Zwangerschap en medicijnen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door miekiemiek, 12 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekiemiek

11 feb 2008
    97
    0
    0
    Dag,
    Ik wil ook maar even bellen naar mijn psychiater, maar wil ook hier de vraag stellen.
    Ik gebruik antidepressivum (Citalopram 40 mg), slaappillen (Nitrazepam 5 mg, 2x pw) en vitamine D (5 druppels per dag, 100 IE/ml). Daarnaast ben ik sneller zwanger geworden dan ik dacht, dus ik heb ook geen foliumzuur geslikt.

Mijn vragen:
    Zijn de medicijnen die ik slik schadelijk?
    Moet ik alsnog foliumzuur of wat anders slikken?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi miekemiek

Foliumzuur word aangeraden tot 10 weken zwangerschap te gebruiken,dus het heeft nog meer waarde om het in te nemen als je nog geen 10 weken zwanger bent.
    Citalopram:Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens zijn weinig gegevens bekend. In dierproeven vertoonden hoge doses embryotoxische effecten. Na gebruik van SSRI's in de laatste zwangerschapsfasen en direct voor de partus zijn bij de pasgeborene reacties gemeld, die kunnen wijzen op serotonerge effecten en ontwenningsverschijnselen.Citalopram en zijn metabolieten gaan in kleine hoeveelheden over in de moedermelk. Tijdens gebruik geen borstvoeding geven.
    Nitrazepam:Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Op grond van de farmacologische werkzaamheid kunnen hypothermie, hypotonie, matige ademhalingsdepressie en voedingsproblemen bij pasgeborenen optreden, vooral na langdurig gebruik tijdens het laatste trimester. Bovendien kan bij de pasgeborene dan afhankelijkheid zijn opgetreden en bestaat het risico van onttrekkingsverschijnselen in de postnatale periode.Benzodiazepinen gaan over in de moedermelk. Tijdens gebruik geen borstvoeding geven.
    Vitamine D kan geen kwaad.
    Hopend je hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Overleg met je psychiater of je ander medicijnen kan geen gebruiken en laat je eventueel door verwijzen naar de gynaecoloog.
    GEFELELICITEERD met je zwangerschap!
    Imke

3. miekiemiek

11 feb 2008
    97
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord en je felicitatie.

Toch ook maar de psychiater gebeld. Ik ga nu proberen de Citalopram (antidepressivum) af te bouwen. Als het lukt, is het mooi meegenomen. Waarschijnlijk lukt het echter niet, ben pas sinds twee maanden bezig en al verhoogd in die twee maanden. Maar afwachten maar.

De nitrazepam ga ik mee stoppen. Dat vond de psychiater ook eigenlijk het belangrijkst, omdat die meer effect kunnen hebben op de baby.

En begrijp ik nu goed dat ik vanwege mijn medicijngebruik een verwijzing naar een gynaecoloog moet vragen? :oops: Sowieso ben ik tijdens mijn eerste zwangerschap de laatste twee weken opgenomen geweest en ingeleid (waarschijnlijk flinke zwangerschapsmigraine), dus vroeg ik me af of ik dan automatisch weer naar de gynaecoloog zou moeten.

Bedankt iig voor je tijd. Stelt me gerust als het van twee kanten hetzelfde antwoord is. :oops:

Deel Deze Pagina