Hey allemaal! Ik zit even met het volgende... Ik werk nu 3 weken bij een echt geweldige organisatie, en heb naar miijn idee gewoon een topbaan. Ik vind er alles wat ik zoek in een baan, helemaal super. Nu komt het: ik heb volgende week mijn einde proeftijd gesprek. De week erop heb ik mijn eerste echo. Ik weet dus nog niet of alles goed is met Uk. Ik twijfel enorm of ik al iets moet zeggen tijdens het gesprek, omdat ik dan risico loop die baan kwijt te raken. Het contact met mijn leidinggevende, met wie ik het gesprek ga hebben is goed. Wil dat ook graag zo houden. Maar omdat ik nog maar kort zwanger ben en het nog alle kanten op kan gaan (hopelijk de goede natuurlijk!) Vind ik het erg lastig. Dus, vertellen of niet vertellen????
Het is niet meer dan normaal dat je wacht tot je zeker weet dat t goed is toch? Ik zouhet na de eerste echo wel meteen zeggen maar neem niet aan dat ze het je kwalijk nemen dat je het nog niet verteld inzo eenvroeg stadium. Suc6
Ze wachten meestal toch tot ze de 12-weken grens gepasseerd zijn en (zeker) weten dat er niets meer fout zou kunnen gaan, voordat ze het vertellen. Ik zou zelf inderdaad ook de echo afwachten. Als je naderhand de reden verteld waarom je hebt gewacht, zullen ze er heus wel begrip voor opbrengen (dus dat je wilde weten of alle goed was met de kleine, niet dat je niet je baan kwijtwilde haha)
Ik zou het wel zeggen.... Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek en zal ook daar zeggen dat ik in de MMM zit..ze kunnen maar beter weten waar ze aan toe zijn toch?? Ik denk dat ik mezelf ook prettiger zou voelen dan wanneer ik het nog "verborgen" hou, ik zou dan toch met een soort schuldgevoel lopen.. Je kan altijd nog opperen, als ze je willen houden maar niet zo blij zijn met je goede nieuws, om je contract te verlengen op payroll basis zodat hun geen extra kosten hebben aan je zwangerschapsverlof etc, en je dus na je verlof zelf in dienst nemen
Ik zou het niet zeggen, zeker niet als je denkt dat dit invloed kan hebben op je toekomstige baan. Pas na zekerheid van de eerste echo zou ik het vertellen. Je kan dan oprecht zeggen dat je wilde wachten tot de 1e echo en dat je de baan heeeeel graag wilde. Volgens de wet; Een werkgever mag je niet vragen of je zwanger bent of wilt worden en jij bent pas in de 5e maand verplicht om je werkgever op de hoogte te stellen. Gewoon voor de weet .
niet, heb ik ook niet gedaan, heb trouwens rond 14 weken gezegd en was ook pas bij een nieuwe baas begonnen, heb gewoon vast contract gekregen nadat ze het wisten.
Okeej thnx allemaal! Ga het nog even voor me houden dan, tot ik aan de 12 weken zit. Heb geen idee hoe ze gaan reageren namelijk als ik het een week nadat ik het contract getekend heb vertel, dus meteen na de echo. Hou het dan nog maar even langer voor me en wacht tot die 12weken. Hoop alleen dat ze zich naderhand niet genaaid voelen. Aan de andere kant, ben 24 en dit jaar getrouwd (wisten ze) dus ze kunnen incalculeren dat dr dan misschien ook kindjes komen
Ik had het ook niet gezegd hoor als ik jou was. Teken eerst maar het contract, wacht de goede echo af en bepaal dan wanneer je het wilt zeggen. Inderdaad mag je volgens de wet nog heel lang wachten met vertellen.
Dan zou ik toch eerst het eerste gesprek zwijgen, kijken of ze je willen hebben om jezelf... en pas bij een tweede gesprek dit soort zaken ter sprake brengen. Dan ben je ten minste wel zeker dat ze je niet direct weigeren vanwege je kinderwens.
Hoi Ik heb ook in deze situatie gezeten en ik heb het wel verteld. En inderdaad, ik ben in mijn proeftijd 'ontslagen' wettelijk gezien mag dit helemaal niet; maar het is alleen mondeling tegen mij gezegd en staat natuurlijk niet op papier. Ik dacht eerlijkheid duurt het langst; nou dat ging in mijn situatie niet op.
Nee, niet vertellen. Dit heeft niets met eerlijkheid te maken. Je hebt geen enkele verplichting om het te vertellen en zwangerschap en werk staan los van elkaar. Niet vertellen, dat scheelt je een boel gedoe. Je moet het alleen vertellen wanneer je door je zwangerschap niet in staat bent of op korte termijn zal worden het werk te doen wat van je gevraagd wordt.
