed zonder mij. Dus je vriendenkring zal zich langzamerhand wel gaan aanpassen. Ik heb ineens veel meer contact met mensen die ik ervoor alleen maar vaag kende. Dus er komt vast wel wat voor terug.
Hee Assje, Ik zit een beetje in de zelfde situatie als jij, ook een eenzame pionier Ik ben 25 en mijn vriend 26. We zijn net (1-2 jaar) afgestudeerd, huisje gekocht, etc. en aangezien we ook al heel lang samen zijn was kinderen krijgen voor ons echt de volgende stap. Veel vrienden van ons zijn hier totaal nog niet aan toe, de meeste hebben niet eens een relatie, sommige studeren nog/verder of zijn net aan het werk. Ik merk dat er weinig gelijk gezinde om mij heen zijn (hoogopgeleide 'jonge' moeders) niet dat ik alleen met hoogopgeleide mensen om wil gaan natuurlijk, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Vrienden om ons heen vinden het op zich allemaal heel leuk en hadden het ook wel zien aankomen van ons, maar ondertussen gaat hun leventje natuurlijk gewoon door, maar dan zonder mij. Feestjes/uitgaan etc. is er niet echt meer bij (ik ben nu 36 weken zwanger). Ik heb niet echt het idee dat ik vrienden kwijt raak, maar wel dat we een heel ander leven krijgen en elkaar dus ook minder zien. Ik ben op zwangerschapsyoga gegaan, in de hoop wat mensen te leren kennen, helaas was de jongste daar 8 jaar ouder dan ik en had ik voelde me daar een beetje een vreemde eend in de bijt. Ik ben ook nog eens net verhuisd naar een stad waar ik nog maar weinig mensen ken, dus best lastig! Ik denk dat ik een cursus babymassage ga doen, misschien babyzwemmen als de baby geboren is, ik hoop dat ik daar nog wat leuke moeders ontmoet! Eigenlijk vraag ik me ook af in hoeverre vrienden die niets meer van zich laten horen wel vrienden zijn, als ik nog zou studeren/werken en een vriendin van mij zou zwanger worden zou ik dat juist super leuk vinden en ik zou zeker contact houden!
Mensen hebben gauw de neiging om niet meer uit te nodigen als je 3x af hebt gezegd ivm moe heid, of ziek zijn. Hier idem, en dan nog geen eens toen ik zwanger ben maar een burn out had Mijn tip? Onderneem zelf wat meer en spreek het uit. Ik zat er ook heel erg mee en toen ik mensen zelf wat meer weer bij mij ging uitnodigen werd het al minder. Daarna heb ik t gewoon gezegd dat ik hun nu JUIST nodig had en dat ik t fijn vind om ook met hun nog dingen te doen. Gelukkig heb ik die ervaring nu niet nu ik zwanger ben, wel merk je dat sommige vrienden wat meer bij andere zitten of dat we soms niet uitgenodigd worden maar andere misschien ook niet. Those things happen zeker als je al heeel lang bevriend bent, erg? nee hoor als je maar weet wat je aan elkaar hebt.