Zwangerschap en nachtdienst

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mamasmeisje, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

29 mrt 2011
    1.304
    0
    36
    Brabant
    Dag allemaal!

Bij mij op t werk weten ze nog niet dat ik zwanger ben. Nu draai ik eind van de week 5 nachtdiensten. Nu weet ik dat je tot 12 weken gewoon nachtdienst mag/moet/kan draaien dus dat is het probleem niet. Waar ik wel mee zit is dat het mij slecht lijkt voor de gehele zwangerschap. Omdat heel je bioritme omgegooid wordt. Aan de andere kant is het bij ons altijd enorm rustig in de nacht, rustiger als overdag op t werk. Veel inspanning kost het me niet, alleen wakker blijven.

Hebben jullie ervaring met zwangerschap en nachtdiensten??

Groetjes!

2. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

18 jun 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Als je in de zorg werkt;
    officieel hoef je vanaf 12 weken geen nachtdiensten meer te draaien, dat staat wettelijk vastgelegd in de cao.
    Succes!

3. MBeeb

MBeeb Lid

8 jul 2010
    68
    0
    0
    Ik werk in de zorg, dus bij ons worden er ook nachtdiensten gedraaid.. Zelf draai ik deze bijna nooit. Maar ik zou als je het te zwaar vindt het optijd aangeven.. Vooral in het begin van je zwangerschap vraagt de baby veel van je en ben je je slaap/ritme hard nodig. Maar als je je prima voelt kun je natuurlijk gerust nachten draaien.. succes!

4. bonbonnetje

bonbonnetje Actief lid

13 nov 2009
    233
    0
    0
    Zwijndrecht
    Je mag je nachtdiensten pas officieel "weigeren" als je je zwangerschapsverklaring hebt ingeleverd. Dan heb je recht op alle dingen die in de CAO staan. En ik denk dat je nu verder weinig keus hebt, omdat niemand weet dat je zwanger bent.
    Als je merkt dat het je lichamelijk opbreekt (na de 12 weken) moet je ermee stoppen. Als je het wel kunt volhouden is dat wel lekker voor de ORT natuurlijk!

5. ElskedZ

ElskedZ Lid

9 mrt 2010
    11
    0
    0
    Ik heb tot mijn 34 weken nachtdiensten gedraaid, ik had er eigenlijk niet zoveel problemen mee. In het begin was ik misselijk en heb ik er 2 geskipt omdat ik te ziek was, maar daarna, geen probleem....
    Belangrijkste is luister naar je lichaam....collega van mij die kon er slecht tegen en is al met 8 weken gestopt.
    Ip hoef je geen nachtdiensten te draaien als je zwanger bent en na 10-12 weken.

6. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    ik werk in de zorg ben nu 25 weken en draai wel nog steeds slaapdiensten nachtdiensten hebben we niet.
    sommige mensen vinden raar dat ik het doe maar je kan altijd goed slapen alleen vroeg op en soms even eruit maar moet ik sowieso om regelmatig te plassen.
    doe waar jij je goed bij voelt

7. sandra2

sandra2 Bekend lid

10 nov 2010
    528
    0
    0
    Overijssel
    Ik werk in het ziekenhuis op de afdeling chirurgie, draai nog steeds nachtdiensten en voor juni staan er weer 4 gepland....
    Als je het goed kunt doen, overdag prima slaapt is dit echt geen probleem.

8. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

29 mrt 2011
    1.304
    0
    36
    Brabant
    Ik ga mn 5 nachten sowieso werken en kijk wel of ik het vol hou. Over het algemeen slaap ik goed overdag. Nooit geen problemen mee gehad. Nu ben ik wel extra moe en lig ik smiddags altijd nog ff 2 uurtjes te slapen op de bank.
    Probeer zo lang mogelijk mn nachten te werken, zonder klachten moet het lukken want t is idd lekker voor mn ORT.

Bedankt voor de reacties!

9. Daan87

Daan87 Lid

13 jan 2011
    84
    0
    0
    Hey !

Ik werk ook in de nachtdiensten en ben nu 8,5 weken zwanger.
    Ik heb het al wel verteld omdat ik het ook niet meer trok...
    Nu wordt er rekening mee gehouden dat ik ze niet meer draai.
    Maximaal tot half 2 maar dan vallen mn oogjes echt wel dicht.

Succes met je zwangerschap!

Liefs,
    Daan

10. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Het is echt maar net wat je lichaam doet...

Ik werk zelf in de Jeugdzorg en heb tot ongeveer 23 weken doorgedraaid in de slaapdiensten. In principe had ik langer door gewild. Werken in de nacht/op rustige momenten maakt natuurlijk dat je er minder hoeft te staan tijdens de hectische momenten overdag.
    Probleem voor mij was echter dat ik in de nachten op een gegeven moment alleen maar wakker lag en pas tegen half 6 in slaap viel. Best lastig als je om 6 uur alweer op moet en een groep kindjes moet begeleiden naar school. Negen van de tien keer belandde ik op de bank (tijdens het ontbijt) omdat het gewoon niet ging. Toen ben ik gestopt.

Mijn dag- en nachtritme veranderde daarna niet, maar ik kon wel langer doorslapen vanaf dat moment dus was het overdag beter vol te houden. In de loop van de zwangerschap ging ik steeds minder slapen 's nachts..mijn 'nacht' begint als de meeste mensen opstaan. Ik zou bijna zeggen: de ideale situatie om nachtdiensten te draaien :D Als je toch niet kan slapen, kan je maar beter werken toch? Heb je in ieder geval iets te doen haha...

Wat ik ermee wil zeggen: kijk vooral naar wat jij prettig vindt. Niks moet of is abnormaal. CAO regelingen zoals deze zijn er mede ter bescherming van de zwangere werknemer, maar als jij dat niet nodig hebt omdat het prima gaat? Lekker proberen vol te houden dan! Zolang je maar weet dat je gebruik kan maken van de mogelijkheid als het niet meer gaat! En kies dan ook lekker voor jezelf en voor je kindje, want dat mag. Goodluck!

Deel Deze Pagina