Ik zou dit niet vertellen. Het mág namelijk niks uitmaken voor de beslissing om je wel of niet in dienst te houden. Door het niet te vertellen kun je je werkgever ook niet in de verleiding brengen om het tóch mee te laten wegen.
Niet vertellen. Je hebt er recht op je zwangerschap nog even voor je te houden tot je zeker weet dat alles goed is. Dat is niet meer dan normaal Al begrijp ik je gevoel wel hoor! Ik heb er ook net een proeftijd op zitten En maandag ga ik het vertellen.
Ze mogen je in de proeftijd altijd ontslaan, zonder opgave van reden. Zwanger of niet. Pas na de proeftijd gaat het ontslagverbod in. Daarom kan je beter niets zeggen, want je snijdt jezelf in de vingers. Als bedrijven geen zwangere vrouwen willen, moeten ze oudere dames in dienst nemen, dan is de kans op een zwangerschap aanzienlijk kleiner.
ik zou het ook niet zeggen, ik ben wel eerlijk geweest en dat heeft mij mn baan gekost vermoedelijk (of het feit dat ik met 20 weken al halve dagen moest gaan werken)
niet vertellen... na je proeftijd heb je nog voldoende tijd om je zelf te bewijzen nadat je het wel vertelt hebt. Indien ze je toch eruit gooien in je proeftijd, danwel met deze reden, dan heb je die kans niet meer. Niet vertellen dus, pas met een weekje of 12, dat is heel normaal.
Mijn leidinggevende heeft dit tegen mij gezegd: "Ik zie het niet zitten om een zwangere door een zwangere te vervangen". Dit is dus de reden waarom ze niet met mij verder wilden. Maar ja. In de brief die ik kreeg staat "De reden voor beeindiging is met u besproken". Ik heb het verteld omdat, als ik het na de proeftijd had verteld, waren de arbeidsverhoudingen er ook niet beter op geworden.
Als je wordt aangenomen voor werk in een specifieke periode, dan zou je het wel moeten zeggen als je verlof in die periode zou vallen. Jij weet dan namelijk dat je normaal gesproken niet in staat zult zijn om de opdracht uit te voeren. Je kunt ervoor kiezen om het zelfs dan niet te vertellen tot je het 'zeker weet' (>12 weken, goede echo), omdat het nog mis kan gaan en je dan liever niet zonder werk zit. Maar zelfs dan mag het contract worden ontbonden als blijkt dat je niet in staat bent om de opdracht uit te voeren. Denk hierbij aan zwangerschapsvervanging, of een project met een harde deadline waarvoor het noodzakelijk is om te werken tijdens je verlofperiode. Uiteraard mag dit alleen wanneer is overeengekomen dat je uitsluitend wordt aangenomen, op voorwaarde dat je beschikbaar bent voor werk in een specifieke periode. Beëindiging tijdens proeftijd mag altijd; ook zonder opgaaf van redenen.
Je bent geloof ik pas 6 weken voor je verlof verplicht het te vertellen (vreemd aangezien het wel erg lastig wordt om het te verbergen) maar goed, ik zou niets zeggen en mochten ze het uiteindelijk weten en vragen waarom je het niet eerder had verteld kun je zeggen dat je ivm je nieuwe baan en prive dingen er gewoon niet bij had stil gestaan dat je menstruatie uitbleef bv. Ikzelf heb het met 8 weken verteld (werk er sinds januari en ze waren ook al op de hoogte van een miskraam afgelopen juni) omdat mijn contract bespreking eraan zat te komen (contract loopt tot 25-1) en ik wist dat ze super tevreden met me zijn. Ik heb het er dus echt op gegokt want ik ben natuurlijk heel wat maanden afwezig straks, als ik niets had gezegd weet ik zeker dat ik dat jaar daarna niet terug hoef te komen omdat ik niet eerlijk geweest ben. Nu is mijn contract gelukkig verlengd en heb zelfs opslag gekregen, nu weet ik ook zeker dat ze mijn contract na aankomend jaar ook verlengen als ze dat nu al doen terwijl ze weten dat ik toch veel afwezig zal zijn dit jaar (verlof + 3 weken vakantie erachteraan) (mits er uiteraard geen rare dingen gebeuren) ze was wl heel blij dat ik eerlijk ben geweest maar ik heb wel goed contact met mijn leidinggevende en was ook al op de hoogte dat ze tevreden over me zijn, als dat niet zo was had ik er meer over nagedacht en het misschien niet eens verteld voor mijn contractverlenging. Sorry voor eventuele spelfouten maar mijn ipad werkt niet altijd evengoed mee